2010–2019
In prachtige heiligheid
April 2017


In prachtige heiligheid

Onze Vader in de hemel heeft voor ons voorzien in alles wat we nodig hebben om ons te heiligen zoals Hij geheiligd is.

Bij mijn voorbereiding voor deze bijeenkomst dacht ik aan de talrijke getrouwe zusters die ik heb ontmoet, dichtbij en ver weg. Ik kan ze het best beschrijven met een lofzang van koning David: ‘Geef de Heere de eer van Zijn Naam, breng offers en kom voor Zijn aangezicht. Buig u neer voor de Heere in prachtige heiligheid.’1

Ik zie die prachtige heiligheid in zusters die willen doen wat goed is en die meer op de Heiland willen lijken. Zij geven heel hun ziel, hart, macht, verstand en kracht aan de Heer door de manier waarop ze hun dagelijks leven leiden.2 Heiligheid houdt in dat we het verlangen hebben en ernaar streven de geboden te onderhouden en de verbonden na te leven die we met God hebben gesloten. Heiligheid houdt in dat we bij onze keuzes de Heilige Geest tot gids kunnen hebben.3 Heiligheid houdt in dat we de natuurlijke mens afleggen en een heilige worden door de verzoening van Christus, de Heer.4 ‘Ieder moment [van ons leven] moet gewijd zijn aan de Heer.’5

De God des hemels gebood de kinderen van Israël: ‘Want Ik ben de Heere, uw God. U moet u heiligen en heilig zijn, want Ik ben heilig. U mag uzelf niet verontreinigen.’6

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Onze hemelse Vader is een God met hoge verwachtingen. […] Hij stelt voor ons te heiligen opdat wij “celestiale heerlijkheid [kunnen] verdragen” (LV 88:22) en “in zijn tegenwoordigheid [kunnen] wonen” (Mozes 6:57).’7 In Lectures on Faith staat: ‘Niemand kan van zijn glorie genieten tenzij hij zijn volmaaktheden en heiligheid bezit’.8 Onze Vader in de hemel kent ons. Hij houdt van ons en Hij heeft voor ons voorzien in alles wat we nodig hebben om ons te heiligen zoals Hij geheiligd is.

Wij zijn dochters van onze hemelse Vader en ieder van ons heeft een goddelijk erfgoed van heiligheid. Onze Vader in de hemel heeft gezegd: ‘Zie, Ik ben God; Mens der Heiligheid is mijn naam.’9 In het voorsterfelijk bestaan hadden wij onze Vader lief en aanbaden wij Hem. Wij verlangden zoals Hij te worden. Uit volmaakte vaderlijke liefde gaf Hij zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, om onze Heiland en Verlosser te worden. Hij is de Zoon van de Mens der Heiligheid.10 Zijn ‘naam is heilig’,11 ‘de Heilige van Israël’.12

Onze hoop op heiligheid is op Christus, zijn barmhartigheid en genade gericht. Door geloof in Jezus Christus en zijn verzoening kunnen wij rein en vlekkeloos worden, als wij ons van goddeloosheid onthouden13 en ons oprecht bekeren. We worden in water gedoopt tot vergeving van zonden. Onze ziel wordt geheiligd als we de Heilige Geest met open hart ontvangen. We nemen wekelijks deel aan de verordening van het avondmaal. Berouwvol en verlangend naar rechtschapenheid verbinden wij ons ertoe gewillig te zijn de naam van Christus op ons te nemen, Hem indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden opdat wij zijn Geest altijd bij ons mogen hebben. Als wij er voortdurend naar streven om één te worden met de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, hebben wij uiteindelijk deel aan hun goddelijke aard.14

Heiligheid houdt in dat we onze verbonden naleven

We kennen de talrijke beproevingen, verleidingen en moeilijkheden die ons weg kunnen leiden van alles wat deugdzaam en prijzenswaardig voor God is. Maar dankzij onze sterfelijke ervaringen kunnen we voor heiligheid kiezen. Vaak worden we geheiligd door de offers die we brengen om onze verbonden na te komen.

Afbeelding
Evangeline, een jongevrouw in Ghana

Ik zag heiligheid op het gezicht van Evangeline, een meisje van dertien in Ghana. Haar roeping als klaspresidente bijenkorfmeisjes grootmaken, is een van de manieren waarop ze haar verbonden nakomt. Nederig legde ze uit dat ze haar vriendinnen, de minderactieve jongevrouwen, thuis opzoekt en aan hun ouders vraagt of ze naar de kerk mogen komen. Voor de ouders is dat moeilijk omdat de kinderen op zondag mee moeten helpen in het huishouden. Evangeline neemt dan enkele klusjes op zich en vaak mogen haar vriendinnen dankzij haar inspanningen naar de kerk komen.

Als we de bijhorende verbonden naleven, zullen die verordeningen ons veranderen, heiligen en voorbereiden om in de tegenwoordigheid van de Heer te komen.15 We dragen elkaars lasten; we bouwen elkaar op. Wij behouden vergeving van zonden als we de armen, de hongerigen, de naakten en de zieken in geestelijk en materieel opzicht helpen.16 Wij bewaren ons onbesmet van de wereld als we de sabbat heiligen en op de heilige dag van de Heer waardig aan het avondmaal deelnemen.17

Wij zijn ons gezin tot zegen en maken van onze thuis een heilige plaats. Wij beteugelen onze lusten zodat wij van reine liefde vervuld mogen zijn.18 Wij reiken anderen de hand in vriendelijkheid en mededogen, en treden als getuige van God op. Wij worden Zion, een volk dat één van hart en één van zin is en in rechtschapenheid met elkaar omgaat.19 ‘Want Zion moet in schoonheid en in heiligheid toenemen.’20

Ga naar de tempel. Als we een heilig volk en voorbereid op de wederkomst van de Heiland willen zijn, moeten we opstaan en ons met pronkgewaden bekleden.21 In kracht en eer laten wij de wereld achter ons en leven we onze verbonden na, zodat we ‘bekleed [mogen zijn] met zuiverheid, ja, met de mantel der gerechtigheid’.22

Heiligheid houdt in dat we de Heilige Geest tot gids nemen

Heiligheid is een gave van de Geest. Wij aanvaarden deze gave als wij ervoor kiezen de heiligende macht van de Heilige Geest in ons leven te vergroten.

Afbeelding
Maria luisterde naar de woorden van de Heiland

Toen Martha Jezus Christus in haar huis ontving, had ze een immens verlangen om de Heer naar best vermogen te dienen. Haar zuster, Maria, zat liever ‘aan de voeten van Jezus’ en luisterde naar zijn woord. Martha vond het vervelend dat ze geen hulp kreeg en klaagde: ‘Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen?’

Ik hou van zijn milde vermaning. Met volmaakte liefde en eindeloos mededogen wees de Heiland haar terecht:

‘Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.

‘Maar een ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.’23

Zusters, als we heilig willen worden, moeten we leren aan de voeten van de Heilige van Israël te zitten en ons met heiligheid bezig te houden. Leggen we onze telefoon, onze ellenlange to-dolijstjes en onze wereldsgezinde zorgen opzij? Door het gebed, studie, en door gehoor te geven aan het woord van God, ontvangen we de reinigende en genezende liefde van God in onze ziel. Laten we de tijd nemen om heilig te worden en met zijn heilige, heiligende Geest vervuld te worden. Als we de Heilige Geest tot gids hebben, zijn we voorbereid om de Heiland in prachtige heiligheid te ontvangen.24

Heiligheid houdt in dat we door de verzoening van Jezus Christus een heilige worden

Volgens de geïnspireerde woorden van koning Benjamin worden zij die net als de Heiland onderworpen, zachtmoedig, nederig, geduldig en vol liefde zijn, heiligen door de verzoening van Jezus Christus.25 Hij profeteerde dat Jezus Christus, ‘de almachtige Heer die regeert, die van alle eeuwigheid tot alle eeuwigheid was en is, met macht uit de hemel zal neerdalen onder de mensenkinderen en in een tabernakel van leem zal wonen’. Hij is gekomen om de zieken, de lammen, de doven en de blinden te genezen en de doden op te wekken. En toch heeft Hij geleden, ‘meer dan de mens verdragen kan zonder eraan te sterven’.26 En hoewel Hij de enige is door wie het heil tot stand komt, werd Hij bespot, gegeseld en gekruisigd. Maar de Zoon van God is uit het graf opgestaan, opdat wij allen de dood kunnen overwinnen. Hij zal de wereld rechtvaardig oordelen. Hij zal ons allen verlossen. Hij is de Heilige van Israël. Jezus Christus is die prachtige heiligheid.

Toen de onderdanen van koning Benjamin deze woorden hoorden, vielen zij op de grond, want een grote nederigheid en eerbied voor de genade en heerlijkheid van onze God was over hen gekomen. Zij zagen hun vleselijke staat. Beseffen wij dat we volkomen afhankelijk zijn van de genade en barmhartigheid van Christus, onze Heer? Zien wij in dat wij alle goede gaven, hetzij materieel, hetzij geestelijk, van Christus krijgen? Vergeten we niet dat vrede in dit leven en de eeuwige heerlijkheden volgens het eeuwige plan van de Vader alleen in en door zijn heilige Zoon voor ons bereikbaar zijn?

Mogen wij zoals het volk van koning Benjamin met één stem uitroepen: ‘O wees barmhartig en laat het zoenbloed van Christus gelden, opdat wij vergeving van onze zonden zullen ontvangen en ons hart gereinigd wordt; want wij geloven in Jezus Christus, de Zoon van God, die hemel en aarde, en alle dingen, heeft geschapen.’27

Ik getuig dat als wij tot de Heilige van Israël komen, zijn Geest op ons zal rusten opdat wij met vreugde vervuld mogen zijn, en vergeving van zonden en gemoedsrust mogen ontvangen.

Onze hemelse Vader heeft ieder van ons het vermogen om heilig te worden, gegeven. Mogen wij ernaar streven onze verbonden na te komen en de Heilige Geest tot gids te nemen. Door geloof in Jezus Christus worden wij heiligen door zijn verzoening, opdat wij onsterfelijkheid en het eeuwige leven mogen ontvangen en God, onze Vader, de eer van zijn naam mogen brengen. Moge ons leven een heilig offer worden en mogen wij in prachtige heiligheid voor de Heer staan. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.