Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 18: Vaalikaa aviosuhdetta


Oppiaihe 18

Vaalikaa aviosuhdetta

Johdanto

”Aviomiehellä ja vaimolla on vakava velvollisuus rakastaa toinen toistaan ja huolehtia toisistaan” (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129). Ottamalla taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen mukaan suhteeseensa ja elämällä yhdessä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteiden mukaan aviomies ja vaimo voivat saavuttaa suurimman onnen, mikä on Jumalan suunnitelman tarkoitus.

Taustalukemista

  • Russell M. Nelson, ”Avioliiton vaaliminen”, Liahona, toukokuu 2006, s. 36–38.

  • David A. Bednar, ”Avioliitto on olennainen osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa”, Liahona, kesäkuu 2006, s. 50–55.

  • L. Whitney Clayton, ”Avioliitto: katso ja opi”, Liahona, toukokuu 2013, s. 83–85.

Opetusehdotuksia

Matteus 19:3–8; Efesolaiskirje 5:25, 28–31; Oppi ja liitot 25:5, 13–15; 42:22

Rakentakaa onnistunut avioliitto

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat ja kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Avioliitto suo suuremmat mahdollisuudet onneen kuin mikään muu ihmissuhde. Jotkut avioparit eivät kuitenkaan saavuta kaikkea, mikä olisi mahdollista. He antavat romanssinsa ruostua, pitävät toisiaan itsestäänselvyyksinä, sallivat muiden mielenkiinnon kohteiden tai laiminlyönnin pilvien sumentaa näkemystä siitä, mitä heidän avioliittonsa voisi todella olla. Avioliitot olisivat onnellisempia, jos niitä vaalittaisiin huolellisemmin. (”Avioliiton vaaliminen”, Liahona, toukokuu 2006, s. 36.)

  • Mitkä tavat tai asenteet mielestänne voisivat johtaa avioliiton ”ruostumiseen”?

Selitä, että avioparit, jotka antavat avioliittonsa ruostua, päätyvät joskus avioeroon. Kerro oppilaille, että Vapahtajan kuolevaisen palvelutehtävän aikana jotkut fariseukset väittivät, että avioero oli oikeutettu mitättömistäkin syistä. He pyrkivät ottamaan Jeesuksen mukaan väittelyynsä kysymällä Hänen mielipidettään avioerosta. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:3–8 ja kehota oppilaita panemaan merkille, miten Vapahtajan ja fariseusten asenteet avioliittoa kohtaan eroavat toisistaan. Selitä tarvittaessa, että erokirja oli laillinen asiakirja, joka miehen oli annettava vaimolleen ennen kuin lähetti tämän pois luotaan.

  • Mitkä sanat jakeessa 3 kuvaavat fariseusten asennetta avioliittoa ja avioeroa kohtaan? (Oli luvallista ”hylätä” vaimonsa eli erota hänestä ”mistä syystä tahansa”.)

  • Mitä sellaista Jeesus opetti jakeessa 8, joka oli vastoin tätä ajattelutapaa ja vahvisti avioliiton pyhän luonteen? (Aadamin ja Eevan ajoista lähtien Jumala on tarkoittanut avioliiton kestävän iankaikkisesti. Vahvistaaksesi tätä oppia voisit pyytää oppilaita merkitsemään jakeen 8 rinnakkaisviitteiksi kohdat Saarn. 3:14 ja Moos. 4:18.)

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Korotukseen vaadittavassa avioliitossa – kestoltaan iankaikkisessa ja piirteiltään jumalallisessa – avioeroa ei pidetä vaihtoehtona. Avioparit vihitään Herran temppeleissä koko iankaikkisuudeksi. Mutta jotkin avioliitot eivät etene kohti tuota ihannetta. ’Koska [olemme] niin kovasydämisiä’ [Matt. 19:8], Herra ei tällä hetkellä sovita käytäntöön tämän selestisen periaatteen seurauksia. Hän sallii eronneiden henkilöiden mennä uudelleen naimisiin ilman moraalittomuuden tahraa, joka on määritelty korkeammassa laissa.” (”Avioero”, Liahona, toukokuu 2007, s. 70.)

Auttaaksesi oppilaita ymmärtämään, mitä aviomies ja vaimo voivat tehdä saavuttaakseen sellaisen avioliiton, jota korotus edellyttää, pyydä oppilaita lukemaan ensimmäinen lause perhejulistuksen kuudennesta kappaleesta.

  • Mikä velvollisuus aviomiehellä ja vaimolla on toisiaan kohtaan? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle tämä lause perhejulistuksesta: ”Aviomiehellä ja vaimolla on vakava velvollisuus rakastaa toinen toistaan ja huolehtia toisistaan.”)

  • Mitä teille merkitsee se, että avioparilla ”on vakava velvollisuus rakastaa toinen toistaan ja huolehtia toisistaan”?

Auttaaksesi oppilaita ymmärtämään paremmin tätä velvollisuutta kehota puolta luokasta lukemaan OL 25:5, 13–15 ja toista puolta luokasta lukemaan OL 42:22 ja Ef. 5:25, 28–31. Pyydä oppilaita etsimään periaatteita, jotka opettavat, kuinka avioliittoa vaalitaan. Kirjoita sitten taululle, mitä he löytävät. Riittävän ajan kuluttua pyydä oppilaita valitsemaan yksi taululla olevista asioista ja selittämään, mitä se heille merkitsee.

Lue ääneen seitsemänkymmenen koorumin johtokunnan jäsenen, vanhin L. Whitney Claytonin seuraavat sanat ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille erityisiä oivalluksia, jotka koskevat sanoja liittyä ja jättää:

Kuva
Vanhin L. Whitney Clayton

”Onnellisimmat näkemäni avioliitot säteilevät kuuliaisuutta käskylle, joka on yksi kaikkein autuaallisimmista – että meidän tulee elää keskenämme rakkaudessa [ks. OL 42:45]. Puhuessaan aviomiehille Herra käski: ’Rakasta vaimoasi koko sydämestäsi ja liity häneen äläkä kehenkään muuhun’ [OL 42:22]. Eräässä kirkon käsikirjassa opetetaan: ’Sana liittyä tarkoittaa sitä, että on jollekulle täysin omistautunut ja uskollinen. Aviopari liittyy Jumalaan ja toisiinsa palvelemalla ja rakastamalla toisiaan ja pitämällä liitot täysin uskollisina toisilleen ja Jumalalle.’ Sekä aviomies että vaimo ’jättävät taakseen elämänsä naimattomina ja antavat avioliitolleen tärkeimmän sijan elämässään. – – He eivät salli kenenkään tai minkään saada tärkeämpää sijaa – – kuin mikä on niiden liittojen pitämisellä, joita he ovat solmineet Jumalan ja toistensa kanssa.’ [Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 1.3.1.] Katso ja opi: menestyksekkäät avioparit rakastavat toisiaan täydellisellä antaumuksella.” (”Avioliitto: katso ja opi”, Liahona, toukokuu 2013, s. 85.)

  • Mitä asioita aviomiehen tai vaimon voi olla tarpeen ”jättää taakseen” voidakseen ”liittyä” toinen toiseensa?

  • Kuinka tuntemanne avioparit osoittavat rakastavansa ja huolehtivansa puolisostaan?

  • Mitä sellaista teette nyt, mikä auttaa teitä valmistautumaan rakastamaan tulevaa puolisoanne epäitsekkäästi ja huolehtimaan hänestä?

Abraham 5:15–18

Tulkaa yhdeksi avioliitossa

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Abr. 5:15–18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä nämä jakeet opettavat aviomiehen ja vaimon välisestä suhteesta.

  • Minkä tavoitteen saavuttamiseksi näiden jakeiden mukaan aviomiehen ja vaimon tulisi työskennellä? (Tullakseen ”yhdeksi lihaksi”.)

Piirrä taululle seuraava kaavio:

Kuva
avioliittoa kuvaava kolmio

Anna jokaiselle oppilaalle moniste, jossa on kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäinen kappale samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mitä kaavio esittää:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Herra Jeesus Kristus on avioliiton liittosuhteen keskipiste. Huomatkaa, kuinka Vapahtaja on sijoitettu tämän kolmion kärkeen naisen ollessa toisessa alakulmassa ja miehen toisessa. Miettikää nyt, mitä tapahtuu miehen ja naisen väliselle suhteelle, kun he yksilöinä ja vakaasti tulevat Kristuksen luokse ja pyrkivät tulemaan täydellisiksi Hänessä (ks. Moroni 10:32). Lunastajan ansiosta ja kautta mies ja nainen tulevat lähemmäs toisiaan.

Kun mies ja vaimo tulevat kumpikin vedetyiksi Herran luo (ks. 3. Nefi 27:14), kun he oppivat palvelemaan ja hellästi hoivaamaan toisiaan, kun he saavat yhteisiä elämänkokemuksia ja kasvavat yhdessä ja tulevat yhdeksi ja kun heitä siunataan heidän erilaisten luonteidensa yhdistymisellä, he alkavat tajuta sen täyttymyksen, jota taivaallinen Isä haluaa lapsilleen. Suurin onni, joka on Isän suunnitelman tärkein tavoite, saadaan tekemällä iankaikkiseen avioliittoon kuuluvat liitot ja pitämällä ne kunniassa.” (”Avioliitto on olennainen osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa”, Liahona, kesäkuu 2006, s. 54.)

  • Mikä vanhin Bednarin mukaan mahdollistaa sen, että aviomies ja vaimo tulevat lähemmäksi toisiaan? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä seuraavaa periaatetta: Kun aviomies ja vaimo pyrkivät tulemaan Kristuksen luokse, he voivat tulla yhdeksi avioliitossa.)

  • Kuinka mielestänne Kristuksen luokse tuleminen auttaa aviomiestä ja vaimoa tulemaan lähemmäksi toisiaan?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Bednarin lausuman toinen kappale. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä vanhin Bednarin mukaan avioparin tulee tehdä saavuttaakseen ”suurimman onnen”, minkä Jumala haluaa heidän saavan?

  • Mitä asioita olette nähneet avioparien tekevän saavuttaakseen ykseyden ja ilon avioliitossaan?

Lue ääneen presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat ja todista sen jälkeen niiden totuudesta:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Avioliittoa tulee pitää pyhänä liittona Jumalan edessä. Avioparilla ei ole velvollisuuksia ainoastaan toisiaan vaan myös Jumalaa kohtaan. Hän on luvannut siunauksia niille, jotka kunnioittavat tätä liittoa.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 191.)

  • Kuinka puolisot saattaisivat toimia toisin, jos he pitäisivät avioliittoa pyhänä liittona, joka on tehty paitsi heidän välillään myös Jumalan kanssa?

  • Miten voitte nyt valmistautua temppeliavioliittoon?

Kannusta oppilaita kirjoittamaan omaan päiväkirjaansa, mitä he tekevät nyt ja mitä he voisivat tehdä tulevaisuudessa valmistautuakseen iankaikkiseen avioliittoon.

Oppilaan lukutehtävät