2010–2019
Löydä sisimmässäsi piilevä jumalallisuus
Lokakuu 2015


Löydä sisimmässäsi piilevä jumalallisuus

Me tulemme tänne maan päälle löytämään meissä piilevän jumalallisen luonteemme siemenet ja ravitsemaan niitä.

Sisaret, me rakastamme teitä! Todistan, että elämä on lahja. Jumalalla on suunnitelma meitä jokaista varten, ja meidän elämämme tarkoitus alkoi kauan ennen kuin tulimme tämän maan päälle.

Viime aikoina olen alkanut ymmärtää vauvan kuolevaisuuteen syntymisen ihmettä osana Herran suunnitelmaa. Jokainen meistä kehittyi fyysisesti äitimme kohdussa, ja monen kuukauden ajan elämämme oli riippuvainen hänen kehostaan. Lopulta kuitenkin syntymän prosessi – dramaattinen sekä äidille että lapselle – erotti meidät.

Kuva
Vastasyntynyt

Kun pienokainen saapuu tähän maailmaan, niin lämpötilan ja valon muutos sekä yhtäkkinen paineen hellittäminen rinnan kohdalla saavat pienokaisen ottamaan ensi henkäisyn. Nuo pienet keuhkot täyttyvät ensimmäistä kertaa ilmalla, elimet ryhtyvät toimimaan ja vauva alkaa hengittää. Kun napanuora sidotaan, tuo äidin ja vauvan välinen elinehto katkaistaan ikuisiksi ajoiksi ja vauvan elämä maan päällä alkaa.

Job on sanonut: ”Jumalan henki on minut tehnyt, Kaikkivaltiaan henkäys antaa minulle elämän.”1

Me tulemme tähän maailmaan ”kiireellämme rippeet kimmelteestä”2. Perhejulistuksessa meille opetetaan, että jokainen meistä ”on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär”, ja ”jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä”3. Taivaallinen Isä antaa auliisti sisimpäämme osan jumalallisuudestaan. Tämä jumalallinen luonne tulee Häneltä lahjana ja kumpuaa rakkaudesta, jota vain lapsen vanhempi voi tuntea.

Me tulemme tänne maan päälle löytämään meissä piilevän jumalallisen luonteemme siemenet ja ravitsemaan niitä.

Me tiedämme miksi

Elaine Cannon, entinen Nuorten Naisten ylijohtaja, on sanonut: ”Naisen elämässä on kaksi tärkeää päivää: päivä, jolloin hän syntyy, ja päivä, jolloin hän saa tietää miksi.”4

Me tiedämme miksi. Olemme tulleet tämän maan päälle auttamaan Hänen valtakuntansa rakentamisessa ja valmistautumaan Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Jokaisella henkäisyllämme me pyrimme seuraamaan Häntä. Meidän jokaisen sisimmässä piilevä jumalallinen luonne hioutuu ja vahvistuu, kun pyrimme lähestymään Isäämme ja Hänen Poikaansa.

Meidän jumalallisella luonteellamme ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaisia ovat henkilökohtaiset saavutuksemme, millaiseen asemaan olemme yltäneet, kuinka monta maratonia olemme juosseet tai kuinka suosittuja olemme ja millainen on itsetuntomme. Meidän jumalallinen luonteemme tulee Jumalalta. Se määrättiin syntymäämme edeltävässä olemassaolossa, ja se jatkuu edelleen iankaikkisuuteen.

Meitä rakastetaan

Me tiedostamme oman jumalallisen luonteemme, kun tunnemme taivaallisen Isämme rakkautta ja osoitamme sitä. Meillä on vapaus ravita sitä, antaa sen kukoistaa ja auttaa sitä kasvamaan. Pietari on sanonut, että meille on annettu ”kalliit lupaukset”, jotta voisimme tulla ”osallisiksi jumalallisesta luonnosta”5. Kun ymmärrämme, keitä me olemme – Jumalan tyttäriä – me alamme tuntea niitä kalliita lupauksia.

Kun katsomme ulos ikkunasta emmekä vain peilikuvaamme, me pystymme näkemään itsemme Hänen tyttärinään. Me käännymme luontaisesti Hänen puoleensa rukouksessa, ja me luemme innokkaasti Hänen sanojaan ja teemme Hänen tahtonsa. Me pystymme saamaan vahvistuksen kelpaamisestamme ylhäältä eli Häneltä, emmekä tarvitse sitä sivulta eli ympäröivältä maailmalta tai Facebookin tai Instagramin käyttäjiltä.

Mikäli koskaan kyseenalaistatte sisimmässänne piilevää jumalallisuuden kipinää, polvistukaa rukoukseen ja kysykää taivaalliselta Isältä: ”Olenko minä todella Sinun tyttäresi, ja rakastatko Sinä minua?” Vanhin M. Russell Ballard on sanonut: ”Yksi suloisimpia Hengen välittämiä sanomia on se, mitä Herra tuntee teitä kohtaan.”6

Me olemme Hänen. Paavali on sanonut: ”Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia.”7 Usein ensimmäinen Alkeisyhdistyksen laulu, jonka opimme, on ”Oon lapsi Jumalan”8. Nyt on aika ottaa tuo rakas ilmaus ”Oon lapsi Jumalan” ja lisätä siihen sanat: ”Ja sen vuoksi mitä?” Voisimme ehkä jopa esittää tällaisia kysymyksiä: ”Mitä aion tehdä elääkseni Jumalan lapsena?” ”Kuinka voin kehittää sisimmässäni piilevää jumalallista luonnetta?”

Presidentti Dieter F. Uchtdorf on sanonut: ”Jumala lähetti teidät tänne valmistautumaan suurenmoisempaan tulevaisuuteen kuin mikään, mitä pystytte kuvittelemaan.”9 Tuo tulevaisuus herää eloon päivä kerrallaan, kun teette enemmän kuin vain olette elossa; se herää eloon, kun elätte elämäänne siten, että täytätte luomisenne tarkoituksen. Tämä tuo Herran teidän elämäänne, ja vähitellen te annatte Hänen tahtonsa muodostua teidän tahdoksenne.

Jumalallisen luonteemme ansiosta me opimme

Jumalallinen luonne herättää meissä halun tuntea näitä iankaikkisia totuuksia omakohtaisesti.

Eräs nuori nainen nimeltä Amy opetti minulle hiljattain tämän, kun hän kirjoitti: ”Nykyään on vaikeaa olla teini-ikäinen. Polku käy kapeammaksi. Saatana yrittää tosissaan. Kaikki on joko oikein tai väärin; ei ole mitään välimaastoa.”

Hän jatkoi: ”Toisinaan on vaikea löytää hyviä ystäviä. Silloinkin kun luulee, että on saanut parhaita ystäviä, jotka eivät koskaan jätä, niin tilanne voi muuttua mistä tahansa syystä. Siksi olen hyvin kiitollinen siitä, että minulla on perhe, taivaallinen Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki, jotka voivat olla tovereinani aina silloin kun asiat ystävien kanssa eivät suju.”

Amy jatkoi sanomalla: ”Eräänä iltana olin rauhaton. Kerroin siskolleni, etten tiennyt, mitä tehdä.”

Myöhemmin samana iltana Amyn sisko lähetti hänelle tekstiviestin, jossa oli lainaus vanhin Jeffrey R. Hollandilta: ”Älä anna – – periksi. Älä vain keskeytä. Jatka vain kävelemistä. Jatka vain yrittämistä. Edessä on apua ja iloa. – – Kaikki järjestyy lopulta. Luota Jumalaan ja usko meitä odottavaan hyvään.”10

Amy selitti: ”Muistan, että luin sen ja ihan vain rukoilin, että tuntisin Jumalan rakkauden, jos Hän todella kuunteli minua.”

Hän sanoi: ”Heti kun kysyin ja uskoin, että Hän kuunteli minua, tunsin ihmeellistä ja mitä onnellisinta lämmintä tunnetta. Sitä ei voi sanoin kuvailla. Tiesin, että Hän kuunteli minua ja että Hän rakastaa minua.”

Koska te olette Hänen lapsiaan, Hän tietää, mitä teistä voi tulla. Hän tuntee pelkonne ja haaveenne. Hän iloitsee mahdollisuuksistanne. Hän odottaa teidän tulevan Hänen luokseen rukouksessa. Koska te olette Hänen lapsiaan, te tarvitsette Häntä ja myös Hän tarvitsee teitä. Ne, jotka istuvat teidän ympärillänne juuri tällä hetkellä tässä kokouksessa, tarvitsevat teitä. Maailma tarvitsee teitä, ja teidän jumalallinen luonteenne suo teidän olla Hänen luotettu opetuslapsensa kaikille Hänen lapsilleen. Kun alamme nähdä itsessämme jumalallisuutta, me pystymme näkemään sitä muissakin.

Jumalallisen luonteemme ansiosta me palvelemme

Jumalallinen luonne herättää meissä halun palvella muita.

Kuva
Äiti ja lapsi Etiopian nälänhädän aikaan

Hiljattain humanitaaristen palvelujen ja LDS Charities -hyväntekeväisyysjärjestön johtaja Sharon Eubank puhui eräästä kokemuksesta, jonka on kertonut vanhin Glenn L. Pace. Etiopiassa vallitsi 1980-luvun keskivaiheilla laajalle levinnyt kuivuus ja äärimmäinen nälänhätä. Avun antamiseksi perustettiin ruoka-asemia, joissa annettiin vettä ja ruokaa niille, jotka pystyivät pääsemään sinne. Eräs nälkiintynyt vanha mies käveli pitkän matkan päästäkseen yhdelle ruoka-asemalle. Kulkiessaan erään kylän ohi hän kuuli vauvan itkua. Hän etsi, kunnes löysi pienokaisen, joka istui maassa, kuolleen äitinsä vieressä. Mies nosti vauvan syliinsä ja jatkoi kävelemistä vielä 40 kilometrin matkan ruoka-asemalle. Kun hän pääsi perille, hänen ensimmäiset sanansa eivät olleet ”Minulla on nälkä” tai ”Auttakaa minua”. Ne olivat: ”Mitä te voitte tehdä tämän lapsen hyväksi?”11

Meidän sisimmässämme piilevä jumalallinen luonne herättää meissä halun auttaa muita ja kehottaa meitä toimimaan. Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat auttaa meitä saamaan voimaa tehdä niin. Voisiko Herra kysyä meiltä: ”Mitä te voitte tehdä tämän tyttären, tämän veljen, tämän isän tai tämän ystävän hyväksi?”

Juuri Hengen kuiskausten ansiosta epäilevän ihmisen jumalallinen luonne ottaa ensi henkäisyn ja pystyy rauhassa jatkamaan hengittämistä.

Kun profeetta puhuu, hänen sanansa koskettavat jumalallista luonnettamme ja antavat meille voimaa seurata.

Sakramentin nauttiminen joka viikko antaa toivoa sisimmässämme piilevälle jumalallisuudelle, ja me muistamme Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta.

Lupaan, että kun pyritte löytämään sisimmässänne piilevän jumalallisen luonteen syvyyden, te alatte entistä paremmin käyttää kallisarvoista lahjaanne. Ohjatkoon se teitä tulemaan Hänen tyttärikseen ja kulkemaan tietä, joka johtaa Hänen luokseen – missä meidät ”tuodaan takaisin sen Jumalan luokse, joka antoi [meille] hengen”12. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Job 33:4.

  2. William Wordsworth, ”Oodi: Kuolemattomuuden vihjeitä varhaisten lapsuusvuosien muistoissa”, Runoja, 1949, suom. Yrjö Jylhä, s. 126.

  3. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129.

  4. Elaine Cannon, artikkelissa ”’Let Me Soar’, Women Counseled”, Church News, 17. lokakuuta 1981, s. 3.

  5. 2. Piet. 1:4.

  6. M. Russell Ballard, ”Vanhurskaita naisia”, Liahona, joulukuu 2002, s. 42.

  7. Room. 8:16.

  8. Ks. ”Oon lapsi Jumalan”, MAP-lauluja, 187.

  9. Dieter F. Uchtdorf, ”Eläkää iloiten evankeliumin mukaan”, Liahona, marraskuu 2014, s. 121.

  10. Ks. Jeffrey R. Holland, ”Meitä odottavan hyvän ylipappi”, Liahona, tammikuu 2000, s. 44–45.

  11. Ks. Glenn L. Pace, ”Rajattomat tarpeet ja rajalliset voimavarat”, Valkeus, maaliskuu 1995, s. 18–19.

  12. 2. Nefi 9:26.