Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 10: Skrifterna, det värdefullaste biblioteket i världen.


Kapitel 10

Skrifterna, det värdefullaste biblioteket i världen

Gud har gett oss de heliga skrifterna för att hjälpa oss och våra familjer att förbereda oss för evigt liv.

Ur George Albert Smiths liv

Mot slutet av sitt liv erinrade sig president George Albert Smith en upplevelse i sin ungdom då ett skriftställe fick en bestående verkan: ”När jag var i fjortonårsåldern läste jag i vår söndagsskoleklass det fyrtionde kapitlet i Alma i Mormons bok. Det gjorde djupt intryck på mig och har hjälpt mig när döden ryckt bort nära och kära … Det är ett ställe i skrifterna som talar om för oss vart våra andar tar vägen när de lämnar den här kroppen [se verserna 11–14], och ända sedan dess har jag velat komma till den plats som kallas paradiset.”1 [Se förslag 1 på sidan 105.]

President Smith hoppades att andra skulle få egna meningsfulla upplevelser när de läste i skrifterna. I sina tal och i sina kontakter med andra uppmuntrade han alla att studera skrifterna som ett sätt att stärka vittnesbördet om evangeliet. En gång på ett tåg inledde han ett samtal med en man som hade vuxit upp i en sista dagars helig familj men som inte längre deltog i kyrkans verksamhet. ”Under vårt samtal”, berättade han senare, ”började jag tala med honom om Jesu Kristi evangelium … Och medan vi talade om evangeliets principer sade han: ’Det här är intressant.’ Vi samtalade länge och till sist sade denne gode man, jag tror att han var en god man: ’Jag skulle ge allt jag äger för att ha den visshet som du har …’

Jag sade: ’Min broder, du behöver inte ge allt du äger för att ha den vissheten. Allt du behöver göra är att utforska skrifterna med en bön i hjärtat. Gå dit där man kan förklara dem för dig. Sök sanningen så ska sanningens skönhet tilltala dig, och … du kan veta som jag vet att Gud lever, att Jesus är Kristus, att Joseph Smith var den levande Gudens profet.’”2

George Albert Smiths lärdomar

De sanningar som skrifterna innehåller är mycket värdefullare än människors filosofier.

Bibeln, Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan innehåller inte enbart mänsklig visdom, de innehåller Guds visdom. Även om de saknas i många hem innehåller de ändå Herrens ord. Om vi förstod Homeros och Shakespeare och Milton — och jag skulle kunna räkna upp alla stora författare i världen — men inte hade läst skrifterna, så skulle vi ha försummat den bättre delen av världslitteraturen.

Bröder och systrar, all den sanning som … krävs för vår frälsning finns inom de böckers pärmar som jag redan har räknat upp. Det må vara att vi inte har ett bibliotek med två eller tre tusen böcker, men vi kan till ringa kostnad äga ett ovärderligt bibliotek som kostat det ädlaste blod som någonsin funnits i denna värld.3

Det som bekymrar mig är inte om ni hemma hos er har de böcker som ingår i de stora biblioteken i världen, såvida ni har dessa böcker. Tänk på de miljontals böcker som finns i Kongressbiblioteket i Washington, i Storbritanniens nationalbibliotek och i andra länders bibliotek — miljontals böcker — och ändå finns allt det som Gud har uppenbarat och kungjort för människorna som krävs för att förbereda dem för en plats i det celestiala riket, allt det finns inom dessa heliga böckers pärmar. Hur många av oss vet vad de innehåller? Jag besöker ofta hem där jag ser alla populära tidningar. Jag hittar böcker i bokhyllorna som i reklamen kallas bästsäljare. Om ni skulle kasta bort dem och bara behålla dessa heliga skrifter skulle ni inte gå miste om det som Herren har låtit skriva ner och gjort tillgängligt till allas vår nytta. Så bröder och systrar, låt oss bland våra välsignelser inte glömma att Herren har gjort det möjligt för oss att äga, dra nytta av och förstå skrifterna, att få hans ord som genom årtusenden har getts hans barn för deras frälsning.4

När jag läser skrifterna … förundras jag över Herrens godhet att välsigna dem som tar emot hans lärdomar, för vi finner mer tröst och hjälp i dessa heliga uppteckningar än i tidsåldrarnas alla filosofier som vi fått genom människors visdom.5

Vi samtalar om människofilosofier och håller ibland upp dem som en vacker tavla, men om de strider mot vår himmelske Faders lärdomar i de heliga skrifterna så är de värdelösa. De kan aldrig föra någon till evig lycka, inte heller hjälpa honom att finna en plats i vår himmelske Faders rike.6

Jag har ibland en känsla av att vi inte uppskattar Bibeln och det som står i den eller de andra skrifterna: Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan, vilka liknats vid … brev från vår himmelske Fader. Man kan ta emot dem som sådana, åtminstone är de hans råd och undervisning till alla människor, som de fått för att veta hur de kan utnyttja sina möjligheter, så att de inte slösar bort sitt liv.7 [Se förslag 2 på sidan 106.]

Herren gav oss skrifterna för att hjälpa oss övervinna våra prövningar och förbereda oss för upphöjelse.

Det här är dagen när vi ska visa vår duglighet, en prövningsdag. Detta är en dag när människor ger upp andan av skräck. Då världens folk frågar sig hur det ska sluta. Några inspirerade män vet hur det ska sluta. Herren har talat om för oss vad som ska hända, i [skrifterna], detta underbara bibliotek som jag håller i min hand. Han har gett oss de upplysningar vi behöver för att rätta till vårt liv och förbereda oss så att vad som än händer vi är på Herrens sida av gränsen.8

Låt mig läsa vad Herren säger om vår tid i första kapitlet av Läran och förbunden:

”Därför kallade jag, Herren, på min tjänare Joseph Smith den yngre och talade till honom från himlen och gav honom befallningar, eftersom jag kände till det elände som skulle drabba jordens invånare …

Utforska dessa bud, ty de är sanna och trovärdiga, och de profetior och löften som finns i dem skall alla fullbordas.

Vad jag, Herren, har talat, det har jag talat, och jag ursäktar mig inte. Och även om himlarna och jorden förgås, skall mina ord inte förgås utan skall alla uppfyllas, antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma.

Ty se och ge akt, Herren är Gud, och Anden bär vittne och vittnesbördet är sant och sanningen består i evigheters evighet. Amen.” [L&F 1:17, 37–39.]

Det här förordet förtjänar att läsas uppmärksamt av er. Det är allas vår Faders uppmaning. Det är kärleksfulla råd från en ömsint förälder som vet vad vi behöver. Som han sade i det kapitel som just lästes att eftersom han vet vad som ska drabba jordens invånare gav han dessa befallningar.9

Ibland glömmer vi att Herren har talat och försummar att ta reda på vad han har befallt …

Man skulle kunna citera dussintals skriftställen som bevis på att vår himmelske Fader i sin nåd och barmhärtighet har talat till människorna genom tidsåldrarna, inte bara för att säga vad som ska ske utan också för att vädja till dem att vända om från sina villovägar så att de inte drabbas av förgörelse …

Vår himmelske Fader har genom sina trofasta representanter gett oss vetskap om viktiga framtida händelser, och vi kan läsa om dem i hans heliga skrifter. Om vi verkligen vill bli frälsta och få upphöjelse i hans celestiala rike så har han talat om för oss hur vi ska gå till väga.10

[Skrifterna är] det viktigaste biblioteket i hela världen. Vad innehåller det? Det innehåller det som er Fader och min Fader ansett vara tillräckligt viktigt för att bevaras och ges till människorna och göras tillgängligt på många av världens språk. De här skrifterna är ytterst viktiga och alla sista dagars heliga bör förstå dem. Jag tänker inte be er att räcka upp handen för att ta reda på hur många av er som församlat sig här någonsin läst de här böckerna, men jag vill fästa er uppmärksamhet på det faktum att de är kostbar sanning, och de innehåller Guds uppenbarade ord som tryckts och publicerats för världen i avsikten att förbereda hans barn för en plats i det celestiala riket. Det är därför de är så värdefulla … Vi borde vara tacksamma för att vi lever i en tid när vi kan läsa hans råd och anvisningar och få saker förklarade som annars kanske skulle vara svårfattliga och oklara för oss.11 [Se förslag 3 på sidan 106.]

Vi inspirerar våra familjer att ha tro genom att läsa skrifterna med dem.

Jag skulle vilja att ni frågar er själva hur många av er som då och då läser högt ur dessa böcker för era familjer, samlar familjerna kring er för att undervisa om det som de bör känna till. Jag befarar att många av oss skulle bli tvungna att säga att vi var för upptagna för att göra det.12

Vi har redan fått höra om många av de välsignelser som Herren har gett oss i de heliga uppteckningar som bevarats till vår tid och som innehåller en allvis Faders råd och undervisning. Med tanke på de möjligheter som erbjuds är det märkligt att så många av våra medlemmar inte är förtrogna med innehållet i dessa heliga uppteckningar.13

När vi kallas hem, är vi då skuldfria i Faderns ögon om vi har försummat att undervisa våra barn om vikten av dessa heliga uppteckningar? Jag tror inte det … Menar ni att Herren … anser att vi uppskattar honom om vi försummar att undervisa våra familjer om de storslagna lärdomar som finns i dessa heliga uppteckningar som han har satt inom räckhåll för oss, om vi försummar att inskärpa vikten av dem hos dem vi kommer i kontakt med?

Bröder och systrar, jag vill på nytt betona vad Mästaren sade: ”Forska i skrifterna”, läs dem trofast och under bön, undervisa om dem i era hem, samla era familjer kring er och inspirera dem att tro på den levande Guden genom att läsa det som har blivit uppenbarat. Det är det kostbaraste biblioteket i hela världen.14

Låt det här biblioteket stå på en plats där ni hittar det och era barn hittar det. Var tillräckligt intresserade av dessa pojkar och flickors eviga frälsning för att finna möjligheter att intressera dem för innehållet i detta bibliotek så att de vet hur dyrbara de är i Herrens ögon.15

Jag tyckte att det var underbart när mina föräldrar satt vid öppna spisen och läste i Bibeln för oss barn som satt på golvet …

Jag vill påpeka, bröder och systrar, att det råd som Jesus Kristus gav fortfarande gäller: ”Forska i skrifterna, ty ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.” [Se Johannes 5:39.] Försumma inte den gamla familjebibeln. Lägg den inte på hyllan. Ta reda på vad som står i den om ni inte redan vet det, och om ni har läst den, läs den på nytt och läs den ofta för era barn och era barnbarn. Läs inte bara Bibeln för dem utan också andra böcker som ingår i de skrifter som Herren har gett oss till upphöjelse, hjälp, tröst och välsignelse.16

Jag uppmanar dig, o Israel, forska i skrifterna, läs dem i era hem, undervisa era familjer om vad Herren har sagt. Låt oss inte tillbringa så mycket tid med att läsa betydelselös och ofta skadlig nutidslitteratur utan i stället gå till sanningens källa och läsa Herrens ord.17 [Se förslag 4 på sidan 106.]

Förslag till studier och diskussion

Tänk på följande när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. Se sidorna V–VII för ytterligare hjälp.

  1. Läs det första stycket på sidan 99, och tänk på ett tillfälle när ett skriftställe inspirerade dig på liknande sätt. Hur fick du ett vittnesbörd om att skrifterna är sanna? Vilka upplevelser har du haft nyligen som har stärkt det vittnesbördet?

  2. Läs avsnittet som börjar på sidan 101 och fundera över vilken plats skrifterna har i ditt eget bibliotek (bland det du läser, tittar eller lyssnar på). Vad kan du göra för att skrifterna ska få en mer framträdande plats i ditt hem eller i ditt liv?

  3. Gå igenom avsnittet som börjar på sidan 102. Hur har skrifterna hjälpt dig att möta de sista dagarnas faror? Fundera på hur du skulle kunna använda skrifterna till att hjälpa någon som har drabbats av en svår prövning.

  4. Begrunda president Smiths råd till familjer på sidorna 104–105. Vilka välsignelser får familjer som studerar skrifterna tillsammans? Vad finns det för effektiva sätt att väcka våra barns (eller barnbarns) intresse för skrifterna? Fundera på och be för att få veta vad du kan göra för att bli flitigare när det gäller att studera skrifterna med din familj.

Skriftställen: 1 Mosebok 6:6–7; Josua 1:8; Romarbrevet 15:4; 2 Timoteusbrevet 3:15–17; 2 Nephi 4:15; Helaman 3:29–30; Läran och förbunden 33:16

Undervisningstips: ”Du kan hjälpa dem du undervisar att känna sig säkrare på sin förmåga att delta i en diskussion om du säger något positivt om varje uppriktig kommentar. Du kan till exempel säga: ’Tack för ditt svar. Det var mycket tankeväckande’ … eller ’Det var ett bra exempel’ eller ’Jag uppskattar allt ni sagt i dag’” (Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 64).

Slutnoter

  1. I Conference Report, apr. 1949, s. 83–84.

  2. I Conference Report, okt. 1948, s. 165–66.

  3. I Conference Report, okt. 1917, s. 43.

  4. I Conference Report, okt. 1948, s. 164–165.

  5. I Conference Report, okt. 1931, s. 120.

  6. I Conference Report, apr. 1946, s. 125.

  7. I Conference Report, okt. 1923, s. 70.

  8. I Conference Report, apr. 1942, s. 14.

  9. I Conference Report, okt. 1917, s. 42–43.

  10. I Conference Report, okt. 1940, s. 107–109.

  11. I Conference Report, okt. 1948, s. 164.

  12. I Conference Report, okt. 1950, s. 179.

  13. I Conference Report, apr. 1929, s. 30.

  14. I Conference Report, okt. 1917, s. 43–44.

  15. I Conference Report, okt. 1948, s. 165.

  16. ”Pres. Smith’s Leadership Address”, Deseret News, 16 feb. 1946, kyrkodelen, s. 6.

  17. I Conference Report, okt. 1917, s. 41.

”[Skrifterna] innehåller det som er Fader och min Fader ansett vara tillräckligt viktigt för att bevaras och ges till människorna och göras tillgängligt på många av världens språk.”

”Samla era familjer kring er och inspirera dem att tro på den levande Guden genom att läsa det som har blivit uppenbarat.”