Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 18: Håll dig på Herrens sida av gränsen


Kapitel 18

Håll dig på Herrens sida av gränsen

Herren har gett oss bud för att vi ska kunna stå emot det onda och finna lycka.

Ur George Albert Smiths liv

George Albert Smiths farfar George A. Smith verkade i många år i de tolv apostlarnas kvorum och i första presidentskapet som rådgivare till Brigham Young. George Albert Smith upprepade ofta det råd som hans farfar brukade ge sin familj. ”Det går en tydlig gränslinje mellan Herrens territorium och djävulens territorium. Om du håller dig på Herrens sida av gränsen står du under hans inflytande och har ingen önskan att göra orätt, men om du går över till djävulens sida av gränsen en enda tum har frestaren dig i sin makt, och om han lyckas kan du inte vare sig tänka eller resonera riktigt eftersom du har mist Herrens ande.”

George Albert Smith sade att det rådet hade väglett honom i alla livets beslut. ”När jag ibland har blivit frestad att göra en viss sak har jag frågat mig själv: ’På vilken sida av gränsen är jag?’ Om jag bestämde mig för att vara på den säkra sidan, på Herrens sida, gjorde jag varje gång det rätta. Så när du blir frestad fundera då över och be om ditt problem så kommer Herren att inspirera dig att välja rätt. Det finns trygghet för oss bara på Herrens sida av gränsen.”1 [Se förslag 1 på sidan 191.]

George Albert Smiths lärdomar

För att kunna stanna på Herrens sida av gränsen måste vi noggrant hålla buden.

Trygghet, rättfärdighet och lycka finns bara på Herrens sida av gränsen. Om du håller Guds bud genom att iaktta sabbatsdagen är du på Herrens sida av gränsen. Om du håller enskild bön och familjebön är du på Herrens sida av gränsen. Om du är tacksam för att du har mat på bordet och uttrycker din tacksamhet för Gud, är du på Herrens sida av gränsen. Om du älskar din nästa som dig själv är du på Herrens sida av gränsen. Om du är ärlig i umgänget med dina medmänniskor är du på Herrens sida av gränsen. Om du lever efter visdomsordet är du på Herrens sida av gränsen. Jag skulle kunna fortsätta med tio Guds bud och andra bud som han har gett till vägledning för oss och säger än en gång: Allt som berikar vårt liv och gör oss lyckliga och förbereder oss för den eviga glädjen finns på Herrens sida av gränsen. Att finna fel på sådant som Gud har gett till vägledning för oss är inte att vara på Herrens sida av gränsen.2 [Se förslag 2 på sidan 191.]

[Herren har sagt]: ”Jag … kan inte se på synd med den minsta grad av överseende”, inte med den minsta grad av överseende [L&F 1:31]. Varför inte det? Därför att han vet att om vi syndar så går vi miste om en välsignelse som vi skulle ha haft om vi inte hade övergett den väg som för till den välsignelsen.3

Emellanåt hör vi någon säga: ”Jag skulle inte ta så hårt på det. Herren kommer säkert inte att vara så sträng mot oss om vi bara går halva vägen.” Den som säger så är redan på djävulens sida av gränsen och du ska inte lyssna på honom, för om du gör det kan du bli vilseledd. Ingen som har Herrens ande talar på det sättet. Herren själv har sagt att vi måste hålla hans bud. ”Det finns en lag, oåterkalleligen fastställd i himlen före denna världs grundläggning, på vilken alla välsignelser är baserade” (L&F 130:20.) Jesu Kristi evangelium ska lära oss hur vi kan få den välsignelsen.4

Vår kärleksfulle himmelske Fader ger oss bud för att hjälpa oss att finna lycka.

Eftersom Herren märkte sina barns inställning och visste att de skulle behöva vägledning gav han dem i sin godhet tio Guds bud och andra bud som vi fått tid efter annan för att vi ska finna glädje. Man ser människor springa hit och dit i världen på jakt efter lyckan men utan att finna den. Om de bara hejdade sig tillräckligt länge för att ta emot Herrens råd skulle lyckan följa. De finner den inte på något annat sätt.5

När jag var barn förstod jag eller trodde mig förstå att Herrens bud var hans lagar och föreskrifter till vägledning för mig. Jag trodde mig förstå att olydnad mot dessa lagar skulle leda till straff, och jag förmodar att jag som barn kan ha trott att Herren hade ordnat och bestämt saker och ting här i livet på ett sådant sätt att jag måste lyda vissa lagar eller drabbas av hastig vedergällning. Men när jag blev äldre lärde jag mig se det här ur en annan synvinkel. Herrens så kallade lagar, råden i de heliga skrifterna och Herrens uppenbarelser till oss i våra dagar är nu den ljuva musiken från vår Faders mun när han talar till oss i sin barmhärtighet. De är råd från en kärleksfull förälder som är mer intresserad av vår välgång än jordiska föräldrar någonsin kan vara, och därför är det som för mig tidigare tycktes bära det stränga namnet lag nu en allvis himmelsk Faders kärleksfulla och ömsinta råd. Därför har jag inte svårt att tro att det bästa för mig är att hålla Guds bud.6

All den glädje som jag och mina nära och kära har fått har varit en följd av att vi försökt hålla Guds bud och leva på ett sådant sätt att vi är värdiga de välsignelser som han har lovat dem som ärar honom och håller hans bud.7

Om vi följer de råd och maningar som Herren har gett oss blir vår väg en glädjens väg. Det blir en väg som, även om den kanske inte alltid bekväm, slutligen för till vår himmelske Faders närhet, där vi får härlighet, odödlighet och evigt liv.8 [Se förslag 3 på sidan 191.]

Motståndaren försöker leda oss vilse med sin list.

Det finns två inflytanden i världen i dag som har funnits från begynnelsen. Det ena inflytandet är konstruktivt, utstrålar lycka och bygger upp karaktären. Det andra inflytandet är destruktivt, gör människor till demoner, river ner och gör människor modlösa. Vi är alla mottagliga för båda. Det ena kommer från vår himmelske Fader och det andra från upphovet till allt ont som har funnits i världen från begynnelsen och som försöker fördärva människosläktet.9

Vi blir alla frestade, ingen människa undgår frestelser. Motståndaren använder varje upptänkligt sätt för att bedra oss. Han försökte bedra världens Frälsare, men utan framgång. Så har han försökt bedra många andra män som har haft gudomlig myndighet. Ibland finner han en svaghet och personen går miste om vad som kunde ha blivit en stor välsignelse om han hade varit trofast.10

En man sade en gång till mig — eller yttrade på en plats där jag råkade befinna mig — ”Men de som är här tycks ju tro att jag är full av djävulen, men det är jag inte.” Jag sade: ”Min broder, har du någonsin känt någon som var full av djävulen och visste om det?” Det är ett av djävulens knep: att komma i besittning av dig och se till att du inte vet om det. Och det är en av våra svårigheter.11

För hundratals år sedan såg profeten Nephi vad som skulle ske, att folket skulle strida med varandra och förneka den Helige Anden och Israels Helige, att de läror de förkunnade skulle vara människobud. Det finns i världen i dag ett inflytande som försöker få människor att tro att de av egen intelligens och egen förmåga kan få evigt liv. Låt mig … läsa ur Nephi:

”Och det skall även finnas många som skall säga: Ät, drick och var glada, men frukta ändå Gud — han ursäktar om vi begår en liten synd.”

Jag vill att ni ska lägga märke till att: ”Han ursäktar om vi begår en liten synd.” Eftersom den listige motståndaren vet att om han bara kan få en man eller kvinna att begå en liten orätt och komma in på hans område, en liten bit eller ett längre stycke, så har han dem i sin makt i motsvarande grad.

”Men frukta ändå Gud — han ursäktar om vi begår en liten synd. Ja, ljug litet, dra fördel av någon för hans ords skull, gräv en grop för din nästa. Det finns inget ont i det. Och gör allt detta, ty i morgon skall vi dö. Och om så är att vi är skyldiga kommer Gud att ge oss några rapp, och till sist skall vi bli frälsta i Guds rike.” [2 Nephi 28:8.]

Är inte det precis vad djävulen säger till människorna i dag lika klart och tydligt som det står skrivet här? Äsch, begå en liten synd, det skadar ingen. Ljug lite, det gör ingen större skada. Herren förlåter det och du får bara några få rapp och till sist blir du frälst i Guds rike. Det är det han säger till mannen eller kvinnan som blivit undervisade om visdomsordet när han säger: Äsch, drick lite te, det skadar inte. Använd lite tobak, det har ingen betydelse. Lite alkohol har ingen dött av. Det här är små saker. Han gör det alltid lite i sänder, inte allt på en gång. Det är det här jag vill att vi ska komma ihåg … Det är de där små försåtliga viskningarna som bedrar människorna och som gör att djävulen får oss i sin makt …

Nephi fortsätter:

”Och andra kommer han att lugna och invagga i köttslig ro så att de säger: Allt är väl i Sion, ja, Sion blomstrar, allt är väl. Och på så sätt bedrar djävulen deras själar och leder dem varsamt ned till helvetet.”

Jag vill att ni ska lägga märke till att: ”På så sätt bedrar djävulen deras själar och leder dem varsamt ned till helvetet.” [2 Nephi 28:21.] Det är så han går till väga, det är exakt så han går till väga. Han kommer inte och hugger tag i dig och drar in dig på sitt territorium. Nej, han viskar: ”Gör det här lilla onda”, och när han har lyckats med det följer nästa lilla onda och nästa, och så ”bedrar [han] deras själar”, för att nu använda det uttryck som citerades. Det är så han går till väga. Han får dig att tro att du vinner någonting när du i själva verket förlorar. Så är det varje gång vi inte lyder en Guds lag eller håller ett bud. Vi blir lurade eftersom man inte kan vinna någonting här i världen eller i livet efter detta utom genom att lyda vår himmelske Faders lag.

… De här orden: Han ”leder dem varsamt ned till helvetet” är talande, det är hans metod. Män och kvinnor i världen i dag är utsatta för det inflytandet och dras hit och dit. Det där viskandet pågår och de förstår inte vad Herren vill att de ska göra utan fortsätter på djävulens mark där den onde har dem i sin makt och dit Herrens ande inte kommer.

Han säger vidare: …

”Och se, andra för han bort med smicker och säger dem att det inte finns något helvete. Och han säger till dem: Jag är ingen djävul, för det finns ingen — och så viskar han i deras öron till dess han har bundit dem med sina hemska bojor från vilka ingen befrielse finns.” [2 Nephi 28:22.]

Bröder och systrar, det är tillståndet i världen i dag. Nephi kunde inte ha sagt det tydligare om han hade funnits ibland oss i världen nu. Motståndaren är i verksamhet, och eftersom vår himmelske Fader ville bevara sina barn från den här onda läran och tron sände han den unge profeten Joseph Smith till världen. Han gav honom gudomlig myndighet, grundade sin kyrka och började på nytt undervisa människorna om sanningen för att leda bort dem från deras villovägar.12

Vi måste lära oss att övervinna våra lidelser, våra onda böjelser. Vi måste lära oss att motstå frestelser. Det är därför vi här. Och för att vi ska kunna göra det mer fullkomligt har evangeliet återställts till jorden och vi har fått del av det, och vi har den styrka som följer av den Helige Andens kraft. Vi har inte bara den förmåga att motstå frestelser som finns hos varje vanlig människa, med de begränsningar som en sådan människa har som inte äger kunskap om sanningen — vi har samma förmåga att motstå som hon och har därutöver den motståndskraft som kunskapen om sanningen och om syftet med vår tillvaro ger.13 [Se förslag 4 på sidan 191.]

Vi kan motstå det onda genom att välja att stå under Herrens inflytande.

Jag kommer ihåg en god man för ett antal år sedan som var styrelseordförande i universalistkyrkan. Han kom på besök hit [till Salt Lake City] och närvarade vid två av våra söndagsskolor. En av [barn-] klasserna väckte hans intresse. I slutet av [lektionen] sade söndagsskolledaren: ”Skulle du inte vilja säga några ord till [klassen]?” … Han sade: ”Jag vill gärna säga några ord.” Han sade: ”Om jag bara kunde leva i en sådan atmosfär som jag fann den här förmiddagen i den lilla … söndagsskolklassen så skulle jag inte kunna undgå att vara en god människa.” [Se förslag 5 på sidan 191.]

Jag har tänkt på det här många gånger. Vi väljer noggrant den luft vi andas så att vi får vara friska. Men ibland är vi oförsiktiga och utsätter oss för omoraliskt inflytande som förstör vår motståndskraft mot ondskan, och vi förleds att göra sådant som vi inte borde göra och som vi inte heller skulle göra om vi stod under Herrens inflytande. Vore vi bara ödmjuka, vore vi bara bedjande, skulle vi bara leva på ett sådant sätt att vi varje timme av vårt liv ärligt skulle kunna säga: ”Himmelske Fader, jag är villig och ivrig att göra det som du vill att jag ska göra”, då skulle det berika varje dag av vårt liv här på jorden.14

Vi väljer var vi ska vara. Gud har gett oss handlingsfrihet. Den tar han inte ifrån oss. Om jag gör det som är orätt och kommer in på djävulens område så gör jag det därför att jag har viljan och förmågan att göra det. Jag kan inte lägga skulden på någon annan. Om jag bestämmer mig för att hålla Guds bud och leva så som jag bör leva och stanna på Herrens sida av gränsen så gör jag det därför att jag bör göra det, och då får jag min välsignelse. Den är inte en följd av vad någon annan kan tänkas göra.15

Vi sista dagars heliga bör vara ytterst noggranna med att leva varje dag av vårt liv på ett sådant sätt att vi kan påverkas av Herrens kraft och vända oss bort från sådant som har en tendens att bryta ner vår kraft att förtjäna det celestiala riket.16

Se till att ni står med båda fötterna på klippan. Se till att ta reda på vad Mästaren önskar för er del. När ni vet vad han önskar, se då till att ni lyder hans lagar och håller hans bud. Se till att ert livs renhet berättigar er till den Helige Andens sällskap, för om ni är rena och dygdiga och rättskaffens har den onde ingen makt att förgöra er.17

Min bön är att vi ska rannsaka oss själva och komma underfund med på vilken sida av gränsen vi är. Och om vi är på Herrens sida ska vi stanna kvar där eftersom det innebär evig glädje tillsammans med de bästa män och kvinnor som har levt på jorden.

Om vi har felat på något sätt, om vi har varit lättsinniga, om vi har lyssnat till frestaren och gått över gränsen för att ta del av det som världen tycker är så åtråvärt och som Herren har sagt inte är bra för oss, låt oss då så fort som möjligt återvända till den andra sidan, be Herren att förlåta oss vår dumhet och sedan med hans hjälp fortsätta att leva det liv som leder till evig lycka.18

Förslag till studier och diskussion

Tänk på följande när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. Se sidorna V–VII för ytterligare hjälp.

  1. Läs ”Ur George Albert Smiths liv” (sidan 183) och Moroni 7:10–19. Hur vet du om du är ”på Herrens sida av gränsen”? Vad kan vi göra för att hjälpa varandra att stanna på Herrens sida av gränsen?

  2. I det första stycket på sidorna 183–184 nämner president Smith flera bud som vi måste hålla för att kunna stanna kvar på Herrens sida av gränsen. Vilka andra normer har Herren gett oss för att hjälpa oss att stanna kvar på hans sida av gränsen?

  3. Läs avsnittet som börjar på sidan 184 och fundera på hur du skulle kunna använda president Smiths lärdomar för att hjälpa någon som tycker att buden är för restriktiva?

  4. Gå igenom sidorna 186–188 och leta efter den taktik som president Smith beskriver och säger att Satan använder sig av. Tänk på tillfällen när du har sett bevis på hans taktik? Hur kan vi hjälpa ungdomar att känna igen och övervinna den? Om vi vet ”syftet med vår tillvaro” (sidan 188), hur hjälper detta oss att motstå frestelser?

  5. Fundera över hur berättelsen på sidan 189 passar in på dig. På vilka platser eller i vilka omständigheter har du ingen önskan att göra ont? Vad kan vi göra för att skapa en sådan atmosfär i våra hem? På våra arbetsplatser? På orten där vi bor? I vårt eget liv?

Skriftställen: Matteus 4:1–11; Jakobs brev 4:7; 1 Johannesbrevet 5:3–4; Alma 13:27–28; Helaman 5:12; Läran och förbunden 82:8–10

Undervisningstips: ”Frågor som skrivits på tavlan före lektionen hjälper eleverna att börja tänka på ämnet redan innan lektionen börjar” (Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 93).

Slutnoter

  1. ”A Faith Founded upon Truth”, Deseret News, 17 juni 1944, kyrkodelen, s. 9.

  2. I Conference Report, okt. 1945, s. 118.

  3. Sharing the Gospel With Others, sammanställd av Preston Nibley (1948), s. 198; föredrag hållet 4 nov. 1945 i Washington DC.

  4. ”Seek Ye First the Kingdom of God”, Improvement Era, okt. 1947, s. 690.

  5. I Conference Report, apr. 1941, s. 25.

  6. I Conference Report, okt. 1911, s. 43–44.

  7. I Conference Report, apr. 1949, s. 87.

  8. I Conference Report, apr. 1937, s. 36.

  9. ”A Faith Founded upon Truth”, s. 9.

  10. I Conference Report, okt. 1945, s. 117.

  11. I Conference Report, apr. 1948, s. 179.

  12. I Conference Report, apr. 1918, s. 39–41.

  13. I Conference Report, okt. 1926, s. 102.

  14. I Conference Report, okt. 1929, s. 23.

  15. I Conference Report, okt. 1932, s. 27.

  16. I Conference Report, okt. 1926, s. 103.

  17. I Conference Report, okt. 1906, s. 48.

  18. ”Seek Ye First the Kingdom of God”, s. 691.

”Om vi följer de råd och maningar som Herren har gett oss blir vår väg en glädjens väg.”

”Herrens uppenbarelser till oss i våra dagar är … den ljuva musiken från vår Faders mun när han talar till oss i sin barmhärtighet.”

”Vi sista dagars heliga bör vara ytterst noggranna med att leva varje dag av vårt liv på ett sådant sätt att vi kan påverkas av Herrens kraft.”