Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 13: Parantakaa temppelipalveluanne


Oppiaihe 13

Parantakaa temppelipalveluanne

Johdanto

Pyhissä temppeleissä palveleminen valmistaa meitä tulemaan paremmiksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsiksi, ja niissä ”tarjolla olevat pyhät toimitukset ja liitot suovat yksilöille mahdollisuuden palata Jumalan kasvojen eteen” (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129). Presidentti Howard W. Hunter (1907–1995) kehotti kirkon jäseniä pitämään temppeliä ”jäsenyytensä suurena vertauskuvana” (”Jäsenyytemme suuri vertauskuva”, Valkeus, marraskuu 1994, s. 3). Tässä oppiaiheessa oppilaat saavat tietää tavoista, joilla he voivat rikastaa temppelipalveluaan ja siten tuoda suurempia siunauksia perheensä elämään.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Psalmit 24:3–5; Johannes 2:13–16; Oppi ja liitot 109:10–13, 20–22

Kelvollisuus astua temppeliin

Laita näkyville kuva lähimmästä temppelistä. Tähdennä, että sanat Herralle pyhitetty on kaiverrettu jokaisen temppelin ulkoseinään. Kehota oppilaita lukemaan Joh. 2:13–16 ja pohtimaan, kuinka tämä kertomus valaisee temppelien pyhää luonnetta.

  • Kuinka tämä kertomus valaisee sitä, miten meidän pitäisi asennoitua temppeliin?

  • Millä tavoin ihmiset tänä päivänä saattavat osoittaa kunnioituksen puutetta temppeliä kohtaan?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan OL 109:20, joka on osa Kirtlandin temppelin vihkimisrukousta:

  • Minkä periaatteen me voimme oppia tästä jakeesta? (Oppilaiden vastauksiin tulisi sisältyä tämä periaate: Jumala on antanut käskyn, ettei mikään epäpuhdas saa tulla Hänen huoneeseensa. Tuo esiin, että pyhissä kirjoituksissa temppelit esitetään aina puhtauden, tahrattomuuden, pyhyyden ja kelvollisuuden tyyssijoina. Voisit kannustaa oppilaita etsimään tätä yhteyttä lukiessaan temppeleistä.

  • Mitä kelvollisuuden mittapuita ihmisten täytyy täyttää ennen kuin he voivat astua temppeliin?

Anna oppilaille muutama minuutti aikaa tutkia kohtia OL 109:10–13, 21–22 ja Ps. 24:3–5 ja panna merkille siunauksia, jotka liittyvät temppelissä palvelemiseen kelvollisena. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat.

  • Mitä lupauksia näissä jakeissa annetaan niille, jotka astuvat temppeliin kelvollisina? (Herran kirkkaus asettuu Hänen kansansa päälle, ne, jotka astuvat temppeliin, tuntevat Herran voiman ja tunnustavat, että se on pyhitetty ja pyhä paikka, temppeleissä Herra asettaa nimensä meidän päällemme ja me lähdemme varustettuina Hänen voimallaan ja temppeleissä me voimme saada siunauksia Herralta ja Hän katsoo meidät vanhurskaiksi.)

  • Miksihän nämä lupaukset ovat riippuvaisia meidän kelvollisuudestamme?

  • Mitä voisitte sanoa jollekulle, joka miettii, maksaako vaivan tulla kelvolliseksi saamaan temppelisuosituksen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Ne, jotka ymmärtävät ne iankaikkiset siunaukset, jotka temppelistä saa, tietävät, ettei mikään uhraus ole liian suuri, mikään hinta liian korkea, mikään ponnistelu liian vaikea noiden siunausten saamiseksi. – – Temppelissä saatavat pelastavat toimitukset, joiden ansiosta voimme palata jonakin päivänä taivaallisen Isämme luo iankaikkisissa perhesuhteissa ja saada lahjaksi siunauksia ja voimaa korkeudesta, ovat jokaisen uhrauksen ja jokaisen ponnistelun arvoisia.” (”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 92.)

  • Mitä siunauksia olette saaneet, kun olette osallistuneet temppelitoimituksiin?

Kannusta oppilaita hankkimaan temppelisuositus ja pitämään se voimassa koko elämänsä ajan. Tähdennä sitä, että kun he palvelevat nöyrästi Herraa Hänen temppelissään, he saavat siunaukset, jotka ovat vain uskollisten saatavilla Hänen pyhässä huoneessaan.

3. Nefi 17:1–3

Temppelipalvelumme parantamista

Kirjoita taululle seuraavaa ja kysy oppilailta, kuinka he jatkaisivat lausetta:

Se, mitä me temppelistä saamme, riippuu .

Muutaman vastauksen jälkeen laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin (1924–2015) seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Se, mitä me temppelistä saamme, riippuu suuresti siitä, kuinka nöyriä ja kunnioittavia ja opinhaluisia me olemme temppeliin tullessamme. Jos me haluamme oppia, niin Pyhä Henki opettaa meitä temppelissä.” (The Holy Temple, 1980, s. 42.)

  • Millähän tavalla temppelikokemukseenne vaikuttaisi se, että sinne mennessänne olisitte ”nöyriä ja kunnioittavia ja opinhaluisia”? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Jos menemme temppeliin nöyrinä, kunnioittavina ja opinhaluisina, Henki opettaa meitä.)

Selitä oppilaille, että kun Vapahtaja vieraili nefiläisten luona, Hän opetti heille mallin pyhien asioiden ymmärtämisestä. Me voimme noudattaa tätä mallia temppelissä käydessämme. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 17:1–3.

  • Mitä sellaista Vapahtaja opetti kuulijoitaan tekemään, mikä voisi auttaa heitä valmistautumaan ymmärtämään pyhiä asioita?

  • Kuinka voimme noudattaa tätä mallia parantaaksemme temppelikokemustemme laatua? (Meidän tulisi pohdiskella sitä, mitä me koemme temppelissä, rukoilla ymmärrystä, valmistautua seuraavaa kertaa varten ja palata sinne niin usein kuin mahdollista.)

Lue ääneen seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin L. Lionel Kendrickin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita panemaan merkille ilmauksia, joissa ehdotetaan tapoja parantaa temppelipalveluamme.

Kuva
Vanhin L. Lionel Kendrick

”Se, että vain käymme temppelissä, on eri asia kuin se, että saamme rikkaan hengellisen kokemuksen. Todellisia temppelin siunauksia saamme, kun rikastutamme temppelikokemustamme. Tehdäksemme niin meidän täytyy tuntea kunnioituksen henkeä temppeliä kohtaan ja jumalanpalveluksen henkeä. – –

Kunnioitus on muutakin kuin hiljaa olemista. Siihen kuuluu tietoisuus siitä, mitä tapahtuu. Siihen kuuluu jumalallinen halu oppia ja olla vastaanottavainen Hengen kuiskauksille. Siihen kuuluu pyrkimys tavoitella lisää valkeutta ja tietoa. Epäkunnioittavuus ei ole vain osoitus kunnioituksen puutteesta Jumalaa kohtaan, vaan se myös tekee mahdottomaksi Hengen opettaa meille niitä asioita, jotka meidän täytyy tietää.” (Ks. ”Temppelikokemuksemme rikastuttaminen”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 94–95.)

  • Millä tämän lausunnon ilmauksilla on teille erityistä merkitystä? Miksi?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat neuvot. Pyydä oppilaita kuuntelemaan ehdotuksia, joita he voisivat soveltaa käytäntöön temppelissä käydessään.

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”• Hankkikaa ymmärrystä temppelitoimituksiin liittyvästä opista, etenkin Jeesuksen Kristuksen sovituksen merkityksestä.

• Kun osallistutte temppelitoimituksiin, pohtikaa suhdettanne Jeesukseen Kristukseen ja Hänen suhdettaan taivaalliseen Isäämme. Tämä yksinkertainen teko johtaa suurempaan ymmärrykseen temppelitoimitusten taivaallisesta luonteesta.

• Ilmaiskaa aina rukouksessa kiitollisuutta niistä verrattomista siunauksista, jotka tulevat temppelitoimituksista. Eläkää joka päivä niin, että voitte osoittaa taivaalliselle Isälle ja Hänen rakkaalle Pojalleen, kuinka paljon nuo siunaukset merkitsevät teille.

• Suunnitelkaa säännöllisiä käyntejä temppelissä.

• Jättäkää riittävästi aikaa ollaksenne kiireettömiä temppelin sisällä.

• Vaihdelkaa toimintoja, niin että voitte osallistua kaikkiin temppelitoimituksiin.

• Ottakaa kello kädestänne, kun astutte Herran huoneeseen.

• Kuunnelkaa tarkkaavaisesti toimituksen kunkin osan esittämistä avoimin mielin ja sydämin.

• Ajatelkaa sitä henkilöä, jonka puolesta suoritatte sijaistoimitusta. Rukoilkaa aika ajoin, että hän käsittää toimitusten suuren merkityksen ja on kelvollinen tai valmistautuu tulemaan kelvolliseksi hyötyäkseen niistä.” (”Temppelipalvelus – voiman lähde avuntarpeen aikoina”, Liahona, toukokuu 2009, s. 43–44.)

  • Mikä näistä ideoista voisi olla suurimmaksi hyödyksi teille itsellenne?

  • Mitä olette tehneet tai mitä muut ovat tehneet, jotta palveleminen Herran huoneessa olisi merkityksellisempää? Mitä vaikutusta noiden asioiden tekemisellä on? (Keskustelun yhteydessä voisitte käsitellä ensimmäisen presidenttikunnan seuraavaa lausuntoa: ”Kun kirkon jäsenet löytävät esivanhempiensa nimiä ja vievät nuo nimet temppeliin toimitustyötä varten, temppelikokemus voi olla hyvin antoisa” [ensimmäisen presidenttikunnan kirje, 8. lokakuuta 2012].)

Kannusta oppilaita kirjoittamaan muistiin, mitä he ovat tunteneet innoitusta tehdä parantaakseen temppelikokemustaan. Kannusta heitä toimimaan kirjoittamansa mukaisesti.

Oppi ja liitot 109:8

Ilmoituksen tyyssija

Selitä, että Kirtlandin temppelin vihkimisrukouksessa profeetta Joseph Smith kuvaili temppelien tarkoituksia. Pyydä oppilaita lukemaan OL 109:8. Tähdennä, että yksi tarkoituksista on olla ”opin huone”.

  • Mitä voimme odottaa oppivamme temppelissä?

Laita näkyville presidentti Gordon B. Hinckleyn (1910–2008) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Tämä pyhä rakennus palvelee myös opetuksen kehtona, jossa opetetaan Jumalan ylentäviä ja pyhiä asioita. Täällä meille esitetään rakastavan Isän suunnitelma Hänen poikiensa ja tyttäriensä pelastukseksi kaikkien sukupolvien keskuudessa. Täällä meille hahmotellaan ihmisen iankaikkinen matka aikaisemmasta olemassaolosta tämän elämän kautta tuonpuoleiseen elämään. Suuria, merkittäviä perustotuuksia opetetaan niin selkeästi ja yksinkertaisesti, että kaikki, jotka ne kuulevat, ymmärtävät ne.” (Ks. ”Suolajärven temppeli”, Valkeus, marraskuu 1993, s. 6.)

  • Kuinka temppelitoimituksiin osallistuminen auttaa meitä oppimaan taivaallisen Isän suunnitelman suurenmoisia ja perustavanlaatuisia totuuksia?

  • Kuinka jakeisiin 3. Nefi 17:1–3 muistiin merkityn mallin noudattaminen auttaa meitä oppimaan enemmän temppelissä ollessamme?

Laita näkyville presidentti Gordon B. Hinckleyn seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Lukemattomia ovat ne, jotka vaikeina aikoina, kun on täytynyt tehdä vaikeita päätöksiä tai käsitellä pulmallisia ongelmia, ovat tulleet temppeliin paaston ja rukouksen hengessä hakemaan jumalallista ohjausta. Monet ovat todistaneet, että vaikka he eivät kuulleet ilmoituksen ääniä, he kokivat saaneensa vastauksena rukouksiinsa vaikutelmia siitä, miten heidän tuli edetä juuri silloin tai myöhemmin.” (Ks. ”Suolajärven temppeli”, Valkeus, marraskuu 1993, s. 6.)

Päätä oppiaihe kysymällä oppilailta, haluaisiko joku heistä kertoa tunteistaan temppeliä kohtaan ja lausua todistuksensa siitä. Tähdennä sitä, että oppilaat elävät hyvin tärkeää aikaa elämässään, jolloin heidän on tehtävä monia päätöksiä. Todista, että Herran huoneessa oppilaat voivat tuntea Jumalan Hengen, saada lohtua ja johdatusta.

Oppilaan lukutehtävät