Institutt
Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell: Prøv å forstå tiltrekning til samme kjønn og ha kjærlighet til våre LHBT-brødre og -søstre


“Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell: Prøv å forstå tiltrekning til samme kjønn og ha kjærlighet til LHBT-brødre og -søstre”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en gruppe unge voksne som går på stranden

Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell

Prøv å forstå tiltrekning til samme kjønn og ha kjærlighet til våre LHBT-brødre og -søstre

Vi er alle elskede barn av himmelske foreldre. Vi er også personer med unike talenter, evner og erfaringer. Noen av Guds barn opplever tiltrekning til samme kjønn eller identifiserer seg som lesbiske, homofile, biseksuelle eller transseksuelle, som ofte forkortes LHBT. (Temaet transkjønnethet ble drøftet i leksjon 7.) Hvordan har du reagert på andre som opplever tiltrekning til samme kjønn eller identifiserer seg som LHBT? Hvis du opplever tiltrekning til samme kjønn, hvordan har din erfaring vært med familie, venner og medlemmer av Kirken? Når du studerer dette materiellet, kan du overveie hva du kan gjøre for å bli mer lik Frelseren og behandle alle vår himmelske Faders barn på en kjærlig, inkluderende og respektfull måte.

Del 1

Hvordan kan Frelseren hjelpe meg å vise kjærlighet til og respekt for dem som opplever tiltrekning til samme kjønn?

President Thomas S. Monson underviste at “kjærligheten [er] selve kjernen i evangeliet, og Jesus Kristus er vårt forbilde” (“Kjærlighet – selve kjernen i evangeliet”, Liahona, mai 2014, 91). På slutten av sitt jordiske virke understreket Frelseren hvor viktig det er virkelig å ha kjærlighet til alle ved å gi sine disipler “et nytt bud”.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes 13:34–35, og grunn på hvordan dette budet kan veilede deg som en Jesu Kristi disippel.

I likhet med andre medlemmer av Kirken har de som opplever tiltrekning til samme kjønn venner og familie, håp og drømmer og sterke og svake sider, og de gjør sitt beste for å lose seg gjennom livets utfordringer. Dessverre føler noen som opplever tiltrekning til samme kjønn eller identifiserer seg som LHBT, at de ikke har en plass i Herrens kirke. Istedenfor å føle seg elsket og støttet, føler mange seg avvist, isolert, forvirret og redde.

Bilde
en ung voksen ser sørgmodig ut av et vindu

Mens søster Carol F. McConkie var rådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, underviste hun:

Bilde
Søster Carol F. McConkie

Vi kan bare ikke være eller engang kalle oss en Kristi disippel hvis vi ikke hjelper andre på denne [pakts]stien. Jesu Kristi evangelium marginaliserer ikke mennesker. Mennesker marginaliserer mennesker …

Hvis vi skal bygge opp Guds rike på jorden, trenger vi at alle kommer, og kommer og gjør sin del. (“Lifting Others” [Løft andre] [2:49], ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
Jesus trøster Maria og Marta

Tenk et øyeblikk på Frelserens liv. Når viste han kjærlighet til dem som strevde med å føle seg akseptert? Overvei hvordan det å omsette følgende forslag i praksis kan hjelpe deg å bli bedre til å følge Frelserens eksempel på kjærlighet når du drøfter og når du omgås personer som opplever tiltrekning til samme kjønn:

  1. Snakk og handle med oppriktig omsorg, omtanke og medfølelse. Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum underviste: “Som kirke skulle ingen være mer kjærlig og medfølende … La oss være i forkant når det gjelder å uttrykke kjærlighet, medfølelse og hjelp.” (“Let Us Be at the Forefront” [La oss være i forkant] [0:59], ChurchofJesusChrist.org. Se videoen for å lære mer.)

  2. Utvikle forståelse ved å lytte uten å dømme. President Jean B. Bingham i Hjelpeforeningens generalpresidentskap sa: “En av de beste måtene å skape et godt forhold på, er å ikke komme med antagelser eller forutinntatte oppfatninger, men å ha et åpent sinn, et åpent hjerte.” (For å lære mer, kan du se “Focus on the One” [Fokuser på den ene] [2:32], ChurchofJesusChrist.org.)

  3. Erkjenn at tiltrekning til samme kjønn og følelser er ekte. Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum sa: “Én ting som alltid er viktig, er å anerkjenne en persons følelser og at de er reelle. At de er autentiske. At vi ikke fornekter at noen føler seg på en bestemt måte.” (For å lære mer, kan du se “Feelings Are Real and Authentic” [Følelser er virkelige og autentiske] [0:47], ChurchofJesusChrist.org.)

  4. Fokuser på evig identitet. President Russell M. Nelson sa: “Ikke alle merkelapper er av samme verdi. Men hvis en merkelapp erstatter dine viktigste identifikatorer, kan resultatet være åndelig skadelig. Ingen identifikator skulle fortrenge, erstatte eller få høyere prioritet enn disse tre varige betegnelsene: ‘Guds barn’, ‘paktens barn’, og ‘Jesu Kristi disippel’” (“Valg for evigheten” [verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai 2022], ChurchofJesusChrist.org).

  5. Hedre Guds bud og pakter. Å elske andre slik Frelseren elsker oss, betyr ikke at vi er enige i, støtter eller fremmer adferd som er i strid med Guds bud. Jesus Kristus forkynte: “Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud” (Johannes 14:15). Eldste D. Todd Christofferson forklarte at det første budet, å elske Gud, kommer først av en grunn: “Å sette det første bud først reduserer eller begrenser ikke vår evne til å holde det andre budet [å elske vår neste]. Tvert imot forsterker og styrker det den evnen … Vår kjærlighet til Gud øker vår evne til å ha kjærlighet til andre mer fullstendig og fullkomment, fordi vi i bunn og grunn samarbeider med Gud om hans barns omsorg” (“The First Commandment First” [Det første budet først], [andakt ved Brigham Young University, 22. mars 2022], 2, speeches.byu.edu).

Vi viser kjærlighet til Gud og andre når vi tydelig formidler hans lære og bud på følsomme måter. Som nevnt i ressursene for tiltrekning til samme kjønn som er utgitt av Kirken:

Det er ingen endring i Kirkens syn på hva som er moralsk riktig. Men det som forandrer seg – og som må forandres – er å hjelpe Kirkens medlemmer å reagere følsomt og omtenksomt når de blir oppmerksomme på tiltrekning til samme kjønn i sin egen familie, blant andre medlemmer av Kirken eller andre steder. (I Tiltrekning til samme kjønn: Kirkens ledere, “Kommuniser læren med kjærlighet”, ChurchofJesusChrist.org, se også Dallin H. Oaks, “What Needs to Change” [Det som må forandres] [video], ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Bruk noen minutter på å reflektere over din holdning og dine handlinger overfor dem som opplever tiltrekning til samme kjønn eller identifiserer seg som LHBT. Vil du si at dine tanker, ord og gjerninger har vært i samsvar med Herrens befaling: “Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre”? (Johannes 13:34). Hvis du opplever tiltrekning til samme kjønn, kan du overveie hvordan du kan vise kjærlighet til dem som mangler forståelse for og medfølelse med din opplevelse.

Del 2

Hva bør jeg vite om tiltrekning til samme kjønn?

Begreper som homofil (noen ganger brukt generelt om en som er tiltrukket av andre av sitt eget kjønn, og ellers brukt spesielt om en mann som er tiltrukket av menn), lesbisk (en kvinne som er tiltrukket av kvinner) eller bifil (en mann eller kvinne som er tiltrukket av begge kjønn) kan brukes for å indikere en følelse, en identitet eller en livsstil. Husk at uavhengig av hvilket begrep en person bruker for å identifisere sine seksuelle følelser eller sin orientering, er vår viktigste identitet at vi er en “elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
en smilende kvinne

Utviklingen av vår seksualitet er sammensatt og påvirkes av mange faktorer. Tiltrekning til samme kjønn kan variere i intensitet, kan variere over tid og er ikke det samme for alle. Kirken har ikke noe offisielt syn på hva som forårsaker tiltrekning til samme kjønn. (Se “Tiltrekning til samme kjønn: Enkeltpersoner”, ChurchofJesusChrist.org.)

Av dyp kjærlighet til sine barn har vår himmelske Fader gitt oss kyskhetsloven og befalt at seksuell omgang bare skal finne sted “mellom en mann og en kvinne som er lovlig viet som ektemann og hustru” (“Familien – en erklæring til verden”). Denne loven beskytter de hellige hensiktene med seksualitet i Guds plan og gjelder alle Guds barn. Vår himmelske Fader har bestemt at seksuell omgang skal finne sted mellom en mann og en kvinne innenfor ekteskapspakten “for å bringe barn til verden og for å være et uttrykk for kjærlighet” (Gospel Topics, “Chastity”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Som følge av sosialt press for å endre læresetninger om kyskhetsloven, uttalte eldste D. Todd Christofferson:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Kyskhetsloven har vært i kraft helt siden begynnelsen … Vår lære – ikke bare tro, men lære – om at seksuell omgang bare er passende og tillatt i Herrens øyne mellom mann og kvinne som er lovlig gift, er uendret og vil aldri forandre seg. (I Sarah Jane Weaver, “Church’s Doctrine on Chastity Will Never Change, Says Elder Christofferson”, Church News, 5. feb. 2015, ChurchofJesusChrist.org)

Det er viktig å skille mellom følelser og adferd. Å oppleve tiltrekning til samme kjønn eller å være homofil, lesbisk eller bifil gjør ikke en person syndig, dårlig eller ødelagt. Å handle ifølge disse følelsene ved å bryte kyskhetsloven er imidlertid et brudd på vår himmelske Faders bud.

Bilde
unge voksne snakker sammen i lunsjen

I en tale om Kirkens syn på tiltrekning til samme kjønn underviste president M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum:

Bilde
President M. Russell Ballard

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige tror at “det å oppleve tiltrekning til samme kjønn er en komplisert virkelighet for mange. Tiltrekningen i seg selv er ikke en synd, men å leve den ut er det. Selv om vedkommende ikke velger å ha slike følelser, velger han eller hun sin reaksjon på dem” [se Tiltrekning til samme kjønn: Enkeltpersoner, “Er tiltrekning til samme kjønn en synd?”, ChurchofJesusChrist.org]. (“Herren trenger deg nå!”, Liahona, sep. 2015, 29)

Herrens barmhjertighet er tilgjengelig for alle som har brutt kyskhetsloven. Hvis de velger å komme til ham og omvende seg, vil han tilgi dem.

Hvis medlemmer av Kirken som opplever tiltrekning til samme kjønn eller identifiserer seg som LHBT, holder sine pakter, kan de delta fullt ut i Kirken, ha kall og tilbe i tempelet (se D. Todd Christofferson, “LGBT People Who Live God’s Laws Can Fully Participate in the Church” [LHBT-personer som etterlever Guds lover, kan delta fullt ut i Kirken] [0:48], ChurchofJesusChrist.org; se også Lære og pakter 97:8).

Hvis du opplever tiltrekning til samme kjønn, kan du overveie hvordan ressursen som det henvises til under “Vil du vite mer?”, kan være til velsignelse for deg. Hvis du føler deg komfortabel med det, kan du også vurdere å fortelle et betrodd familiemedlem, en venn eller en leder i Kirken om det du opplever. Vær forsiktig med offentlig å bruke merkelapper på deg selv som kan svekke dine evige mål.

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan du bli velsignet ved å få en bedre forståelse av hva Kirkens ledere lærer oss om tiltrekning til samme kjønn?

Del 3

Hvordan kan jeg forstå alle de konkurrerende meningene om tiltrekning til samme kjønn?

I dag er det mange forskjellige perspektiver på ekteskap, familie, tiltrekning til samme kjønn og LHBT-emner. Når vi lærer om disse emnene, er det viktig å søke å forstå vår himmelske Faders evige perspektiv bedre.

President Bingham underviste følgende:

Bilde
President Jean B. Bingham

Det synspunkt som gjør alt klart, er et evig perspektiv: vår himmelske Faders fullkomne, altomfattende perspektiv …

Fra sitt ståsted ser Gud oss og alle ting rundt oss “som de virkelig er og … som de virkelig vil bli” [Jakobs bok 4:13]. Hans syn er langsiktig istedenfor å være begrenset til her og nå, slik at han kan se vårt guddommelige potensial istedenfor bare vår nåværende eller tidligere tilstand. Og han ser på alle sine skaperverk gjennom kjærlighetens linse. (“How to Be Happy Now – and Forever” [andakt ved Brigham Young University, 10. des. 2019], 2, speeches.byu.edu)

Når du leser følgende sannheter og støtteuttalelser av profeter og apostler, kan du overveie hvordan de kan hjelpe deg å videreutvikle et evig perspektiv på tiltrekning til samme kjønn.

  1. Vår himmelske Fader elsker alle sine barn (se 1 Nephi 11:17; 1 Johannes 4:9–10, 16).

    President Monson underviste:

    Bilde
    President Thomas S. Monson

    Deres himmelske Fader elsker dere – hver og en av dere. Denne kjærligheten forandrer seg aldri … Den er der for dere når dere er triste eller glade, motløse eller håpefulle. Guds kjærlighet er der for dere om dere føler at dere fortjener kjærlighet eller ikke. (“Vi går aldri alene”, Liahona, nov. 2013, 24)

  2. Frelseren forstår våre erfaringer fullkomment og vet hvordan han kan hjelpe og styrke oss alle (se Alma 7:11–12).

    President Oaks sa:

    Bilde
    President Dallin H. Oaks

    Frelseren opplevde og led fylden av alle jordiske utfordringer … Han kjenner derfor våre kamper, vår hjertesorg, våre fristelser og vår lidelse, for han opplevde villig alt sammen som en viktig del av sin forsoning. Og på grunn av dette, gjør hans forsoning ham i stand til å hjelpe oss – til å gi oss styrke til å tåle alt. (“Styrket ved Jesu Kristi forsoning”, Liahona, nov. 2015, 61–62)

  3. Vi har alle en plass i Frelserens kirke og i vår himmelske Faders evige plan for lykke (se Salmene 84:11–12; 1 Korinter 12:12–26; Mosiah 2:41).

    President Ballard forklarte:

    Bilde
    President M. Russell Ballard

    Jeg vil at alle som er medlem av Kirken og er homofile eller lesbiske, skal vite at jeg tror dere har en plass i riket, og jeg er klar over at det noen ganger kan være vanskelig for dere å se hvor dere passer inn i Herrens kirke, men det gjør dere. (“Questions and Answers” [andakt ved Brigham Young University, 14. nov. 2017], 3, speeches.byu.edu)

    Noen som opplever tiltrekning til samme kjønn, har også lurt på hvordan de passer inn i vår himmelske Faders plan for lykke etter dette livet. Profeter har forsikret oss om at vår kjærlige himmelske Fader vil velsigne alle som vender seg til og holder seg trofaste mot ham. Eldste Ulisses Soares har gitt følgende råd:

    Bilde
    Eldste Ulisses Soares

    De samme prinsippene gjelder de av dere som opplever tiltrekning til samme kjønn og føler dere motløse og hjelpeløse. Og kanskje av denne grunn føler noen av dere at Jesu Kristi evangelium ikke er noe for dere lenger. Hvis det er tilfelle, vil jeg forsikre dere om at det alltid finnes håp i Gud Faderen og i hans plan for lykke, i Jesus Kristus og hans sonoffer, og i å etterleve deres kjærlige bud. I sin fullkomne visdom, kraft, rettferdighet og barmhjertighet kan Herren besegle oss som sine, slik at vi kan bli ført inn til hans nærhet og motta evig frelse, hvis vi er standhaftige og urokkelige med hensyn til å holde budene [se Alma 1:25] og alltid er rike på gode gjerninger [se Mosiah 5:15]. (“Ta vårt kors opp”, Liahona, nov. 2019, 114)

  4. Når vi fokuserer på vår himmelske Fader og Jesus Kristus og holder våre pakter med dem, kan håpet holde oss oppe (se 2 Nephi 31:20).

    President Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap, vitnet og sa:

    Bilde
    President Dieter F. Uchtdorf

    Vi setter vår lit til Jesus Kristus, til Guds godhet, til Den hellige ånds tilkjennegivelser, til kunnskapen om at bønner blir hørt og besvart … Denne formen for tillit til Gud … gir oss fornyet mot under vanskelige utfordringer og gir styrke til dem som føler seg truet av fryktens, tvilens og fortvilelsens murer. (“Håpets uendelige kraft”, Liahona, nov. 2008, 23)

Bilde
Christ’s Image [Kristi ansikt], av Heinrich Hofmann
Bilde
drøft-ikon

Drøft som forberedelse til leksjonen

Snakk med et familiemedlem eller en betrodd venn om hva du lærte og følte da du leste dette materiellet. Kom til klassen beredt til å dele innsikt du får av denne samtalen.