Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 10: Skrifterne, det mest værdifulde bibliotek i verden


Kapitel 10

Skrifterne, det mest værdifulde bibliotek i verden

Gud har givet os de hellige skrifter som en hjælp til os og vores familie til at forberede os til evigt liv.

Fra George Albert Smiths liv

Sent i sit liv genkaldte præsident George Albert Smith sig en oplevelse fra sin ungdom, hvor et skriftsted havde en langvarig virkning på ham: »Da jeg var omkring 14 år gammel, læste jeg det 40. kapitel i Alma i Mormons Bog i vores søndagsskoleklasse. Det indprentede sig i mit sind og har været nyttigt, når døden har taget nogle af mine kære bort … Det er et sted i skrifterne, der fortæller os, hvor vores ånd går hen, når den forlader dette legeme (se vers 11-14), og jeg har ønsket at tage hen til det sted kaldet paradiset lige siden«1 (se forslag nr. 1 på s. 104).

Præsident Smith håbede, at andre ville få deres egne meningsfyldte oplevelser ved at læse skrifterne. I sine offentlige taler og i sin omgang med andre opfordrede han alle til at studere skrifterne som en måde at opbygge deres eget vidnesbyrd om evangeliet på. Engang da han rejste med tog, påbegyndte han en samtale med en mand, der var vokset op i en sidste dages hellig familie, men som ikke længere tog del i Kirken. »Da vi sad og talte lidt,« sagde han senere, »talte jeg med ham om Jesu Kristi evangelium … Og han sagde, mens vi talte om evangeliets principper: ›Disse ting interesserer mig.‹ Vi talte sammen i ret lang tid, og da vi sluttede, sagde denne gode mand, som jeg tror, var en god mand, til mig: ›Jeg ville give alt, hvad jeg ejer, for at få den overbevisning, du har …‹

Jeg sagde: ›Min bror, du behøver ikke at give alt, hvad du ejer, for at få den overbevisning. Alt, hvad du skal gøre, er at granske skrifterne bønsomt. Tag hen, hvor nogle kan forklare dem for dig. Søg efter sandheden, så vil det smukke i sandheden appellere til dig, og … du kan vide, ligesom jeg ved, at Gud lever, at Jesus er Kristus, og at Joseph Smith er den levende Guds profet.‹«2

George Albert Smiths lærdomme

De sandheder, skrifterne indeholder, er langt mere værd end menneskets filosofier.

Bibelen, Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle indeholder ikke blot menneskers visdom, men Guds. Selv om de ikke finder vej ind i mange menneskers hjem, indeholder de Herrens ord. Hvad nytte gør det, at vi forstår Homer, Shakespeare og Milton, og jeg kan opremse alle de store forfattere i verden. Hvis vi ikke har fået læst skrifterne, er vi gået glip af denne verdens bedste litteratur.

Mine brødre og søstre, al den sandhed, der er … nødvendig for vores frelse, indeholdes inden for disse bøgers omslag, som jeg allerede har nævnt. Vi ejer måske ikke et bibliotek på to eller tre tusind bind, men vi kan for små penge eje et uvurderligt bibliotek, der har kostet det bedste blod, der nogensinde har eksisteret i denne verden.3

Jeg er ikke bekymret for, om I har verdens store bibliotekers bøger i jeres hjem eller ej, forudsat I har disse bøger. Tænk på de millioner af bind, der findes i USA’s nationalbibliotek i Washington, i Storbritanniens nationalbibliotek og i biblioteker i andre lande, millioner af bind – og dog findes alt det, som Gud har åbenbaret og bekendtgjort til menneskenes børn, og som er nødvendigt for at forberede dem til en plads i det celestiale rige, inden for disse hellige bøgers omslag. Hvor mange af os ved, hvad de indeholder? Jeg besøger ofte hjem, hvor jeg har set alle de nyeste tidsskrifter. Jeg finder de bøger, der reklameres for, som bestsellere på hylderne. Hvis I skulle smide dem alle sammen væk og blot beholde disse hellige skrifter, ville I ikke miste det, Herren havde fået skrevet og gjort tilgængelig for os alle, for at vi kan nyde godt af det. Så brødre og søstre, lad os blandt vore andre velsignelser ikke glemme, at Herren har gjort det muligt for os at eje, glæde os over og forstå skrifterne og at have hans ord, som er blevet givet ned gennem tiden, til frelse for hans børn.4

Når jeg læser skrifterne … forundres jeg over Herrens godhed med at velsigne dem, der tager imod hans lærdomme, for vi finder mere trøst i disse hellige optegnelser end i alle tidsaldres filosofier, som vi har fået ved menneskers visdom.5

Vi taler om menneskers filosofier og holder dem sommetider frem som et pænt billede, men når de er i modstrid med vor himmelske Faders lærdomme, som de står i den hellige skrift, er de værdiløse. De vil aldrig lede nogen til evig lykke, ej heller hjælpe dem med at finde en plads i vor himmelske Faders rige.6

Jeg føler sommetider, at vi ikke påskønner Bibelen og dens indhold og disse andre skrifter, Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle, der er blevet henvist til … som breve fra vor himmelske Fader. Som sådanne kan de modtages, de er om ikke andet hans råd og vejledning til alle menneskenes børn, som de har fået, så de kan vide, hvordan de kan drage fordel af deres muligheder, så deres liv ikke går til spilde7 (se forslag nr. 2 på s. 105).

Herren gav os skrifterne som en hjælp til at overvinde vore prøvelser og forberede os til ophøjelse.

Dette er tiden, hvor vi skal vise os værdige, en prøvelsens dag. Dette er tiden, hvor menneskers hjerte skal gå til af skræk. Hvor mange i verden spørger sig selv, hvad det hele skal ende med. Nogle få inspirerede mennesker ved, hvad det ender med. Herren har fortalt os, hvad der vil ske, i skrifterne, dette vidunderlige bibliotek, som jeg holder i hånden. Han har givet os den viden, vi har brug for, så vi kan tilpasse vores liv og forberede os på, at uanset hvad, der hænder, er vi på Herrens side af stregen.8

Lad mig læse, hvad Herren siger angående disse sidste dage i første afsnit i Lære og Pagter: …

»Derfor har jeg, Herren, eftersom jeg kendte de ulykker, der var ved at komme over jordens indbyggere, kaldet min tjener Joseph Smith jun. og talt til ham fra himlen og givet ham befalinger …

Gransk disse befalinger, for de er sande og troværdige, og de profetier og løfter, som er i dem, skal alle blive opfyldt.

Hvad jeg, Herren, har talt, har jeg talt, og jeg undskylder mig ikke; og skønt himlene og jorden forgår, skal mit ord ikke forgå, men de skal alle blive opfyldt, hvad enten det er ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det er det samme.

For se, Herren er Gud, og Ånden aflægger vidnesbyrd, og vidnesbyrdet er sandt, og sandheden består for evigt og altid. Amen« (L&P 1:17, 37-39).

Dette forord fortjener jeres alvorlige opmærksomhed. Det er Faderens formaning til os alle. Det er et kærligt råd fra en omsorgsfuld forælder, som ved, hvad vi har brug for, sådan som han sagde i det afsnit, jeg netop læste, at han gav disse befalinger, eftersom han vidste, hvad der skulle komme over jordens indbyggere.9

Sommetider glemmer vi, at Herren har talt, og vi undlader at holde os underrettede om hans forordninger …

Dusinvis af skriftsteder kunne citeres som bevis på, at vor himmelske Fader i nåde og venlighed har talt til menneskenes børn gennem tiderne, ikke kun om hvad der skulle ske, men bønfaldt dem at vende om fra deres vildfarne vej, så ødelæggelse ikke skulle komme over dem …

Vor himmelske Fader har gennem sine trofaste repræsentanter fortalt os om det vigtige, der skal ske, og vi kan læse om det i hans hellige skrifter. Hvis vi virkelig ønsker at blive frelst og ophøjet i hans celestiale rige, har han fortalt os, hvordan vi bærer os ad.10

Skrifterne er det mest storslåede bibliotek, der findes i hele verden. Hvad indeholder det? Det indeholder det, din og min Fader har forestillet sig ville være betydningsfuldt nok til at bevare og give til menneskenes børn og gøre tilgængelig på mange af verdens sprog. Disse skrifter er alle vigtige og bør forstås af de sidste dages hellige. Jeg vil ikke bede jer række hånden i vejret for at få at vide, hvor mange af jer der er samlet her, der nogensinde har læst disse bøger, men jeg ønsker at henlede jeres opmærksomhed på, at det er dyrebare sandheder, og de indeholder Herrens åbenbarede ord, trykt og udgivet til verden med det formål at forberede hans børn på en plads i det celestiale rige. Det er derfor, jeg siger, at de er så værdifulde … Hvor bør vi være taknemlige for, at vi lever i en tid, hvor vi kan læse hans råd og vejledning og få de ting forklaret, der ellers ville være dunkle og uvisse for os11 (se forslag nr. 3 på s. 105).

Vi inspirerer til tro i vores familie ved at læse skrifterne med dem.

Jeg vil gerne bede jer spørge jer selv om, hvor mange der har læst noget for jeres familie fra disse bøger fra tid til anden eller kaldt dem sammen for at undervise dem i det, de burde vide. Jeg er bange for, at mange af os vil sige, at vi har haft for travlt.12

Vi har allerede hørt om mange af de velsignelser, som Herren har givet os i de hellige optegnelser, der er blevet bevaret indtil vor tid, og som indeholder råd og vejledning fra en alvidende Fader. Det virker underligt, at så mange blandt vores folk, med de muligheder der er, mangler kendskab til indholdet i disse hellige optegnelser.13

Vil vor Fader kende os skyldfri, når vi kommer hjem, hvis vi har forsømt at undervise vore børn om vigtigheden af disse hellige optegnelser? Jeg tror det ikke … Tror I, at Herren, efter han har … anbragt sådanne fortræffelige lærdomme i disse hellige skrifter inden for vores rækkevidde, anser os for taknemlige, hvis vi undlader at undervise vores familie i dem, og at indprente dem hos dem, vi kommer i kontakt med?

Brødre og søstre, jeg ønsker igen at fremhæve Mesterens lærdomme: »Gransk skrifterne«, læs dem bønsomt og med tro, undervis i dem i jeres hjem, kald jeres familie sammen omkring jer og indgyd dem tro på den levende Gud ved at læse i det, der er blevet åbenbaret. De er det dyrebareste af alle biblioteker i hele verden.14

Opbevar dette bibliotek, hvor I kan finde det, og hvor jeres børn vil finde det, og hav derpå tilstrækkelig interesse for disse drenge og pigers evige frelse, som er i jeres hjem, at I finder midler og måder til at få dem interesserede i, hvad disse bøger indeholder, så de kan vide, hvor dyrebare de selv er i vor himmelske Faders øjne.15

Hvor var det dejligt, da jeg var barn, at far og mor satte sig ved ildstedet og læste i Bibelen, mens vi børn sad på gulvet …

Mine brødre og søstre, nu ønsker jeg at sige, at Jesu Kristi råd stadig gælder for os, hvor han siger: »I gransker Skrifterne, fordi I mener, at I har evigt liv i dem; og netop de vidner om mig« (Joh 5:39). Tilsidesæt ikke den gamle familiebibel; læg den ikke væk på hylden og glem den. Find ud af, hvad der står i den, hvis I ikke allerede ved det, og hvis I har læst den før, så læs den igen ofte for jeres børn og børnebørn. Læs ikke kun Bibelen for dem, men også andre skrifter, som Herren har givet os med henblik på vores ophøjelse, til trøst og velsignelse for os.16

Jeg formaner jer, o Israel, gransk skrifterne, læs dem i jeres hjem, undervis jeres familie i, hvad Herren har sagt, og lad os bruge mindre tid på at læse nutidens uvæsentlige og ofte skadelige litteratur, og gå til sandhedens kilde og læs Herrens ord17 (se forslag nr. 4 på s. 105).

Forslag til studium og samtale

Tænk over disse forslag, mens du studerer kapitlet eller forbereder dig til at undervise. Find yderligere hjælp på s. v-vii.

  1. Mens du læser det første afsnit på s. 99, så tænk engang, hvor et skriftsted har inspireret dig på lignende måde. Hvordan fandt du ud af, at skrifterne er sande? Hvilke oplevelser har du haft med dem for nylig, som har styrket dit vidnesbyrd?

  2. Læs det delafsnit, der begynder på s. 100 og overvej, hvilken plads skrifterne har i dit personlige bibliotek (blandt de andre ting du læser, ser eller lytter til). Hvad kan du gøre for at give skrifterne en mere fremtrædende plads i dit hjem og din tilværelse?

  3. Studér det delafsnit, der begynder på s. 101. Hvordan har skrifterne hjulpet dig med at stå over for de sidste dages ulykker? Overvej, hvordan du kan anvende skrifterne som en hjælp til én, du kender, der står over for en vanskelig prøvelse.

  4. Overvej præsident Smiths råd til familier på s. 103-104. Hvilke velsignelser får familier, der studerer skriften sammen? Hvordan kan vi effektivt inspirere vore børn (eller børnebørn) til at interessere sig for skrifterne? Overvej bønsomt, hvad du kan gøre for at studere skrifterne mere flittigt sammen med din familie.

Skriftstedshenvisninger: 5 Mos 6:6-7; Jos 1:8; Rom 15:4; 2 Tim 3:15-17; 2 Ne 4:15; Hel 3:29-30; L&P 33:16

Til underviseren: »Du kan hjælpe dem, som du underviser, med at føle sig mere tillidsfulde med hensyn til deres evne til at deltage i en samtale, hvis du svarer positivt på alle seriøse kommentarer. Du kan for eksempel sige: ›Tak for dit svar. Det var meget eftertænksomt‹ … eller: ›Det er et godt eksempel‹ eller: ›Jeg sætter pris på det, som I alle sammen har sagt i dag‹« (Undervisning, den største kaldelse, s. 64).

Noter

  1. I Conference Report, apr. 1949, s. 83-84.

  2. I Conference Report, okt. 1948, s. 165-166.

  3. I Conference Report, okt. 1917, s. 43.

  4. I Conference Report, okt. 1948, s. 164-165.

  5. I Conference Report, okt. 1931, s. 120.

  6. I Conference Report, apr. 1946, s. 125.

  7. I Conference Report, okt. 1923, s. 70.

  8. I Conference Report, apr. 1942, s. 14.

  9. I Conference Report, okt. 1917, s. 42-43.

  10. I Conference Report, okt. 1940, s. 107-109.

  11. I Conference Report, okt. 1948, s. 164.

  12. I Conference Report, okt. 1950, s. 179.

  13. I Conference Report, apr. 1929, s. 30.

  14. I Conference Report, okt. 1917, s. 43-44.

  15. I Conference Report, okt. 1948, s. 165.

  16. »Pres. Smith’s Leadership Address«, Deseret News, 16. feb. 1946, kirketillæg, s. 6.

  17. I Conference Report, okt. 1917, s. 41.

»[Skrifterne] indeholder det, din og min Fader har forestillet sig ville være betydningsfuldt nok til at bevare og give til menneskenes børn og gøre tilgængelig på mange af verdens sprog.«

»Kald jeres familie sammen omkring jer og indgyd dem tro på den levende Gud ved at læse i det, der er blevet åbenbaret.«