2005
Fryd deg over kunnskapen om livets hensikt
August 2005


BESØKENDE LÆRERINNERS BUDSKAP

Fryd deg over kunnskapen om livets hensikt

Velg ydmykt og les de skriftsteder og læresetninger fra dette budskapet som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Gi søstrene del i dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Oppfordre dem du underviser, til å gjøre det samme.

Profeten Joseph Smith: «Den store frelsesplanen er et emne vi burde vie hele vår oppmerksomhet, og burde betraktes som en av himmelens beste gaver til menneskeheten.» ( Profeten Joseph Smiths læresetninger, 48.)

Hva er Guds plan for sine barn?

Moses 1:39: «Dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.»

Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum: «I den førjordiske tilværelse kjente og tilba Guds åndelige sønner og døtre ham som sin evige Fader og aksepterte hans plan hvorved hans barn kunne få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg mot fullkommenhet og til sist virkeliggjøre sitt guddommelige potensial som arvinger til evig liv.» («Familien – En erklæring til verden», Liahona, okt. 2004, 49.)

Abraham 3:24-25: «Vi vil skape en jord hvorpå disse kan bo, og vi vil prøve dem ved dette for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem.»

Eldste Bruce C. Hafen i De sytti: «Denne jorden er ikke vårt hjem. Vi er på skole hjemmefra og prøver å tilegne oss lærdommene i “lykkens store plan” så vi kan vende hjem… Av nødvendighet er planen full av torner og tårer, både hans og våre. Men fordi han og vi på alle måter er sammen om dette, vil det å være “ett” med ham i å overvinne all motgang i seg selv gi oss “ufattelig glede”. Kristi forsoning står helt sentralt i denne planen.» («Forsoningen – alt for alt», Liahona, mai 2004, 98.)

Eldste Henry B. Eyring i De tolv apostlers quorum: «Formålet med Guds skaperverk og det at han har gitt oss livet, er at vi skal få anledning til å lære det som er nødvendig for at vi skal kunne komme tilbake til ham, for å leve hos ham i evighet. Dette er bare mulig hvis vi forandrer vår karakter ved tro på Herren Jesus Kristus, sann omvendelse og ved å inngå og holde paktene han tilbyr oss.» («Education for Real Life», Ensign, okt. 2002, 16.)

Hvordan kan jeg ved å fryde meg over Guds plan få hjelp i prøvelser?

Eldste Neal a. Maxwell (1926-2004) i De tolv apostlers quorum: «Å prøve å forstå livets prøvelser og mening uten å forstå vår himmelske Faders strålende og omfattende frelsesplan er som å prøve å forstå et skuespill i tre akter når man bare ser annen akt. Heldigvis hjelper vår kunnskap om Frelseren, Jesus Kristus, og hans forsoning oss å holde ut våre prøvelser og se hensikten med lidelse og sette vår lit til Gud med hensyn til det vi ikke forstår.» («Vær utholdende», Liahona, apr. 1999. 10.)

Susan W. Tanner, Unge kvinners generalpresident: «Bare ved hjelp av Jesu Kristi forsoning kan vi utholde våre prøvelser. Når vi har gjort alt vi kan, må vi stole på hans styrke… Når vi ydmykt søker ham, besvarer han våre bønner.» («How Will They Know Unless We Teach Them So?» [tale holdt under Unge kvinners åpent hus, høsten 2003.])