2010–2019
Steeds helderder tot de volle dag toe
April 2017


Steeds helderder tot de volle dag toe

Zelfs op de moeilijkste en donkerste momenten is er licht en goedheid om ons heen.

Paulus gaf de heiligen in Korinthe een prachtige boodschap van hoop:

‘In alles zijn wij in de druk, doch niet in het nauw; om raad verlegen, doch niet radeloos;

‘wij worden vervolgd, maar niet verlaten; neergeworpen, maar niet te gronde gericht.’1

Wat was de bron waar Paulus hoop uit putte? Luister naar zijn uitleg: ‘Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is ook Degene Die in onze harten geschenen heeft tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus.’2

Zelfs op de moeilijkste en donkerste momenten is er licht en goedheid om ons heen. Afgelopen oktober heeft president Dieter F. Uchtdorf gezegd: ‘Wij worden door zo’n verbazingwekkende overvloed aan licht en waarheid omringd dat ik me afvraag of we werkelijk waarderen wat we hebben.’3

Maar de tegenstander wil dat wij ons concentreren op ‘de misten van duisternis […] die de ogen […] verblinden en [het] hart verstokken […] en [die] wegvoeren.’4

Maar omdat Hij zo goed weet met wat voor moeilijkheden we te maken krijgen, belooft de Heer: ‘Hetgeen van God is, is licht; en wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht; en dat licht wordt steeds helderder tot de volle dag toe.’5

Wij zijn kinderen van God. Wij zijn geschapen om licht te ontvangen, in God te blijven en meer licht te ontvangen. Vanaf het begin hebben we het licht gevolgd; we hebben onze hemelse Vader en zijn plan gevolgd. Zoeken naar licht zit in ons DNA.

Dat eeuwige beginsel heb ik op een ongebruikelijke plek geleerd. Toen ik voor een grote bank werkte, werd ik uitgenodigd om een instructiebijeenkomst op de University of Michigan bij te wonen. Tijdens de bijeenkomst sprak hoogleraar Kim Cameron over positief leiderschap en de heliotropische gevolgen daarvan. Hij legde uit: ‘Dat verwijst naar de neiging van alle levende systemen tot positieve energie [licht] en weg van negatieve energie [duisternis]. Van eencellige organismen tot ingewikkelde menselijke lichamen hebben alle levende organismen een ingewortelde neiging naar het positieve en weg van het negatieve.’6

Ondersteund door een groot aantal studies concentreerde hij zich op drie cruciale onderdelen van een geslaagde werkcultuur: medeleven, vergevensgezindheid en dankbaarheid.7 Het is logisch dat als mensen zich tot het positieve (licht) wenden, de eigenschappen van het Licht der wereld, Jezus Christus, aanwezig zijn!

Broeders en zusters, vind troost in het feit dat er licht voor ons is. Ik wil graag drie belangrijke gebieden noemen waar altijd licht is:

1. Het licht van de kerk

De kerk is een lichtbaken in een donkerder wordende wereld. Het is een geweldige tijd om lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te zijn! De kerk is sterker dan ooit8 en groeit letterlijk elke dag. Nieuwe leden laten zich dopen, er worden nieuwe gemeenten gevormd, er worden nieuwe zendelingen geroepen en er worden nieuwe gebieden voor het evangelie geopend. We zien mensen terugkeren die tijdelijk minderactief zijn geweest, dagelijkse wonderen in reactie op de reddingsactie die president Thomas S. Monson voor ogen had.

Ik sprak onlangs tot jongeren in Paraguay, Uruguay, Chili en Argentinië, tijdens hun conferenties Voor de kracht van de jeugd. Duizenden jongemannen en jongevrouwen brachten een week met elkaar door om hun liefde voor de Heiland te versterken. Toen ze weer thuis bij hun familieleden en vrienden waren, straalden ze het licht en de liefde van Christus uit.

De kerk zal altijd kritiek krijgen. Dat is al vanaf het begin zo en dat zal wel zo blijven. Maar we mogen niet toestaan dat die kritiek onze gevoeligheid voor het beschikbare licht afstompt. Als we het licht erkennen en aanvaarden, komen we voor meer licht in aanmerking.

In deze donkere wereld schijnt het licht van de kerk steeds helderder tot de volle dag toe.

2. Het licht van het evangelie

Het licht van het evangelie is het pad dat ‘gaandeweg helderder gaat schijnen tot het volledig dag is,’9 en schijnt het helderst in ons gezin en in de tempels over de hele wereld.

In Predik mijn evangelie staat: ‘Door het licht van het evangelie kunnen in het gezin misverstanden, onenigheden en problemen worden opgelost. Een gezin dat door onenigheid uiteen wordt gerukt, kan genezen door bekering, vergeving en […] geloof in de macht van de verzoening van Jezus Christus.’10 Meer dan ooit moet het gezin voor iedereen om ons heen een bron van licht zijn. Het gezin neemt in licht toe als er liefde en vriendelijkheid heerst. Als we een gezin stichten waar ‘geloof, […] bekering, vergeving, respect, liefde [en] mededogen’11 heersen, zullen we meer liefde voor de Heiland en elkaar ontwikkelen. Het gezin wordt sterker, en het licht in ieder van ons zal helderder schijnen.

In de Bible Dictionary lezen we dat ‘alleen het gezin in heiligheid met de tempel te vergelijken is’.12 We hebben nu 155 tempels in gebruik, en er komen er steeds meer bij. Steeds meer gezinnen worden voor tijd en alle eeuwigheid verzegeld. De leden sturen steeds meer namen van voorouders naar de tempel om de verlossende verordeningen voor hen te verrichten. Er is werkelijk veel vreugde en blijdschap aan beide zijden van de sluier!

In deze donkere wereld schijnt het licht van het evangelie steeds helderder tot de volle dag toe.

3. Het licht van Christus

We kunnen niet over het licht in de wereld spreken, zonder over het Licht van de wereld, Jezus Christus, te spreken. Het is een uiting van de liefde van onze hemelse Vader dat iedereen die op aarde geboren wordt met het licht van Christus wordt gezegend om bij Hem terug te kunnen keren. President Boyd K. Packer heeft gezegd: ‘Het licht van Christus is zo algemeen als het zonlicht. […] Het licht van Christus is zo universeel als het zonlicht zelf. Waar een mens is, daar is de Geest van Christus.’13 Het licht van Christus ‘nodigt uit en verlokt om voortdurend goed te doen’14 en bereidt iedereen die naar goedheid en waarheid op zoek is voor om de Heilige Geest te ontvangen.

De Heiland zegt dat Hij het licht is dat ‘uw ogen verlicht’, ‘uw verstand verlevendigt’ en ‘leven geeft aan alle dingen’.15 Met behulp van het licht van Christus kunnen we anderen door de ogen van de Heiland zien. Dan hebben we meer liefde en begrip voor de moeilijkheden van anderen. Dan zijn we geduldiger met mensen die misschien niet zo aanbidden als wij of niet zo dienen als wij. Dan begrijpen we het grote plan van geluk beter en zien we in hoe we allemaal in dat grote, liefdevolle plan passen. Het plan geeft leven, betekenis en een doel aan alles wat we doen. Al het geluk dat we ontvangen als we het licht van Christus beter begrijpen, weegt niet op tegen de vreugde die we voelen als we de uitwerking van het licht van Christus op anderen zien, zoals familieleden, vrienden en zelfs volslagen vreemden.

Afbeelding
Brand in kerkgebouw blussen

Ik voelde die vreugde toen ik hoorde dat moedige brandweermannen in 2015 hun uiterste best deden om een ringgebouw in het zuiden van Californië te redden. Terwijl de brand woedde, belde een hoofdbrandmeester een vriend die lid van de kerk was op om te vragen waar de heilige relikwieën en de avondmaalsbekers zich bevonden zodat ze die konden redden. Zijn vriend vertelde hem dat er geen heilige relikwieën waren en dat de avondmaalsbekertjes heel goed vervangbaar waren. Maar de hoofdbrandmeester had het gevoel dat hij meer moest doen, dus hij stuurde de brandweermannen terug het gebouw in om alle afbeeldingen van Christus van de muur te halen zodat die behouden zouden blijven. Ze plaatsten er zelfs een in de brandweerwagen, in de hoop dat Christus over de brandweermannen zou waken. Ik was echt ontroerd door de vriendelijkheid en goedheid van de hoofdbrandmeester, en hoe hij openstond voor het licht op zo’n gevaarlijk en moeilijk moment.

Afbeelding
Afbeeldingen van de Heiland redden uit een brandend gebouw
Afbeelding
Brandweerman met afbeelding van de Heiland

In deze donkere wereld schijnt het licht van Christus steeds helderder tot de volle dag toe!

Ik citeer nogmaals enkele woorden van Paulus: ‘Laten wij […] de wapens van het licht aandoen.’16 Ik getuig van Christus. Hij is het licht van de wereld. Mogen wij gesterkt worden door het licht dat wij ontvangen als wij actiever in de kerk deelnemen en de evangeliebeginselen thuis beter toepassen. Mogen wij voortdurend het licht van Christus in anderen zien en ertoe bijdragen dat zij dat ook in zichzelf zien. Als wij dat licht ontvangen, worden we met meer licht gezegend, tot die volmaakte dag dat we ‘de Vader der lichten’,17 onze hemelse Vader weer zien. Daarvan getuig ik in de heilige naam van het licht der wereld, namelijk Jezus Christus. Amen.