Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 15: Iankaikkinen avioliitto


Oppiaihe 15

Iankaikkinen avioliitto

Johdanto

Iankaikkinen avioliitto on välttämätön korotuksen saamiseksi selestisen valtakunnan korkeimmassa asteessa. Se voidaan saavuttaa vain tulemalla sinetöidyksi temppelissä asianmukaisella valtuudella ja elämällä sen jälkeen tuolloin solmittujen liittojen mukaan. Tämä oppiaihe vahvistaa oppilaille sen totuuden, että avioliiton solmiminen oikean henkilön kanssa oikeassa paikassa ja oikealla valtuudella on tärkein päätös, minkä he koskaan tulevat tekemään.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 132:1–24

Oppi iankaikkisesta avioliitosta

Selitä, että avioliiton tärkeyttä on opetettu kirkon alkuajoista lähtien. Profeetta Joseph Smith ei kuitenkaan laajemmin opettanut oppia iankaikkisesta avioliitosta ennen kuin Nauvoon aikoina. Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Parley P. Prattin (1807–1857) seuraavat sanat, jotka kuvailevat sitä, miltä hänestä tuntui kuulla ensimmäistä kertaa avioliiton voivan kestää iankaikkisuuden. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Parley P. Pratt

”[Joseph Smithiltä] opin, että rakas vaimoni voi kuulua minulle ajan ja koko iankaikkisuuden – –. Häneltä opin, että me voimme säilyttää tämän kiintymyksen ja kasvaa ja kehittyä siinä koko iankaikkisuuden ja että loputtoman liittomme tuloksena saisimme jälkeläisiä, jotka olisivat lukemattomat kuin taivaan tähdet tai merenrannan hiekkajyvät. – – Olin rakastanut ennenkin mutta en tiennyt, miksi. Mutta nyt rakastin puhtaasti, ylevän, korotetun tunteen voimalla.” (Autobiography of Parley P. Pratt, toim. Parley P. Pratt jr., 1938, s. 297–298.)

  • Mikä vaikutus vanhin Prattin uudella ymmärryksellä avioliitosta oli hänen tunteisiinsa vaimoaan kohtaan?

Selitä, että monia Herran opetuksia iankaikkisesta avioliitosta on luvussa OL 132. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:19. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille ehdot, jotka on täytettävä, jotta avioliitto olisi iankaikkinen.

  • Minkä ehtojen on täytyttävä, jotta avioliitto olisi iankaikkinen? (Oppilaiden tulisi ymmärtää seuraava totuus: Avioliitto on iankaikkinen niille, jotka on vihitty avioliittoon Jumalan sanan kautta, joiden avioliiton lupauksen Pyhä Henki sinetöi ja jotka pysyvät liitossa.)

  • Mitä ”liitossa pysyminen” tarkoittaa? (Sitä, että noudattaa avioliiton ehtoja ja sopimuksia. Kun mies ja nainen astuvat iankaikkiseen avioliittoon, he antavat pyhiä lupauksia toisilleen ja Jumalalle. He lupaavat puolisolleen rakastavansa ja palvelevansa häntä vakaasti ja täysin uskollisena. Jumalalle he lupaavat pyhästi noudattavansa temppelissä tehtyjen liittojen ehtoja ja sopimuksia.)

  • Mitä tarkoittaa se, että avioliiton ”sinetöi heille lupauksen Pyhä Henki”? (Voit halutessasi huomauttaa, että lupauksen Pyhä Henki on yksi Pyhän Hengen nimityksistä. Pyhällä Hengellä on monta nimitystä, kuten Lohduttaja ja Ilmoittaja. Kukin näistä nimityksistä viittaa johonkin Pyhän Hengen erityiseen tehtävään tai tarkoitukseen.)

Auttaaksesi oppilaita ymmärtämään nimitystä lupauksen Pyhä Henki laita näkyville seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

”Pyhä Henki on lupauksen Pyhä Henki (Ap. t. 2:33). Hän vahvistaa sen, että ihmisten vanhurskaat teot, toimitukset ja liitot ovat Jumalan mielen mukaisia. Lupauksen Pyhä Henki todistaa Isälle, että pelastavat toimitukset on suoritettu oikein ja että niihin liittyvät liitot on pidetty.” (PKO, ”Lupauksen Pyhä Henki”, scriptures.lds.org/fi.)

  • Kuinka tämä lausunto auttaa selittämään, miksi korotukseen tarvitaan muutakin kuin sinetöinti temppelissä? Mitä muuta täytyy tapahtua? (Meidän täytyy myös elää vanhurskaasti ja pysyä uskollisina kaikille pelastaville toimituksille kuten kaste, sakramentti, pappeustoimitukset ja temppelitoimitukset. Vain sikäli kuin me pysymme uskollisina, Pyhä Henki todistaa Isälle, että olemme pitäneet liittomme.

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin iankaikkista avioliittoa vertailemalla sitä muualla kuin temppelissä solmittuun avioliittoon. Käytä apuna seuraavaa kaaviota ja jäljennä se taululle:

Kuva
kaavio avioliitosta

Järjestä luokan jäsenet pareittain. Pyydä kunkin parin kohdalla ensimmäistä oppilasta tutkimaan kohtaa OL 132:15–18 ja toista oppilasta tutkimaan kohtaa OL 132:19–24. Kehota oppilaita panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat niiden tilaa, jotka solmivat avioliiton muualla kuin temppelissä, ja siunauksia, jotka odottavat niitä, jotka solmivat avioliiton iankaikkisuudeksi.

Riittävän ajan kuluttua pyydä oppilaita kertomaan toisilleen, mitä he ovat löytäneet. Kysy sen jälkeen:

  • Kuinka niiden kuoleman jälkeinen tila, jotka solmivat avioliiton muualla kuin temppelissä, eroaa niiden tilasta, jotka solmivat avioliiton iankaikkisuudeksi? (Samalla kun oppilaat vastaavat, voisit kirjoittaa heidän vastauksiaan taululla olevaan kaavioon. Voisit tuoda esiin, että jakeissa 20–24 kuvatut olosuhteet ovat samankaltaiset kuin Abrahamin liitossa luvatut siunaukset [ks. 1. Moos. 17:1–7; 22:17].)

Auttaaksesi vastaamaan tähän kysymykseen voisit lukea seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Cree-L Koffordin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Cree-L Kofford

”Valtuus selestisen avioliiton sisältämiin lupauksiin tulee Jumalalta. Samoin seuraukset, jotka koituvat noiden lupausten kunnioittamatta jättämisestä, tulevat Jumalalta. Muualla kuin temppelissä solmitussa avioliitossa morsiamen ja sulhasen välisten lupausten valtuus perustuu noiden kahden ihmisen nuhteettomuuteen. Sen korkeammalle se ei kohoa. Se ei voi. Se valtuus on peräisin ihmisestä eikä Jumalasta.” (”Marriage in the Lord’s Way, Part One”, Ensign, kesäkuu 1998, s. 9.)

  • Mitä ajatuksia tulee mieleenne, kun ajattelette taululla mainittuja olosuhteita?

  • Mitä siunauksia olette huomanneet niiden kodissa, jotka ovat solmineet avioliiton temppelissä ja pyrkivät elämään uskollisina tekemilleen liitoille? Mitä huomaatte näiden avioparien tekevän kunnioittaakseen liittojaan? (Tämän keskustelun kuluessa voisit myös lukea ääneen seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin L. Whitney Claytonin seuraavat sanat avioliitosta: ”Mikään muu suhde [ei] voi suoda niin paljon iloa, tuottaa niin paljon hyvää tai saada aikaan niin paljon henkilökohtaista hioutumista [”Avioliitto: katso ja opi”,Liahona, toukokuu 2013, s. 83].)

Selitä luokan jäsenille, että luku OL 132 sisältää myös Herran ohjeita, jotka koskevat pluraaliavioliiton harjoittamista. Osana kaiken palauttamista Herra käski pyhiä noudattamaan pluraaliavioliiton lakia (ks. Ap. t. 3:21; OL 132:45). Kirkon jäsenet noudattivat tätä lakia vuoteen 1890 saakka, jolloin Herra ilmoitti presidentti Wilford Woodruffille, ettei Hän enää vaatinut kirkon jäseniä toimimaan niin. Selventääksesi kirkon kantaa pluraaliavioliittoa kohtaan nykyaikana kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Gordon B. Hinckleyn (1910–2008) seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Jos joidenkuiden jäsenistämme todetaan harjoittavan pluraaliavioliittoa, heidät erotetaan kirkosta, mikä on vakavin rangaistus, minkä kirkko voi langettaa. – – Jumala ilmoitti yli sata vuotta sitten selkeästi profeetalleen Wilford Woodruffille, että pluraaliavioliittokäytäntö tuli lakkauttaa, mikä merkitsee sitä, että se on nykyisin Jumalan lain vastaista. Jopa maissa, joissa maalliset tai uskonnolliset lait hyväksyvät moniavioisuuden, tämä kirkko opettaa, että avioliiton tulee olla yksiavioinen, eikä hyväksy jäsenikseen pluraaliavioliittoa harjoittavia.” (Ks. ”Mitä ihmiset kyselevät meistä?”, Liahona, tammikuu 1999, s. 84.)

Jos oppilailla on kysymyksiä pluraaliavioliitosta, kehota heitä tutustumaan sivustoon Gospel Topics, ”Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints”, lds.org/topics.

Oppi ja liitot 131:1–4

Iankaikkisen avioliiton valitsemisen tärkeys

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 131:1–4. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, miksi meidän on tärkeä solmia avioliitto Herran säätämällä tavalla.

  • Mitkä siunaukset odottavat niitä, jotka päättävät astua avioliiton uuteen ja ikuiseen liittoon? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät tämän periaatteen: Kun astumme avioliiton uuteen ja ikuiseen liittoon, voimme saada korotuksen selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen. Selitä, että tässä yhteydessä sana uusi tarkoittaa sitä, että liitto palautettiin uudelleen meidän taloudenhoitokaudellamme. Sana ikuinen tarkoittaa sitä, että tämä liitto kestää kautta iankaikkisuuden ja että se asetettiin kuolevaisuutta edeltävässä henkimaailmassa osaksi pelastussuunnitelmaa. Se on kuulunut Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin Aadamin ajoista alkaen. Profeetta Joseph Smith opetti lisääntymisestä, että ne, jotka saavuttavat selestisen valtakunnan korkeimman asteen, ”tulevat edelleen lisääntymään ja saamaan lapsia selestisessä kirkkaudessa” [julkaisussa History of the Church, osa 5, s. 391].)

Laita näkyville vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat lausumat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Pelastus – – tarkoittaa pelastumista fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta. – – Korotuksella – – viitataan korkeimpaan onnen ja kirkkauden asteeseen selestisessä valtakunnassa.” (”Pelastus ja korotus”, Liahona, toukokuu 2008, s. 8.)

”Pelastus on yksityisasia, mutta korotus on perheasia. Ainostaan ne, jotka on vihitty avioliittoon temppelissä ja joiden avioliiton on lupauksen Pyhä Henki sinetöinyt, ovat edelleen puolisoita kuoleman jälkeen ja pääsevät selestisen kirkkauden korkeimpaan asteeseen eli korotukseen.” (”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 92.)

  • Miksi iankaikkinen avioliitto on niin tärkeä? (Kun oppilaat vastaavat, voit Hengen ohjauksen mukaan tuoda esiin nykymaailmassa vallitsevan tuhoisan suuntauksen, jossa ihmiset päättävät olla solmimatta avioliittoa, koska he arvostavat sellaisia asioita kuten työuraa enemmän kuin Jumalan heitä varten laatiman suunnitelman täyttämistä. Hylkäämällä avioliiton he luopuvat siunauksista, joita Jumala haluaisi antaa heille nyt ja iankaikkisuudessa.)

  • Miksihän temppeliavioliitto antaa avioparille suuremmat mahdollisuudet onneen kuin muualla kuin temppelissä solmittu avioliitto tai avoliitto?

Voit auttaa oppilaita ymmärtämään, että kaikki pyhät saavat lopulta iankaikkisen avioliiton siunauksen, mikäli he eivät millään tavoin alenna tasovaatimuksiaan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Howard W. Hunterin (1907–1995) seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Howard W. Hunter

”Mitään siunausta, mukaan lukien iankaikkisen avioliiton ja iankaikkisen perheen siunaus, ei evätä keneltäkään kelvolliselta ihmiseltä. Vaikka toisilla saattaa kulua hieman pidempään – kenties jopa tämän kuolevaisen elämän tuolle puolen – ennen kuin he saavuttavat tämän siunauksen, sitä ei evätä.” (Ks. ”Kirkko on kaikkia ihmisiä varten”, Valkeus, elokuu 1990, s. 43.)

  • Kuinka moni teistä tuntee ihmisiä, jotka haluaisivat solmia avioliiton temppelissä mutta joilla ei ole ollut tilaisuutta tehdä niin? Kuinka presidentti Hunterin lausumassa oleva lupaus voisi auttaa näitä ihmisiä?

Päätä oppiaihe kehottamalla oppilaita kirjoittamaan vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä sellaisia päätöksiä minä teen, jotka johtavat minua kohti temppelissä sinetöintiä?

  • Mitkä elämäni alueet tarvitsevat muutosta tai kehittymistä, jotta olisin valmis tulemaan sinetöidyksi temppelissä?

Kehota muutamia oppilaita kertomaan, kuinka he valmistautuvat temppeliavioliittoon. Lausu todistuksesi siitä, että kun aviomies ja vaimo pitävät liitot, jotka he tekivät, kun heidät sinetöitiin temppelissä, he ovat yhdessä iankaikkisesti. Kerro, kuinka tieto tästä on siunannut sinun elämääsi.

Oppilaan lukutehtävät