Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 10: Vårt sökande efter sanning


Kapitel 10

Vårt sökande efter sanning

”Det är ett krav som ställs på oss medlemmar i denna kyrka att vi ska lära känna det som Herren har uppenbarat så att vi inte leds vilse. … Hur ska vi kunna vandra i sanningen om vi inte känner till den?”

Ur Joseph Fielding Smiths liv

När Joseph Fielding Smith var åtta år gammal gav hans far honom ett exemplar av Mormons bok och bad honom läsa den. ”Jag tog emot denna nephitiska uppteckning med tacksamhet”, erinrade han sig senare, ”och anstränger mig för att utföra den uppgift som jag har fått.” Hans kärlek till boken motiverade honom att få sina sysslor undanstökade snabbt och ibland till och med att gå tidigare från basebollmatcher för att hitta ett lugnt ställe att läsa. På mindre än två år efter att han fått gåvan från sin far läste han boken två gånger. Om sina tidiga studier sade han senare: ”Det finns vissa skriftställen som har präntats in i mitt sinne och jag har aldrig glömt dem.”1 Han läste också andra böcker. ”Jag brukade läsa böckerna som skrivits till primärbarnen och söndagsskolebarnen på den tiden”, sade han, ”och jag hade oftast en bok i händerna när jag var hemma. … Senare läste jag kyrkans historia som den fanns återgiven i Millennial Star. Jag läste också Bibeln, Mormons bok, Den kostbara pärlan och Läran och förbunden och annan litteratur som jag kunde få tag på.”2

President Smith behöll sin törst efter kunskap om evangeliet hela sitt liv. Allteftersom han lärde sig evangeliets sanningar delade han med sig av dem och när det var nödvändigt försvarade han dem. Tre år efter att han blev ordinerad till apostel fick han en prästadömsvälsignelse där han fick följande råd: ”Du har välsignats med förmågan att förstå, analysera och försvara sanningens principer som överträffar många av dina likars, och tiden kommer då alla de bevis du har insamlat ska stå som en skyddsmur mot dem som försöker och kommer att försöka omintetgöra bevisen för gudomligheten i Joseph Smiths mission. I detta försvar ska du aldrig komma på skam, och Andens ljus kommer att stråla på ditt hjärta så milt som daggen faller från himlen, och det kommer att uppenbara många sanningar om detta verk för ditt förstånd.”3 Han levde i enlighet med dessa profetiska ord. Som evangeliestudent, lärare och författare arbetade han flitigt med att förklara och försvara frälsningens lära. President Heber J Grant kallade honom en gång för ”den mest bevandrade i skrifterna” bland alla generalauktoriteterna.4

Mot slutet av sitt liv reflekterade president Smith ofta över de välsignelser han fått genom sina studier av evangeliet:

”Hela mitt liv har jag studerat och begrundat evangeliets principer och sökt att leva efter Herrens lagar. Som en följd av detta har mitt hjärta fyllts av en stor kärlek till honom och till hans verk och till alla dem som söker att fullfölja sitt ändamål på jorden.”5

”I hela mitt liv har jag studerat skrifterna och sökt efter Herrens vägledning när det har gällt att förstå deras sanna betydelse. Herren har varit god mot mig och gett mig förmånen att undervisa om hans frälsande principer.”6

Bild
Vintage portrait of father and son - Joseph F. Smith and Joseph Fielding Smith

Äldste Joseph Fielding Smith i de tolv apostlarnas kvorum och president Joseph F. Smith, 1914.

Joseph Fielding Smiths lärdomar

1

Vi bör söka sanningen inom många områden, men den viktigaste kunskapen är den om evangeliet.

Vi tror på utbildning. Som folk har vi alltid sökt lärdom på varje område, och som kyrka har vi lagt ut stora summor pengar och gjort ansenliga uppoffringar för att göra utbildningsmöjligheter tillgängliga för kyrkans medlemmar. Särskilt i dessa tider av vetenskaplig forskning och utveckling. Vi anser att våra ungdomar bör få så mycket bildning och teknisk utbildning som är nödvändig.

Men vi anser att denna strävan efter världslig kunskap bör blandas med en lika stor strävan efter andlig förståelse. Det är viktigare, tusen gånger viktigare, att ha kunskap om Gud och hans lagar, så att vi kan göra de saker som leder till frälsning, än att ha all den världsliga kunskap som finns att få.7

Bild
Jesus Christ sitting on a rock on the shores of the sea of Galilee. Numerous people are gathered around Him. The people are listening to Christ preach. (Mark 4:1) (Luke 5:1)

”Ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria” (Joh. 8:32).

Varje människa bör lära sig något nytt varje dag. Ni har alla frågande sinnen och söker sanningen inom många områden. Jag hoppas verkligen att ert främsta sökande ligger inom det andliga riket, för det är där vi kan nå frälsning och göra det framåtskridande som leder till evigt liv i vår Faders rike.

Den allra viktigaste kunskapen i världen är kunskap om evangeliet. Det är en kunskap om Gud och hans lagar, om de saker som människor måste göra för att utarbeta sin egen frälsning med fruktan och bävan inför Herren [se Fil. 2:12; Mormon 9:27].8

All sanning har inte samma värde eller betydelse. Vissa sanningar är större än andra. Den största sanningen, eller de största sanningarna, finns i Jesu Kristi evangeliums grundlära. Först och främst att Jesus Kristus är Guds Son, världens Återlösare, som kom till världen för att dö för att människan skulle få leva. Den sanningen bör vi känna till. Det är mycket viktigare att veta att Jesus Kristus är vår Återlösare, att han har gett oss det eviga livets principer, än det är att veta allt som man kan lära sig genom en världslig utbildning.9

Beträffande världens filosofi och visdom betyder den ingenting om den inte överensstämmer med Guds uppenbarade ord. Varje lära, oavsett om den hör till religion, vetenskap, filosofi eller vad som helst, kommer att misslyckas om den strider mot Herrens uppenbarade ord. Den kan tyckas trovärdig. Den kan läggas fram i övertygande ordalag som du kan vara svarslös emot. Den kan verka vara stödd av bevis som du inte kan ifrågasätta, men allt du behöver göra är att bida din tid. Tiden kommer att rätta till allt. Du kommer att upptäcka att varje lära, varje princip, oavsett hur allmänt vedertagen den är, kommer att förgås om den inte överensstämmer med Herrens gudomliga ord. Vi behöver inte heller försöka tänja ut Herrens ord för att få dem att överensstämma med dessa teorier och läror. Herrens ord ska inte förbli ouppfyllt, men dessa falska läror och teorier kommer alla att gå om intet. Sanningen och endast sanningen kommer att återstå när allt annat har förgåtts.10

2

Herren har befallt oss att utforska skrifterna.

Herren har befallt kyrkans medlemmar i vår tid att söka honom genom bön, tro och studier. Vi har blivit befallda att studera buden som han gett oss i Läran och förbunden, i Mormons bok och i alla skrifter, med löftet att ”[oavsett] vilken grad av intelligens vi uppnår i detta liv, kommer den att följa med oss i uppståndelsen. Och om en person genom sin flit och lydnad förvärvar mera kunskap och intelligens i detta liv än en annan, kommer han att ha motsvarande större fördelar i den kommande världen.” [L&F 130:18–19.] … Frälsaren sade till judarna: ”Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.” [Joh. 5:39.] Hur många medlemmar i kyrkan tycker likadant, men förbereder sig ändå inte genom studier och tro?11

Det tycks mig som att en medlem i denna kyrka inte borde kunna känna frid och ha ett rent samvete utan att ha skaffat sig kunskap, genom studier och genom tro, om kyrkans standardverk. Dessa uppteckningar är ovärderliga. Världen hånar dem, men genom deras undervisning har vi möjlighet att komma närmare Gud, få en bättre förståelse för vår himmelske Fader och hans son Jesus Kristus, bli närmare bekanta med dem och lära oss mer om den underbara frälsningsplan som de har gett till oss och till världen.12

Forntida profeter, som såg vår tid, talade inte specifikt till nytta för folket som levde på deras tid, utan till nytta för folket som skulle leva i den tid som dessa profetior handlar om.13

Jag säger er, mina bröder och systrar, att ni inte kan hålla Herrens bud och vandra i rättfärdighet om ni inte känner till dem. Herren har befallt oss att utforska skrifterna, för de saker som står i dem är sanna och ska fullbordas [se L&F 1:37]. … Utforska skrifterna. Gör er bekanta med det som Herren har uppenbarat för er frälsnings skull, ert hems frälsning och världens.14

3

Vi har ett stort ansvar att ge akt på det sanningsbudskap som Herren nu uppenbarar för sina tjänare.

Om vi ger akt på Herrens ord och själva utforskar och hämtar kunskap från Mormons bok, från Bibeln, från Läran och förbunden, från Den kostbara pärlan, och från den undervisning som vi får av kyrkans ledare, och söker att göra Herrens vilja och kommer ihåg våra böner och de förbund vi slutit med honom, kommer vi inte att gå vilse.15

I den nionde trosartikeln förkunnar vi att: ”Vi tror allt vad Gud har uppenbarat och allt vad han nu uppenbarar, och vi tror att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike.” Eftersom detta är sant är det nödvändigt för oss att förstå allt som han har uppenbarat, och det som han nu uppenbarar. Annars är vi inte i samklang med hans verk och kan inte få reda på hans vilja gällande oss, för vi förstår den inte.16

De sista dagars heliga bör förlita sig på sina ledare och följa kyrkans auktoriteters undervisning, för de talar till dem med en röst av profetia och inspiration. Herren har förkunnat i det första kapitlet i Läran och förbunden att antingen han talar genom sin egen röst eller genom sina tjänares är det detsamma [se L&F 1:38]. Därför har vi precis samma ansvar och förpliktelse att hörsamma hans röst som står som överhuvud för att undervisa folket, eller att lyssna till Israels äldsters röst, när de för ut sanningens budskap till folket, som vi skulle ha om Herren sände en ängel från sin närhet eller själv kom ned för att förkunna dessa saker för oss.17

4

Vi kan lära oss evangeliets sanningar genom studier, tro och lydnad och genom den Helige Andens vägledning.

Det vore väl om vi följde det råd som Herren har gett oss, nämligen: ”Den som bevarar mina ord, skall inte bli bedragen.” [Joseph Smith — Matteus 1:37.] Att bevara hans ord är mycket mer än att bara läsa det. För att bevara det måste man inte bara läsa och studera, utan i ödmjukhet och lydnad söka hålla de bud som ges och uppnå den inspiration som den Helige Anden ger oss.18

Ibland hör vi klagomålen: ”Jag har inte tid.” Men vi har alla tid att läsa och studera, vilket är vår allvarliga plikt. Kan vi inte ordna så att vi får åtminstone femton minuter per dag att ägna åt systematisk läsning och eftertanke? Detta är försvinnande lite tid, ändå blir det en timme och 45 minuter på en vecka, sju och en halv timme på en månad med 30 dagar och 91 timmar och femton minuter på ett år. …

… Mycket få av oss läser för mycket. De flesta av oss läser för lite. Herren har sagt: ”Och eftersom inte alla har tro så sök flitigt och lär varandra visdomsord, ja, sök i de bästa böcker efter visdomsord. Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro.” [L&F 88:118; 109:7.]19

Vi förväntas studera och lära oss allt vi kan genom forskning och analys. Men det finns en gräns för hur mycket vi kan lära oss genom förnuft och studier. Det som hör Gud till kan vi bara lära oss genom Guds Ande. Vi måste skaffa oss kunskap genom tro.20

Man kan söka, man kan studera. Man kan naturligtvis lära sig mycket. Man kan lägga upp en stor fond av kunskaper, men man kan aldrig nå fram till fullheten av sanningen och ljuset … om man inte leds av sanningens ande, den Helige Anden, samt håller Guds bud.21

Sann tro i kombination med en anda av ödmjukhet leder människan till kunskap om sanningen. Det finns inget bra skäl till att människor överallt inte ska kunna känna till sanningen som gör människan fri. Det finns inget bra skäl till att inte alla människor ska kunna upptäcka sanningens ljus och få veta huruvida Herren åter har talat i dessa sista dagar eller inte. Paulus förkunnade att människan bör ”söka Gud, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han inte är långt borta från någon enda av oss”. [Apg. 17:27.] Inte ens mitt i det andliga mörker och den bristande tro som övertäcker jorden, dras Herrens arm inte tillbaka. Han hör en ärlig sanningssökares uppriktiga vädjan, och ingen behöver vandra utan kunskap om gudomlig sanning eller om var man kan finna Jesu Kristi kyrka. Allt man behöver är ödmjuk tro, en förkrossad ande och en beslutsamhet att vandra i ljuset, så kommer Herren att uppenbara det.22

Vi kan alla lära känna sanningen. Vi är inte hjälplösa. Herren har gjort det möjligt för varje människa att lära känna sanningen genom att följa [hans] lagar, och genom ledning av hans helige Ande, som sänds i avsikt att undervisa oss när vi lever efter lagen, så att vi kan lära känna den sanning som gör oss fria [se Joh. 8:32].23

5

När vi lever i enlighet med sanningen ger Herren oss mer ljus och förståelse.

Det är ett krav som ställs på oss medlemmar i denna kyrka att vi ska lära känna det som Herren har uppenbarat så att vi inte leds vilse. … Hur ska vi kunna vandra i sanningen om vi inte känner till den?24

Vårt hela syfte vad beträffar frälsningens sanningar ska vara att ta reda på vad Herren har uppenbarat och sedan tro på och handla i överensstämmelse med det.25

Om vi vill följa ljusets ande, sanningens ande, anden som framställs i uppenbarelserna från Herren, om vi genom bönens och ödmjukhetens ande vill söka efter den Helige Andens ledning, så ska Herren öka vårt ljus och vår förståelse så att vi får urskiljningens ande. Vi ska förstå sanningen. Vi ska känna igen falskhet när vi ser den, och vi ska inte bli bedragna.

Vem är det som blir bedragen i kyrkan? Inte den som trofast har uppfyllt sina plikter, inte den som har bekantat sig med Herrens ord, inte den som har lytt buden som ges i uppenbarelserna, utan den som inte känner till sanningen. Den som vandrar i andligt mörker. Den som inte förstår och omfattar evangeliets principer. En sådan människa blir bedragen, och när de falska andarna kommer ibland oss kan hon inte förstå eller skilja mellan ljus och mörker.

Men om vi vandrar i ljuset av Herrens uppenbarelser, om vi lyssnar till råden som ges av dem som befinner sig i kyrkans råd och är bemyndigade att ge undervisning, så kommer vi inte att gå vilse.26

Låt oss utforska skrifterna. Låt oss få veta vad Herren har uppenbarat. Låt oss leva i samklang med hans sanning. Då blir vi inte bedragna, utan får kraft att stå emot ondska och frestelse. Våra sinnen blir upplivade och vi kommer att kunna förstå sanningen och skilja den från osanning.27

Bild
PEF Man from Santiago, Chile reading scriptures on the stairs

”Låt oss utforska skrifterna. Låt oss få veta vad Herren har uppenbarat. Låt oss leva i samklang med hans sanning.”

Om det finns någon lära eller princip i det som kyrkan lär som vi inte förstår, låt oss då gå ner på våra knän. Låt oss gå inför Herren i bönens och ödmjukhetens anda och fråga så att våra sinnen kan bli upplysta och vi kan förstå.28

”Det som är av Gud är ljus, och den tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus, och detta ljus växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen.” [L&F 50:24.]

Av detta förstår vi alltså att den som söker Gud och blir ledd av sanningens Ande, eller Hjälparen, och förblir i Gud, kommer att växa i kunskap, i ljus, i sanning, tills den fullkomliga dagen av ljus och sanning till slut ska komma.

Vi kommer dock inte att få allt det i det här livet. Det är omöjligt för människan att nå det målet under jordelivets korta år. Men det som vi lär oss här, det som är evigt, det som är inspirerat av sanningens Ande, kommer att förbli hos oss bortom graven, och sedan ska vi fortskrida, om vi förblir i Gud, för att ta emot ljus och sanning tills vi till slut ska nå den fullkomliga dagen.29

Alla de som vill ta emot sanningens ljus och genom studier och lydnad försöka lära känna evangeliet har blivit lovade att de ska ta emot rad på rad, bud på bud, lite här och lite där, tills sanningens fullhet blir deras del, ja till och med rikets dolda hemligheter ska tillkännages för dem. ”Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.” [Matt. 7:8; 3 Nephi 14:8; se även Jes. 28:10; L&F 76:1–10; 98:11–12.] Alla dessa är frälsningens arvingar. De ska krönas med härlighet, odödlighet och evigt liv, som Guds söner och döttrar, med upphöjelse i hans celestiala rike.30

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • När du läser om president Smiths ansträngningar att lära känna evangeliet (se ”Ur Joseph Fielding Smiths liv”), fundera då över dina egna ansträngningar. Vilka välsignelser har du fått när du har studerat skrifterna och annan undervisning i evangeliet?

  • Vad kan vi lära oss från avsnitt 1 om balansen mellan andlig kunskap och världslig kunskap? Hur kan vi hjälpa familjemedlemmar och andra att prioritera andlig kunskap i sin utbildning?

  • Hur har skrifterna hjälpt dig att ”bli närmare bekant” med din himmelske Fader och Jesus Kristus? (Se avsnitt 2.) Fundera över vad du kan göra för att förbättra dina skriftstudier.

  • Efter att ha läst avsnitt 3, fundera då över de välsignelser du har fått när du har följt kyrkans ledares råd. Hur kan vi dela med oss av de levande profeternas lärdomar till våra familjer och andra?

  • Vad innebär det för dig att bevara Herrens ord? (Se exempel i avsnitt 4.) På vilka sätt skulle ”femton minuter per dag att ägna åt systematisk läsning och eftertanke” kunna påverka våra liv?

  • Fundera över hur rådet i avsnitt 5 kan tillämpas på ditt liv. När falsk information blir alltmer aggressiv och lättillgänglig, hur kan vi ”skilja mellan ljus och mörker”? Vad kan vi göra för att hjälpa barn och ungdomar?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Ps. 119:105; Joh. 7:17; 2 Tim. 3:15–17; 2 Nephi 4:15; 32:3; Helaman 3:29–30; L&F 19:23; 84:85; 88:77–80

Undervisningstips

”Också när du undervisar många människor samtidigt kan du nå fram till den enskilde. Du når till exempel fram till enskilda när du hälsar hjärtligt på varje person i början av lektionen. … Du når också fram när du gör det inbjudande och tryggt för dem att delta” (Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 35).

Slutnoter

  1. Se Joseph Fielding Smith Jr och John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), s. 57.

  2. The Life of Joseph Fielding Smith, s. v.

  3. I The Life of Joseph Fielding Smith, s. 195.

  4. Heber J. Grant, i Richard O Cowan, ”Advice from a Prophet: Take Time Out”, Brigham Young University Studies, våren 1976, s. 416.

  5. ”Jag vet att min förlossare lever”, Nordstjärnan maj 1972, s. 181.

  6. I Conference Report, okt. 1970, s. 5.

  7. Tal vid Logans religionsinstitut, 10 jan. 1971, s. 1–2, Church History Library; opublicerat manuskript.

  8. ”Den viktigaste kunskapen”, Nordstjärnan, sept. 1971, s. 259.

  9. I Conference Report, apr. 1955, s. 51.

  10. I Conference Report, okt. 1952, s. 60.

  11. Answers to Gospel Questions, sammanst. av Joseph Fielding Smith Jr, 5 band (1957–1966), 1:xiv; kursivering i originalet.

  12. I Conference Report, okt. 1961, s. 18.

  13. I Conference Report, okt. 1927, s. 142.

  14. I Conference Report, okt. 1920, s. 58–59.

  15. I Conference Report, okt. 1918, s. 56–57.

  16. ”Search the Scriptures”, Young Woman’s Journal, nov. 1917, s. 592.

  17. I Conference Report, okt. 1916, s. 73.

  18. ”The Resurrection”, Improvement Era, dec. 1942, s. 780; se även Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R. McConkie, 3 band (1954–1956), 1:221.

  19. ”How and What to Read”, Improvement Era, aug. 1913, s. 1004–1005; se även Frälsningens lära, 3:170.

  20. ”Pres. Smith Stresses Value of Education”, Church News, 12 juni 1971, s. 3.

  21. ”And the Truth Shall Make You Free”, Deseret News, 30 mars, 1940, Kyrkodelen, s. 4; se även Frälsningens lära, 1:217.

  22. The Restoration of All Things (1945), s. 195.

  23. ”Evidences of Eternal Life”, Deseret News, 3 juni 1933, Kyrkodelen, s. 5; se även Frälsningens lära, 1:215.

  24. I Conference Report, okt. 1934, s. 65; se även Frälsningens lära, 1:218–219.

  25. ”Ut ur mörkret”, Nordstjärnan, okt 1971, s. 291.

  26. I Conference Report, apr. 1931, s. 71; se även Frälsningens lära, 1:208.

  27. ”The New and Everlasting Covenant”, Deseret News, 6 maj 1939, Kyrkodelen, s. 8; se även Frälsningens lära, 1:218–219.

  28. I Conference Report, okt. 1959, s. 20.

  29. ”And the Truth Shall Make You Free”, s. 4; standardiserad kommatering och stor begynnelsebokstav.

  30. ”Search the Scriptures”, s. 591–592; se även Frälsningens lära, 1:219–220.