2004
Husk din fars lærdommer
November 2004


Husk din fars lærdommer

Mormons bok kan forandre liv og gjør det virkelig.

Den 10. januar 1945 fikk jeg min patriarkalske velsignelse av min fars misjonspresident, John M. Knight. Det var den eneste gangen jeg møtte ham. Etter at han hadde angitt min slektslinje, lød hans neste ord – den første formaningen i velsignelsen: «Husk din fars lærdommer». Dette rådet har vært og vil fortsatt være en stor velsignelse for meg.

Ikke lenge etter at jeg hadde fått velsignelsen, kom jeg hjem fra Søndagsskolen. Leksjonen hadde vært om Joseph Smiths første syn, og jeg undret om det virkelig var sant. Min far skulle til å dra til et møte i kirken. Jeg stoppet ham og spurte: «Far, hvordan vet vi egentlig at Joseph Smith hadde det synet?» Far la armen rundt meg, og vi satte oss i sofaen i dagligstuen. Der gjenga han profeten Josephs beretning, og min far bar sitt vitnesbyrd for meg om at den var sann. Denne stunden med min far står levende for meg ennå i dag. Siden da har jeg aldri tvilt på profeten Josephs beretning om sitt første syn.

Fra mine år som tenåring husker jeg så levende min fars regelmessige studium av Mormons bok. Hans kjærlighet til Mormons bok og råd om å studere og grunne over den var opptakten til en reise med denne hellige opptegnelsen som er fundamentet for mitt personlige vitnesbyrd i dag. Det er en reise som vi alle må foreta.

Andre hjalp meg underveis på min personlige reise med Mormons bok. Min første Seminar-lærer fortalte om sin erfaring som ung misjonær da hun ønsket å vite om Mormons bok var sann. Hun fortalte at når hun leste kong Benjamins tale, så hun for seg kong Benjamin som sto på sitt tårn, og hørte ham holde denne fantastiske talen. Hennes vitnesbyrd ledsaget av Ånden gjorde et sterkt inntrykk på mitt sinn.

Jeg husker sommeren før jeg begynte på college. Jeg fikk anledning til å reise til Monument Valley for å arbeide på den første videregående skolen som ble bygget der for navahoene. Idet jeg skulle reise hjemmefra, spurte far meg om jeg skulle ha med meg Mormons bok. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre det, men ga akt på hans spørsmål. Jeg husker at jeg lå i køyen min om kvelden på byggeplassen og følte ånden og kraften i Mormons bok.

Jeg husker at jeg som ung misjonær i Great Lakes misjon fikk stor kunnskap og et sikkert vitnesbyrd om at Mormons bok var et vitnesbyrd til fra en annen nasjon om at Jesus er Kristus og at denne kirken er sann. På grunn av disse opplevelsene har jeg i mitt indre i dag et guddommelig vitnesbyrd om Mormons boks budskap, om Kristus som vår Frelser og Forløser og om gjenopprettelsen av hans kirke i disse siste dager.

Jeg ønsker å dele med dere noen av de store velsignelser som Mormons bok kan gi oss. Mormons bok kan forandre liv og gjør det virkelig. Etter at vår sønn John hadde fått sitt misjonskall til Japan, sa han til meg: «Far, før jeg reiser til opplæringssenteret for misjonærer, skal jeg lese Mormons bok to ganger.» Jeg sa til John: «Det er et temmelig krevende mål.» Jeg merket hans faste beslutning og bestemte meg for å følge hans eksempel. Jeg begynte å lese tidlig hver morgen. Noen dager senere da jeg kom hjem fra arbeidet, sa John til meg: «Jeg tok deg igjen i dag.» Jeg spurte: «Hva mener du?» Han svarte: «Jeg kom til det stedet hvor du er i Mormons bok. Du lot den ligge åpen på skrivebordet ditt.» Da jeg hadde lest neste morgen, følte jeg meg inspirert til å bla om ca. 150 sider fra der jeg var. Jeg lot boken ligge åpen et sted han ikke kunne unngå å se den, og dro til arbeidet mitt. Etter et møte denne morgenen sjekket jeg telefonsvareren min. Den aller første meldingen lød: «Den går jeg ikke på, far!»

Hvorfor denne historien? Etter hvert som jeg så at min sønn leste i Mormons bok, begynte jeg å se en spesiell forandring i hans liv mens han forberedte seg til å reise til opplæringssenteret for misjonærer. Denne erfaringen har forankret min sønn i Jesu Kristi evangelium.

Jeg minnes en episode med en soneleder i England som kom til meg i lunsjpausen under en sonekonferanse. Han sa: «Vi underviser en dame som er blind og nesten døv. Hun ønsker å vite om Mormons bok er sann. Hva skal vi gjøre?» Jeg hadde ikke noe svar akkurat da, men jeg sa: «Jeg skal la deg vite det etter konferansen.» Under ettermiddagens møte fikk jeg en klar tilskyndelse om hvordan jeg kunne hjelpe henne. Etter møtet sa jeg til sonelederen: «Be denne søsteren holde sitt eksemplar av Mormons bok og vende sidene svært langsomt. Når hun har gjort det, ber du henne spørre om den er sann.» Selv om hun ikke kunne lese eller høre ordene, følte hun ånden og kraften i Mormons bok, og den forandret hennes liv.

Jeg har kommet til å elske Mormons boks budskap. For å hjelpe hver av dere til å føle kraften og ånden i Mormons bok og, håper jeg, hjelpe dere på deres reise, vil jeg gjerne be dere gjøre tre ting.

Først vil jeg henvise til historien om Helaman og hans 2060 unge soldater.

«Og da resten av vår hærstyrke var nær ved å gi etter for lamanittene, se, da var disse to tusen og seksti urokkelige og uforferdet.

Ja, og de adlød og passet på å utføre hver befaling helt nøyaktig. Ja, og det gikk dem ifølge deres tro, og jeg husket de ord de fortalte meg at deres mødre hadde lært dem…

Og hele vår hærstyrke var forbauset over at de var skånet… Og dette tilskriver vi med rette Guds mirakuløse kraft på grunn av deres overmåte store tro på det som de hadde blitt opplært til å tro» (Alma 57:20-21, 26).

Hvis jeg skulle spørre dere hvem det var som underviste disse tapre unge soldatene, ville dere alle vite svaret – deres mødre. Min første oppfordring til dere er at dere skal finne ut hva deres mødre lærte dem.

For det annet, vi kjenner Almas undervisning om tro og at han utfordret folket slik:

«Se, hvis dere vil våkne opp og anstrenge deres evner, ja, prøve mine ord og utøve tro i den minste grad, ja, selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro, la dette ønske virke i dere…

Nå vil vi sammenligne ordet med et frø. Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte, se, hvis det er et ekte frø, eller et godt frø, og hvis dere ikke kaster det ut ved deres vantro så dere derved motsetter dere Herrens Ånd, se, da vil det begynne å svulme i deres bryst, og når dere føler denne svulmende bevegelse, vil dere begynne å si til dere selv: Dette må nødvendigvis være et godt frø…

Hvis derfor et frø vokser, er det godt, men hvis det ikke vokser, se, da er det ikke godt, derfor blir det kastet bort» (Alma 32:27-28, 32).

Min annen oppfordring er at dere skal oppdage hva ordet eller frøet egentlig er, og så det i deres hjerte. Dere må slå opp i Alma, kapittel 33, for å finne det ut. Når dere gjør det, vil deres tro anta helt nye dimensjoner.

For det tredje, hvis dere skulle lære deres barn tre store sannheter som dere vil at de skal huske, hvilke ville det være? Helaman ba sine sønner Lehi og Nephi huske tre store sannheter for «at dere må gjøre disse ting for å samle dere en skatt i himmelen … så dere kan få det evige livs kostelige gave» (Helaman 5:8). Min tredje oppfordring til dere er at dere skal finne ut hva Helaman ba sine sønner huske, og deretter lære deres barn disse tingene. Jeg vil hjelpe dere så langt. Les og overvei Helaman, kapittel 5.

Hvorfor møtte Mormons bok stor motstand allerede før den ble oversatt, og hvorfor har dette fortsatt helt til i dag? Eldste Bruce R. McConkie skrev om dette: «Hva er det med noen ord på en trykt side – der alle er rene og oppløftende og angår historiske og doktrinære emner – som vekker så sterk motstand? … Hvorfor motsetter menneskene seg Mormons bok? Av nøyaktig samme grunn som de motsetter seg Joseph Smith.» (A New Witness for the Articles of Faith, [1985], s. 459, 461.)

Grunnen til at Satan så desperat kjemper mot Mormons bok, finnes i de to siste avsnittene i innledningen til boken:

«Vi innbyr alle mennesker overalt i verden til å lese Mormons bok, til å fordype seg i det budskap den inneholder, og til deretter å spørre Gud, Den Evige Fader, i Kristi navn om verket er sant. De som følger denne fremgangsmåten og ber i tro, vil, ved Den Hellige ånds kraft få et vitnesbyrd om at den er sann og guddommelig. (Se Moroni 10:3-5.)»

Lytt nå omhyggelig:

«De som mottar dette guddommelige vitnesbyrd fra Den Hellige Ånd, vil ved den samme kraft også få vite at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åpenbarer og profet i disse siste dager, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden for å forberede Messias’ annet komme.»

Grunnen til at Satan har kjempet mot og fortsetter å kjempe mot Mormons bok, er disse tre guddommelige sannheter. Han ønsker ikke at vi skal få denne hellige kunnskap.

«Husk din fars lærdommer.» Jeg vil alltid være takknemlig for min far. Selv om han gikk bort for nesten 30 år siden, er hans lærdommer fortsatt levende i mitt hjerte. Jeg er takknemlig for at jeg en periode av mitt liv har det privilegium å være et spesielt vitne for Kristus. På grunn av Mormons bok, dens budskap og den guddommelige bekreftelse jeg har mottatt, kan jeg bære vitnesbyrd for dere om at Jesus er Kristus, Gud Faderens enbårne Sønn i kjødet. Han fullførte den uendelige og evige forsoning. Kristus vil komme igjen og regjere over oss som herrenes Herre og kongenes Konge. Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om ham og dette verk i Jesu Kristi hellige navn, amen.

Skriv ut