2004
Vi gjorde dette for deg
November 2004


Vi gjorde dette for deg

Tempelarbeid er det arbeid vi er blitt forberedt til å utføre. Det er et arbeid for alle generasjoner, inkludert og spesielt de unge.

For litt over et år siden besøkte min mann og jeg Nauvoo. Mens vi vandret gjennom den gamle pionergravlunden og lette etter gravstedet til en ane, Zina Baker Huntington, ble jeg påvirket av den fredfulle stillheten og ånden jeg følte. Jeg ruslet inn mellom trærne og leste navnene på gravstenene, mange av dem på barn og familier. Jeg gråt da jeg tenkte på våre forfedre. Mange av dem hadde sluttet seg til Kirken og kom til Nauvoo. I mitt sinn stilte jeg mange spørsmål: Hvorfor forlot de sitt komfortable hjem og sin familie? Hvorfor led de forfølgelse, sykdom og til og med død? Hvorfor ofret de alt de hadde for å komme til dette stedet og bygge et tempel? De hadde knapt nok tak over hodet, likevel bygget de et tempel! Hvorfor gjorde de det? Og da templet var nesten ferdig, hvordan kunne de forlate det? Mens jeg satt i taushet og tenkte på dette, kom svaret sterkt, men likevel dempet til mitt sinn og hjerte: «Vi gjorde det for deg.»

Disse ordene: «Vi gjorde det for deg» minnet meg om at våre forfedre og mange andre trofaste hellige ofret alt på grunn av sitt vitnesbyrd og sin tro på Jesus Kristus. De visste at evangeliet var blitt gjengitt til jorden enda en gang, og at de var ledet av en Guds profet. De visste at Mormons bok var sann og forsto dens budskap og vitnesbyrd. De visste at gjennom gjengivelse av prestedømsnøkler kunne familier bli beseglet til hverandre for evig ved de hellige prestedømsordinanser som bare er tilgjengelige i et tempel. De visste at tempelarbeid var nøkkelen til frelse og opphøyelse for menneskehetens familie. De forsto betydningen av dette arbeidet, og de var villige til å gi alt de hadde for å oppføre et hus som var akseptabelt for Herren, der dette hellige arbeidet kunne utføres. De ofret alt for at tidligere og fremtidige generasjoner skulle ha tilgang til templets evige velsignelser.

Før de hellige kom til Nauvoo, ofret de meget for å bygge det første tempel i denne evangelieutdeling i Kirtland, Ohio. Det var der Herren selv viste seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery. Tre andre himmelske sendebud viste seg også der. Et av dem var Elijah, profeten som gjennom profeten Joseph Smith gjenga nøkler til prestedømmets gjengivelse og «det store arbeide som skulle utføres i Herrens templer».1 Dette skjedde i henhold til løftet i Lære og pakter, der Herren sa:

«Se, jeg vil åpenbare prestedømmet for dere ved profeten Elijahs hånd…

Og han skal plante i barnas hjerte de løfter som ble gitt fedrene, og barnas hjerte skal vendes til fedrene.

Var det ikke så, ville hele jorden bli lagt fullstendig øde ved hans komme.»2

De tidlige hellige forsto hva dette skriftstedet betydde, og den vakre morgenen på den gamle pionergravlunden i Nauvoo forsto også jeg det.

Hvordan kan løftet til fedrene bli plantet i barnas hjerter? Hvordan kan barnas hjerter vendes til deres fedre? Det kan bare skje når vi forstår vår identitet og oppgave i dette arbeidet, og holder oss verdige og beredt til å tre inn i templet og handle på vegne av dem som har gått foran oss.

Brigham Young sa: «Vi har en gjerning å utføre som er like viktig i sin sfære som Frelserens gjerning var i sin sfære… Vi kalles nå på til å gjøre vår del, som er det største arbeid mennesket noen gang har utført på jorden.»3

I synet om de dødes forløsning som ble vist president Joseph F. Smith, så han mange av de edle og store profeter som hadde vært på jorden før Frelseren kom. Han så også profeten Joseph Smith, Hyrum Smith, sin far og «andre utvalgte ånder som var blitt holdt tilbake for å komme frem i tidenes fylde for å være med og legge grunnvollen til dette store siste-dagers-verk».4 Hvem var de andre utvalgte ånder? Vår generasjon var et eller annet sted der blant de «edle og store» ledere, forberedt i åndeverdenen til å bli født på jorden i denne tiden! Skriftene forteller oss at «før de ble født, mottok de, sammen med mange andre, sine første leksjoner i åndenes verden og ble forberedt til å komme frem i Herrens beleilige tid for å arbeide i hans vingård med å frelse menneskenes sjeler».5 Arbeidet vi ble forberedt til og holdt tilbake for å utføre, innbefatter «byggingen av templene og utførelsen av ordinanser i dem for de dødes forløsning».6

Brigham Young forutså den tiden vi nå lever i. Han sa: «For å få utført dette arbeidet, må vi ikke bare ha ett tempel, men tusener av dem, og tusener og titusener av menn og kvinner vil gå inn i disse templene og forrette for mennesker som har levd så langt tilbake som Herren skal åpenbare.»7

Da jeg var ung, fortalte morfar Martin meg at i de siste dager ville det være templer bokstavelig talt over hele jorden. Da morfar sa dette, klarte jeg ikke å se det for meg. Men jeg vokste opp med denne kunnskapen og følelsen i mitt hjerte. Nylig tittet jeg på Kirkens nettside under «templer», og jeg kunne tydelig se at templene, angitt med røde prikker, er i ferd med å bre seg utover store deler av jorden.8

Vår kjære profet, president Gordon B. Hinckley, har sagt: «Vi er fast bestemt på … å bringe templene ut til folket og gi dem alle muligheter til å oppnå de ytterst dyrebare velsignelser som tempelarbeid medfører.»9 Vår profet vet at det er vanskelig å utføre tempelarbeid hvis vi ikke befinner oss nær et tempel. Dette er vår tid, og tempelarbeid er det arbeid som vi er blitt forberedt til å utføre. Det er et arbeid for alle generasjoner, inkludert og spesielt Kirkens ungdommer.

For å kunne utføre dette store arbeidet må vi være verdige. Det er ikke til å undres over at vi på alle kanter er omgitt av ting som er beregnet på å gjøre oss motløse, avspore og diskvalifisere oss. Vi må bevare fokus, og vi må huske at templet er grunnlaget for alt vi gjør i Kirken.

Ungdomsprogrammer som Personlig fremgang og Tro mot Gud oppmuntrer de unge til å være verdige til å reise til templet. Programmene er beregnet på å hjelpe ungdom å inngå og holde forpliktelser og derved forberede seg til å inngå og holde pakter. De oppmuntrer også de unge til å skrive dagbok, delta i å skrive familiehistorie og utføre dåp for sine forfedre. Heftet Til styrke for ungdom omhandler læresetninger og prinsipper som, hvis de blir forstått og etterlevd, vil hjelpe de unge å holde seg verdige til å komme til templet. Disse programmene er kraftfulle hjelpemidler som skal brukes av ungdom, foreldre og lærere. De hjelper de unge å forberede seg til å være verdige til å komme inn i templet. Og våre unge trenger ikke vente til de skal reise på misjon eller gifte seg med å besøke templet. De kan få erfaring med templet fra 12-årsalderen ved å utføre dåp og bekreftelse, og det kan de gjøre gjennom hele tenåringstiden og inn i voksen alder. Store velsignelser vil bokstavelig «bli utøst over [deres] hoder» som mottar sin begavelse i templet, og en del av disse velsignelsene vil komme til våre unge når de lever verdig til å delta i Herrens hus.10

Salt Lake tempels dåpsrom er et flott sted å være en lørdag morgen! Jeg var der tidlig en morgen for å bli døpt for noen av mine aner. Mens jeg satt og ventet i dåpsområdet, la jeg merke til en ung kvinne til venstre for meg som leste sin patriarkalske velsignelse. Piken til høyre leste i Skriftene. Jeg spurte om hun var kommet sammen med en gruppe. Hun svarte: «Nei, jeg kommer hit sammen med venninnen min hver lørdag. Det gjør at hele uken blir bedre.» Disse unge kvinnene, og mange andre unge menn og kvinner, kjenner en stor hemmelighet – templet velsigner ikke bare vår familie og våre aner, men også oss selv. Vi er lovet at de som mottar sin begavelse i templet, vil gå fra dette hellige hus «væpnet med din kraft, og at ditt navn kan være hos dem og din herlighet være rundt om dem og dine engler våke over dem».11 Det er store velsignelser og løfter. Hvilken ungdom ønsker ikke å forberede seg til å motta slike velsignelser for å kunne navigere i samtidens stadig mørkere verden?

Da president Faust talte til unge menn på prestedømsmøtet under generalkonferansen i oktober i fjor, kalte han dem til å føre an og ta del i tempelarbeid og slektshistorie. Han sa: «Jeg oppfordrer dere … til å begynne å oppdage hvem dere egentlig er ved å lære mer om deres forfedre… Dere kan uten vanskelighet få tilgang til en kolossal samling slektsopptegnelser ved hjelp av internett på deres egen datamaskin eller på nærmeste slektshistoriesenter… Tempelarbeid er absolutt nødvendig … for “vi kan ikke bli fullkomne uten dem, ei heller kan de bli fullkomne uten oss”.»12

De unge har blitt beredt «for en tid som denne».13 De er intelligente og oppvakte. De er eksperter på data og internett. De er en stor utappet kilde til det gode i verden. De har blitt holdt tilbake for disse siste dager, og de vil ha et stort verk å utføre. Og ikke bare har de et stort verk å utføre der, men templet vil også være et tilfluktssted for dem som vil beskytte dem mot verdens press og påvirkning.

Når jeg grunner på president Fausts ord, kan jeg se for meg en hær av rettskafne unge, beredt og verdige til å komme til templet. Jeg kan se familier som besegles for evigheten. Jeg kan se ungdom som forstår hva det vil si å være «redningsmenn … på Sions berg».14 Jeg kan se ungdom hvis hjerter er vendt til deres fedre.15 Og jeg kan se for meg ungdom som vokser opp på en slik måte at de vil komme fra templene fulle av styrke til å motstå verdens press.16 Jeg kan se for meg en generasjon ungdom som vil «stå på hellige steder og være urokkelige».17

Zina Baker Huntington og mange andre trofaste hellige ofret alt for at vi skulle få det gjengitte evangeliums velsignelser. Det er min bønn at vi må forstå vår rolle i dette store arbeidet og holde oss verdige til å komme inn i Hans hellige templer. Jeg vet at hvis vi vil gjøre det, vil den gledelige dagen komme da vi skal møte våre forfedre igjen og kunne si til dem: «Vi gjorde dette for deg.» I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. L&P 138:48, se også L&P 27:9, 110:14-16, 128:17, 138:47.

  2. L&P 2:1-3.

  3. Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1954), s. 406.

  4. L&P 138:53; uthevelse tilføyd.

  5. Se L&P 138:55-56, uthevelse tilføyd.

  6. L&P 138:54.

  7. Discourses of Brigham Young, s. 394.

  8. Se www.lds.org; se også «Temples throughout the World», Friend, juli 2002, s. 36-37.

  9. «Noen tanker om templer, det å holde på konvertitter og om misjonærtjeneste», Lys over Norge, jan. 1998, s. 49.

  10. Se L&P 110:9-10.

  11. L&P 109:22.

  12. «Fenomenet som er deg», Liahona, nov. 2003, s. 53-54. Se også L&P 128:18.

  13. Ester 4:14.

  14. Obadja 1:21.

  15. Se L&P 2:1-3.

  16. Se L&P 109:22.

  17. L&P 87:8.