Instituut
Les 8: De boodschap van de herstelling (deel 2)


8

De boodschap van de herstelling (deel 2)

Inleiding

De boodschap van de herstelling luidt dat het evangelie van Jezus Christus — met eeuwige leer, priesterschapsgezag en verlossende verordeningen — door de profeet Joseph Smith op aarde is hersteld. Door het herstelde evangelie van Jezus Christus — hetzelfde evangelie dat in elke bedeling is geopenbaard — kunnen al Gods kinderen het eeuwige leven verkrijgen. Toekomstige zendelingen moeten de afval en de herstelling goed begrijpen en goed voorbereid zijn om die begrippen eenvoudig uit te leggen en er krachtig van te getuigen.

Voorbereiding

Lesideeën

Joseph Smiths visioen van onze hemelse Vader en Jezus Christus

Laat de eerste videoclip van de toespraak ‘Komt, alle zonen Gods’ zien, waarin president Monson over de bekering van Elmer Pollard vertelt:

Afbeelding
President Thomas S. Monson

‘Toen ik ruim vijftig jaar geleden zendingspresident in Canada was, was er een jonge zendeling, geboren en getogen op het platteland, die diep onder de indruk was van het grote Toronto. Hij was klein van stuk, maar groot in getuigenis. Niet lang na zijn aankomst in het zendingsveld klopte hij met zijn collega aan bij Elmer Pollard in Oshawa, Ontario in Canada. Daar meneer Pollard te doen had met de jonge mannen die bij zware sneeuwval langs de deuren gingen, liet hij de zendelingen binnen. Zij brachten hun boodschap. Het zei hem helemaal niets. Na een tijdje vroeg hij de zendelingen weg te gaan en niet meer terug te komen. Net voordat hij de deur achter de zendelingen dichtgooide, zei hij met enige spot in zijn stem: “Jullie maken me heus niet wijs dat jullie echt geloven dat Joseph Smith een profeet van God was!”

‘De deur viel dicht.’ (‘Komt, alle zonen Gods’, Liahona, mei 2013, 68.)

Vraag na afloop van de video:

  • Als je een van die zendelingen was, wat voor gedachten en gevoelens zouden er dan door je heen gaan als je bij het huis van meneer Pollard wegliep?

  • Wat zou je op dat moment gedaan hebben?

Laat de tweede videoclip zien, met de rest van het verhaal van president Monson:

Afbeelding
President Thomas S. Monson

‘De zendelingen liepen het pad af. Onze jongen van het platteland zei tegen zijn collega: “[…] We hebben meneer Pollard nog niet van repliek gediend. Hij zei dat we zelf niet geloven dat Joseph Smith een waar profeet was. Laten we teruggaan en ons getuigenis aan hem geven.” Aanvankelijk voelde de ervaren zendeling daar niet zoveel voor, maar uiteindelijk liep hij met zijn collega terug. De schrik sloeg hen om het hart toen ze het huis naderden, waar ze kort daarvoor waren uitgezet. Ze klopten aan, kwamen oog in oog met meneer Pollard te staan, haalden diep adem, waarna de onervaren zendeling, gedragen door de Geest, het volgende sprak: “Meneer Pollard, u zei dat we niet echt geloven dat Joseph Smith een profeet van God was. Ik getuig tot u dat Joseph Smith wel een waar profeet was. Hij heeft het Boek van Mormon vertaald. Hij heeft God de Vader en Jezus de Zoon gezien. Ik weet het.”

‘Enige tijd later stond meneer Pollard, nu broeder Pollard, op in een priesterschapsvergadering en verklaarde: “Ik kon die nacht de slaap niet vatten. Ik hoorde telkens weer die woorden in mijn hoofd: ‘Joseph Smith was een profeet van God. Dat weet ik. Dat weet ik. Dat weet ik.’ De volgende dag belde ik de zendelingen om ze te vragen langs te komen. Hun boodschap én hun getuigenis veranderden mijn leven en het leven van mijn vrouw en kinderen.”’ (‘Komt, alle zonen Gods’, Liahona, mei 2013, 68.)

Vraag:

  • Waarom zou het getuigenis dat die zendeling van de profeet Joseph Smith gaf zo’n sterke uitwerking op meneer Pollard hebben gehad?

Laat de cursisten Geschiedenis van Joseph Smith in de Parel van grote waarde opslaan. Vraag een cursist de verzen 5–6, en een andere cursist de verzen 7–9 voor te lezen. Vraag vervolgens:

  • Hoe zou je die verzen in een of twee zinnen samenvatten?

Laat een cursist Geschiedenis van Joseph Smith 1:10 voorlezen. Nadat die tekst is voorgelezen, vraagt u de cursisten in hoeverre de zoektocht van Joseph Smith naar godsdienstige waarheid te vergelijken is met die van veel mensen die ze op hun zending zullen tegenkomen. Vraag dan:

  • Met welke vragen worstelde de jonge Joseph Smith?

  • Waarom was het zo moeilijk voor de jonge Joseph om te beslissen bij welke kerk hij zich moest aansluiten?

  • Hoe kunnen de vragen van Joseph Smith vergeleken worden met de vragen van veel mensen in deze tijd?

Laat een cursist Geschiedenis van Joseph Smith 1:11–13 voorlezen. Vraag dan:

  • Welk beginsel leerde Joseph Smith over het vinden van geestelijke waarheid? (Hoewel de cursisten verschillende woorden zullen gebruiken, zullen ze dit beginsel noemen: We kunnen geestelijke waarheid van God ontvangen als we Hem om antwoord vragen en bereid zijn in actie te komen.)

  • Hoe kunnen we het voorbeeld van Joseph Smith gebruiken om anderen te helpen die naar geestelijke waarheid op zoek zijn?

Laat de cursisten Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–19 doorlezen. Laat ze ondertussen nadenken over de blijvende invloed die het eerste visioen op de wereld en op hun eigen leven heeft. Als ze even de tijd hebben gehad om die teksten te lezen, stelt u vragen als de volgende:

  • Waarom zou de tegenstander Joseph Smith hebben aangevallen voordat onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan hem verschenen. (De tegenstander wilde Joseph ervan weerhouden om geestelijke waarheid te leren en voorkomen dat het evangelie hersteld zou worden.)

  • In welke opzichten luidde het eerste visioen hetoverwinnen van de gevolgen van de grote afval in? (Leg deze waarheid uit: Door het eerste visioen werden de hemelen opnieuw geopend en kon de herstelling beginnen.)

  • Welke leerstellige waarheden kunnen we uit het eerste visioen leren? (De Vader en de Zoon zijn afzonderlijke personen, de hemelen zijn geopend, we kunnen openbaring ontvangen enzovoort.)

  • Waarom zou er in Predik mijn evangelie staan dat zendelingen tijdens het eerste contact met een onderzoeker het eerste visioen moeten bespreken?

  • Hoe kan kennis van de verschijning van onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, nuttig zijn voor onderzoekers die op zoek zijn naar geestelijke waarheid?

Om ervoor te zorgen dat de cursisten goed begrijpen hoe belangrijk het eerste visioen is, geeft u iedere cursist een kopie van het uitreikblad ‘Het wonderbaarlijke fundament van ons geloof’, met een gedeelte uit de toespraak van president Gordon B. Hinckley.

Afbeelding
Uitreikblad fundament

Laat een cursist de eerste drie alinea’s voorlezen. Vraag dan:

  • Waarom zou de ‘hele kracht’ van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen op de realiteit van het eerste visioen rusten? (De cursisten moeten begrijpen dat als Joseph Smiths verslag van zijn visioen waar is, de bewering ook waar is dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de enige kerk op aarde is met de volledige goedkeuring en bevoegdheid van onze hemelse Vader en Jezus Christus.)

  • In welke opzichten was het werk van Joseph Smith volgens president Hinckley anders dan het werk van voormalige godsdienstige leiders die de aanbiddingsgebruiken en het leerstellige onderwijs hadden hervormd?

Geef de cursisten enkele minuten de tijd om de rest van het uitreikblad door te lezen. Moedig ze aan om woorden, zinsneden of uitspraken te markeren die hen opvallen. Als de cursisten klaar zijn, laat u enkele van hen vertellen wat ze gemarkeerd hebben en waarom dat voor hen belangrijk is. U kunt vragen als de volgende stellen:

  • Waarom zou het voor sommige mensen moeilijk zijn om het visioen van Joseph Smith te geloven?

  • Als je nadenkt over de beginselen die in de vorige les zijn bestudeerd, hoe past het eerste visioen dan in het patroon van bedelingen, afval en herstelling? (Na een periode van afval, luidde het eerste visioen de herstelling van een nieuwe evangeliebedeling in. Net als in vorige bedelingen werd er door God een profeet geroepen om evangeliewaarheden en priesterschapsgezag te herstellen. Joseph Smith werd geroepen als de profeet van de ‘bedeling van de volheid van de tijden’ [Efeze 1:10]. Dat betekent dat het evangelie niet meer door afvalligheid verloren zal gaan, maar tot de wederkomst van Christus op aarde zal blijven.)

  • Als je een onderzoeker dit Schriftuurlijke patroon van afval en herstelling duidelijk maakt, kan hij of zij dan de realiteit van het eerste visioen en de hedendaagse herstelling van het evangelie beter aanvaarden?

Laat de cursisten op pagina 38 van Predik mijn evangelie de laatste drie alinea’s doorlezen en opzoeken wat er door de herstelling is hersteld of opnieuw is gevestigd. Vraag de cursisten vervolgens wat ze hebben gevonden. U wilt er wellicht voor zorgen dat de cursisten het volgende noemen: (1) de herstelling van het gezag, de sleutels en de verordeningen van het priesterschap, (2) de vestiging van de kerk van Christus, (3) de roeping van twaalf apostelen, (4) de inluiding van een nieuwe evangeliebedeling, en (5) de roeping van een levende profeet.

Om duidelijk te maken dat het eerste visioen en de herstelling belangrijk en waar zijn, laat u de cursisten de volgende vragen beantwoorden:

  • Hoe hebben jullie een getuigenis van het eerste visioen gekregen?

  • Wat voor invloed heeft je getuigenis van het eerste visioen op je geloof in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus?

Vraag of er cursisten zijn die hun getuigenis van het eerste visioen en de herstelling willen geven.

Deel de klas op in koppels. Maak groepjes van vier cursisten, met twee koppels in elke groep. Geef de cursisten voldoende tijd om een les van drie of vier minuten voor te bereiden over het eerste visioen en de herstelling. Leg uit dat hun les eenvoudig en duidelijk moet zijn. Laat de cursisten het materiaal bestuderen in Predik mijn evangelie,pagina 37–38, of op pagina 11van de zendingsbrochure De herstelling van het evangelie van Jezus Christus. Moedig de cursisten aan om in hun eigen woorden de ervaring van Joseph Smith uit te leggen (behalve als ze Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17 citeren). Herinner ze eraan om tot slot hun getuigenis te geven. Laat het ene koppel het andere koppel onderwijzen.

Als de cursisten klaar zijn, laat u de groepen onderling bespreken wat er goed ging en wat de leerkrachten beter hadden kunnen doen.

Pas dan een rolwisseling toe, en laat het andere koppel onderwijzen. Zorg ervoor dat u voldoende tijd voor feedback hebt. Als elk koppel les heeft gegeven, laat u de cursisten hun ervaringen met de rest van de klas bespreken.

Het kan nuttig zijn als de cursisten weten hoe ze moeilijke vragen kunnen beantwoorden over de verschillende verslagen van het eerste visioen die Joseph Smith geschreven heeft. Leg uit dat het verslag van het eerste visioen in Geschiedenis van Joseph Smith in 1838 door de profeet is opgeschreven, als onderdeel van een officiële geschiedenis van de kerk om in de hele wereld gepubliceerd te worden. Omdat Joseph Smith zijn ervaringen meer dan eens heeft opgeschreven, bestaan er ook andere verslagen van het eerste visioen. Leg uit dat er wat nadruk en details betreft enkele verschillen in die verslagen zijn. Sommige critici hebben ten onrechte beweerd dat verschillen in die verslagen het bewijs zijn van verzinsels. Maar als iemand in de loop van vele jaren aan verschillende doelgroepen over een bepaalde ervaring vertelt, zal elk verslag nadruk op bepaalde aspecten leggen en unieke details bevatten. Er zijn bijvoorbeeld soortgelijke verschillen waar te nemen in de verslagen die Paulus van zijn visioen op weg naar Damascus heeft gegeven. (Zie Handelingen 9:3–9; 22:6–11; 26:12–18.)

Anderen uitnodigen om het Boek van Mormon te lezen

Maak allereerst het belang van dit gedeelte van de les duidelijk door een cursist de laatste twee alinea’s van de inleiding tot het Boek van Mormon voor te laten lezen. Laat de cursisten de beloften opzoeken die gegeven zijn aan hen die ervoor kiezen om het Boek van Mormon te lezen en aan God te vragen of het waar is. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

Laat de cursisten pagina 39 van Predik mijn evangelie opslaan en laat een cursist de eerste alinea voorlezen van het gedeelte ‘Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus.’ Laat de cursisten in deze alinea een beginsel opzoeken door de volgende vraag te stellen:

  • Waarom is het Boek van Mormon een waardevol en krachtig hulpmiddel voor zendelingen? (Zorg ervoor dat de cursisten begrijpen dat het Boek van Mormon het eeuwige evangelie bevat, een overtuigend bewijs is dat Joseph Smith een profeet van God was, en eveneens een testament aangaande Jezus Christus is. (Zie LV 20:8–11.)

Om de cursisten een beter begrip van deze leer bij te brengen, kunt u enkele vragen zoals de volgende stellen:

  • Waarom is het Boek van Mormon een overtuigend bewijs dat Joseph Smith een profeet was? (Als iemand tot de conclusie komt dat het Boek van Mormon waar is, dan moeten ze ook concluderen dat Joseph Smith door God geleid werd om het te vinden en te vertalen, en dus een profeet van God was.)

  • In welke opzichten worden onderzoekers gezegend als ze het Boek van Mormon lezen en een getuigenis ontvangen dat het waar is? (Dan weten ze dat Joseph Smith een profeet was, en zijn ze voorbereid om de herstelling van het evangelie van Jezus Christus te aanvaarden en de verlossende verordeningen te ontvangen.)

Laat een cursist Moroni 10:3–5 voorlezen. Vraag:

  • Welke stappen moet iemand ondernemen om een getuigenis van het Boek van Mormon te ontvangen? (Hoewel de cursisten verschillende woorden zullen gebruiken, zullen ze waarschijnlijk dit beginsel noemen: Als we het Boek van Mormon oprecht lezen, overdenken en erover bidden, zal God door de macht van de Heilige Geest de waarheid ervan aan ons bekendmaken.)

  • Wat houdt het in om ‘met een eerlijke bedoeling’ te bidden? (Zie Moroni 10:4.) (Oprecht door de Heilige Geest een antwoord willen ontvangen en toegewijd zijn om naar het antwoord te handelen.)

Om duidelijk te maken waarom het zo belangrijk is dat een onderzoeker het Boek van Mormon leest en oprecht over de waarheid ervan bidt, laat u de video ‘Invitation to Read the Book of Mormon: Jynx’ (8:06) zien.

Stop de video op 0:55 en laat de klas even nadenken over de gedachten en gevoelens die zij zouden hebben als zij een van de zendelingen waren die Jynx lesgaven. Laat enkele cursisten vertellen wat zij tegen haar zouden zeggen.

Terwijl u de rest van de video laat zien, laat u de helft van de klas bedenken waarom onderzoekers het Boek van Mormon moeten lezen en erover moeten bidden om een getuigenis te ontvangen dat het waar is. Laat de andere helft van de klas opletten wat de zendelingen zeiden om Jynx te motiveren het Boek van Mormon te lezen. Na de video bespreekt u het volgende met de cursisten:

  • Wat zeiden en deden de zendelingen om Jynx te motiveren het Boek van Mormon te lezen en erover te bidden?

  • Wat zeiden of deden de zendelingen om de Heilige Geest van hun woorden te laten getuigen?

  • Waarom is het belangrijk dat een onderzoeker het Boek van Mormon leest en over de waarheid ervan bidt? (Zorg ervoor dat de cursisten begrijpen dat het niet voldoende is als zendelingen alleen maar exemplaren van het Boek van Mormon uitdelen. Een zendeling dient ertoe bij te dragen dat anderen aanvoelen hoe belangrijk het is om het Boek van Mormon te lezen en erover te bidden, zodat ze te weten kunnen komen dat Joseph Smith een profeet van God was en dat de kerk van Jezus Christus op aarde is hersteld.)

Leg aan de klas uit dat ze nu de kans krijgen om in een rollenspel iemand uit te nodigen het Boek van Mormon te lezen. Laat zien hoe ze iemand kunnen uitnodigen om het Boek van Mormon te lezen en over de waarheid ervan te bidden. Deel de klas op in koppels, of gebruik een van de andere lesmethoden die in het gedeelte ‘Lesactiviteiten’ in de inleiding van dit boek staan.

Geef de cursisten voldoende tijd om zich voor te bereiden een onderzoeker uit te nodigen het Boek van Mormon te lezen en in gebed te vragen of het waar is. Laat de cursisten de tekst in het vakje ‘Het Boek van Mormon gebruiken om de waarheid van de herstelling te bevestigen’, op pagina 39 van Predik mijn evangelie doorlezen. De cursisten kunnen ook pagina 15 van de zendingsbrochure De herstelling van het evangelie van Jezus Christus gebruiken. Ze kunnen de activiteit afsluiten met hun getuigenis van het Boek van Mormon en de uitnodiging om het te lezen en over de waarheid ervan in gebed te gaan.

Als alle cursisten de kans hebben gehad om hun getuigenis van het Boek van Mormon te geven met de uitnodiging om het te lezen en erover te bidden, vraagt u ze om iets over hun eigen ervaring te vertellen.

Herinner de cursisten tot slot van de les aan de zegeningen die ze zullen ontvangen als ze vóór hun zending het Boek van Mormon lezen en hun getuigenis ervan versterken. Vraag of er cursisten zijn die hun getuigenis van het Boek van Mormon willen geven. Geef uw getuigenis van het Boek van Mormon, en verzeker de cursisten dat ze vreugde zullen vinden als ze anderen uitnodigen om dit krachtige testament aangaande Jezus Christus te lezen.

Uitnodigingen om te handelen

Moedig de cursisten aan om het geleerde de komende week in praktijk te brengen. Ze kunnen het volgende overwegen:

  • Bid om een sterker getuigenis van het eerste visioen en de waarheid van het Boek van Mormon.

  • Lees het artikel ‘First Vision Accounts’ in het gedeelte Gospel Topics op lds.org/topics.

  • Leer het verslag van het eerste visioen in Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17 uit het hoofd. Vertel het aan een vriend(in) of familielid en geef je getuigenis van het belang van die gebeurtenis.

  • Bid om hulp zodat je iemand kunt vinden aan wie je een exemplaar van het Boek van Mormon kunt geven. Geef gehoor aan de influisteringen van de Geest.