2005
Het kompas van de Heer
November 2005


Het kompas van de Heer

Profeten en apostelen zijn al eeuwenlang ons kompas van de Heer. Zijn leiding via hen is helder.

Broeders en zusters, toen ik hier zo zat voelde ik een diep verlangen om u te vertellen dat ik van u hou en eenieder die mij kan horen te zeggen dat hun hemelse Vader van hen houdt. Namens de algemene autoriteiten breng ik u dank dat u gekomen bent om gevoed te worden door het goede woord van God.

Ik wandel graag in de bergen, en dan gebruik ik vaak een kompas, kaarten en wegwijzers om mij naar mijn bestemming te leiden. Deze hulpmiddelen zijn bijzonder nuttig, zelfs van onschatbare waarde, als je onbekende wegen of paden tegenkomt die alle kanten opgaan.

Het leven is vol wegen en paden die elkaar doorkruisen. Er zijn zoveel paden die we kunnen volgen, en zoveel stemmen die roepen: ‘Zie, hier!’ of ‘Zie daar’.1 Er zijn zoveel media die ons overspoelen en ons naar een pad leiden dat breed is en door velen wordt bewandeld.

Eigenlijk stellen we dezelfde vragen als Joseph Smith als we ons afvragen naar welke stemmen we moeten luisteren en welke weg van de vele we moeten bewandelen: ‘Wat staat mij te doen?’ ‘Welke van al deze [stemmen en wegen] heeft gelijk, of hebben ze allemaal ongelijk?’ ‘Als er één gelijk heeft, welke is dat dan en hoe kom ik dat te weten?’2 Ik getuig tot u dat Jezus Christus de juiste weg blijft aangeven, ons voorgaat en ieder punt onderweg aangeeft. Zijn pad is recht en smal, en leidt naar het licht, het leven en de eeuwigheid. Sta mij toe enkele voorbeelden uit de Schriften aan te halen.

In opdracht van de Heer verlieten Lehi en zijn kinderen Jeruzalem en begonnen aan een heldhaftige reis naar het beloofde land. Nadat ze een periode in een vallei bij de rivier hadden vertoefd, zei de Heer op een nacht tegen Lehi dat het tijd was om verder te gaan met hun reis door de wildernis. In gedachten verzonken liep hij de volgende ochtend zijn tent uit en vond tot zijn verbazing een voorwerp op de grond dat daar alleen door de Heer kon zijn neergezet. Het was een kompas, in hun taal een Liahona genoemd; en de wijzers zouden hen op hun reis de weg wijzen, zodat ze het pad konden volgen dat tot voorspoed zou leiden en waardoor ze veilig zouden zijn op de vruchtbare gedeelten van hun route. Maar dat was niet alles. Er verschenen woorden op het kompas die duidelijk en gemakkelijk te lezen waren, en af en toe veranderden, waardoor ze een beter begrip van de wegen van de Heer konden krijgen.3

Tijdens hun reis bleek de Liahona, ofwel het kompas, van onschatbare waarde te zijn, zodat Lehi en zijn gezin voorspoedig waren en uiteindelijk hun bestemming konden bereiken. Maar het is belangrijk om op de opmerking van Nephi te letten dat het kompas alleen door middel van hun geloof, ijver en gehoorzaamheid werkte. Over dat geweldige hulpmiddel, waardoor ze in de wildernis geleid werden, zei Nephi eenvoudigweg: ‘En zo zien wij dat de Heer met kleine middelen grote dingen teweeg kan brengen.’4

De conclusie van Nephi was vijfhonderd jaar later relevant voor Alma, die zijn zoon over het belang van de Liahona vertelde. Hij legde aan Helaman uit dat de Heer dit kompas had voorbereid om hun voorouders in de wildernis de weg te wijzen, maar omdat het wonderbaarlijke instrument door kleine middelen werkte, waren hun voorouders lui en vergaten ze hun geloof en vlijt te oefenen. Daardoor deed dit geweldige instrument het niet meer en kwamen ze niet vooruit op hun reis, maar doolden ze in de wildernis rond en werden ze voor hun nalatigheid gestraft.5

‘O, mijn zoon, laten wij niet traag zijn omdat de weg gemakkelijk is; want zo verging het onze vaderen; want zo was het voor hen bereid: dat zij zouden leven indien zij keken; en zo is het ook met ons. De weg is bereid, en indien wij kijken, kunnen wij voor eeuwig leven. En nu, mijn zoon, zie toe dat gij zorg draagt voor deze heilige dingen, ja, zie toe dat gij vertrouwt op God en leeft.’6

De Heer geeft personen en gezinnen tegenwoordig leiding, net als in de tijd van Lehi. Deze algemene conferentie is een hedendaagse Liahona, een gelegenheid om geïnspireerde leiding te ontvangen waardoor wij voorspoedig kunnen zijn en tijdens de vruchtbare perioden op het pad van God kunnen blijven. Bedenk dat wij hier bij elkaar zijn om naar de stem van profeten en apostelen te luisteren, die hebben gebeden en zich zorgvuldig hebben voorbereid om te weten wat ze van de Heer moeten zeggen. Wij hebben voor hen en onszelf gebeden dat de Trooster de wil van God aan ons bekend zou maken. Er is werkelijk geen betere tijd of plaats voor de Heer om zijn volk te leiden dan tijdens deze conferentie.

De leringen tijdens deze conferentie zijn het kompas van de Heer. In de komende dagen kunt u net als Lehi naar de voordeur lopen en in de brievenbus een Liahona vinden, of een ander tijdschrift van de kerk, waarin deze conferentie is opgenomen. Net als met de Liahona vanouds zijn deze instructies duidelijk en gemakkelijk te lezen, waardoor u en uw gezin de wegen en paden van de Heer kunnen leren kennen.

Nephi en Alma herinneren ons eraan dat de Heer ons leiding op onze reis geeft volgens het geloof, de ijver en de gehoorzaamheid die wij aan zijn raad besteden. Hij openbaart geen nieuwe paden als wij niet bereid zijn om Hem te volgen op de paden die Hij al heeft aangegeven. Wie zijn geïnspireerde raad in hun dagelijks leven ijverig volgen totdat er nieuwe openbaringen ontvangen worden om hen op hun reis naar het beloofde land te helpen, zullen onderweg voorspoedig zijn.

Broeders en zusters, profeten en apostelen zijn al eeuwenlang ons kompas van de Heer. Door middel van hen geeft Hij ons duidelijk leiding; de koers die zij bepalen is zeker. Zijn weg is licht, net als zijn juk. Wees niet misleid door de eenvoud van zijn weg, in de veronderstelling dat het een kleine of onbelangrijke zaak is, maar let op die heilige zaken en kijk op naar Hem, zodat u op Hem zult gaan lijken en voor eeuwig bij Hem kunt wonen.

Ik getuig dat alle beloften van de Vader in vervulling zullen gaan; dat Hij zijn eniggeboren Zoon naar de aarde heeft gestuurd om het pad te markeren en ons voor te gaan; dat de Vader en de Zoon op een prachtige, heldere dag in het voorjaar van 1820 aan Joseph Smith zijn verschenen, en vervolgens alles hebben hersteld wat nodig is om de reis van de mens te volbrengen; en dat onze hedendaagse profeet, president Gordon B. Hinckley, de weg wijst aan hen die voor eeuwig zullen leven. Ik bid dat wij ons geloof zullen oefenen en ijverig gehoor zullen geven aan de instructies van de hedendaagse Liahona’s. Dat bid ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:5.

  2. Geschiedenis van Joseph Smith 1:10.

  3. Zie 1 Nephi 16:9–16.

  4. 1 Nephi 16:29.

  5. Zie Alma 37:38–41.

  6. Alma 37:46–47.