Institutt
Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell: Omvendelse og tilgivelse i familielivet


“Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell: Omvendelse og tilgivelse i familielivet”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
The Prodigal Son [Den fortapte sønn], av Clark Kelley Price

Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell

Omvendelse og tilgivelse i familielivet

“Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene” i Jesu Kristi evangelium (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org). To av disse prinsippene er omvendelse og tilgivelse. Hvilken rolle har disse prinsippene spilt i ditt familieliv? Når du studerer dette materiellet, kan du overveie hvordan Jesus Kristus kan hjelpe deg i din innsats for å omvende deg fra urett eller krenkelser du kan ha begått mot dine familiemedlemmer. Overvei også hvordan Frelseren kan hjelpe deg å tilgi familiemedlemmer som kanskje vil fornærme eller såre deg.

Del 1

Hvordan kan min omvendelse velsigne min familie?

Da hun var medlem av Primærs generalpresidentskap, underviste søster Cheryl A. Esplin:

Bilde
Søster Cheryl A. Esplin

Familier er Herrens arbeidsgruppe på jorden for å hjelpe oss å lære og etterleve evangeliet. (“La oss fylle vårt hjem med lys og sannhet”, Liahona, mai 2015, 8)

Mens vi arbeider med flid for å lære og etterleve Frelserens evangelium i vårt hjem, vil vi gjøre feil fra tid til annen. Selv om uoverensstemmelser og krenkelser oppstår i alle familier, betyr ikke dette at familiemedlemmene er unnskyldt fra å være Kristus-lignende i måten de behandler hverandre på. Våre feiltrinn gir oss snarere anledninger til å utøve evangelieprinsippene omvendelse og tilgivelse i familien.

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum forklarte hva omvendelse betyr:

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

Omvendelse vil si forandring i sinn og hjerte – vi slutter å gjøre det som er galt, og vi begynner å gjøre det riktige. Det gir oss en ny holdning til Gud, oss selv og livet som helhet. (“Punktet for trygg retur”, Liahona, mai 2007, 100)

Frelseren fortalte en lignelse om en sønn som trengte å omvende seg på grunn av valg som skadet ham selv og hans familie. Denne sønnen tok arven sin før tiden og sløste den bort med hensynsløs livsførsel. Fattig og sulten begynte han å arbeide med å fôre griser, og var til og med desperat nok til å spise grisenes mat. (Se Lukas 15:11–16.)

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lukas 15:17–24, og vurder å markere prinsipper du lærer om omvendelse i familielivet.

Bilde
faren løper for å omfavne den fortapte sønnen

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum underviste om hvordan vi og våre familiemedlemmer kan bli velsignet ved vår omvendelse:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Omvendelse forandrer ikke bare oss, men velsigner også våre familier og våre kjære. Med vår oppriktige omvendelse vil Frelserens utstrakte armer, i Herrens beleilige tid, ikke bare omfavne oss, men påvirke våre barn og vår etterslekt. Omvendelse innebærer alltid større lykke i fremtiden. (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere”, Liahona, nov. 2009, 42)

Mens han var medlem av De sytti, underviste eldste L. Whitney Clayton om hvordan regelmessig selvransakelse og rask omvendelse kan velsigne ekteskap. Overvei hvordan disse fremgangsmåtene kan være til hjelp i alle dine familieforhold:

Bilde
Eldste L. Whitney Clayton

Jeg har lært at lykkelige ekteskap stoler på omvendelsens gave. Det er et vesentlig element i ethvert godt ekteskap. Ektefeller som regelmessig foretar ærlig selvransakelse og raskt gjør nødvendige tiltak for å omvende seg og bli bedre, opplever en helbredende balsam i ekteskapet. (“Ekteskap: Se og lær”, Liahona, mai 2013, 84)

Bilde
en ung voksen grunner
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Bruk noen minutter på å foreta en ærlig selvransakelse. Trenger du å omvende deg fra valg som har skadet eller skader forholdet til noen i familien? Hva kan du i så fall gjøre for å vende deg til Herren og begynne denne prosessen? Overvei også valgene du tar som velsigner ditt forhold til dine familiemedlemmer, og hvordan du kan fortsette å ta lignende valg.

Del 2

Hvordan kan jeg tilgi et familiemedlem som har krenket meg?

I Frelserens lignelse om den fortapte sønn nektet den eldre sønnen å delta i feiringen som ble holdt til ære for sin yngre brors hjemkomst (se Lukas 15:25–32). I likhet med denne eldre sønnen, kan det hende at vi må anvende følgende råd fra eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

La folk omvende seg. La folk vokse. Tro at folk kan forandre og forbedre seg. (“‘Remember Lot’s Wife’: Faith Is for the Future” [andakt ved Brigham Young University, 13. jan. 2009], speeches.byu.edu)

Akkurat slik det kan være tilfeller da du trenger å søke tilgivelse fra et familiemedlem, må du noen ganger tilgi et familiemedlem som har fornærmet eller såret deg.

Bilde
et par snakker sammen
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 64:8–11, og legg merke til hva Herren underviste tidlige siste dagers hellige om å tilgi andre.

Etter å ha sitert en del av dette skriftstedet, forklarte eldste Holland:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Det er … viktig for noen av dere som opplever virkelige kvaler, å merke seg hva [Herren] ikke sa. Han sa ikke: “Dere har ikke tillatelse til å føle ekte smerte eller virkelig sorg på grunn av de ødeleggende opplevelsene dere har hatt som følge av andres handlinger.” Heller ikke sa han: “For å tilgi fullt ut må dere gå tilbake til et skadelig forhold eller en voldelig eller ødeleggende situasjon.” Men til tross for selv de mest forferdelige krenkelser vi måtte oppleve, kan vi først heve oss over vår smerte når vi setter vår fot på veien til sann helbredelse. Den veien er den tilgivende veien, som Jesus fra Nasaret gikk, han som roper til oss alle: “Kom så og følg meg” [Lukas 18:22]. (“Forlikelsens tjeneste”, Liahona, nov. 2018, 79)

Bilde
en ung voksen ber

Noen ganger føler du deg kanskje motvillig eller ute av stand til å tilgi. Eller du føler kanskje at avstanden mellom deg og et familiemedlem er for stor til at forholdet kan gjenopprettes. Overvei hvordan følgende råd fra president James E. Faust i Det første presidentskap kan hjelpe deg i din innsats for å tilgi:

Bilde
President James E. Faust

Vi må kunne gjenkjenne og erkjenne sinne. Dette krever ydmykhet, men hvis vi vil gå ned på kne og be vår himmelske Fader om evnen til å tilgi, vil han hjelpe oss …

Det er ikke lett å gi slipp og tømme vårt hjerte for nagende motvilje. Frelseren har tilbudt oss alle en dyrebar fred gjennom hans forsoning, men denne kan først komme når vi er villige til å kaste ut negative følelser som sinne, motvilje eller hevn. (“Tilgivelsens helbredende kraft”, Liahona, mai 2007, 69)

Eldste Massimo De Feo i De sytti understreket også hvor viktig det er å fokusere på Frelseren:

Bilde
Eldste Massimo De Feo

Mine kjære brødre og søstre, dersom du strever med å finne styrke til å tilgi, så tenk ikke på hva andre har gjort mot deg, men tenk på hva Herren har gjort for deg, og du vil finne fred i de forløsende velsignelsene i hans forsoning. (“Ren kjærlighet er det ekte kjennetegnet på en sann Jesu Kristi disippel”, Liahona, mai 2018, 82)

Tilgivelse og helbredelse kan ta tid. Vær tålmodig med deg selv når du søker Herrens hjelp og den gaven som hans helbredelse er.

Bilde
skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Overvei hva du har lært og følt mens du har studert dette materiellet. Skriv ned dine ønsker eller mål knyttet til omvendelse og tilgivelse i familielivet. Hvordan kan du innby Frelseren til å hjelpe deg i din innsats?