2005
Åndelig beredthed: Begynd tidligt og vær udholdende
November 2005


Åndelig beredthed: Begynd tidligt og vær udholdende

Livets store prøve er at se, om vi vil lytte til og adlyde Guds bud midt i livets storme.

De fleste af os har tanker om, hvordan vi forbereder os på uvejr. Vi har set og mærket lidelserne hos kvinder, mænd og børn, og de ældre og svage fanget i orkaner, flodbølger, krige og tørker. En reaktion kan være at spørge: »Hvordan kan jeg være beredt?« Og der hastes for at købe og lægge til side, hvad folk nu kan komme i tanke om, at de får brug for den dag, de måske står over for sådanne ulykker.

Men der er en endnu vigtigere forberedelse, vi må gøre til prøverne, som vi ved, der kommer til hver af os. Den forberedelse må påbegyndes lang tid i forvejen, for den tager tid. Det, vi får brug, for kan ikke købes. Det kan ikke lånes. Det er svært at lagre. Og det må bruges regelmæssigt og ofte.

Det vi får brug for på vores prøvelsesdag, er en åndelig beredthed. Det er at have udviklet tro på Jesus Kristus, som er så stærk, at vi kan bestå livets prøve, hvorpå alt for os beror i evigheden. Den prøve er en del af det formål, som Gud havde med os ved skabelsen.

Profeten Joseph Smith gav os Herrens beskrivelse af den prøve, vi står overfor. Vor himmelske Fader skabte jorden med sin Søn Jesus Kristus. Vi har disse ord til at fortælle os om formålet med skabelsen: »Vi vil gå ned, thi der er rum der, og vi vil tage af disse materialer og danne en jord, hvorpå disse kan bo. Og vi vil prøve dem hermed for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren, deres Gud, vil befale dem.«1

Så livets store prøve er at se, om vi vil lytte til og adlyde Guds bud midt i livets storme. Det er ikke at udholde storme, men at vælge det rette, når de raser. Og livets tragedie er at forfejle den prøve og derved ikke gøre sig fortjent til i herlighed at vende tilbage til vores himmelske hjem.

Vi er åndelige børn af en himmelsk Fader. Han elskede os og underviste os, før vi blev født ind i denne verden. Han fortalte os, at han ønskede at give os alt det, han havde. For at gøre os fortjent til den gave, måtte vi have et dødeligt legeme og blive prøvet. I dette dødelige legeme ville vi opleve smerte, sygdom og død.

Vi ville komme ud for fristelser gennem det begær og de svagheder, som følger med vores dødelige legemer. Listige og stærke onde kræfter ville friste os til at overgive os til disse fristelser. Livet ville indeholde storme, i hvilke vi måtte træffe valg og udøve tro på de ting, vi ikke kunne se med vores naturlige øjne.

Vi blev lovet, at vi ville få Jahve, Jesus Kristus, som vor Frelser og Forløser. Han ville sikre, at vi alle ville opstå. Og han ville gøre det muligt for os at bestå livets prøve, hvis vi gennem lydighed udøvede tro på ham. Vi råbte af glæde over den gode nyhed.

En passage i Mormons Bog: Endnu et vidne om Jesus Kristus, beskriver, hvor svær den prøve er, og hvad der kræves for at bestå den:

»Fat derfor mod, og husk på, at I har frihed til at handle for jer selv – til enten at vælge vejen til evig død eller vejen til evigt liv.

Derfor, mine elskede brødre, underkast jer Guds vilje og ikke djævelens og kødets vilje, og husk, efter at I er forsonet med Gud, at det alene er i og ved Guds nåde, at I bliver frelst.

Må Gud derfor oprejse jer fra døden ved opstandelsens kraft og også fra evig død ved forsoningens kraft, at I kan blive modtaget i Guds evige rige og prise ham gennem guddommelig nåde. Amen.«2

Det vil kræve urokkelig tro på Herren Jesus Kristus at vælge vejen til evigt liv. Det er ved at bruge den tro, at vi kan kende Guds vilje. Det er ved at handle i tro, at vi opbygger styrken til at gøre Guds vilje. Og det er ved at udøve tro på Jesus Kristus, at vi kan modstå fristelser og opnå tilgivelse gennem forsoningen.

Vi har brug for at have udviklet og næret tro på Jesus Kristus lang tid før, at Satan rammer os, som han vil, med tvivl og tiltrækning til vores kødelige begær, og med falske stemmer, der siger, at godt er ondt, og at der ikke findes synd. Disse åndelige storme raser allerede. Vi kan forvente, at de bliver værre indtil Frelseren vender tilbage.

Uanset, hvor megen tro vi nu har til at være lydige mod Gud, bliver vi nødt til vedvarende at styrke og forny den. Det kan vi gøre ved at beslutte os til at være hurtigere til at adlyde og mere opsatte på at holde ud. At lære at begynde tidligt og være udholdende er nøglen til åndelig forberedelse. Nøl og vægelsind er dens dødsfjender.

Lad mig foreslå jer fire områder, hvor man kan øve hurtig og vedholdende lydighed. Et er budet om at mætte sig med Guds ord. Et andet er altid at bede. Et tredje er befalingen om at betale en ærlig tiende. Og et fjerde er at undgå synd og dens frygtelige følger. Hver af dem kræver tro for at få begyndt og derpå at holde ud. Og alle kan de styrke jeres evne til at kende og adlyde Herrens bud.

I har allerede fået Herrens hjælp til at komme i gang. I august modtog I dette løfte fra præsident Gordon B. Hinckley, hvis I ville læse hele Mormons Bog inden slutningen af året: »Jeg kan uden forbehold love jer, at hvis I hver især vil følge denne enkle anvisning, uanset hvor mange gange I allerede har læst Mormons Bog, så vil I have Herrens Ånd i jeres hjem i større målestok. Jeres beslutning om at være lydige mod hans bud vil forstærkes, og I vil få et større vidnesbyrd om, at Guds søn er en levende virkelighed.«3

Det er netop det løfte om mere tro, som vi behøver for at være åndeligt beredte. Men hvis vi udsætter at være lydige mod denne inspirerede opfordring, vil det antal sider, som vi skal læse hver dag, stige. Hvis vi så ikke får læst et par dage, vil chancen for ikke at nå det vokse. Det er derfor, jeg valgte at læse forud for min plan for at være sikker på, at jeg ville gøre mig fortjent til at modtage de lovede velsignelser, beslutsomhed og vidnesbyrd om Jesus Kristus. Når december måned er forbi, vil jeg have lært noget om at handle prompte, når der kommer en befaling fra Gud og være udholdende i lydighed.

Ud over det, vil jeg, når jeg læser i Mormons Bog, bede Helligånden om at hjælpe mig med at vide, hvad Gud ønsker af mig. Der er et løfte i selve bogen om svar på denne bøn: »Mæt jer med Kristi ord, thi se, hans ord vil fortælle jer alt, hvad I skal gøre.«4

Jeg vil handle prompte på det, Helligånden fortæller, jeg skal gøre, når jeg læser og overvejer Mormons Bog. Når jeg har færdiggjort projektet til december, vil jeg have mange erfaringer med at udvide min tro for at være lydig. Og min tro vil være styrket. Og jeg vil af egen erfaring vide, hvad der følger ved prompte og udholdende at vende sig til skrifterne for at vide, hvad Gud ønsker af mig, og så gøre det. Hvis vi gør dette, vil vi være bedre beredt på de større storme, når de kommer.

Vi kan så vælge, hvad vi vil gøre efter den 1. januar. Vi kan vælge at drage et lettelsens suk og sige til os selv: »Jeg har opbygget en stor reserve af tro ved at begynde tidligt og være vedholdende i lydighed. Jeg vil gemme den til de tider, hvor jeg skal prøves i stormens rasen.« Der er en bedre måde at forberede sig på, eftersom stor tro har en kort levetid på hylden. Vi kunne beslutte os for at fortsætte med at studere Kristi ord i skriften og de levende profeters lærdomme. Det er det, jeg vil gøre. Jeg vil vende tilbage til Mormons Bog og ofte og inderligt nyde deraf. Og så vil jeg være taknemmelig for det, som profetens opfordring og løfte gjorde for at lære mig, hvordan jeg opnår større tro og bevare den.

Personlig bøn kan også opbygge vores tro til at gøre, hvad Gud befaler. Vi har fået befaling om altid at bede, for at vi ikke skal blive overvundet. Noget af den beskyttelse vi har brug for, vil være direkte indgriben fra Gud. Men der kommer mere af den ved at opbygge vores tro til at adlyde. Vi kan bede hver dag for kende Herrens vilje med os. Vi kan forpligte os til at handle prompte, når svaret kommer. Min erfaring er, at Herren altid besvarer sådanne bønner. Så kan vi vælge at adlyde. Når vi gør det, vil vi opbygge tro nok til ikke at blive overvundet. Og vi vil opnå troen til igen og igen at vende tilbage efter yderligere vejledning. Når stormene begynder at rase, vil vi være beredte til at gå og gøre, hvad Herren befaler.

Frelseren gav os et stort eksempel på en sådan underdanig bøn. Han bad i Getsemane have, da han udvirkede forsoningen, om, at hans Faders vilje måtte ske. Han vidste, at hans Faders vilje for ham ville være så smertefuld og forfærdelig, at vi ikke kan fatte det. Han bad ikke kun for at acceptere Faderens vilje, men også om at gøre den. Han viste os, hvordan vi kan bede i fuldkommen og målbevidst underkastelse.

Princippet om at udøve tro tidligt og vedholdende gælder også befalingen om at betale tiende. Vi bør ikke vente til den årlige tiendeopgørelse med at beslutte os for at betale en ærlig tiende. Vi kan beslutte det nu. Det tager tid at lære at styre vores forbrug med tro på, at det, vi har, kommer fra Gud. Det kræver tro at betale tiende med det samme og uden tøven.

Hvis vi nu beslutter os for at være en ærlig tiendebetaler, og vi holder fast i at betale den, vil velsignelser tilflyde os året igennem – såvel som omkring tiendeopgørelsen. Med vores beslutning om at være en ærlig tiendebetaler og vores udholdende anstrengelser for at være lydige, vil vores tro blive styrket og vores hjerte blive blødgjort. Udover at ofre vore penge og midler er det den forandring i vores hjerte gennem Jesu Kristi forsoning, som gør det muligt for Herren at love ærlige tiendebetalere fuld beskyttelse i de sidste dage.5 Vi kan have tillid til, at vi vil gøre os fortjent til den beskyttende velsignelse, hvis vi forpligter os til at betale en ærlig tiende og er vedholdende i at gøre det.

Den samme kraft, som et tidligt truffet valg om at udøve tro og være vedholdende i lydighed har, virker også til at opnå tro til at modstå fristelser og til at opnå tilgivelse. Det bedste tidspunkt til at modstå fristelser på er tidligt. Det bedste tidspunkt for omvendelse er nu. Vores sjæls fjende vil anbringe tanker i vores sind for at friste os. Vi kan tidligt beslutte os for at udøve tro, som vil bortrydde onde tanker, før vi handler ud fra dem. Og vi kan vælge hurtigt at omvende os fra de synder, vi begår, før Satan kan svække vores tro og binde os. At søge tilgivelse er altid bedre før end senere.

Da min far lå for døden i sin seng, spurgte jeg ham, om han ikke syntes, at det var tid til at omvende sig og bede om tilgivelse for de synder, der endnu ikke var ordnet med Gud. Han hørte sikkert en antydning i min stemme om, at han måske frygtede døden og dommen. Han lo stille og smilede til mig og sagde: »Nej Hal, jeg har omvendt mig hen ad vejen.«

Beslutninger, som træffes nu, om at udøve tro og være udholdende i lydighed vil med tiden frembringe stor tro og forvisning. Det er den åndelige beredthed, vi alle har brug for. Og den vil kvalificere os i krisetider til at modtage Herrens løfte: »… men er I beredt, behøver I ikke at frygte.«6

Det vil være sandt, når vi møder livets storme og udsigten til død. En kærlig himmelsk Fader og hans elskede Søn har givet os al den hjælp, de kan, for at vi kan bestå livets prøve, som ligger foran os. Men vi må beslutte os for at adlyde og handle. Vi må opbygge tro for at bestå prøverne i lydighed over tid og i vore daglige valg. Vi kan beslutte os nu til at være hurtige til at udføre det, som Herren beder os om. Og vi kan beslutte os for at være vedholdende i de små prøver på lydighed, som opbygger den tro, der kan bære os igennem de store prøvelser, som med sikkerhed vil komme.

Jeg ved, at I og jeg er børn af en kærlig himmelsk Fader. Jeg ved, at hans Søn, Jesus Kristus lever, og at han er vor Frelser, og at han betalte prisen for alle vore synder. Han genopstod, og han og vor himmelske Fader viste sig for drengen, Joseph Smith. Jeg ved, at Mormons Bog er Guds ord, oversat ved Guds gave og kraft. Jeg ved, at dette er Jesu Kristi sande kirke.

Jeg ved, at vi gennem Helligånden kan vide, hvad Gud ønsker af os. Jeg vidner om, at han kan give os kraft til at gøre det, han beder os om, hvad end det er, og uanset hvilke prøvelser der måtte komme.

Jeg beder til, at vi altid vil vælge prompte at adlyde Herren i stille tider og i storme. Når vi gør det, vil vores tro blive styrket, vi vil finde fred i dette liv, og vi vil opnå forvisning om, at vi og vores familie kan kvalificere sig til evigt liv i den tilkommende verden. Dette lover jeg jer. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Abraham 3:24-25.

  2. 2 Nephi 10:23-25.

  3. »Et levende og ægte vidnesbyrd«, Liahona, aug. 2005, s. 6.

  4. 2 Nephi 32:3.

  5. Se L&P 64:23.

  6. L&P 38:30.