Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 26: Att förbereda sig för vår Herres ankomst


Kapitel 26

Att förbereda sig för vår Herres ankomst

”Bered Herrens väg och gör hans stigar raka, ty timmen för hans ankomst är nära” (L&F 133:17).

Ur Joseph Fielding Smiths liv

President Joseph Fielding Smith berättade en gång för en grupp sista dagars heliga att han ”bad för världens undergång”. Han sade: ”Om den kom i morgon skulle jag glädja mig.” Som svar på det uttalandet sade en kvinna, tillräckligt högt för att de andra skulle höra: ”O, jag hoppas inte det.”

När han berättade om händelsen en tid senare lärde president Smith:

”Vill ni inte att världens undergång ska komma?

De flesta har fel uppfattning av vad världens undergång innebär. …

”… När Kristus kommer ska världen gå under. … Det kommer inte att finnas några krig, några oroligheter, något avund, några lögner; det kommer inte att finnas någon orättfärdighet. Människan kommer då att lära sig att älska Herren och hålla hans bud, och om de inte gör det kommer de inte att stanna kvar här. Det är världens undergång, och det är vad Frälsaren bad om när hans lärjungar kom till honom och sade: ‘Lär oss att be.’ Vad gjorde han? Han lärde dem: ‘Fader vår, som är i himlen. Helgat blive ditt namn. Komme ditt rike. Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen.’ (Se Luk. 11:1–2.)

Det är det jag ber om. Herren bad om världens undergång, och det gör jag också.”1

I predikningar och skrifter citerade president Smith ofta profetior ur skrifterna om de sista dagarna, om Joseph Smiths roll i att bereda vägen för Herren och om Frälsarens ankomst till jorden i härlighet. Han uttryckte sina djupa känslor för dessa profetior i invigningsbönen för Ogdens tempel i Utah.

”Som du vet, o Gud, lever vi i de sista dagarna när tidernas tecken visar sig; när du påskyndar ditt verk; och när vi redan har hört rösten av en som ropar i vildmarken: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom [se Matt. 3:3.] …

O, vår Fader, vi längtar efter den dag då Fridsfursten ska komma, då jorden ska vila och rättfärdigheten återigen ska finnas på dess yta. Det är vår bön, uttalad ur ödmjuka och förkrossade hjärtan, att vi ska uthärda den dagen och befinnas värdiga att leva med honom som du har utvalt att stå som kungarnas Kung och herrarnas Herre, till vilken all härlighet och ära och makt och kraft tillhör nu och för evigt.”2

Bild
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from His face.

”Vi längtar efter den dag då Fridsfursten ska komma.”

Joseph Fielding Smiths lärdomar

1

Herrens ankomst är nära.

Herrens stora dag närmar sig snabbt, ”vederkvickelsens” tid, när han ska komma bland himlens moln för att ta hämnd på de ogudaktiga och förbereda jorden för alla dem för fridens regering som är villiga att lyda hans lag [se Apg. 3:19–20].3

Många saker har ägt rum … för att visa kyrkans trofasta medlemmar att Herrens ankomst är nära. Evangeliet har återställts. Kyrkan har blivit fullständigt organiserad. Prästadömet har förlänats människan. De olika evangelieutdelningarna från begynnelsen har uppenbarats och dess nycklar och myndighet har getts till kyrkan. Israel har insamlats och håller även nu på att insamlas i Sions land. Judarna återvänder till Jerusalem. Evangeliet predikas i hela världen som ett vittne för varje nation. Tempel byggs och förrättningar till förmån för de döda såväl som de levande utförs i dem. Barnens hjärtan har vänts till fäderna och barnen söker efter sina döda. De förbund som Herren lovade sluta med Israel i de sista dagarna har uppenbarats och tusentals av Israels insamlade har ingått dessa förbund. På så sätt ser vi att Herrens verk går framåt och att alla dessa saker är tecken på att vår Herre snart ska komma. …

Profeternas ord går snabbt i uppfyllelse, men det sker på ett så naturligt sätt att de flesta av oss inte ser det.

Joel lovade att Herren skulle utgjuta sin ande över allt kött: ”Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner” [se Joel 2:28–29]. …

Ett av tecknen för de sista dagarna är att kunskapen ska öka. Daniel befalldes att gömma och försegla sin profetias skrift ”till ändens tid [då] många skall forska i den och kunskapen skall bli stor”. (Dan. 12:4.) Forskar inte folk mer idag än de någonsin har gjort i världshistorien? …

… Ökar inte kunskapen? Har det någonsin funnits en tid i världshistorien då så mycket kunskap har utgjutits över folket? Men sorgligt nog är Paulus ord sanna — folket ”undervisas [ständigt] men [kan] aldrig komma till insikt om sanningen”. (2 Tim. 3:7.) …

Har vi inte hört många rykten om krig? [Se L&F 45:26.] Har vi inte upplevt krig, sådana krig som världen aldrig tidigare skådat? Förekommer det inte oroligheter mellan olika länder idag och är inte deras regenter betryckta? Har inte kungariken omstörtats och stora förändringar gjorts bland länderna? Hela jorden är i oordning. Det rapporteras om jordbävningar på olika platser varje dag [se L&F] …

Ändå fortsätter världen som vanligt, utan att lägga mycket vikt vid allt som Herren har sagt och vid alla de tecken som har getts. Människor förhärdar sina hjärtan och säger ”… att Kristus uppskjuter sin ankomst till jordens ände”. (L&F 45:26.)4

För inte så länge sedan blev jag tillfrågad, om jag kunde tala om när Herren skulle komma. Jag svarade ja, och jag svarar ja, i dag. Jag vet när han kommer. Han kommer i morgon. Vi har hans ord på det. Låt mig läsa det:

”Se, nu heter det i dag ända till Människosonens ankomst, och detta är sannerligen en dag för offer, och en dag då mitt folk skall betala tionde, ty den som betalar tionde skall inte brinna vid hans ankomst.”

Där har vi en tillräckligt omfattande predikan om tionde.

”Ty efter i dag kommer elden — detta är enligt Herrens taleätt — ty sannerligen säger jag: I morgon skall alla de högmodiga och de som handla ogudaktigt bli som stubb, och jag skall bränna upp dem, ty jag är Härskarornas Herre och jag skall inte skona någon som blir kvar i Babylon.” [L&F 64:23–24.]

Herren kommer alltså i morgon. Låt oss därför vara beredda.5

Bild
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible. Numerous angels (each blowing a trumpet) are gathered on both sides of Christ. A desert landscape is visible below the clouds. The painting depicts the Second coming of Christ. (Acts 1:11)

”Herrens stora dag närmar sig snabbt, ‘vederkvickelsens’ tid, när han ska komma bland himlens moln.”

2

Vid Kristi ankomst kommer vi att dömas.

Herrens liknelse om vetet och ogräset syftar på de sista dagarna. Enligt denna berättelse sådde en man god säd i sin åker, men medan han sov kom hans ovän och sådde ogräs bland vetet. När bladen började synas ville tjänarna gå ut och ta bort ogräset, men Herren befallde dem att låta både vetet och ogräset växa upp tillsammans tills skörden var mogen, så att de inte ryckte upp vetet med ogräset. Sedan, i slutet av skörden, skulle de samla ihop vetet och binda ihop ogräset för att brännas. I förklaringen till denna liknelse sade Herren till sina lärjungar att ”skördetiden är tidsålderns slut, och skördemännen är änglar”. [Se Matt. 13:24–30, 36–43; L&F 86.]6

Ogräset och vetet växer tillsammans och har vuxit på samma åker under alla dessa år, men dagen är nära för handen då vetet ska samlas ihop. På samma sätt ska ogräset samlas ihop för att brännas, och de rättfärdiga ska skiljas från de ogudaktiga. Och var och en av oss behöver hålla Herrens bud, omvända oss från våra synder och börja leva rättfärdigt om det i våra hjärtan finns ett behov av omvändelse.7

Bygg upp och stärk kyrkans medlemmar i tro på Gud — det behöver vi verkligen. Det finns så många inflytanden som försöker splittra oss, till och med bland kyrkans medlemmar, och inom en inte alltför avlägsen framtid ska ogräset skiljas från vetet, och vi är antingen vete eller ogräs. Vi kommer att vara på antingen den ena eller den andra sidan.8

Dagen kommer när vi inte kommer att ha den här världen. Den kommer att förändras. Vi kommer att få en bättre värld. Vi kommer att få en som är rättfärdig, för när Kristus kommer, ska han rena världen.

Läs vad som står i skrifterna. Läs vad han själv har sagt. När han kommer ska han rena jorden från all orättfärdighet, och gällande kyrkan har han sagt att han ska sända sina änglar och att de ska samla ihop och föra bort ur hans rike, vilket är kyrkan, allt som förtörnar Gud [se Matt. 13:41].9

[Den] stora och fruktansvärda [dagen] kan inte vara någon annan än Jesu Kristi återkomst för att grunda sitt rike i makt bland de rättfärdiga på jorden och rensa hela jorden från all ogudaktighet. Det kommer inte att bli en dag av fruktan eller som orsakar rädsla i de rättfärdigas hjärtan, men det kommer att vara en dag av fruktan och skräck för de ogudaktiga. Detta har vi lärt oss av Frälsarens egna ord som han talade till sina lärjungar [se Matt. 24; Joseph Smith — Matteus].10

Vid Kristi ankomst kommer vi att dömas. Vi vet att böckerna ska öppnas och att de döda ska dömas efter det som står skrivet i böckerna, och bland dessa böcker ska livets bok finnas [se Upp. 20:12]. Vi ska se dess sidor. Vi ska se oss själva precis som vi är. Vi ska förstå med en rättfärdig förståelse att de domar som utmäts är lika sanna och rättvisa antingen vi kommer till Guds rike för att ta emot dess härliga välsignelser, eller blir förvisade.11

Jag vädjar till de sista dagars heliga att stå fasta och trofasta i utförandet av varje plikt, att hålla Herrens bud och ära prästadömet så att vi är värdiga när Herren kommer — oavsett om vi lever eller är döda, det spelar ingen roll — för att ta del av hans härlighet.12

3

För att förbereda oss för Herrens ankomst måste vi vaka och be och ställa våra hus i ordning.

Många händelser i världen idag tyder på att Herrens stora dag närmar sig, då Återlösaren kommer tillbaka för att etablera sitt rike i rättfärdighet som förberedelse för sin regering i tusenårsriket. Till dess är det vår plikt som medlemmar i kyrkan att söka efter kunskap och förbereda oss genom studier och genom tro för att inleda den stora och härliga dagen.13

Vi behöver inte oroa oss för den tid då Kristus ska komma, men vi behöver vaka och be och vara beredda.14

Jag blir ibland förargad på några av våra äldster som i sina tal säger att Herren ska komma när vi alla blir tillräckligt rättfärdiga för att ta emot honom. Herren kommer inte att vänta tills vi blir rättfärdiga. När han är redo att komma, kommer han — när ogudaktighetens bägare är fylld — och om vi då inte är rättfärdiga, är det beklagligt för oss, för vi kommer att placeras bland de ogudaktiga och bli som stubb som sopas bort från jordens yta, för Herren säger att ogudaktigheten inte kommer att bestå.15

Ska vi slumra vidare i ren glömska eller likgiltighet inför alla varningstecken Herren har gett oss? Jag säger er: ”Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer.

Men det förstår ni att om husets ägare visste när på natten tjuven kom, då skulle han hålla sig vaken och inte tillåta att någon bröt sig in i hans hus.

Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen.” (Matt. 24:42–44.)

Må vi hörsamma den här varningen som Herren gett oss och ställa våra hus i ordning och bereda oss för Herrens ankomst.16

4

Sista dagars heliga kan vara redskap i Guds händer för att förbereda folket för Herrens ankomst.

Skulle det inte vara mycket underligt om Herren skulle komma och börja sin fridsregering — hämnas de ogudaktiga , rena jorden från synd — och inte sända budbärare som bereder vägen för honom? Ska vi anta att Herren kommer för att döma jorden utan att först ge alla som vill omvända sig en varning och en utväg?

Noa sändes till världen för att varna den för floden. Om människorna hade lyssnat skulle de ha kommit undan. Mose sändes för att leda Israel till det utlovade landet och för att uppfylla de löften som getts till Abraham. Johannes Döparen sändes för att förbereda vägen för Kristi ankomst. I samtliga fall kom kallelsen genom att himlarna öppnades. Jesaja, Jeremia och andra profeter sändes för att varna Israel och Juda innan förskingringen och fångenskapen drabbade dem. Om de hade lyssnat skulle en annorlunda sida i historien blivit skriven. De hade sitt tillfälle att lyssna, de blev varnade och fick chansen att komma undan, men de förkastade den.

Herren lovade att ha samma intresse för mänskligheten före sin andra ankomst.17

Joseph Smith sändes för att bereda vägen för denna andra ankomst genom att förkunna evangeliets fullhet och ge alla människor möjlighet att fly undan orättfärdighet och överträdelser.18

Bild
The Prophet Joseph Smith sitting on his bed in the Smith farm house. Joseph has a patchwork quilt over his knees. He is looking up at the angel Moroni who has appeared before him. Moroni is depicted wearing a white robe. The painting depicts the event wherein the angel Moroni appeared to the Prophet Joseph Smith three times in the Prophet's bedroom during the night of September 21, 1823 to inform him of the existence and location of the gold plates, and to instruct him as to his responsibility concerning the plates.

När ängeln Moroni besökte den unge Joseph Smith profeterade han om Frälsarens andra ankomst (se Joseph Smith — Historien 1:36–41).

Johannes på Patmos såg i en syn om de sista dagarna en ”ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag”. [Upp. 14:6.]

Som uppfyllelse av detta löfte förkunnade Joseph Smith att Moroni, en forntida och nu uppstånden profet på den amerikanska kontinenten, undervisade honom om evangeliet och gav honom instruktioner angående återställelsen av allting som skulle föregå Kristi ankomst. Herren sade: ”Ty se, Herren Gud har sänt ut ängeln som ropar mitt i himlen och säger: Bered Herrens väg och gör hans stigar raka, ty timmen för hans ankomst är nära.” [L&F 133:17.]

De sista dagars heliga, som accepterar detta som sanning, tror att kommunikationen med himlarna har upprättats i modern tid och nu predikas evangeliet om riket som ett vittnesbörd för världen för Kristi ankomst [se Matt. 24:14].19

De sista dagars heliga kan betraktas som annorlunda och märkliga för att de tror att de har blivit kallade att fullborda detta skriftställe [Matt. 24:14], men det är med en övertygelse om att Herren har talat som de hängivet skickar ut missionärer över hela världen. Dessutom är det så att när alla nationer har hört detta budskap, som det har uppenbarats i dessa sista dagar, kan vi se fram emot vår Herres och Frälsares Jesu Kristi ankomst, för på den dagen kommer alla nationer att ha blivit varnade av budbärare som sändes till dem i enlighet med Herrens löfte.20

Evangeliet är till för alla människor och kyrkan ska etableras överallt, i alla nationer, ända till världens ändar, före Människosonens andra ankomst. …

Han har än en gång satt sin hand till verket att samla in Israel till kyrkan, och denna gång kommer han att etablera församlingar av sina heliga i alla nationer.21

Följande sades i invigningsbönen för templet i Ogden, Utah:

O Fader, må den dagen komma snart då rättfärdigheten ska segra; när nationernas regenter ska öppna sina gränser för predikandet av evangeliet; när frälsningens port ska öppnas på vid gavel för de ärliga och uppriktiga och goda bland varje folk.

Vi ber för spridningen av sanningen; vi ber för missionsarbetet; vi söker styrka och medel för att förkunna dina eviga sanningar till fler av dina barn i varje nation, bland varje tungomål och bland varje folk. …

Det är vår önskan att vara redskap i dina händer för att förbereda ett folk för din Sons ankomst.22

5

Tusenårsriket blir en tid av fred och en tid att arbeta i Herrens verk.

De rättfärdiga kommer att jubla när han kommer, för då ska freden komma till jorden, rättfärdighet åt folket, och samma anda av frid och lycka och glädje som rådde på den amerikanska kontinenten under två hundra år [se 4 Nephi 1:1–22] ska åter upprättas bland folket och så småningom över hela jorden, och Kristus ska regera som herrarnas Herre och kungarnas Kung i tusen år. Vi ser fram emot den tiden.23

I ett tusen år ska denna lyckliga tid av fred råda och i sinom tid ska alla jordens invånare föras in i kyrkans fårahjord.24

Evangeliet kommer att undervisas långt mer intensivt och med större kraft under tusenårsriket, tills alla jordens invånare har tagit emot det.25

Istället för att vara en tid för vila kommer tusenårsriket att vara en tid då alla måste arbeta. Det kommer inte att finnas någon lättja, bättre metoder kommer att användas, inte lika mycket tid kommer att gå åt till dagliga göromål och mer tid kommer att kunna läggas på det som hör riket till. De heliga kommer att hållas sysselsatta i de tempel som kommer att byggas över hela världen. Faktum är att de kommer att vara så sysselsatta att templen kommer att vara fyllda större delen av tiden.26

Det kommer att finnas dödlighet på jorden under de tusen åren, på grund av det stora verk som ska utföras för de dödas frälsning. Under denna tusenåriga fred ska Herrens stora verk utföras i templen. I dessa tempel ska människorna arbeta för dem som har gått bort och som väntar på att få dessa förrättningar som rör deras frälsning utförda för sig själva av dem som fortfarande lever på jorden.27

Det är vår plikt att frälsa de döda och det arbetet kommer att fortsätta under tusenårsriket till dess alla som är berättigade till det kommer att ha begåvats och beseglats.28

Alla de som har dött i Kristus kommer att uppstå från de döda vid hans ankomst och ska leva på jorden som Kristus ska leva på jorden under tusenårsriket. De kommer inte bli kvar under alla dessa tusen år, men de kommer att blanda sig med dem som fortfarande befinner sig här i dödligheten. Dessa uppståndna heliga och Frälsaren själv ska komma för att ge oss undervisning och vägledning, för att uppenbara sådant för oss som vi behöver veta, för att ge oss information som rör arbetet i Herrens tempel så att vi kan utföra det arbete som är nödvändigt för värdiga människors frälsning.29

Herren har genom sin tjänare sagt att de som gått bort och uppstått under tusenårsriket själva kommer att uppenbara för dem som fortfarande lever på jorden allt det som krävs för att utföra arbete för dem som har lämnat detta liv. Då ska de döda få förmånen att tala om vad de önskar sig och är berättigade att få. På detta sätt kommer ingen själ att försummas och Herrens verk kommer att fullbordas.30

Jag ber varje dag av mitt liv att Herren ska påskynda sitt verk. … Jag ber om världens undergång för jag vill ha en bättre värld. Jag vill att Kristus ska komma. Jag vill att fred ska regera. Jag vill att den tid ska komma då alla människor kan leva i fred och i en anda av tro, ödmjukhet och bön.31

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Hur påverkar redogörelsen i ”Ur Joseph Fielding Smiths liv” dina känslor för världens undergång?

  • Hur kan profetiorna som omnämns i avsnitt 1 hjälpa oss att förbereda oss för Herrens ankomst?

  • Gå igenom president Smiths undervisning om liknelsen om vetet och ogräset i avsnitt 2. Vad kan vi göra för att vara en del av ”vetet”? Vad kan vi göra för att hjälpa våra familjer och andra?

  • Vad tror du menas med att ”vaka och be” när vi talar om att förbereda sig för Herrens ankomst? Vad tror du menas med att ”ställa våra hus i ordning”? (Se avsnitt 3.)

  • President Smith bad: ”Det är vår önskan att vara redskap i dina händer för att förbereda ett folk för din Sons ankomst” (avsnitt 4). Hur kan vi hjälpa andra att förbereda sig för Herrens ankomst?

  • Gå igenom avsnitt 5. På vilka sätt är det en fördel för oss att veta vad som kommer att hända i tusenårsriket?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Ps. 102:16; Jes. 40:3–5; Jak. 5:7–8; L&F 1:12; 39:20–21; 45:39, 56–59

Undervisningstips

”Den högsta, övertygande, omvandlande kraften i evangelieundervisning kommer till uttryck när en inspirerad lärare säger: ‘Jag vet genom den Helige Andens kraft, genom att den Helige Anden uppenbarat det för min själ, att de lärdomar jag undervisat om är sanna’” (Bruce R McConkie, citerad i Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 43).

Slutnoter

  1. The Signs of the Times (1943), s. 103–105.

  2. ”Ogden Temple Dedicatory Prayer”, Ensign, mars 1972, s. 10–11.

  3. The Restoration of All Things (1945), s. 302.

  4. I Conference Report, apr. 1966, s. 12–14.

  5. I Conference Report, okt. 1935, s. 98; se även Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R McConkie, 3 band (1954–1956), 3:11.

  6. ”Watch Therefore”, Deseret News, 2 aug. 1941, Kyrkodelen, s. 2; se ävenFrälsningens lära, 3:22.

  7. I Conference Report, apr. 1918, s. 156; se även Frälsningens lära, 3:22.

  8. ”How to Teach the Gospel at Home”, Relief Society Magazine, dec. 1931, s. 688; se även Frälsningens lära, 3:23.

  9. I Conference Report, apr. 1952, s. 28; kursivering i original.

  10. ”Elias ankomst”, Nordstjärnan, juni 1972, s. 225.

  11. ”The Reign of Righteousness”, Deseret News, 7 jan. 1933, s. 7; se även Frälsningens lära, 3:58.

  12. I Conference Report, apr 1935, s. 99; se även Frälsningens lära, 3:40.

  13. Answers to Gospel Questions, sammanst. av Joseph Fielding Smith Jr, 5 band (1957–1966), 5:xii.

  14. ”A Warning Cry for Repentance”, Deseret News, 4 maj 1935, Kyrkodelen, s. 6.

  15. ”A Warning Cry for Repentance”, s. 8.

  16. I Conference Report, apr. 1966, s. 15.

  17. ”A Peculiar People: Modern Revelation—The Coming of Moroni”, Deseret News, 6 juni 1931, Kyrkodelen, s. 8; se även Frälsningens lära, 3:13.

  18. ”A Peculiar People: Prophecy Being Fulfilled”, Deseret News, 19 sept. 1931, Kyrkodelen, s. 6.

  19. ”A Peculiar People: Modern Revelation—The Coming of Moroni”, s. 8; se även Frälsningens lära, 3:14.

  20. ”A Peculiar People: Prophecy Being Fulfilled”, Deseret News, 7 nov. 1931, Kyrkodelen, s. 6; se även Frälsningens lära, 3:15.

  21. I Conference Report, British Area General Conference 1971, s. 176.

  22. ”Ogden Temple Dedicatory Prayer”, s. 9, 11.

  23. ”The Right to Rule”, Deseret News, 6 febr. 1932, Kyrkodelen, s. 8.

  24. ”Priesthood—Dispensation of the Fulness of Times”, Deseret News, 19 aug. 1933, s. 4; se även Frälsningens lära, 3:63.

  25. ”Churches on Earth During the Millennium”, Improvement Era, mars 1955, s. 176; se även Frälsningens lära, 3:61.

  26. The Way to Perfection (1931), s. 323–324.

  27. ”The Reign of Righteousness”, s. 7; se även Frälsningens lära, 3:56.

  28. I ”Question Answered”, Deseret News, 13 jan. 1934, Kyrkodelen, s. 8; se även Frälsningens lära, 2:144.

  29. ”The Reign of Righteousness”, s. 7; se även Frälsningens lära, 3:57.

  30. ”Faith Leads to a Fulness of Truth and Righteousness”, Utah Genealogical and Historical Magazine, okt. 1930, s. 154; kursivering borttagen; se även Frälsningens lära, 3:62.

  31. The Signs of the Times, s. 149.