Institutt
Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell: Befalingen om å bli mange og fylle jorden


“Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell: Befalingen om å bli mange og fylle jorden”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
et lite barn sammen med foreldrene

Leksjon 15 Klassens forberedelsesmateriell

Befalingen om å bli mange og fylle jorden

Hvilke håp eller bekymringer har du med hensyn til å få barn? Når du studerer følgende materiell, kan du be om å få en dypere forståelse av de hellige formålene som oppfylles i vår himmelske Faders plan når ektemenn og hustruer velger å få barn. Overvei hvordan en mann og en hustru kan handle i tro for å overholde den guddommelige befalingen om å bli mange og fylle jorden.

Del 1

Hvilken rolle spiller det å få barn i vår himmelske Faders frelsesplan?

Tenk på forskjellige meninger du har hørt folk uttrykke om å få barn. Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum delte en mors perspektiv:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Mange røster i dagens samfunn marginaliserer betydningen av å få barn, eller foreslår å utsette eller begrense antall barn i en familie. Mine døtre henviste meg nylig til en blogg skrevet av en kristen mor (fra et annet trossamfunn) med fem barn. Hun sa: “Når man vokser opp i denne kulturen, er det svært vanskelig å få et bibelsk perspektiv på morsrollen … Barn betyr langt mindre enn studier. Helt klart mindre enn reiser. Mindre enn muligheten til å gå ut når man vil om kvelden. Mindre enn å forme kroppen på helsestudio. Mindre enn noen jobb man måtte ha eller håpe å få.” Så tilføyer hun: “Å være mor er ingen hobby, det er et kall. Man samler ikke på barn fordi man syns de er søtere en frimerker. Det er ikke noe man gjør hvis man får presset det inn i timeplanen. Det er dette Gud ga oss tiden til” [Rachel Jankovic, “Motherhood Is a Calling (and Where Your Children Rank)”, 14. juli 2011, desiringgod.org]. (“Barn”, Liahona, nov. 2011, 28)

Etter at Gud skapte Adam og Eva og forenet dem i den nye og evige ekteskapspakt, ga han dem en befaling.

Bilde
Studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Mosebok 1:27–28, og tenk på betydningen av at dette er den første befalingen Gud ga til Adam og Eva.

Profeter i de siste dager har understreket: “Den første befaling Gud ga til Adam og Eva, gjaldt deres mulighet, som mann og hustru, til å bli foreldre. Vi erklærer at Guds befaling til sine barn om å bli mange og fylle jorden fortsatt står ved makt” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org).

Tenk over hvorfor denne befalingen måtte bekreftes på nytt i vår tid. President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap underviste at “Satans mest iherdige motstand rettes mot det som er viktigst for Guds plan.” Denne motstanden omfatter å “motvirke ønsket om å få barn ‒ spesielt hos foreldre som vil oppdra barn i sannhet” (“Sannhet og planen”, Liahona, nov. 2018, 27).

Bilde
en far og mor kler barnet sitt

Jesu Kristi evangelium velsigner oss med et guddommelig perspektiv på barns betydning (se for eksempel Salmene 127:3 og Matteus 19:13–15). Eldste Andersen underviste:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Det er det største privilegium for en mann og en hustru som er i stand til å få barn, å sørge for jordiske legemer til disse Guds åndebarn …

Når et barn blir født til en mann og en hustru, oppfyller de en del av vår himmelske Faders plan for å bringe barn til jorden. Herren sa: “Dette er min gjerning og min herlighet å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” [Moses 1:39]. Før udødelighet må det være dødelighet. (“Barn”, 28)

President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum underviste at det å få barn er en del av hensikten med jordelivet:

Bilde
President M. Russell Ballard

Hensikten med jordelivet er å bli mer lik Gud ved å få et fysisk legeme, utøve vår handlefrihet og påta oss roller som tidligere bare tilhørte himmelske foreldre – rollene som ektemann, hustru og foreldre …

En viktig hensikt med jordelivet er at vi kan gjenskape denne familieopplevelsen selv, men denne gangen som foreldre, ikke bare som barn …

Vår himmelske Fader ønsker at vi … adlyder hans første befaling om å bli mange og fylle – ikke bare for å gjennomføre planen, men også for å finne den glede som planen hadde til hensikt å gi hans sønner og døtre. (“The Opportunities and Responsibilities of CES Teachers in the 21st Century” [en aften med en generalautoritet, 26. feb. 2016], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
Drøfting-ikon

Drøft som forberedelse til leksjonen

Drøft følgende spørsmål med en som har barn. Hvis du er gift og har barn, kan du vurdere å drøfte disse spørsmålene med ektefellen din.

  • Hva har din erfaring som forelder lært deg om vår himmelske Fader?

  • Hvordan har det å være forelder beriket livet ditt? (Vurder å finne ut hvordan andre ektepar besvarer dette spørsmålet ved å se videoen “Having Children Enriches Your Life” [Å få barn beriker livet] [4:30].)

Del 2

Hvordan kan min ektefelle og jeg avgjøre når vi skal få barn og hvor mange barn vi skal få?

Ektepar står overfor viktige spørsmål om når de skal få barn og hvor mange de skal få.

Bilde
Studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Alma 37:37, og se etter råd som kan hjelpe et ektepar å ta disse avgjørelsene.

Eldste Andersen talte om hvor viktig det er å rådføre seg med Herren når disse avgjørelsene skal tas:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Tiden for å få barn og hvor mange barn man skal få, er personlige avgjørelser som tas av en mann og en hustru i samråd med Herren. Dette er hellige avgjørelser – avgjørelser som skulle tas etter oppriktig bønn og iverksettes med stor tro …

Brødre og søstre, vi skulle ikke dømme hverandre med hensyn til dette hellige og personlige ansvar. (“Barn”, 28, 30)

Bilde
mann og hustru som ber sammen

Noen som har et rettferdig ønske om å få barn, får kanskje ikke den muligheten i dette livet. Med hensyn til dette, underviste eldste Andersen:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Å føde barn kan … være et hjerteskjærende emne for rettferdige ektepar som gifter seg og finner ut at de ikke er i stand til å få de barna de hadde sett frem til, eller for en mann og en hustru som ønsker å ha en stor familie, men som blir velsignet med en mindre familie.

Vi kan ikke alltid forklare jordelivets vanskeligheter. Iblant kan livet virke svært urettferdig – særlig når vårt største ønske er å gjøre nøyaktig som Herren har befalt. Som Herrens tjener forsikrer jeg dere om at dette løftet er sikkert: “Trofaste medlemmer hvis omstendigheter ikke lar dem motta velsignelsene av evig ekteskap og å få barn i dette liv, vil motta alle lovede velsignelser i evigheten, så sant de holder de pakter de har inngått med Gud” [Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 38.1.4, ChurchofJesusChrist.org]. (“Barn”, 30)

Bilde
Overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvorfor er det viktig for ektemenn og hustruer å rådføre seg med vår himmelske Fader om når de skal få barn og hvor mange de skal få?

Del 3

Hvordan kan det å forstå livets hellighet i Guds plan påvirke våre valg?

Gjennom levende profeter har Herren understreket menneskelivets hellighet og hva alle barn, også de ufødte, har rett til:

Vi stadfester livets hellighet og dets betydning i Guds evige plan …

Barn har rett til å bli født innenfor ekteskapets bånd og til å bli oppdratt av en far og en mor som hedrer ekteskapsløftene med fullstendig troskap. (“Familien – en erklæring til verden”)

Bilde
et spedbarn ser opp på moren sin

Når det gjelder livets hellighet, underviste president Russell M. Nelson:

Bilde
President Russell M. Nelson

Ingen kan holde et uskyldig spedbarn, se inn i de vakre øynene, føle de små fingrene og kysse barnets kinn uten å føle en stadig dypere ærbødighet for livet og for vår Skaper. Liv kommer av liv. Det er ingen tilfeldighet. Det er en gave fra Gud. (“Abort – et angrep på de forsvarsløse”, Liahona, okt. 2008, 14)

Erklæringene i familieerklæringen taler mot forskjellige handlinger som er allment akseptert i dag, for eksempel abort og å få barn utenfor ekteskapet. Når det gjelder abort, regnes denne praksisen som akseptabel i mange deler av verden, og det utføres millioner av aborter hvert år.

Kirkens ledere har gitt følgende instruksjoner om abort:

Herren har befalt: “Du skal ikke … slå i hjel eller gjøre noe lignende” (Lære og pakter 59:6). Kirken er imot selvbestemt abort av personlige eller sosiale bekvemmelighetshensyn. Medlemmer må ikke underkaste seg, utføre, tilrettelegge for, betale for, samtykke til eller oppmuntre til abort. De eneste mulig unntak er når:

  • Graviditeten skyldes voldtekt eller incest.

  • En kompetent lege sier at morens liv eller helse er i alvorlig fare.

  • En kompetent lege avgjør at fosteret har alvorlige defekter som vil medføre at det ikke vil overleve fødselen.

Selv disse unntakene rettferdiggjør ikke automatisk abort. Abort er en ytterst alvorlig sak og skulle bare vurderes når ansvarlige personer har snakket med sin biskop og fått guddommelig bekreftelse ved bønn. (Generell håndbok, 38.6.1)

Noen ugifte foreldre velger abort fordi de føler seg ute av stand til å gi barnet sitt det “trygge, omsorgsfulle og stabile forholdet” han eller hun trenger. I slike tilfeller kan adopsjon være “en uselvisk, kjærlig beslutning som velsigner både barnet, de biologiske foreldrene og adoptivforeldrene i dette liv og i evigheten” (Uttalelse av Det første presidentskap, 4. okt. 2006, som sitert i Liahona, okt. 2008, 14).

Bilde
Overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva lærte du om vår himmelske Fader av læresetningene i dette kapitlet? Hvordan kan du bruke det du vet om Guds plan til å forklare hvorfor “selvbestemt abort av personlige eller sosiale bekvemmelighetshensyn” er i strid med hans vilje? (Generell håndbok, 38.6.1).