Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 19: Visdomsordets timliga och andliga välsignelser


Kapitel 19

Visdomsordets timliga och andliga välsignelser

Vår himmelske Fader gav oss Visdomsordet för att välsigna oss med kroppslig hälsa och förbereda oss för evigt liv.

Ur George Albert Smiths liv

Som barn drabbades George Albert Smith av tyfus. Läkaren som ställde diagnosen på honom sade till hans mor att han borde ligga till sängs i tre veckor, enbart ges flytande föda och lite kaffe att dricka. President Smith erinrade sig senare:

”När han hade gått sade jag åt mor att jag inte ville ha något kaffe. Jag hade fått lära mig att Visdomsordet som Joseph Smith fick av Herren avrådde oss från att dricka kaffe.

Mor hade fött tre barn till världen och två hade dött. Hon var ovanligt ängslig för min skull.”

George Albert bad i stället om en prästadömets välsignelse, vilken han fick av en hemlärare.

”När läkaren kom nästa morgon lekte jag ute med de andra barnen. Han blev förvånad. Han undersökte mig och upptäckte att febern var borta och att jag tycktes vara frisk.

Jag var tacksam mot Herren för mitt tillfrisknande. Jag var säker på att det var han som hade botat mig.”1

President Smith ville att de heliga skulle förstå att Visdomsordet inte bara skänker kroppslig hälsa utan också andliga välsignelser. Vid en prästadömssession på generalkonferensen berättade han om den gammaltestamentliga profeten Daniel som fördes bort i fångenskap till Babel och förväntades äta och dricka kungens mat och vin:

”Daniel var en Guds profet, och han var en profet därför att han höll Guds bud. Jag vill att ni ska … ta med er det budskapet när ni går härifrån. Daniel och hans kamrater följde Guds undervisning om vad de skulle äta och dricka och vägrade att ta emot maten som serverades vid kungens bord.” [Se Daniel 1:3–16.]

President Smith fortsatte med att förklara att tack vare att Daniel lydde Herrens dåtida hälsolag bevarades inte bara hans liv utan han fick också en stor andlig välsignelse: ”den Allsmäktiges inspiration”.2 [Se förslag 1 på sidan 201.]

George Albert Smiths lärdomar

Visdomsordet är ett kärleksfullt råd från vår Fader som vet allt.

Jag ska läsa ett stycke av det som Herren sade till kyrkan den 27 februari 1833.

”Ett VISDOMSORD, till nytta för högprästernas råd som är samlat i Kirtland, och för kyrkan och även för de heliga i Sion —

att sändas med en hälsning, inte som befallning eller tvång utan som uppenbarelse och ett visdomsord som visar Guds ordning och vilja rörande alla heligas timliga frälsning i de sista dagarna —”

Tänk ett ögonblick på det — ”alla heligas timliga frälsning i de sista dagarna”.

”Givet som en princip med ett löfte, anpassat efter förmågan hos de svaga och de svagaste av alla heliga som är eller kan kallas heliga.” [Se L&F 89:1–3.]

Sedan fortsätter Herren och berättar vad som är bra för oss, förklarar vilket slags mat som det är önskvärt att vi äter. Sedan varnar han för vissa saker som har varit ytterst fördärvliga och skadliga [se L&F 89:5–17].

Jag tycker att vi som ett folk har varit i högsta grad välsignade … Herren har varit barmhärtig mot oss och gett oss råd och varnat oss i fråga om så mycket.3

Jag ser Visdomsordet som vänliga råd från en himmelsk Fader som vill att hans barn ska bli mer lika honom … Jag tar det som ett faderligt råd från någon som vet vad jag behöver och därför sade: ”Min son, de här sakerna är inte bra för dig och om du undviker dem så ska jag låta dig få min Helige Andes sällskap och glädje så länge du lever i världen och till slut evigt liv.” Det vore dumt av mig att använda de här förbjudna sakerna med den visshet jag har att det är Herrens råd att jag ska avstå från dem. Jag skulle känna att jag var under fördömelse om jag använde dem när den som vet bättre än alla andra säger att de är skadliga och varnar mig för dem …

Han ansåg det vara viktigt att ge oss Visdomsordet och varna oss. Om han som vet allt ansåg det nödvändigt att ge råd och anvisningar i fråga om dessa timliga saker, hur noggrant bör då inte vi, som inte vet vad morgondagen bär i sitt sköte, se till att följa det gudomliga rådet. Jag anser att de sista dagars heliga i Visdomsordet har fått en lag som ska upphöja dem och lyfta dem ovan de människor som försummar att hålla det.4

Jesu Kristi evangelium ska bevara själar, varav kroppen är tabernaklet, så att de kan få evig lycka. Hur dåraktiga är vi inte om vi ger efter för världens vanor och seder! … I sin godhet och kärlek har vår himmelske Fader [varnat oss och sagt]: ”Som följd av den ondska och onda avsikter som finns och kommer att finnas i ränkfulla människors hjärtan i de sista dagarna, har jag varnat er, och förvarnar jag er, genom att ge er detta visdomsord genom uppenbarelse.” (L&F 89:4) … Avsikten med Jesu Kristi evangelium är att förbereda oss så att vi förstår livets skönhet när det levs på det sätt som Herren har gett oss genom att tala om för oss hur vi kan undvika sådant som håller på att förstöra världen.5

Tror du att Herren gav oss Visdomsordet? Tror du verkligen att han vet vad som är bra för oss? Tror du att det skulle behaga honom om vi lydde den lagen? Han säger att det skulle det. Tror du att han menar det?6

Bröder och systrar, vi kan inte ostraffat ringakta Visdomsordet. Det gavs som råd och anvisning, inte som befallning eller tvång, utan som ett visdomsord från vår Fader, för våra kroppars frälsning och för att förbereda våra själar för evigt liv.7 [Se förslag 2 på sidan 201.]

Herren lovar psykisk och fysisk hälsa till dem som lyder Visdomsordet.

Jag är tacksam för det underbara Visdomsordet som är så enkelt, och som Herren säger är ”anpassat efter förmågan hos de svaga och de svagaste av alla heliga som är eller kan kallas heliga”. Jag hejdar mig och frågar: … Är vi värdiga att kallas heliga? Alla som hoppas att kunna kallas heliga bör absolut leva efter Visdomsordet. Och vad innebär det för oss? Vårt liv blir ljuvligt, vi slipper de giftiga ångor som många inandas till följd av tobaksrökning. Vi slipper det vämjeliga tillstånd som är följden av tobakstuggande. Vi bevaras från de krämpor som är en följd av att vi tillför våra kroppar de [droger] som finns i kaffe och te. Vi bevaras från spritens katastrofala följder …

Vår himmelske Fader talar inte bara om för oss vad vi ska undvika utan säger också vad som är nyttigt för oss att använda. Han har sagt att all säd, alla hälsosamma örter, vinstockens frukt osv. är bra för människan. Han säger att vi får använda köttet av djur och fåglarna i luften, med förstånd och tacksamhet, och jag vill betona med tacksamhet.8

Vi ser att efterlevnad av hälsolagarna ger psykisk och fysisk kraft. Vi förstår att olydnad mot dessa lagar leder till psykiskt och fysiskt förfall. Det var vår Skapare, våra andars Fader som gav oss möjlighet att bo här på jorden, det var han som sade att vissa saker som nämns i den uppenbarelsen inte är nyttiga för oss. Han har gett oss värdefulla löften om vi lyder den lagen: löften om visdom, om hälsa och krafter, om att mordängeln ska gå förbi oss och inte skada oss, samma löfte som Israels barn fick [se L&F 89:18–21].9 [Se förslag 3 på sidan 201.]

Lydnad mot Visdomsordet stärker vår tro och andlighet.

Jag är helt övertygad om att när Herren i sin barmhärtighet gav oss Visdomsordet så var det inte enbart för att vi skulle ha hälsan medan vi lever på jorden utan för att stärka vår tro och vårt vittnesbörd om vår Herres och Mästares gudomliga uppdrag, så att vi därigenom skulle bli bättre förberedda att återvända till hans närhet när vårt verk här har avslutats. Jag befarar att vi ibland som Sions söner och döttrar inte inser vikten av detta stora budskap till världen.10

Jag vill säga er att enligt min uppfattning har användandet av tobak, som somliga tycks mena är en bagatell, varit det som har förstört deras andliga liv, varit det som har drivit bort vår Faders ande från dem, varit det som har fjärmat dem från samvaron med goda män och kvinnor och har varit det som har fått deras barn som fötts till dem att ringakta och förebrå dem. Ändå viskar djävulen till dem: Äsch, det är en bagatell!11

Vi lever i en tid när Herren har talat på nytt till sitt folk. Vi som är medlemmar i kyrkan och har rättat oss efter vår himmelske Faders krav vet att Gud lever och att han belönar dem som tjänar honom flitigt. Vi inser att han har gett oss vissa regler och föreskrifter som vi ska ledas av här i livet och att vi, om vi lyder hans krav, tillförsäkras hans välvilja. Vi får då de utlovade välsignelserna för vår lydnad. Men om vi försummar att lyda hans lärdomar, om vi struntar i hans kloka råd, då har vi inget löfte från honom utan försitter chanser som inte återkommer. Jag känner att det är viktigt att de sista dagars heliga lyder den här lagen [Visdomsordet]. Jag tror att de sista dagars heliga skulle åtnjuta mycket större tro om de lydde den. Vi läser i Mormons lärdomar att om inga under utförs bland folket så är det för att de inte har tro. Han sade att om tron har upphört, ”hemskt är då människornas tillstånd”. [Se Moroni 7:37–38.] Om vi vet Guds vilja och överträder den är det bara naturligt att vår tro avtar, för Anden kommer inte alltid att sträva med oss …

Jag tror fullt och fast att skälet till att tron har försvagats hos några av våra medlemmar är att de har åsidosatt det här enkla kravet — att om de sista dagars heliga i större utsträckning skulle iaktta Visdomsordet skulle vi växa i tron, och större kunskap skulle flöda till oss. Genom att lyda Visdomsordet får vi en benägenhet att lyda vår Faders andra lagar, och lydnad mot varje lag tillförsäkrar oss en välsignelse.12 [Se förslag 3 och 4 på sidan 201.]

Genom att lyda Visdomsordet förbereder vi oss för evigt liv.

Jag undrar ibland om sista dagars heliga inser att [Visdomsordet] gavs för vår upphöjelse. Inte bara till timlig välsignelse, utan för att förbereda oss för andligt liv. …

Vi får veta att Guds härlighet är intelligens [se L&F 93:36]. Alla beundrar vi intelligenta män och kvinnor. Därför borde det vara vår önskan att lägga grunden till större intellektuell förmåga. Det är uppenbart hos somliga att de själva berövar sig den hjärnkapacitet de skulle kunna ha. De gör det genom att ständigt använda sådant som vår himmelske Fader har sagt inte är nyttiga. Följden blir att deras intelligens avtar, och de gör inte de förberedelser för evigt liv som borde vara deras strävan.13

Om vi tror, som vi säger oss tro, att Jesus är Kristus, att vi är barn till vår himmelske Fader, hur noggranna borde vi då inte vara med att uppföra oss på ett sådant sätt att vi är värdiga de tempel som vi bor i, vilka skapades till Guds avbild? Hur många av oss inser att vi genom att tillföra våra kroppar sådant som vår Fader har förbjudit fördärvar andens tempel? Hur många av oss stannar upp och tänker på att vi, när vi ger vika för köttets svagheter, berövar oss själva de möjligheter som väntar oss i framtiden och utestänger oss själva från de välsignelser som Herren har i beredskap för de trofasta?14

Om vi lyder den här lagen som är anpassad efter förmågan hos de svagaste av oss, blir det en grund på vilken vår himmelske Fader kan lägga många stora välsignelser som han gläder sig åt att ge oss, välsignelser som vi annars inte skulle vara berättigade till och inte kunde få. Hur kan någon av oss anse sig ha rätt att bortse från en enkel Guds lag som han själv har sagt att vem som helst kan lyda? Kan vi förvänta oss att vi ska kunna lyda en högre lag och få stor upphöjelse om vi försummar att hålla det här enkla kravet?15 [Se förslag 3 på sidan 201.]

Det bästa sättet att lära våra familjer att lyda Visdomsordet är att själva lyda det.

Om mödrar och fäder håller Visdomsordet kan de överföra dygder och styrka till sina barn som de annars inte kunde ge dem. Jag tror att de som lyder den här lagen kommer att ha vår Faders ande i sina hjärtan och hem. Deras önskan att vara lydiga kommer att överföras till deras barn … Det är ett känt faktum att tobaken har en ytterst skadlig inverkan på barnets hjärna: Den förstör minnesförmågan och trubbar av känsligheten hos sinnena. Och spritens inverkan på en ung människas hjärna är även den ytterst skadlig: Den bryter ned önskan att vara redbar och hedervärd och leder till omoral och brottslighet … Herren har gett oss den här lagen i godhet och kärlek, och han utlovar vissa välsignelser om vi lyder hans råd. Jag uppmanar er allvarligt, bröder och systrar, att undervisa om den i era hem. Rikta era uppväxande barns uppmärksamhet på den och på den belöning man får om man lyder den.

Jag vill säga er att det bästa beviset på vår tro på den lagen och på att den kommer från Gud, är att konsekvent efterleva den. Vi kan predika om den dagen lång, men om vi överträder den i praktiken kan vårt exempel bli ödesdigert för dem som vi älskar mer än livet självt, för de tror ju att de utan risk kan följa oss dit vi leder dem.16

Jag vädjar till er att i bön utforska Visdomsordet. Läs det inte bara, utforska det under bön. Upptäck varför vår himmelske Fader gav oss det. Han gav det med ett löfte om ett längre liv och om lycka, men inte om vi försummar att lyda det, bara om vi lever efter det. Läs Visdomsordet inför era familjer och föregå med gott exempel. Om vi gör det ska Sion fortsätta att växa. Om vi gör det ska Guds Lamms kyrka fortsätta och bli en kraft i det godas tjänst i världen.17 [Se förslag 5 längre ner på den här sidan.]

Förslag till studier och diskussion

Tänk på följande när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. Se sidorna V–VII för ytterligare hjälp.

  1. sidan 195 nämner president Smith berättelsen om Daniel som vägrade att äta och dricka kungens mat och vin. Läs första kapitlet i Daniel och tänk på någon upplevelse du kan ha haft när man förväntade sig att du skulle använda något som förbjuds i Visdomsordet. Hur lyder man Visdomsordet i sådana situationer samtidigt som man visar respekt för andra?

  2. Gå igenom det första avsnittet av lärdomarna (sidorna 195–196). Hur skulle du kunna använda de här lärdomarna för att hjälpa någon som har svårt att lyda Visdomsordet?

  3. Gå kort igenom sidorna 195–200 där president Smith tar upp några av de välsignelser som lovas dem som lyder Visdomsordet (se också L&F 89:18–21). Hur har dessa löften uppfyllts i ditt liv? Vilka andra välsignelser har du fått då du har levt efter den här lagen?

  4. sidan 199 lovar president Smith att vi får ”en benägenhet att lyda” om vi lever efter Visdomsordet. Vad innebär det här uttrycket för dig?

  5. Hur tror du att vår lydnad mot Visdomsordet hjälper kyrkan att ”bli en kraft i det godas tjänst i världen”? (Överst på den här sidan.) Läs och be om kapitel 89 i Läran och förbunden, som president Smith föreslår, och tänk igenom vad du kan göra för att lyda Visdomsordet mer fullständigt.

Skriftställen: 1 Korintierbrevet 6:19–20; Alma 34:36; Läran och förbunden 29:34; 130:20–21

Undervisningstips: ”Du kan uttrycka kärlek till dem du undervisar genom att lyssna uppmärksamt på dem och vara uppriktigt intresserad av dem. Kristuslik kärlek har kraft att uppmjuka hjärtan och hjälpa människor bli mottagliga för Andens viskningar” (Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 46).

Slutnoter

  1. ”Boyhood Experiences”, Instructor, feb. 1943, s. 73.

  2. I Conference Report, okt. 1943, s. 44.

  3. ”Saints Blessed”, Deseret News, 12 nov. 1932, kyrkodelen, s. 5.

  4. I Conference Report, apr. 1907, s. 19–21.

  5. ”Seek Ye First the Kingdom of God”, Improvement Era, okt. 1947, s. 688.

  6. I Conference Report, okt. 1935, s. 121.

  7. I Conference Report, apr. 1907, s. 21.

  8. I Conference Report, okt. 1923, s. 72–73.

  9. I Conference Report, apr. 1907, s. 19.

  10. I Conference Report, apr. 1907, s. 19.

  11. I Conference Report, apr. 1918, s. 40.

  12. I Conference Report, okt. 1908, s. 83–84.

  13. I Conference Report, apr. 1907, s. 19.

  14. I Conference Report, apr. 1905, s. 62.

  15. I Conference Report, okt. 1908, s. 84.

  16. I Conference Report, apr. 1907, s. 21.

  17. I Conference Report, apr. 1949, s. 191.

President Smith förklarade att tack vare att Daniel lydde Herrens dåtida hälsolag var han värdig att få ”den Allsmäktiges inspiration”.

”Vår himmelske Fader talar inte bara om för oss vad vi ska undvika utan säger också vad som är nyttigt för oss att använda.”