2010–2019
Kääntykää Herran puoleen, niin vastauksia tulee
Lokakuu 2015


Kääntykää Herran puoleen, niin vastauksia tulee

Olkaa kuuliaisia, muistakaa ne kerrat, kun olette tunteneet Henkeä aiemmin, ja pyytäkää uskossa. Te saatte vastauksenne.

Kun olin nuori mies, vanhempani liittyivät Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Tiesimme, että lähetyssaarnaajat olivat opettaneet heitä, mutta vanhempani olivat osallistuneet lähetystyöoppiaiheisiin kahdestaan.

Tämän yllättävän ilmoituksen jälkeen myös veljeni ja minä aloimme kuunnella lähetyssaarnaajia, ja kukin veljistäni otti palautuksen sanoman iloiten vastaan. Vaikka minä olin utelias, minulla ei ollut sydämessäni halua muuttaa elämääni. Otin kuitenkin vastaan haasteen rukoilla, onko Mormonin kirja Jumalan sanaa, mutta en saanut mitään vastausta.

Saattaisitte kysyä, miksi taivaallinen Isä ei vastannut tuohon rukoukseen. Minä ainakin ihmettelin. Olen sittemmin oppinut, että Moronin antama lupaus pitää paikkansa. Jumala vastaa rukouksiimme siitä, onko evankeliumi totta, mutta Hän vastaa niihin, kun meillä on vilpitön sydän ja vakaat aikeet.1 Hän ei vastaa vain tyydyttääkseen uteliaisuutemme.

Ehkäpä elämässänne on jotakin, mistä teillä on kysymys. Ehkäpä teillä on ongelma, jota ette oikein osaa ratkaista. Tänään haluaisin kertoa joitakin ajatuksia, jotka saattavat auttaa teitä saamaan vastauksia tai apua, jota etsitte. Prosessi alkaa kääntymyksellä Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin.

Ilmoituksen saaminen riippuu sydämemme tilasta ja aikeesta

Olen miettinyt kertomuksia muutamista ihmisistä pyhissä kirjoituksissa. Otetaan esimerkiksi Laman ja Lemuel. Nefin tavoin he olivat syntyneet hyvistä vanhemmista ja heille oli opetettu kaikkea heidän isänsä tietämystä.2 Silti he nurisivat, koska heidän isänsä näki näkyjä. Heidän näkökulmastaan heidän isänsä päätökset olivat vastoin johdonmukaista ajattelua, sillä he eivät tunteneet sitä, mikä on Jumalan, eivätkä he sen vuoksi uskoneet.3

On kiinnostavaa huomata, että heidän valintojensa ansiosta heille tarjoutui mahdollisuuksia saada uskoa vahvistavia kokemuksia. He jättivät kotinsa ja rikkautensa. He kärsivät vaeltaessaan erämaassa. He auttoivat viimein laivan rakentamisessa ja suostuivat matkaamaan tuntemattomaan maahan.

Nefi koki nämä samat kokemukset. Mutta vahvistivatko nämä teot Lamanin ja Lemuelin uskoa? Nefin uskoa ne vahvistivat, mutta näistä veljistä tuli yhä kyynisempiä ja vihaisempia. He näkivät jopa enkelin ja kuulivat hänen puhuvan heille, mutta siitä huolimatta he edelleen epäilivät.4

Kuolevainen elämä ei ole helppoa kenellekään meistä. Meidät asetetaan maan päälle koeteltaviksi ja testattaviksi. Suhtautumistapamme elämän kokemuksiin vaikuttaa usein suuresti todistukseemme. Pohtikaa joitakin Lamanin ja Lemuelin reaktioita: He nurisivat, kun heidän isänsä pyysi heitä tekemään vaikeita asioita.5 He yrittivät hankkia pronssilevyt, mutta kun he eivät onnistuneet siinä, he luovuttivat. Heidän asenteensa oli: ”Me olemme yrittäneet, emmekä voi tehdä enempää.”6

Kerran he olivat peräti murheellisia toimittuaan väärin ja pyysivät anteeksi.7 He rukoilivat ja saivat anteeksi. Mutta pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että myöhemmin he alkoivat taas valittaa ja kieltäytyivät rukoilemasta. He menivät Nefin luo ja sanoivat, etteivät pystyneet ymmärtämään sitä, mitä heidän isänsä oli puhunut.8 Nefi kysyi heiltä, olivatko he ”kysyneet Herralta”9. Pankaa merkille heidän vastauksensa: ”Emme ole, sillä ei Herra meille sellaisia ilmaise.”10

Jatkuva kuuliaisuus suo meidän saada vastauksia

Nefin vastaus veljilleen on meille ratkaisu jatkuvien vastausten saamiseksi rukoukseen:

”Miksi ette pidä Herran käskyjä? Miksi haluatte tuhoutua sydämenne paatumuksen tähden?

Ettekö muista, mitä Herra on sanonut? – Jos ette paaduta sydäntänne ja pyydätte minulta uskossa, uskoen saavanne ja pitäen tunnollisesti minun käskyni, varmasti nämä asiat ilmaistaan teille.”11

Tunnen muutamia lähetystyössä palvelleita, jotka ovat saaneet kiistattomia hengellisiä kokemuksia, mutta tiettyjen hengellisten tapojen puute näyttää saaneen heidät unohtamaan ne kerrat, jolloin Jumala on puhunut heille. Noilta kotiin palanneilta lähetyssaarnaajilta ja meiltä kaikilta tahtoisin kysyä, ”jos olette tunteneet halua laulaa lunastavan rakkauden laulua, – – voitteko nyt tuntea sellaista?”12 Jos ette tunne sitä nyt, voitte tuntea sitä jälleen, mutta pohtikaa Nefin neuvoja. Olkaa kuuliaisia, muistakaa ne kerrat, kun olette tunteneet Henkeä aiemmin, ja pyytäkää uskossa. Te saatte vastauksenne ja tunnette Vapahtajan rakkautta ja rauhaa. Vastaus ei ehkä tule niin nopeasti tai siinä muodossa kuin haluatte, mutta se tulee. Älkää antako periksi! Älkää koskaan antako periksi!

Verratkaamme Lamania ja Lemuelia Moosian poikiin. Kumpikin miesryhmä varttui vanhurskaassa perheessä, ja silti he harhautuivat pois. Enkeli kutsui kumpaakin ryhmää parannukseen, mutta mikä oli erilaista Moosian poikien kokemuksessa?

Koettelemukset vahvistavat uskoamme

Heidän menestyksensä lähetystyössä on unohtumatonta. Tuhannet kokivat kääntymyksen Herran teille. Unohdamme kuitenkin usein, että kun he aloittivat lähetystyönsä, heidän sydämensä oli masentunut ja he aikoivat kääntyä takaisin, mutta Herra lohdutti heitä. Herra lohdutti heitä kestämään kärsivällisesti heidän ahdinkonsa.13

Pyhien kirjoitusten tutkiminen kertoo meille Jumalan tahdon

Miksi näiden Moosian poikien koettelemukset vahvistivat heidän uskoaan ja sitoutumistaan sen sijaan että ne olisivat saaneet heidät nurisemaan tai epäilemään? Ratkaisu on siinä, että ”he olivat vahvistuneet totuuden tuntemisessa, sillä he olivat miehiä, joilla oli terve ymmärrys, ja he olivat tutkineet tarkoin kirjoituksia tunteakseen Jumalan sanan”14. Me kaikki kohtaamme koettelemuksia ja meillä on kysymyksiä, mutta muistakaa, että meidän täytyy pitää ”jatkuvasti kiinni rautakaiteesta”15. ”Kristuksen sanat kertovat [meille] kaiken, mitä [meidän] tulee tehdä.”16 Meidän täytyy tehdä pyhien kirjoitusten tutkimisesta päivittäinen osa elämäämme, koska se avaa ilmoituksen ovet.

Rukous paastoon yhdistyneenä tuo ilmoitusta

Moosian poikien tapauksessa ”ei tässä ole kaikki; he olivat omistautuneet paljolle rukoukselle ja paastolle; sen tähden heillä oli profetian henki ja ilmoituksen henki”17. Rukouksen ja paaston ansiosta me herkistymme hengellisille kehotuksille. Yhteydenpito taivaallisen Isän kanssa pidättäytyessämme tarkoituksella ruoasta ja juomasta sallii meidän irrottautua jumalattomuuden kahleista ja vapautua raskaiden kuormien ikeestä.18 Rukous paastoon yhdistyneenä saa aikaan sen, että kun me kutsumme, Herra vastaa, ja kun huudamme apua, Hän sanoo: ”Tässä minä olen.”19

Kääntykää Herran puoleen

Nämä henkilökohtaiset uskonnolliset tavat – kuuliaisuus, pyhien kirjoitusten tutkiminen, rukous ja paasto – vahvistivat Moosian poikia. Näiden samojen henkilökohtaisten uskonnollisten tapojen puute oli suuri syy siihen, että Laman ja Lamuel jäivät alttiiksi kiusaukselle nurista ja epäillä.

Jos te olette tunteneet kiusausta nurista, jos teillä on ollut epäilyksiä, jotka ovat johtaneet epäuskoon, jos koettelemukset tuntuvat raskaammilta kuin voitte kestää, kääntykää Herran puoleen. Jos te olette se, joka on kääntynyt pois tai puolustellut käytöstään, kääntykää Hänen puoleensa. Muistatteko, kun Hän puhui rauhaa mieleenne? ”Minkä suuremman todistuksen [voitte] saada kuin todistuksen Jumalalta?”20 Kysykää itseltänne: ”Elänkö yhtä paljon Kristuksen lailla nyt kuin ennen?” Käännyttehän Herran puoleen.

Saanen palata omaan tarinaani. Viimein aloin olla vilpitön. Muistan, kuinka minua opettanut lähetyssaarnaaja kysyi, olinko valmis menemään kasteelle. Vastasin, että minulla oli yhä joitakin kysymyksiä. Tuo viisas lähetyssaarnaaja sanoi minulle, että hän voisi vastata kysymyksiini, mutta minun pitäisi ensin vastata hänen kysymykseensä. Hän kysyi minulta, onko Mormonin kirja totta ja onko Joseph Smith profeetta. Sanoin hänelle, että en tiennyt mutta halusin tietää.

Kysymykseni johtivat vahvistuneeseen uskoon. Vastaus ei tullut minulle yhdellä kertaa vaan prosessina. Huomasin, että kun annoin sijaa sanoille ja aloin osoittaa vähäsen uskoa, Mormonin kirja alkoi olla minusta ihana ja se valaisi ymmärrystäni ja todella avarsi sieluani. Viimein sain kokea sen, mitä pyhissä kirjoituksissa kuvaillaan paisumisen liikkeiksi rinnassa.21 Tuossa vaiheessa halusin mennä kasteelle ja omistaa elämäni Jeesukselle Kristukselle.

Minä todella tiedän, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa. Minä tiedän, että Joseph Smith oli profeetta. Onhan minulla yhä asioita, joita en ymmärrä, mutta todistukseni totuudesta vie minua lähemmäksi Vapahtajaa ja vahvistaa uskoani.

Veljet ja sisaret, muistakaa Nefi ja Moosian pojat, joilla oli hengellisiä kokemuksia ja jotka sitten toimivat uskossa, niin että vastauksia tuli ja heidän uskollisuutensa lisääntyi. Verratkaa sitä Lamaniin ja Lemueliin, jotka epäilivät ja nurisivat. Vaikka he toisinaan toimivat kelvollisesti, teko ilman uskoa on kuollut. Meillä täytyy olla uskoa ja tekoja, jotta saamme vastauksia.

Toivon, että kun olette kuunnelleet tänä aamuna, Henki on painanut mieleenne ja sydämeenne jotakin sellaista, mitä saattaisitte tehdä saadaksenne kysymyksiinne vastauksia tai löytääksenne innoitetun ratkaisun kohtaamaanne ongelmaan. Todistan vakaasti, että Jeesus on Kristus. Kääntykää Hänen puoleensa, niin rukouksiinne vastataan. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.