Institutt
Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell: Forene familier for evigheten


“Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell: Forene familier for evigheten”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en familie som ser på tempelet

Leksjon 9 Klassens forberedelsesmateriell

Forene familier for evigheten

President Russell M. Nelson lovet: “Din tilbedelse i tempelet og din tjeneste der for dine forfedre, vil velsigne deg med økt personlig åpenbaring og fred, og vil forsterke din forpliktelse til å holde deg på paktens sti” (“Når vi samlet går fremad”, Liahona, april 2018, 7). Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hva du kan gjøre for mer fullstendig å oppnå disse velsignelsene for deg selv, og hvordan du kan bidra til å forene Guds evige familie ved å utføre tempelordinanser på vegne av dine avdøde forfedre.

Del 1

Hvordan styrker prestedømmets ordinanser og pakter meg?

Sannheten at “familien står sentralt i [vår himmelske Faders] plan” har flere dyptgripende følger (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org). President Joseph F. Smith underviste om en av disse følgene:

Bilde
President Joseph F. Smith

Det må finne sted en sammenføyning og en sammenslutning av foreldre og barn og barn og foreldre til hele lenken av Guds familie er sammenføyet til én lenke og de alle tilhører familien til Gud og hans Kristus. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [2011], 412)

Profeter i de siste dager har erklært hvordan denne “sammenføyningen” av individuelle familier – og til syvende og sist Guds familie – kan finne sted: “Hellige ordinanser og pakter som er tilgjengelige i hellige templer, gjør det mulig for enkeltmennesker å vende tilbake til Guds nærhet og for familier å bli evig forenet” (“Familien – en erklæring til verden”).

Disse hellige prestedømsordinansene og paktene er mer enn bare oppgaver å utføre. Ved hjelp av disse ordinansene og paktene ønsker Gud å gjøre oss i stand til å bli mer lik ham (se Lære og pakter 84:19–22) og verdige til evig liv sammen med ham og familien vår.

Bilde
Panama City Panama tempel

Panama City Panama tempel

President Nelson underviste følgende om kraften i tempelets ordinanser og pakter:

Bilde
President Russell M. Nelson

Målet vi alle strever etter, er å bli begavet med kraft i et Herrens hus, bli beseglet som familie og trofast holde paktene inngått i et tempel, som kvalifiserer oss til Guds største gave, evig liv. Tempelets ordinanser og paktene du inngår der, er nøkkelen til å styrke ditt liv, ditt ekteskap og din familie, og din evne til å motstå motstanderens angrep. (“Når vi samlet går fremad”, 7)

Han sa senere:

De som er blitt begavet i Herrens hus, mottar en gave av Guds prestedømskraft i kraft av sin pakt, sammen med en gave av kunnskap slik at de kan vite hvordan de skal dra nytte av denne kraften …

Hver gang du verdig tjener og tilber i tempelet, drar du derfra bevæpnet med Guds kraft og med hans engler som har fått befaling om at de skal “våke over” deg [Lære og pakter 109:22]. (“Åndelige skatter”, Ensign eller Liahona, nov. 2019, 77, 78)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har prestedømsordinanser og pakter styrket deg og familien din?

Del 2

Hvilken virkning kan det å gjøre slektshistorie og utføre tempelordinanser på vegne av mine avdøde forfedre ha på mitt liv?

Herren lovet å sende profeten Elias i de siste dager for å gjengi den myndighet som er nødvendig for at familier skal bli evig forenet.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Malaki 4:5–6, og legg merke til virkningen Elias’ komme skulle ha på verden.

Profeten Joseph Smith forklarte at ordet vende, slik det brukes i vers 6, “skulle … ha vært oversatt med binde, eller besegle” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 466). Malakis profeti i disse versene ble delvis oppfylt i Kirtland tempel 3. april 1836. Den dagen kom profeten Elias til Joseph Smith og Oliver Cowdery og overdro Det melkisedekske prestedømmes beseglingsnøkler til dem (se Lære og pakter 110:13–16). I kraft av denne myndighet kan ordinanser som utføres på jorden, bestå gjennom døden og “være gyldige i Guds celestiale rike” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 214).

Bilde
en familie spaserer utenfor tempelet

Overvei hvordan du har blitt velsignet ved gjengivelsen av beseglingsnøklene. Ved disse nøklene kan ektemenn og hustruer, så vel som foreldre og barn, bli evig forenet. Disse nøklene åpner også på mirakuløst vis dørene til å utføre tempeltjeneste for våre avdøde forfedre.

Herren underviste Joseph Smith og andre tidlige medlemmer av Kirken om hvor viktig det var å utføre ordinanser for deres avdøde forfedre i tempelet.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 128:15 for å finne ut hvordan vår frelse henger sammen med våre forfedres frelse.

Ved å finne våre avdøde forfedre og utføre tempelordinanser på deres vegne, blir vi mer lik Frelseren. President Gordon B. Hinckley underviste om hvordan vi blir som frelsere for disse familiemedlemmene:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

I likhet med vår Forløser, som ga sitt liv som et stedfortredende offer for alle mennesker og derved ble vår Frelser, blir vi, når vi utfører stedfortredende arbeid i tempelet, i en liten grad, frelsere for dem på den andre siden som ikke kan gjøre fremgang uten at noe blir gjort på deres vegne av mennesker på jorden. (“Avslutningsord”, Ensign eller Liahona, nov. 2004, 105)

Overvei hvordan du gir av deg selv når du deltar i slektshistorie og tempeltjeneste.

Herren lover oss viktige velsignelser hvis vi velger å delta i dette hellige arbeidet. Se videoen “The Promised Blessings of Family History” [De lovede velsignelsene ved slektshistorie] (3:24), og lytt etter en eller flere velsignelser som du ønsker å se oppfylt i ditt eget liv.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvorfor tror du våre forfedres frelse er nødvendig for vår egen frelse og fullkommenhet? Hvilke velsignelser knyttet til tempelarbeid og slektshistorie trenger du mest akkurat nå?

Del 3

Hvordan kan jeg forene min familie og hjelpe vår himmelske Fader å forene sin familie ved hjelp av tempelordinanser?

Bilde
en ung voksen snakker med bestefaren sin om slektshistorie

Vår himmelske Fader ønsker å hjelpe deg å forene din familie og hele hans familie ved tempelordinanser. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte en gave som vår himmelske Fader gir oss for å støtte oss i dette hellige arbeidet:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Eldste Russell M. Nelson har undervist at Elijahs ånd er “en tilkjennegivelse av Den hellige ånd som bærer vitnesbyrd om familiens guddommelige natur” (“En ny innhøsting”, Lys over Norge, juli 1998, 34). Denne særegne innflytelsen fra Den hellige ånd får mennesker til å finne, dokumentere og verdsette sine forfedre og familiemedlemmer – både før og nå.

Elijahs ånd påvirker mennesker både i og utenfor Kirken. (“Barnas hjerter skal vendes”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 25)

Se videoen “Gathering God’s Family” [Samle Guds familie] (3:33), og tenk på hva mer du kan gjøre for å delta i tempelarbeid og slektshistorie.

Bilde
ikon, handle

Handle

FamilySearch.org og appen FamilySearch Slektstre er gode steder å engasjere seg i arbeidet med å “finne, dokumentere og verdsette” dine avdøde forfedre (David A. Bednar, “Barnas hjerter skal vendes”, 25). (Appen FamilySearch Slektstre finnes i app-butikken på din elektroniske enhet.) Bruk litt tid på å gjøre deg kjent med eller bruke en av disse ressursene. Du kan bygge opp slektstreet ditt, legge til minner og fotografier av familiemedlemmer, finne ut hvilke av evangeliets ordinanser avdøde forfedre trenger å motta, indeksere opptegnelser slik at andre kan finne sine forfedre og mer. Om nødvendig kan du kontakte en tempel- og slektshistoriekonsulent i menigheten eller grenen som kan hjelpe deg.