Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 1: De herstelling van het evangelie: de dageraad van een heerlijke tijd


Hoofdstuk 1

De herstelling van het evangelie: de dageraad van een heerlijke tijd

‘[De herstelling van] dit heerlijke evangelie werd aangekondigd met de verschijning van de Vader en de Zoon aan de jonge Joseph.’

Uit het leven van Gordon B. Hinckley

President Gordon B. Hinckley had veel respect voor de mensen en locaties die bij de herstelling van het evangelie betrokken waren. Hij was in het bijzonder dankbaar voor Joseph Smith en zijn rol in de herstelling, en zei dat hij steeds meer de drang voelde ‘om van de goddelijkheid van de Heer en de zending van de profeet Joseph Smith te getuigen.’1

Toen Gordon in 1935 van zijn zending in Engeland terugkeerde, bezocht hij samen met andere terugkerende zendelingen het heilige bos en de heuvel Cumorah. Ze gingen ook naar de gevangenis te Carthage (Illinois, VS), waar de profeet Joseph en Hyrum Smith de martelaarsdood stierven. Ze liepen door de stoffige straten van Nauvoo (Illinois), waar de verbannen heiligen eens het moeras tot een prachtige stad omgetoverd hadden. Gordon moest ongetwijfeld aan de beproevingen en overwinningen van de eerste heiligen denken toen hij die plekken bezocht en de pioniersroute naar Salt Lake City (Utah, VS) volgde.

Gordon B. Hinckley zou de gewijde locaties van de herstelling de daaropvolgende jaren nog vaak bezoeken. In de kerstmeditatie met het Eerste Presidium op 3 december 2000 vertelde hij de volgende ervaring die hij tijdens een bezoek aan het heilige bos gehad had:

‘Enkele jaren geleden was ik aan de conferentie van de ring Rochester (New York, VS) toegewezen. Op zaterdag zei ik tegen de broeders die daar met mij waren: “Laten we zondag vroeg opstaan en voorafgaand aan de conferentie naar het heilige bos gaan.” Ze stemden daar allemaal mee in. En zo vertrokken de zendingspresident, de ringpresident, de regionaal vertegenwoordiger en ik heel vroeg op die sabbat in de lente naar Palmyra (New York) en gingen we het bos in. Er was verder niemand. Het was er vredig en mooi. Het had ’s nachts geregend. Er zaten piepkleine nieuwe blaadjes aan de bomen.

‘We praatten zachtjes met elkaar. We knielden op de vochtige grond en baden. We hoorden geen stem. We hadden geen visioen. Maar op een onbeschrijflijke manier werd ons in gedachten gezegd dat het daar inderdaad gebeurd was, precies zoals Joseph zei dat het gebeurd was. Daar waren God, onze eeuwige Vader, en zijn geliefde Zoon, de herrezen Heer Jezus Christus, aan de veertienjarige jongen verschenen en hadden Zij met hem gesproken. Hun onovertreffelijke licht rustte op hem en hij kreeg aanwijzingen over wat hij moest doen.

‘Door die allesovertreffende gebeurtenis, het eerste visioen, ging het doek op voor de herstelling van de kerk van Christus op aarde. Die kerk kwam uit de woestenij van het duister, uit de somberheid van het verleden, in de heerlijke dageraad van de nieuwe tijd. Het Boek van Mormon volgde, als een tweede getuige van de Heer Jezus Christus. Zijn heilige, hemelse priesterschap werd hersteld door hen die het vanouds droegen. Er werden sleutels en machten bevestigd op de profeet en zijn medeleiders. De vroegere kerk was weer op aarde, met alle zegeningen, machten, leerstellingen, sleutels en beginselen van vorige bedelingen. Zij is de kerk [van Christus]. Zij draagt zijn naam. Zij wordt door zijn priesterschap bestuurd. Er is geen andere naam onder de hemel waardoor de mens zijn heil kan ontvangen. Joseph Smith […] werd zijn grote getuige.’2

Afbeelding
Eerste visioen

Het eerste visioen was het begin van ‘het laatste hoofdstuk […] in de lange kroniek van de handelingen Gods met de mensen op aarde.’

Leringen van Gordon B. Hinckley

1

Na de dood van de Heiland raakte de kerk die Hij had gesticht in verval.

[Jezus Christus] was en is de belangrijkste figuur in de menselijke geschiedenis, het hoogtepunt aller tijden.

Voordat Hij stierf, had Hij zijn apostelen geordend. Zij werkten nog een tijd verder. Zijn kerk was gesticht.3

Na de dood van de Heiland raakte de kerk die Hij had gesticht in verval. De woorden van Jesaja waren in vervulling gegaan: ‘Want het land is ontheiligd door zijn inwoners: zij overtreden de wetten, zij veranderen elke verordening, zij verbreken het eeuwige verbond’ (Jesaja 24:5).4

Paulus roept de volgelingen van Christus in zijn brieven op om sterk te zijn, zodat ze niet tot de wegen van het kwaad vervallen. Maar uiteindelijk zegevierde de geest van de afval.5

De eeuwen gingen voorbij. Een wolk van duisternis kwam over de aarde. Jesaja heeft die als volgt beschreven: ‘Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken en donkere wolken de volken’ (Jesaja 60:2).

Het was een tijd van plunderingen en lijden, gekenmerkt door lange en bloedige conflicten. […] Het was een tijd van wanhoop, een tijd van meesters en lijfeigenen.

De eerste duizend jaar gingen voorbij en het tweede millennium lag in het verschiet. De eerste eeuwen van dat millennium waren een voortzetting van de vorige. Het was een tijd van angst en lijden.6

2

De renaissance en de Reformatie baanden deels de weg voor de herstelling van het evangelie.

Op de een of andere manier ging er in die lange periode van duisternis toch een licht branden. In de renaissance bloeiden onderwijs, kunst en wetenschap op. Er kwam een beweging van stoutmoedige mensen die naar de hemel opzagen en God en zijn Zoon erkenden. Dat noemen we de Reformatie.7

De hervormers, vooral mannen zoals Luther, Melanchton, Hus, Zwingli en Tyndale, deden hun best om de [christelijke] kerk te veranderen. Ze waren erg moedig. Velen van hen zijn voor hun geloof een gruwelijke dood gestorven. Het protestantisme kwam tot stand, met zijn roep om hervorming. Toen die hervorming achterwege bleef, stichtten de hervormers eigen kerken. Dat deden ze zonder het gezag van het priesterschap. Het was hun verlangen om een eigen plek in de godsdienstige wereld te vinden, waar zij God volgens de stem van hun geweten konden aanbidden.

Terwijl deze oproer door de hele christelijke wereld woedde, waren er ook politieke krachten aan het werk. Toen kwam de Amerikaanse revolutie, waardoor een nieuw land werd geboren. In de grondwet werd vastgelegd dat de regering zich niet met godsdienstige zaken mocht bemoeien. Er was een nieuwe, glorierijke dag aangebroken. Er was geen staatskerk meer. De ene kerk kreeg geen voorkeur boven de andere.

Na eeuwen van duisternis, pijn en strijd, was de tijd rijp voor de herstelling van het evangelie. Profeten vanouds hadden over deze langverwachte dag gesproken.

De hele geschiedenis was op deze tijd gericht. De eeuwen met al hun lijden en al hun hoop waren gekomen en gegaan. De almachtige Rechter van de volken, de levende God, bepaalde dat de tijd waarvan de profeten hadden gesproken, was aangebroken. Daniël had een steen gezien die zonder toedoen van mensenhanden loskwam uit de berg, een grote berg werd en de hele aarde vulde [zie Daniël 2:35, 44].8

3

De herstelling werd ingeluid met de verschijning van de Vader en de Zoon aan Joseph Smith.

Nadat vele generaties op aarde hadden geleefd — vele in strijd, haat, duister en kwaad — kwam de grote nieuwe tijd van de herstelling. [De herstelling van] dit heerlijke evangelie werd aangekondigd met de verschijning van de Vader en de Zoon aan de jonge Joseph.9

Het visioen in het jaar 1820 toen Joseph in het bos bad, is met recht opmerkelijk, omdat de Vader én de Zoon aan hem zijn verschenen. Een van Hen sprak tot hem, hem bij de naam noemend, en zei, wijzend op de ander: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.)

Er was nog nooit zoiets gebeurd. Je kunt je afvragen waarom het zo belangrijk was dat zowel de Vader als de Zoon verscheen. Volgens mij is dat omdat Zij de bedeling van de volheid der tijden inluidden, de laatste bedeling van het evangelie, waarin alle elementen uit alle voorgaande bedelingen verenigd zijn. Dit zou het laatste hoofdstuk zijn in de lange kroniek van de handelingen van God met de mensen op aarde.10

Iedere aanspraak die we maken op goddelijk gezag, iedere waarheid die we aangaande dit werk bieden, is terug te voeren tot het eerste visioen dat de jonge profeet ontving. Zonder dat visioen zou onze boodschap niet veel betekenen. Hiermee ging het doek op voor de bedeling van de volheid der tijden, waarbij God volgens zijn belofte alle macht, gaven en zegeningen van alle voorgaande bedelingen herstelde.11

4

Het gezag en de sleutels van het priesterschap werden hersteld.

Afbeelding
standbeeld herstelling priesterschap

Het gezag en de sleutels van het Melchizedeks priesterschap werden als onderdeel van de herstelling op aarde hersteld.

Toen het Aäronisch priesterschap werd hersteld, legde de herrezen Johannes de Doper zijn handen op het hoofd van Joseph Smith en Oliver Cowdery en zei: ‘Aan u, mijn mededienstknechten, verleen ik, in naam van de Messias, het priesterschap van Aäron, dat de sleutels omvat van de bediening van engelen en van het evangelie van bekering en van de doop door onderdompeling tot vergeving van zonden’ (LV 13:1).12

Daarna volgde een bezoek van Petrus, Jakobus en Johannes, apostelen van de Heer Jezus Christus, die Joseph en Oliver Cowdery het Melchizedeks priesterschap verleenden dat deze apostelen uit handen van de Heer zelf hadden gekregen.13

Drie van de apostelen [van de Heiland] — Petrus, Jakobus en Johannes — zijn ergens ‘in de wildernis’ aan de Susquehanna aan Joseph en Oliver verschenen (zie LV 128:20). Zij legden hen de handen op en bevestigden het heilige gezag op hen. […]

Ik kan mijn priesterschap in een directe lijn tot deze gebeurtenis traceren. Die gaat als volgt: ik ben door David O. McKay geordend; die door Joseph F. Smith geordend was; die door Brigham Young geordend was; die door de drie getuigen geordend was; die door Joseph Smith jr. en Oliver Cowdery geordend waren; die door Petrus, Jakobus en Johannes geordend waren; die door de Heer Jezus Christus geordend waren.

[Iedere Melchizedeks-priesterschapsdrager] heeft het priesterschap op een vergelijkbare manier ontvangen. Iedere broeder die dit priesterschap draagt, kan het in een directe lijn tot de verlening door Petrus, Jakobus en Johannes traceren.14

5

Door middel van Joseph Smith herstelde de Heer waarheden die ons van andere kerken onderscheiden.

Ik wil enkele van de vele leerstellingen en gebruiken noemen die ons van alle andere kerken onderscheiden, en die allemaal door openbaring tot de jeugdige profeet gekomen zijn. U kent ze al, maar ze zijn het herhalen en overpeinzen waard.

De Godheid

De eerste is […] de verschijning van God zelf en van zijn geliefde Zoon, de herrezen Heer Jezus Christus. Die grote godsverschijning is naar mijn mening de grootste gebeurtenis van dien aard sinds de geboorte, het leven, de dood en de opstanding van onze Heer in het midden des tijds.

Wij hebben geen verslag van enige andere gelijkwaardige gebeurtenis.

Eeuwenlang kwamen de mensen bijeen om over de aard van de Godheid te discussiëren. Constantijn liet in het jaar 325 in Nicea geleerden van verschillende stromingen bijeenkomen. Na twee maanden lang debatteren sloten zij een compromis over een definitie die generaties lang de christelijke leerstelling aangaande de Godheid is geweest.

Ik nodig u uit om die definitie te lezen en die te vergelijken met de uitspraak van de jonge Joseph. Hij zegt gewoon dat God voor hem stond en tot hem sprak. Joseph kon Hem zien en horen. Hij was in de vorm van een mens, een stoffelijk wezen. Naast Hem stond de herrezen Heer, een afzonderlijk wezen, die Hij voorstelde als zijn geliefde Zoon, en met wie Joseph ook sprak.

Ik stel dat Joseph in de korte tijd van dat opmerkelijke visioen meer over de Godheid leerde dan alle geleerden en geestelijken in het verleden.

In deze goddelijke openbaring werd zonder enige twijfel bevestigd dat de Heer Jezus Christus werkelijk is herrezen.

Deze kennis van de Godheid, die eeuwenlang voor de wereld verborgen was gebleven, was de eerste, belangrijke waarheid die God aan zijn uitverkoren dienstknecht openbaarde.15

Het Boek van Mormon getuigt samen met de Bijbel.

Afbeelding
schilderij, Eén Herder

‘Het Boek van Mormon […] spreekt als een stem uit het stof als getuigenis van de Zoon van God.’

Ik wil ook het volgende uiterst belangrijke punt noemen wat God openbaarde.

De christelijke wereld aanvaardt de Bijbel als het woord van God. De meesten hebben geen idee hoe we eraan gekomen zijn.

Ik heb zojuist een recent uitgegeven boek van een bekende geleerde gelezen. Uit de informatie die hij verschaft, wordt duidelijk dat de verschillende boeken in de Bijbel op onsystematische wijze bijeen zijn gebracht. In sommige gevallen werden de geschriften pas lang na de beschreven gebeurtenissen geproduceerd. Dat leidt tot de vraag: ‘Is de Bijbel wel waar? Is de Bijbel werkelijk het woord van God?’

We antwoorden bevestigend, voor zover hij juist vertaald is. De Heer heeft de hand in de samenstelling gehad. Maar de Bijbel staat niet meer alleen. Er is nog een getuige van de belangrijke waarheden die erin te vinden zijn.

In de Schriften staat: ‘In de mond van twee of drie getuigen zal elke zaak vaststaan’ (2 Korinthe 13:1).

Het Boek van Mormon is door de gave en macht Gods tevoorschijn gekomen. Het spreekt als een stem uit het stof als getuigenis van de Zoon van God. Het spreekt van zijn geboorte, zijn bediening, zijn kruisiging en herrijzenis, en zijn verschijning aan de rechtschapen mensen in het land Overvloed in Amerika.

Het is een tastbaar voorwerp dat we kunnen lezen en toetsen. Het bevat een belofte aangaande zijn goddelijke afkomst. Miljoenen hebben de proef op de som genomen en zijn tot de conclusie gekomen dat het een waar en heilig verslag is. […]

Zoals de Bijbel het testament van de oude wereld is, is het Boek van Mormon het testament van de nieuwe wereld. Hand in hand verklaren zij dat Jezus de Zoon van de Vader is. […]

Dit heilige boek, dat als openbaring van de Almachtige tevoorschijn is gekomen, is waarlijk eveneens een getuige van de goddelijkheid van onze Heer.16

Het gezag van het priesterschap en de organisatie van de kerk

Het priesterschap is het gezag om in de naam van God te handelen. […] Ik heb onlangs [een] boek gelezen [dat] over de afval van de vroegchristelijke kerk gaat. Als het gezag van die kerk verloren was gegaan, hoe moest het dan teruggebracht worden?

Het gezag van het priesterschap kwam uit de enige mogelijke plek, namelijk de hemel. Het kwam uit handen van hen die het droegen toen de Heiland op aarde was. […]

Wat is het prachtig om te zien hoe het patroon van de herstelling zich ontvouwd heeft — de herstelling die leidde tot de oprichting van de kerk in het jaar 1830. […] Zelfs de naam van de kerk werd door openbaring ontvangen. Van wie was de kerk? Van Joseph Smith? Van Oliver Cowdery? Nee, het was de kerk van Jezus Christus, die in deze laatste dagen op aarde hersteld is.17

Het gezin

Een andere, grote en unieke openbaring aan de profeet was het plan voor het eeuwige gezin.

Het gezin is ingesteld door de Almachtige. Het behelst de heiligste van alle relaties. Het is de belangrijkste van alle ondernemingen. Het is de fundamentele organisatie van de samenleving.

Door de openbaringen van God aan zijn profeet werden de leer en het gezag ontvangen waardoor gezinsleden niet alleen voor dit leven, maar voor de hele eeuwigheid aan elkaar verzegeld worden.18

De onschuld van kleine kinderen

De onschuld van kleine kinderen is nog een openbaring die God door middel van de profeet Joseph heeft gegeven. Het is algemeen gebruikelijk baby’s te dopen om de gevolgen van wat de erfzonde van Adam en Eva wordt genoemd, weg te nemen. Volgens de leer van de herstelling is de doop voor de vergeving van iemands eigen zonden bestemd. De doop is een verbond tussen God en de mens. De verordening wordt verricht als iemand de leeftijd van verantwoordelijkheid heeft bereikt en oud genoeg is om goed van kwaad te onderscheiden. De doop wordt door onderdompeling verricht als symbool van de dood, begrafenis en opstanding van Jezus Christus.19

Het heil van de doden

Ik wil nog een geopenbaarde waarheid noemen. We weten dat God geen aannemer des persoons is, maar in geen enkele andere kerk die ik ken, is er een voorziening waardoor zij die door de sluier des doods zijn gegaan elke zegening kunnen ontvangen die de levenden geboden wordt. De grote leer van de verlossing der doden is uniek in deze kerk. […] De doden krijgen dezelfde kansen als de levenden. Wat een heerlijke mogelijkheid die de Almachtige door openbaring aan zijn profeet in het leven heeft geroepen.20

De aard, het doel en het potentieel van Gods kinderen

De eeuwige aard van de mens is geopenbaard. Wij zijn zoons en dochters van God. God is de Vader van onze geest. Wij leefden al vóór we hier kwamen. Wij hadden een persoonlijkheid. Wij werden in het kader van een goddelijk plan in dit leven geboren. Wij zijn hier om onze gehoorzaamheid te beproeven, om de keuzevrijheid te gebruiken die God ons heeft gegeven. Als we doodgaan, leven we verder. Ons eeuwige leven bestaat uit drie fasen: ten eerste ons voorsterfelijke bestaan; ten tweede ons sterfelijke bestaan; en ten derde ons nasterfelijke bestaan. Bij de dood sterven we voor deze wereld en stappen we door de sluier naar een sfeer die wij verdiend hebben. Ook dit is een unieke en waardevolle lering van deze kerk, die door openbaring is ontvangen.21

Hedendaagse openbaring

Ik heb slechts een korte samenvatting gegeven van de enorme vloed aan kennis en gezag die God op het hoofd van zijn profeet heeft uitgestort. […] Er is in feite nog iets dat ik moet noemen. Namelijk het beginsel van hedendaagse openbaring. In een van de geloofsartikelen die de profeet heeft geschreven, staat:

‘Wij geloven alles wat God heeft geopenbaard, alles wat Hij nu openbaart, en wij geloven dat Hij nog vele grote en belangrijke dingen aangaande het koninkrijk van God zal openbaren.’ (Geloofsartikelen 1:9).

Een groeiende kerk, een kerk die zich in deze gecompliceerde tijden over de aarde verbreidt, heeft voortdurende openbaring van de troon des hemels nodig om haar te leiden en voort te stuwen.

Wij getuigen dat de Heer na gebed en ijverig onderzoeken van zijn wil inderdaad leiding geeft, dat er openbaring komt en dat de Heer zijn kerk zegent op het pad van haar bestemming.

Op het stevige fundament van de goddelijke roeping van de profeet Joseph en de openbaringen van God die door middel van hem zijn ontvangen, gaan wij voorwaarts.22

Vanaf Joseph Smith ben ik de vijftiende in de rij die de profetenmantel van hem heeft overgenomen. Daarom geef ik plechtig mijn getuigenis dat het verslag van de profeet over [de gebeurtenissen van de herstelling] waar is, dat de Vader […] van de goddelijkheid van zijn Zoon heeft getuigd, dat de Zoon de jonge profeet aanwijzingen heeft gegeven, waarna er een reeks gebeurtenissen volgde die leidde tot de stichting van ‘de enige ware en levende kerk op het oppervlak van de gehele aarde’ [LV 1:30].23

Suggesties voor studie en onderwijs

Vragen

  • Waarom moesten de kerk en het evangelie van Jezus Christus hersteld worden? (Zie onderdeel 1.) Wat heeft de Heer zoal ter voorbereiding op de herstelling van het evangelie gedaan? (Zie onderdeel 2.)

  • Denk na over de leringen van president Hinckley aangaande het eerste visioen (zie onderdeel 3). Wat voor effect heeft uw getuigenis van het eerste visioen op u gehad?

  • Waarom moest het priesterschap door hemelse boodschappers hersteld worden? (Zie onderdeel 4.) Waarom is het belangrijk dat Melchizedeks-priesterschapsdragers hun priesterschapsgezag tot Jezus Christus kunnen traceren?

  • Neem in onderdeel 5 de samenvatting door van een aantal waarheden die we door openbaring aan de profeet Joseph Smith ontvangen hebben. Hoe zijn die waarheden u tot zegen geweest? Hoe kunnen we kinderen helpen om die waarheden te begrijpen en waarderen?

Relevante Schriftteksten

Jesaja 2:1–3; Handelingen 3:19–21; Openbaring 14:6–7; 2 Nephi 25:17–18; LV 128:19–21

Studietip

‘Uw evangeliestudie is het meest doeltreffend als u door de Heilige Geest wordt onderricht. Begin uw evangeliestudie altijd met een gebed, waarin u om hulp van de Heilige Geest vraagt.’ (Predik mijn evangelie [2004], 18.)

Noten

  1. In Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley (1996), 326.

  2. ‘My Redeemer Lives’, Ensign, februari 2001, 72.

  3. ‘At the Summit of the Ages’, Ensign, november 1999, 73.

  4. ‘De steen die van de berg is losgeraakt’, Liahona, november 2007, 84.

  5. Zie ‘In glorie rijst die schone dag’, Liahona, mei 2004, 82.

  6. ‘At the Summit of the Ages’, 73.

  7. Zie ‘In glorie rijst die schone dag’, 82–83.

  8. ‘At the Summit of the Ages’, 73.

  9. ‘In glorie rijst die schone dag’, 83.

  10. Zie ‘De steen die van de berg is losgeraakt’, 84.

  11. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), 226.

  12. ‘Wat ik zeker weet’, Liahona, mei 2007, 84.

  13. Zie ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, Liahona, mei 2005, 82.

  14. Discourses of President Gordon B. Hinckley, deel 2: 2000–2004 (2005), 411.

  15. ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 80–81.

  16. Zie ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 81–82.

  17. ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 82.

  18. ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 82.

  19. ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 82.

  20. Zie ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 82.

  21. ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 83.

  22. Zie ‘De grote dingen die God heeft geopenbaard’, 83.

  23. ‘Bijzondere getuigen van Christus’, Liahona, april 2001, 24.