Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 3: Jumalalliset mahdollisuutemme


Oppiaihe 3

Jumalalliset mahdollisuutemme

Johdanto

Taivaallinen Isä on antanut suunnitelman, joka tarjoaa meille keinon palata Hänen luokseen ja tulla Hänen kaltaisikseen. Presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut: ”Me olimme Hänen lapsiaan, ennen kuin tulimme tähän maailmaan, ja me tulemme olemaan Hänen lapsiaan ikuisesti. Tämän perustotuuden pitäisi muuttaa se tapa, jolla näemme itsemme, veljemme ja sisaremme sekä itse elämän.” (”Neljä nimitystä”, Liahona, toukokuu 2013, s. 58.) Kun oppilaat ymmärtävät paremmin jumalalliset mahdollisuutensa, he suhtautuvat todennäköisemmin oikealla tavalla kuolevaisuudessa kohtaamiinsa haasteisiin.

Taustalukemista

  • Dieter F. Uchtdorf, ”Neljä nimitystä”, Liahona, toukokuu 2013, s. 58–61.

  • Gospel Topics, ”Becoming Like God” [Jumalan kaltaiseksi tuleminen], lds.org/topics.

Opetusehdotuksia

1. Mooses 1:27; Jesaja 55:8–9; Apostolien teot 17:29; Heprealaiskirje 12:9; 1. Johannes 3:1; 4:8–9; 1. Nefi 9:6; 2. Nefi 9:20; Moroni 8:18; Oppi ja liitot 76:4; 88:41; 130:22

Me olemme Jumalan lapsia

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että joku kirkkoon kuulumaton ystävä kysyy heiltä, minkälainen taivaallinen Isä meidän kirkkomme uskon mukaan on. Pyydä oppilaita kertomaan lyhyesti, kuinka he saattaisivat vastata.

Kirjoita seuraavat pyhien kirjoitusten viitteiden sarjat taululle tai jaa ne monisteena:

1. Moos. 1:27; OL 130:22

1. Nefi 9:6; 2. Nefi 9:20

Jes. 55:8–9; OL 88:41

1. Joh. 3:1; 4:8–9

Moroni 8:18; OL 76:4

Ap. t. 17:29; Hepr. 12:9

Anna oppilaille tehtäväksi tutkia muutamia näistä pyhien kirjoitusten kohtien sarjoista ja kertoa, mitä ne opettavat meidän taivaallisesta Isästämme. Pidä huoli, että kukin pyhien kirjoitusten sarja annetaan ainakin yhden oppilaan tehtäväksi. Riittävän ajan kuluttua kehota oppilaita kertomaan, kuinka he voisivat käyttää yhtä tai useampaa näistä pyhien kirjoitusten kohdista selittääkseen, mitä he tietävät tai uskovat taivaallisesta Isästä.

  • Kuinka tieto näistä taivaallisen Isän ominaisuuksista voi auttaa teitä palvelemaan Häntä?

  • Kuinka tieto siitä, että taivaallinen Isä on todellinen olento, jolla on kirkastettu, ylösnoussut, lihaa ja luuta oleva ruumis ja että Hän on teidän henkenne Isä, vaikuttaa teidän suhteeseenne Häneen?

  • Miksi Jumalaa palvellessa on hyvä muistaa, että Hän on meidän henkemme Isä? (Tähdennä keskustelun aikana sitä, että koska Jumala on meidän henkemme Isä, meidän jumalallisena mahdollisuutenamme on tulla Hänen kaltaisikseen. Voi myös olla hyödyksi lukea ääneen seuraava lausunto, jonka ensimmäinen presidenttikunta antoi vuonna 1909 presidentti Joseph F. Smithin [1838–1918] johdolla: ”Kaikki miehet ja naiset ovat maailmankaikkeuden Isän ja Äidin kaltaisia ja kirjaimellisesti Jumalan poikia ja tyttäriä.” [”Gospel Classics: The Origin of Man”, Ensign, helmikuu 2002, s. 29.])

Jaa monisteena profeetta Joseph Smithin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita lukemaan ne itsekseen ja panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka tärkeää on ymmärtää, kuka Jumala on.

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Jos ihmiset eivät käsitä Jumalan luonnetta, he eivät käsitä itseään. – –

Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimella tuolla taivaissa! – – Jos verho repäistäisiin auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoja ja kaikkea, näyttäytyisi – sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte Hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja aivan ihmisen kaltaisena, sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki Hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 42.)

  • Kuinka ymmärrys siitä, kuka taivaallinen Isä on, auttaa meitä ymmärtämään itseämme? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava toteamus: Kun opimme ymmärtämään taivaallista Isäämme, voimme ymmärtää paremmin mahdollisuutemme tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi.

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen.

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Ajatelkaapa sen ajatuksen voimaa, jota opetetaan rakastetussa laulussamme ’Oon lapsi Jumalan’ [MAP-lauluja, 187]. – – Tässä on vastaus yhteen elämän suurista kysymyksistä: ’Kuka minä olen?’ Minä olen Jumalan lapsi, jonka hengellä on taivaalliset vanhemmat. Se, että meillä on taivaalliset vanhemmat, määrää meidän iankaikkiset mahdollisuutemme. Tuo voimallinen ajatus ehkäisee tehokkaasti masennusta. Se voi vahvistaa jokaista meistä, niin että teemme vanhurskaita valintoja ja tavoittelemme parasta, mitä meissä on.” (”Voimalliset ajatukset”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 26.)

Kirjoita taululle seuraavaa:

Se, että tiedän olevani Jumalan lapsi, voi auttaa minua, kun .

Se, että tiedän olevani Jumalan lapsi, on auttanut minua, kun .

Kehota muutamia oppilaita kertomaan, kuinka he täydentäisivät nämä lauseet.

Roomalaiskirje 8:16–17; 1. Johannes 3:2; 3. Nefi 12:48

Jumalalliset mahdollisuutemme

Sano luokan jäsenille, että joskus kuulemme sanottavan, että jollakulla on ”suuret mahdollisuudet”.

  • Mitä tämä ilmaus mielestänne tarkoittaa?

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja pyydä oppilaita tutkimaan niitä saadakseen tietää lisää jumalallisista mahdollisuuksistamme: Room. 8:16–17; 1. Joh. 3:2; 3. Nefi 12:48. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä pyhien kirjoitusten kohdat rinnakkaisviittein kirjoittamalla toiset kaksi viitettä kunkin kohdan marginaaliin.

  • Kun otatte huomioon Jumalan luonnetta kuvaavat pyhien kirjoitusten kohdat, joita olemme tutkineet, mitä sanat ”meistä tulee hänen kaltaisiaan” merkitsevät teille?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että olemme ”perillisiä yhdessä” Jeesuksen Kristuksen kanssa? (Koska Jeesus Kristus oli Isän ainosyntyinen Poika lihassa, Hänellä on oikeus periä kaikki, mitä Isällä on. Ne, jotka ovat kuuliaisia ja ottavat vastaan Vapahtajan sovituksen täydet siunaukset, perivät myös kaiken, mitä Isällä on [ks. Room. 8:14–18; Gal. 3:26–29; OL 84:38]. Tähdennä seuraavaa periaatetta: Taivaallisen Isän suunnitelma suo meille keinon tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi. Tähdennä, että vaikka jotkut saattavat arvostella uskonkäsitystämme siitä, että meistä voi tulla Jumalan kaltaisia, tämä uskonkäsitys perustuu Raamatun opetuksiin.)

Kirjoita taululle seuraava kysymys:

Mitä vanhin Dallin H. Oaks opetti kuolevaisen elämämme tarkoituksesta?

Lue ääneen vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat ja pyydä oppilaita etsimään vastauksia taululla olevaan kysymykseen:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon teologiassa maanpäällisen elämän tarkoitus on valmistaa meidät saavuttamaan päämäärämme Jumalan poikina ja tyttärinä – tulemaan Hänen kaltaisikseen. – – Raamattu kuvaa kuolevaisia ihmisiä ’Jumalan lapsiksi’ ja ’Jumalan perillisiksi yhdessä Kristuksen kanssa’ (Room. 8:16–17). Se myös selittää, että ’jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän’ (Room. 8:17), ja että ’meistä tulee hänen kaltaisiaan’ (1. Joh. 3:2). Me otamme nämä Raamatun opetukset kirjaimellisesti. Me uskomme, että maanpäällisen elämän tarkoitus on saada fyysinen ruumis ja Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta ja kuuliaisuuden kautta evankeliumin laeille ja toimituksille osoittautua kelvolliseksi kirkastettuun, selestiseen ylösnousemuksen tilaan, jota kutsutaan korotukseksi eli iankaikkiseksi elämäksi. – – (Tämän iankaikkisen elämän eli Jumalan elämän päämäärän pitäisi olla tuttu kaikille, jotka ovat tutkineet muinaista kristillistä oppia ja uskoa, että ihminen voi kehittyä jumalaksi.) – –

Meidän teologiamme alkaa taivaallisista vanhemmista. Korkein pyrkimyksemme on olla heidän kaltaisiaan. Isän armollisessa suunnitelmassa kaikki tämä on mahdollista Isän Ainosyntyisen, Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen, sovituksen kautta.” (Ks. ”Luopumus ja palauttaminen”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 87–88.)

(Huom. Sinun on ehkä tarpeen selittää, että sanalla teologia, joka tarkoittaa myös uskontoa tutkivaa oppialaa, tarkoitetaan tässä yhteydessä uskontomme opillista järjestelmää eli sitä, mihin me uskomme.)

Keskustelkaa oppilaiden vastauksista taululla oleviin kysymyksiin. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä ajatuksia tulee mieleenne, kun mietitte sitä, että taivaallisen Isän suunnitelma antaa teille mahdollisuuden tulla Hänen kaltaisikseen?

  • Miksi Jeesuksen Kristuksen sovitus on välttämätön, jotta meistä voisi tulla Jumalan kaltaisia?

Jotta keskustelu aiheesta etenisi, käy oppilaidesi kanssa läpi seuraava lausuma:

”Myöhempien aikojen pyhät ymmärtävät Kristuksen sovituksen suuruuden, mitä tulee sen ihmisille suomiin valtaviin mahdollisuuksiin. Paitsi että Kristuksen sovitus tarjoaa anteeksiannon synnistä ja voiton kuolemasta, se lunastaa myös vajavaiset ihmissuhteet, parantaa kehitystä tukahduttavat hengelliset haavat ja vahvistaa ihmisiä ja tekee heille mahdolliseksi kehittää itsessään Kristuksen ominaisuuksia [ks. Alma 7:11–12]. Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että ainoastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta meillä voi olla varma toivo iankaikkisesta kirkkaudesta. He uskovat myös, että ihmiset pääsevät täysin osallisiksi Hänen sovituksensa voimasta ainoastaan silloin, kun he uskovat Jeesukseen Kristukseen, tekevät parannuksen, menevät kasteelle, saavat Pyhän Hengen lahjan ja kestävät loppuun asti noudattaen Kristuksen opetuksia ja esimerkkiä [ks. 2. Nefi 31:20; UK 4]. Siten niiden, joista tulee Jumalan kaltaisia ja jotka saavat Hänen kirkkautensa täyteyden, kuvaillaan olevan ihmisiä, jotka ’on tehty täydellisiksi Jeesuksen, uuden liiton välimiehen kautta, joka sai aikaan tämän täydellisen sovituksen vuodattamalla oman verensä’ [OL 76:69].” [Gospel Topics, ”Becoming Like God” ,lds.org/topics.)

Jaa monisteena ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat. Kehota oppilaita lukemaan lausunto ja merkitsemään ajatuksia, jotka antavat heille toivoa siitä, että he voivat saavuttaa jumalalliset mahdollisuutensa. Tähdennä sitä, että presidentti Uchtdorf piti tämän puheen yleiskonferenssin pappeuskokouksessa, mutta sen ajatukset sopivat kaikille:

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

”Yksi nimitys, joka määrittelee meidät kaikki perustavinta laatua olevalla tavalla, on taivaallisen Isän poika [tai tytär]. Riippumatta siitä, mitä muuta me olemme tai teemme elämässä, emme saa koskaan unohtaa, että me olemme Jumalan kirjaimellisia henkilapsia. Me olimme Hänen lapsiaan, ennen kuin tulimme tähän maailmaan, ja me tulemme olemaan Hänen lapsiaan ikuisesti. Tämän perustotuuden pitäisi muuttaa se tapa, jolla näemme itsemme, veljemme ja sisaremme sekä itse elämän. – –

Toisinaan voi olla masentavaa tietää, mitä tarkoittaa olla Jumalan [lapsi], ja silti olla yltämättä siihen. Vastustaja mielellään hyödyntää näitä tuntemuksia. Saatana haluaisi, että te määrittäisitte itsenne pikemminkin syntienne mukaan kuin jumalallisten mahdollisuuksienne mukaan. Veljet [ja sisaret], älkää kuunnelko häntä.

Olemme kaikki nähneet, kun pieni lapsi opettelee kävelemään. Hän ottaa pienen askeleen ja horjuu. Hän kaatuu. Torummeko me sellaista yritystä? Emme tietenkään. Kuka isä rankaisisi taaperoa kaatumisesta? Me kannustamme, kehumme ja ylistämme, koska jokaisen pienen askeleen myötä lapsesta on tulossa enemmän vanhempiensa kaltainen.

Veljet [ja sisaret], verrattuna Jumalan täydellisyyteen me kuolevaiset olemme tuskin enempää kuin kömpelöitä, kompastelevia taaperoita. Mutta rakastava taivaallinen Isämme haluaa meidän tulevan enemmän Hänen kaltaisikseen, ja rakkaat veljet [ja sisaret], sen pitäisi olla meidänkin iankaikkinen päämäärämme. Jumala ymmärtää, että me emme pääse sinne hetkessä vaan ottamalla yhden askeleen kerrallaan.” (”Neljä nimitystä”, Liahona, toukokuu 2013, s. 58.)

  • Kuinka näiden iankaikkisten totuuksien muistaminen voi auttaa teitä, kun pyritte saavuttamaan jumalalliset mahdollisuutenne?

  • Kuinka näiden totuuksien muistaminen saattaisi vaikuttaa siihen, miten te kohtelette perheenne jäseniä?

  • Kuinka se, että tunnette nämä totuudet, saattaisi vaikuttaa haluunne etsiä tietoja kuolleista sukulaisistanne ja tehdä temppelitoimitukset heidän puolestaan?

Kannusta oppilaita kertomaan tulevalla viikolla jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle, mitä he ovat oppineet ja tunteneet tämän oppitunnin aikana. He voisivat myös pohtia, mitä he voisivat päivittäin tehdä muistaakseen tietoisesti sen, että he ovat taivaallisen Isän lapsia. He voivat myös suunnitella kirjoittavansa päiväkirjaan, kuinka tämän pyhän totuuden muistaminen vaikuttaa heidän tekoihinsa.

Oppilaan lukutehtävät