2010–2019
De wereld overwinnen
April 2017


De wereld overwinnen

We overwinnen de wereld niet op één allesbepalend moment in ons leven, maar op vele momenten die onze eeuwigheid bepalen.

Vele jaren geleden vertelde president David O. McKay over een prachtige ervaring die hij op een boot naar Samoa had. Hij viel in slaap en zag in een visioen ‘taferelen […] die oneindig subliem waren. In de verte’, zei hij, ‘zag ik een prachtige, witte stad. […] Bomen met veel vruchten [en] bloeiende bloemen waren in overvloed aanwezig. Een grote groep mensen [liep] naar de stad. Iedereen droeg een wit opperkleed. […] Mijn aandacht richtte zich meteen op hun leider, en hoewel ik alleen zijn profiel kon zien, herkende ik mijn Heiland onmiddellijk! De […] uitstraling van zijn gelaat [was] glorierijk. […] Er ging een goddelijke vrede van Hem uit!’

President McKay gaat verder: ‘Het [was] zijn stad, […] de eeuwige stad; en de mensen die Hem volgden, zouden daar in vrede en eeuwig geluk verblijven.’

President McKay vroeg zich af: ‘Wie [zijn] dat? [Wie zijn die mensen?]’

Hij legt uit wat er vervolgens gebeurde:

‘Alsof de Heiland mijn gedachten kon lezen, antwoordde Hij door naar een halve cirkel te wijzen die boven [de mensen] verscheen, waarop in gouden letters stond:

‘“Dit zijn zij die de wereld hebben overwonnen —

“die waarlijk zijn wedergeboren!”’1

Die woorden, ‘Dit zijn zij die de wereld hebben overwonnen’, zijn tientallen jaren in mijn gedachten gebleven.

De Heer heeft de mensen die de wereld overwinnen adembenemende zegeningen beloofd. Zij zullen ‘bekleed worden met witte kleren’ en in ‘het boek des levens’ vermeld worden. De Heer ‘zal [hun namen] belijden voor [de] Vader en voor Zijn engelen’.2 Ze zullen ‘aan de eerste opstanding’ deelhebben,3 het eeuwige leven ontvangen,4 en ‘niet meer weggaan’ uit de tegenwoordigheid van God.5

Kunnen wij de wereld overwinnen en deze zegeningen ontvangen? Jazeker.

Liefde voor de Heiland

Wie de wereld overwint, ontwikkelt een allesomvattende liefde voor onze Heer en Heiland, Jezus Christus.

Dankzij zijn goddelijke geboorte, volmaakte leven en onbegrensde verzoening in Gethsémané en op Golgotha zal iedereen opstaan. En Hij is de enige die ons van zonde kan reinigen als we ons oprecht bekeren. Daardoor kunnen we bij God terugkeren. ‘Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.’6

Jezus heeft gezegd: ‘Heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’7

Later heeft Hij daaraan toegevoegd: ‘Ik wil dat gij de wereld overwint.’8

We overwinnen de wereld niet op één allesbepalend moment in ons leven, maar op vele momenten die onze eeuwigheid bepalen.

Als kind leren we bidden en eerbiedig ‘Ik wil graag als Jezus worden’ zingen.9 Als we wat ouder zijn, bestuderen we het leven van de Heiland in het Nieuwe Testament en denken na over de macht van zijn verzoening in het Boek van Mormon.

Door te bidden, ons te bekeren, de Heiland te volgen en zijn genade te ontvangen, gaan we beter begrijpen waarom we hier zijn en wie we dienen te worden.

Alma heeft daarover gezegd: ‘In hun hart [wordt] er ook een machtige verandering teweeggebracht, en zij [verootmoedigen] zich en [stellen] hun vertrouwen in de ware en levende God [en blijven] getrouw tot het eind.’10

Wie de wereld overwinnen, weten dat zij hun hemelse Vader verantwoording schuldig zijn. Oprechte verandering en bekering is niet beperkend, maar bevrijdend, omdat ‘zonden als scharlaken […] wit worden als sneeuw’.11

Rekenschap aan God

Wereldse mensen hebben een probleem met rekenschap aan God geven. Ze zijn zoals een kind dat thuis een feestje geeft wanneer de ouders op reis zijn. Het kind geniet van het tumult en denkt niet aan de gevolgen die het zal ondervinden wanneer de ouders thuiskomen. 

De wereld wil de natuurlijke mens liever tevreden stellen dan hem onderwerpen.

De wereld overwinnen is geen wereldwijde invasie, maar een persoonlijke strijd, een directe confrontatie met onze innerlijke vijand.

De wereld overwinnen houdt in dat we het grote gebod in acht nemen: ‘U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.’12

De christelijke schrijver C. S. Lewis heeft het als volgt gezegd: ‘Christus zegt: “Geef Mij alles. Ik wil niet een deel van je tijd, van je geld en van je werk — Ik wil jóú, helemaal.”’13

De wereld overwinnen houdt in dat we onze beloften aan God nakomen: onze doop- en tempelverbonden, en onze gelofte van trouw aan onze eeuwige metgezel. De wereld overwinnen betekent wekelijks tijdens het avondmaal nederig om vergeving vragen en beloven ‘Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden’, opdat we ‘zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben’.14

Onze liefde voor de sabbatdag eindigt niet wanneer we de deur van de kerk achter ons sluiten. We maken van die dag gebruik om van onze dagelijkse taken te rusten, de Schriften te bestuderen en tijd met onze familie en anderen door te brengen. We slaken na de kerkdienst geen zucht van opluchting en gaan niet doldriest op zoek naar een tv, zodat we de voetbalwedstrijd kunnen volgen. We blijven ons op de Heiland en zijn heilige dag richten.

Een overvloed aan verleidelijke stemmen trekt constant aan deze wereld.15

De wereld overwinnen houdt in dat we die ene stem vertrouwen die waarschuwt, troost, verlicht en vrede geeft, maar ‘niet zoals de wereld die geeft’.16

Onbaatzuchtigheid

De wereld overwinnen betekent dat we, het tweede gebod indachtig,17 meer met anderen begaan zijn dan met onszelf: ‘De belangrijkste van u zal uw dienaar zijn.’18 We vinden het geluk van onze huwelijkspartner belangrijker dan het onze. Onze kinderen aansporen God lief te hebben en zijn geboden te onderhouden, is onze prioriteit. We geven bereidwillig van onze materiële zegeningen door tiende, vastengaven en hulp aan wie dit nodig hebben. En als onze geestelijke antennes op de hemel gericht zijn, laat de Heer ons weten wie we kunnen helpen.

De wereld wil in het middelpunt van de belangstelling staan en roept: ‘Kijk naar mij! Ik ben zoveel beter dan anderen! Ik heb zoveel! Ik ben zo belangrijk!’

De wereld is snel geïrriteerd, onverschillig en veeleisend, en gevoelig voor de lofbetuigingen van de massa. De wereld overwinnen daarentegen kweekt nederigheid, empathie, geduld en medeleven voor mensen die anders zijn.

Veiligheid in de profeten

De wereld overwinnen houdt altijd in dat de wereld sommige van onze overtuigingen bespot. De Heiland heeft gezegd:

‘Als de wereld u haat, weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft.

‘Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben.’19

President Russell M. Nelson zei vanochtend: ‘Ware discipelen van Jezus Christus zijn bereid om zich te laten zien en horen, en anders te zijn dan de mensen van de wereld.’20

Een volgelinge van Christus maakt zich geen zorgen als ze geen duizend likes of vriendelijke emoji op een post over haar geloof krijgt.

De wereld overwinnen betekent dat we minder met onze internetverbinding begaan zijn en meer met onze hemelse verbinding met God.

De Heer zegent ons met veiligheid als we de raad van zijn levende profeten en apostelen opvolgen.

Afbeelding
President Monson spreekt

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘De wereld kan ons soms voor problemen stellen. [Als we naar de tempel gaan,] zijn we beter in staat om elke beproeving te verdragen en elke verleiding te overwinnen. […] Wij worden er hernieuwd en versterkt.’21

De wereld probeert de getrouwen met steeds meer verleidingen, afleidingen en verdraaiingen te misleiden, zodat ze hun geestelijke ervaringen als dwaze misleidingen beschouwen.

De wereld overwinnen is de momenten onthouden, waarop we de liefde en het licht van de Heiland gevoeld hebben, zelfs als we ontmoedigd zijn. Ouderling Neal A. Maxwell heeft over zo’n ervaring gezegd: ‘Hij had me gezegend. En ik wist dat God wist dat ik wist dat Hij me gezegend had.’22 Hoewel we ons soms vergeten voelen, vergeten we zelf niet.

De wereld overwinnen betekent niet dat we ons opsluiten, weg van alle aardse oneerlijkheid en problemen. Het verbreedt juist onze horizon van geloof, waardoor we dichter tot de Heiland en zijn beloften komen.

Hoewel we in dit leven niet volmaakt worden, houdt de wereld overwinnen onze hoop levend dat we op een dag ‘voor [onze Verlosser zullen] staan [en] zijn aangezicht met welbehagen [zullen] aanschouwen’.23 Dan horen we Hem zeggen: ‘Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is.’24

Het voorbeeld van ouderling Bruce D. Porter

Op 28 december is onze goede vriend en geliefde algemene autoriteit ouderling Bruce D. Porter overleden. Hij was 64 jaar oud.

Ik leerde Bruce kennen toen we samen aan de Brigham Young University studeerden. Hij was een van de allerslimste studenten. Nadat hij zijn doctoraat in Russische studies aan de Harvard University behaald had, kreeg Bruce bekendheid, waardoor hij van het pad had kunnen afwijken. Maar wereldse rijkdom en lof vertroebelden zijn zicht niet.25 Hij was trouw aan zijn Heiland, Jezus Christus; aan zijn eeuwige metgezellin, Susan; aan zijn kinderen en kleinkinderen.

Afbeelding
Ouderling Porter met zijn jonge gezin

Bruce werd met een nieraandoening geboren. Hij onderging een operatie, maar zijn nieren bleven achteruitgaan.

Kort na zijn roeping als algemeen autoriteit in 1995 waren we samen in Frankfurt werkzaam, waar hij zich vooral met Rusland en Oost-Europa bezighield.

Ouderling Porters leven nam in 1997 een ingrijpende wending toen zijn gezondheid door nierfalen achteruit begon te gaan. Hij keerde met zijn gezin terug naar Salt Lake City (Utah, VS).

In de 22 jaar dat hij als zeventiger werkzaam was, werd Bruce vaak in het ziekenhuis opgenomen en tien keer geopereerd. Susan kreeg twee keer te horen dat Bruce de ochtend niet zou halen, maar dat deed hij wel.

Van die 22 jaar onderging Bruce 12 jaar lang dialyse om zijn bloed te zuiveren. Tijdens een groot deel van die periode nam de dialyse vijf avonden per week telkens vier uur in beslag. Op die manier kon hij overdag zijn roeping uitvoeren en in het weekend ringconferenties bezoeken. Bruce stond voor een raadsel toen zijn gezondheid na een aantal priesterschapszalvingen niet verbeterde. Maar hij wist op wie hij vertrouwde.26

In 2010 kreeg Bruce een nier van zijn zoon David. Dit keer stootte zijn lichaam het orgaan niet af. Het was een wonder. Hij werd weer gezond en kon uiteindelijk samen met Susan naar zijn geliefde Rusland terugkeren en er in het gebiedspresidium dienen.

Afbeelding
Ouderling en zuster Porter in Rusland

Toen de infecties maar bleven aanhouden, vroeg hij zijn artsen op 26 december 2016 de ziekenhuiskamer in Salt Lake City te verlaten. Bruce zei tegen Susan ‘dat hij door de Geest wist dat de artsen niets meer konden doen om zijn leven te redden. Hij wist […] dat zijn hemelse Vader hem naar huis terugriep. Hij had er volkomen vrede mee.’27

Op 28 december verliet Bruce het ziekenhuis. Een paar uur later keerde hij, omringd door zijn dierbaren, terug naar zijn hemelse thuis.

Afbeelding
Portret van ouderling Bruce D. Porter

Jaren geleden schreef Bruce Porter deze woorden aan zijn kinderen:

‘Mijn getuigenis van Jezus Christus en van zijn liefde is mijn kompas geweest. […] Het [is] in moeilijke tijden een zuivere, brandende bevestiging van de Geest dat Hij leeft, en dat Hij mijn Verlosser en Vriend is.’28

‘Het is onze taak […] om [de Heiland] te leren kennen […] en de beproevingen en verleidingen van de wereld door geloof in Hem te overwinnen.’29

‘Laten we getrouw zijn en op Hem vertrouwen.’30

Bruce Douglas Porter heeft de wereld overwonnen.

Laten wij meer moeite doen om de wereld te overwinnen. Laten we ernstige overtredingen niet bagatelliseren, maar wel geduld met onze kleinere misstappen hebben. Laten we een tandje bij zetten en anderen graag helpen. Als u meer op de Heiland vertrouwt, beloof ik dat u meer gemoedsrust zult hebben en geruster zult zijn over uw eeuwige bestemming. In de naam van Jezus Christus. Amen.