Institutt
Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell: Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud


“Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell: Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en brud og en brudgom går utenfor et tempel

Leksjon 6 Klassens forberedelsesmateriell

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud

Familieerklæringen begynner med den høytidelige erklæringen at “ekteskap mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org). Har du noen gang tenkt på hvorfor profeter, apostler og andre ledere i Kirken stadig underviser om denne sannheten? Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan utøvelse av tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe deg i din tilnærming til ekteskapet.

Del 1

Hvordan hjelper kunnskapen om vår himmelske Faders perspektiv på ekteskap meg å forstå hans plan for meg?

I de senere år har synet på ekteskap endret seg i mange samfunn. Hva er noen meninger du har hørt i det siste?

Ikke lenge etter at Kirken ble organisert, ønsket Leman Copley at misjonærer skulle forkynne evangeliet for medlemmer av hans tidligere religiøse gruppe, shakerne. Shakerne forkastet ekteskap, og trodde i stedet på et liv i fullstendig sølibat. Profeten Joseph Smith spurte Herren om denne og andre trosoppfatninger, og mottok en åpenbaring.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 49:15–16 for å finne ut hva Herren erklærte om ekteskap.

Slik det brukes i vers 15, betyr gi å pålegge, opprette eller fastsette i kraft av overordnet myndighet (Vurder å notere denne definisjonen i Skriftene). Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum understreket hvor viktig ekteskap mellom en mann og en kvinne er da han underviste:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

En familie bygget på ekteskap mellom en mann og en kvinne, gir de beste forutsetninger for at Guds plan skal lykkes – for å føde barn som kommer i renhet og uskyld fra Gud, og det miljø for lærdom og forberedelse som de vil trenge for et godt jordeliv og evig liv i neste verden …

Det var [Gud] som i begynnelsen skapte Adam og Eva i sitt bilde, til mann og kvinne, og forenet dem som mann og hustru … Hver enkelt bærer det guddommelige bildet, men det er i en ekteskapelig forening hvor mann og kvinne blir ett, at vi oppnår kanskje den mest komplette betydningen av å ha blitt skapt i Guds bilde – som mann og kvinne. Hverken vi eller noe annet menneske kan forandre denne guddommelige ekteskapsorden. Den er ikke skapt av mennesker. Et slikt ekteskap er virkelig “fra oven, fra Gud” [se Dietrich Bonhoeffer, Letters and Papers from Prison, red. Eberhard Bethge (1953), 42–43], og er like mye en del av planen for lykke som fallet og forsoningen. (“Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Liahona, mai 2015, 52)

Ekteskap i henhold til Guds lov er den helligste relasjon som kan finnes mellom en mann og en kvinne. President Howard W. Hunter forklarte:

Bilde
President Howard W. Hunter

Mannen er ikke fullstendig uten kvinnen. Ingen av dem kan oppfylle sin skapelses mål uten den andre [se 1 Korinterbrev 11:11; Moses 3:18]. Ekteskap mellom en mann og en kvinne er forordnet av Gud [se Lære og pakter 49:15–17]. Kun gjennom den nye og evige ekteskapspakt kan de realisere fylden av evige velsignelser [se Lære og pakter 131:1–4; Lære og pakter 132:15–19]. (“Vær en rettferdig ektemann og far”, Lys over Norge, jan. 1995, 48)

De som inngår og holder den nye og evige ekteskapspakt, kan oppnå den høyeste herlighetsgrad i Det celestiale rike (se Lære og pakter 131:1–4). Det er her vi kan “oppnå fylden av evige velsignelser”, også kjent som opphøyelse eller evig liv. (Du vil lære mer om den nye og evige ekteskapspakt i leksjon 10.)

Bilde
en brud og en brudgom holder hverandre i hånden

Husk det du har lært i tidligere leksjoner om det evige livs natur. Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Faderens plan gjør det mulig for oss å arve evig liv, det liv våre himmelske foreldre lever. I planen “er hverken kvinnen noe uten mannen eller mannen noe uten kvinnen” [1 Korinterbrev 11:11]. Selve kjernen i evig liv omfatter evig ekteskap mellom mann og kvinne, som er en vesentlig del av å bli som våre himmelske foreldre. (“Frelsesplanen: En hellig skatt i form av kunnskap til å veilede oss”, Liahona, okt. 2015, 29)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan vil du forklare hvorfor ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud og avgjørende for hans evige plan?

Del 2

Hva om jeg ikke gifter meg i dette livet, eller ekteskapet tar slutt?

På grunn av forskjellige omstendigheter gifter noen mennesker seg aldri i dette liv til tross for sine rettferdige ønsker. For noen som gifter seg, ender ekteskapet med skilsmisse. President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap talte om disse omstendighetene da han underviste:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Enkelte som lytter til dette budskapet, sier sannsynligvis: “Men hva med meg?” Vi vet at mange verdige og gode siste dagers hellige for tiden ikke har de ideelle anledninger og nødvendige forutsetninger for sin utvikling. Enslighet, barnløshet, død og skilsmisse kullkaster idealer og utsetter oppfyllelsen av lovede velsignelser … Men disse hindringer er bare midlertidige. Herren har lovet at i evigheten vil ingen velsignelse nektes hans sønner og døtre som holder budene, er tro mot sine pakter og ønsker det som er riktig. (“Den store plan for lykke”, Lys over Norge, jan. 1994, 72)

Selv om noen evige velsignelser kanskje ikke oppleves fullt ut i dette liv, settes ikke lykke og selvrealisering på vent for dem som ikke er gift. (Dette emnet vil bli drøftet videre i en senere leksjon.) Alle kan oppleve varig glede og meningsfylt vekst og gi nødvendige bidrag nå som fullt aktive deltagere i Guds plan og rike.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva ville du si til dem som føler at deres muligheter til lykke og evig liv har blitt forspilt fordi de ikke er gift?

Del 3

Hvordan kan utøvelse av tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus hjelpe meg å overvinne frykt og oppleve glede i ekteskapet?

Tenk på spørsmål eller bekymringer du eller andre rundt deg har om å gifte seg. Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum tok opp én grunn til at noen utsetter sin innsats for å gifte seg:

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

Noen utsetter ekteskapet til utdannelsen er fullført og de har skaffet seg jobb. Selv om dette er allment akseptert i verden, viser ikke denne tankegangen tro, den er ikke i samsvar med råd fra vår tids profeter, og den er ikke forenlig med den sunne lære. (“Velg med omhu”, Liahona, nov. 2014, 47)

Bilde
en ung voksen ser tankefullt på solnedgangen

Djevelen forsterker ofte frykt, jordisk tankegang eller distraksjoner som kan hindre noen i å søke ekteskap. Noen opplever frykt før eller under ekteskapet fordi de har vært vitne til utfordringer som kommer av skilsmisse. (I kommende leksjoner vil du lære prinsipper som kan hjelpe deg å styrke ekteskapet og forhindre skilsmisse.)

Hva kan hjelpe deg å nærme deg ekteskap med frimodighet?

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Salomos ordspråk 3:5–6; 2 Timoteus 1:7 og Lære og pakter 6:36. Overvei hvordan disse læresetningene kan anvendes på hvordan du forholder deg til ekteskap.

President Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, underviste:

Bilde
President Jean B. Bingham

Noen ganger [er vi] redde for å vise tillit, fordi vi ikke forstår Guds absolutte kjærlighet og ønske om å hjelpe oss. Men når vi studerer vår himmelske Faders plan og Jesu Kristi misjon, forstår vi at deres eneste mål er vår evige lykke og fremgang [se Moses 1:39]. (“Så din glede kan bli fullkommen”, Liahona, nov. 2017, 86)

Når noen gifter seg og begge ektefeller fortsetter å utøve tro, vil vår himmelske Fader og Jesus Kristus fortsette å veilede og velsigne dem. Eldste Hugh W. Pinnock underviste mens han var medlem av De sytti: “Gud var svært engasjert i [Adam og Evas] ekteskap, og han er like opptatt av og skulle være like engasjert i ethvert ekteskap i dag” (“Making a Marriage Work”, Ensign, sep. 1981, 37). Vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker å hjelpe deg å lykkes med å bygge opp et evig ekteskap.

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

President Bonnie H. Cordon, Unge kvinners generalpresident, sa: “Vi må alle spørre oss selv: Hvordan kan jeg være sentrert og ikke lene meg på min egen forstand? Hvordan gjenkjenner jeg og følger Frelserens røst når verdens stemmer uttrykker seg så overbevisende? Hvordan bygger jeg opp tillit til Frelseren? (“Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”, Liahona, mai 2017, 6). Skriv ned dine tanker om president Cordons spørsmål slik de angår ekteskap. Overvei også om det er noe som hindrer deg i å søke (eller mer aktivt søke) evig ekteskap.