Institutt
Leksjon 4: Hvordan undervise ved Ånden


4

Undervis ved Ånden

Innledning

Gode misjonærer forstår at “når et menneske taler ved Den Hellige Ånds kraft, fører Den Hellige Ånds kraft det inn i menneskenes barns hjerter” (2 Nephi 33:1). Misjonærer alene kan ikke gi velsignelsene ved vitnesbyrd og omvendelse til en annen person, uansett hvor dyktige eller erfarne de er. Bare Den hellige ånd kan bringe sann omvendelse. Når undersøkere føler at Ånden virker i dem, eller når de ser tegn på Herrens kjærlighet og barmhjertighet i sitt liv, blir de oppbygget og styrket åndelig, deres tro på Jesus Kristus vokser, og det er mer sannsynlig at de vil bli omvendt.

Forberedelse

Undervisningsforslag

Hvordan undervise ved Ånden

Forklar for elevene at president Brigham Young en gang talte om sin omvendelse til evangeliet og om misjonæren som hjalp ham å få et vitnesbyrd. Vis så videoen “En som ikke var veltalende” (6:06). Be elevene legge merke til hvordan Ånden påvirket president Brigham Young og hjalp ham å bli omvendt.

Når dere har sett filmen, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvordan hjalp det å høre den ydmyke mannen bære sitt vitnesbyrd Brigham Young å bli virkelig omvendt?

  • Hvilke prinsipper lærer dere av Brigham Youngs erfaring om å undervise ved Ånden? (Elevene kan nevne disse prinsippene: Undervisning ved Ånden kan føre til at andre omvender seg. Når vi underviser ved Ånden, må vi være oppriktige og tale fra hjertet. Vi må være ydmyke [se L&p 136:33].)

Gi elevene tid til å studere Lære og pakter 42:14; 50:13-14 og 17-23, og se etter Herrens instruksjoner til dem som forkynner hans evangelium. Spør deretter:

  • Hvilke prinsipper for undervisning i evangeliet er gitt i disse åpenbaringene? (Det finnes flere riktige svar som elevene kan gi. Svarene kan omfatte følgende prinsipp: Herren har befalt at evangeliet skal undervises ved Ånden, og på ingen annen måte.)

  • Hva sier Lære og pakter 50:22 om hva som skjer når en misjonær underviser ved Ånden? “(Både misjonæren og undersøkeren “forstår hverandre, og begge blir oppbygget og fryder seg sammen”. Forklar for elevene at undervisning ved Ånden bare kan finne sted når Den hellige ånd er tilstede, og læreren, eleven eller begge føler Ånden. Vurder å skrive dette prinsippet på tavlen.)

Minn elevene på at Åndens tilstedeværelse ikke alltid tilkjennegis ved følelser og tårer. Les om nødvendig for klassen følgende uttalelse av president Howard W. Hunter:

Bilde
President Howard W. Hunter

“Jeg vil gi dere en liten advarsel når det gjelder dette… Jeg blir bekymret når det viser seg at sterke følelser eller tårer som strømmer fritt, blir betraktet som ensbetydende med at Ånden er tilstede. Herrens ånd kan visselig frembringe sterke følelser, også tårer, men denne ytre tilkjennegivelsen bør ikke forveksles med selve Åndens nærvær.

Jeg har iakttatt mange av mine brødre i årenes løp, og vi har hatt noen sjeldne og ubeskrivelige åndelige opplevelser sammen. Alle disse opplevelsene har vært forskjellige, hver av dem spesiell på sin egen måte, og slike hellige øyeblikk kan være ledsaget av tårer, men ikke nødvendigvis. Svært ofte er de det, men noen ganger ledsages de av total stillhet. Andre ganger ledsages de av glede. De ledsages alltid av en stor tilkjennegivelse av sannheten, av åpenbaring i hjertet” (“Eternal Investments” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 10. feb. 1989], 3; si.lds.org).

For å hjelpe elevene å forstå hvordan Den hellige ånd kan påvirke både lærere og elever, skriver du følgende skriftstedhenvisninger på tavlen, eller du kan dele dem ut på et utdelingsark. (Merk: Gi bare henvisningene til elevene. Stoffet i parentes er til nytte for læreren):

Be elevene studere disse skriftstedene to og to. Be én elev i hvert par se etter hvordan Den hellige ånd kan påvirke en lærer i evangeliet, mens den andre eleven ser etter hvordan Den hellige ånd kan påvirke en som blir undervist. La dem så snakke med hverandre om det de har lært. Når parene har fått tilstrekkelig tid til å snakke om det de har lært, kan du stille spørsmål som de følgende for å hjelpe dem å analysere det de leste:

  • Hva sier versene dere studerte, om hvordan Ånden påvirker dem som underviser? (Når elevene svarer, kan du spørre dem hvilke skriftsteder de fant svarene sine i.)

  • Hvordan kan Ånden påvirke andre til å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium?

  • Hvordan viser disse skriftstedene hvorfor det er viktig for misjonærer å undervise ved Ånden?

Innby Ånden når du underviser

Fortell klassen at Forkynn mitt evangelium har flere kapitler som forklarer hva misjonærer kan gjøre for å innby Åndens veiledning når de underviser. Del klassen i små grupper på ikke mer enn fire elever hver. Be hver gruppe studere en av følgende deler av Forkynn mitt evangelium:

  1. “Hvordan du begynner å undervise,” side 178-79 (ikke inkludert aktivitetsruten)

  2. “Tilpass undervisningen for å dekke behov”, side 179-80 (ikke inkludert aktivitets- og skriftstudierutene)

  3. “Undervis for å gi forståelse,”, side 185-86 (ikke inkludert skriftstudieruten)

  4. “Lytt,” side 188-89 (ikke inkludert aktivitetsruten)

Skriv følgende instruksjoner på tavlen slik at gruppene kan vite hva de skal gjøre:

Les deres del av Forkynn mitt evangelium.

Snakk sammen i gruppene deres om hvilke prinsipper dere leste om som gjør misjonærer i stand til å være mer effektive lærere og til å ha Ånden med seg når de underviser.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be en elev fra hver gruppe sammenfatte hvordan ferdigheten de leste om, kan bidra til en misjonærs evne til å undervise ved Den hellige ånd. Be en elev sammenfatte viktige punkter på tavlen. Mens gruppene sammenfatter tankene sine, kan du vurdere å stille spørsmål som de følgende:

  • Hvordan kan det å innlede en leksjon på riktig måte innby Den hellige ånd til å ledsage undervisningen av leksjonen?

  • Hvordan kan det å holde evangeliebudskapet enkelt innby Den hellige ånd til å undervise og oppbygge en undersøker?

  • Hvordan kan det å holde leksjonen fokusert på undersøkerens behov, innby Den hellige ånd?

  • Hvordan vil det å lytte til hva en undersøker sier, bidra til en misjonærs evne til å undervise ved Ånden?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan noen av de ovennevnte undervisningsferdighetene ser ut, kan du vise videoen “Undervis personer, ikke leksjoner: Jynx” (6:34). Be elevene se etter tegn på at misjonærene underviste ved Ånden. Elevene kan se spesielt etter hvordan misjonærene brukte ferdighetene klassen studerte i Forkynn mitt evangelium, og hvordan bruk av disse ferdighetene innbød Ånden i misjonærenes undervisning.

Når dere har sett filmen, kan dere snakke om følgende:

  • Hva gjorde misjonærene i sin undervisning som satte dem i stand til å undervise ved Ånden?

  • Hvilke tegn så dere på at Jynx lærte ved Ånden?

Før du fortsetter, kan du gi elevene tid til å skrive ned svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan vil dere anvende prinsippene vi har snakket om så langt i denne leksjonen?

Hjelp undersøkere å oppfatte Ånden

Be noen elever etter tur lese høyt det som står under “Åndens kraft i omvendelse” på side 92-93 i Forkynn mitt evangelium (ikke inkludert aktivitets- og skriftstudierutene). Be resten av klassen følge med, og markere ord eller uttrykk som beskriver hva en undersøker må føle for at omvendelse skal finne sted. Spør deretter:

  • Hva må undersøkere føle for at omvendelse skal finne sted? (Sørg for at elevene peker på følgende prinsipp: Hvis undersøkere føler at Ånden virker på dem, er de mer tilbøyelig til å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium.)

  • Hvordan kan dere vite når en undersøker føler Den hellige ånds innflytelse? (Mulige svar: Misjonæren føler Den hellige ånd. Undersøkeren føler seg trygg på å stille spørsmål, ønsker å lære mer og er villig til å inngå og holde forpliktelser. Det finnes forståelse, en følelse av glede og nærhet til Gud, og det oppstår dypere vennskap mellom misjonæren og undersøkeren.)

  • Eldste M. Russell Ballard har sagt: “Opplevelser med Ånden følger naturlig når en person er villig til å prøve ordet” (“Nå er tiden inne,” Liahona, jan. 2001, 89). Hva kan en misjonær gjøre for å oppmuntre undersøkere til å prøve ordet?

Forklar for elevene at en av deres mest krevende oppgaver som misjonær vil være å hjelpe undersøkere å oppfatte tilskyndelser fra Den hellige ånd, og deretter hjelpe dem å handle ifølge disse tankene og følelsene. Ved Den hellige ånds inspirasjon kan misjonærer vite hvilke åndelige tilskyndelser en undersøker trenger å motta for å bli omvendt, og de kan skape et miljø hvor disse tilskyndelsene kan komme.

For å vise hvordan dette kan gjøres, kan du vise videoen “Teaching about the Holy Ghost and Prayer: John” (5:00). Be klassen se etter hvordan misjonærene hjalp John å lære å oppfatte Ånden.

Etter videoen kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvordan hjalp misjonærene John å oppfatte Ånden?

  • Hva gjorde misjonærene for å hjelpe John å vite hvordan han kunne motta svar fra Herren?

Be elevene lese Lære og pakter 11:12, og be dem så snakke om følgende spørsmål to og to sammen:

  • Hvis en undersøker spurte deg hvordan Den hellige ånd føles, hvordan ville Lære og pakter 11:12 hjelpe deg å svare?

Følg Åndens tilskyndelser

Vis følgende sitat, og be en elev lese det høyt:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Kommunikasjon med vår himmelske Fader er ingen ubetydelig sak. Det er et hellig privilegium. Det er basert på evige, uforanderlige prinsipper. Vi får hjelp av vår Fader i himmelen som svar på vår tro, lydighet og riktig bruk av handlefrihet” (Richard G. Scott, “Slik kan du få åpenbaring og inspirasjon for ditt eget liv,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 47).

Spør deretter:

  • Hvordan kan vår kommunikasjon med vår himmelske Fader bli overfladisk? Hva kan vi gjøre for at våre bønner skal bli mer meningsfylte?

  • Hva betyr det for dere at “vi får hjelp av vår Fader i himmelen som svar på vår tro, lydighet og riktig bruk av handlefrihet”? (Selv om de kan bruke forskjellige ord, vil elevene sannsynligvis svare noe sånt som dette: Vi får hjelp av vår himmelske Fader når vi fokuserer på å øke vår tro, lydighet og riktige bruk av handlefrihet. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

For å styrke elevenes forståelse av dette prinsippet, kan du vise følgende to sitater av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese dem høyt for klassen:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Denne Åndens røst taler mildt og tilskynder deg til hva du skal gjøre eller hva du skal si, eller den kan varsle eller advare deg.

Ignorer eller være ulydig mot disse tilskyndelsene, og Ånden vil forlate deg. Det er ditt valg – din handlefrihet” (“Personlig åpenbaring – Gaven, prøven og løftet,” Lys over Norge, jan. 1995, 59).

Bilde
President Boyd K. Packer

Ånden vekker ikke vår oppmerksomhet ved å rope eller riste i oss med tung hånd. Den hvisker. Den kjærtegner oss så mildt at vi kanskje ikke føler den i det hele tatt hvis vi er opptatt med noe annet …

Fra tid til annen vil Ånden øve et tilstrekkelig sterkt press til at vi blir oppmerksomme. Men hvis vi ikke gir akt på denne milde følelsen, vil Ånden oftest trekke seg tilbake og vente til vi kommer for å søke og lytte” (“Herrens lys,” Lys over Norge, juli 1983, 30).

  • Hva lærer dere av denne undervisningen fra president Packer?

  • Ettersom Den hellige ånd taler mildt, hva kan gjøre det vanskelig å høre eller oppfatte Ånden i dagens samfunn?

Når elevene svarer, kan du vurdere å drøfte hvordan overdreven bruk av elektronisk utstyr kan gjøre det vanskelig å oppfatte Ånden. (Du finner mer om dette emnet i eldste M. Russell Ballard, “Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!” [Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 4. mai 2014].)

Vurder så å lese følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Ydmykhet er av største betydning for å oppnå åndelig kunnskap. Å være ydmyk er å være lærevillig. Ydmykhet gjør det mulig å bli instruert av Ånden og undervist fra kilder som er inspirert av Herren, som for eksempel Skriftene. Den personlige vekst og forståelses frø spirer og blomstrer i ydmykhetens fruktbare jord. Deres frukt er åndelig kunnskap som skal veilede oss i dette liv og i det neste.

En stolt person kan ikke kjenne det som hører Ånden til. Paulus forkynte denne sannhet og sa:

‘Slik vet heller ikke noen hva som bor i Gud, uten Guds Ånd …

Men et sjelelig menneske tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig vis’ (1 Korinterbrev 2:11, 14)” (“Skaff deg åndelig kunnskap,” Lys over Norge, jan. 1994, 88).

  • Hvilken rolle spiller ydmykhet for vår evne til å motta og oppfatte Åndens tilskyndelser?

  • Har du opplevd å bli veiledet av Ånden? Hvordan føltes det? Hvordan visste du at det var Ånden? (Se Moroni 7:13.)

Hvis tiden tillater det, kan du dele klassen i to. Forklar for elevene at de skal se på to situasjonsstudier fra Skriftene for å se hvordan Herrens ånd ledet Hans tjeneres arbeid. Be halve klassen lese Apostlenes gjerninger 4:5–13. Fortell denne halvdelen av klassen at i Apostlenes gjerninger 3 helbredet Peter og Johannes en mann. I Apostlenes gjerninger 4 ble de arrestert og ført frem for jødiske ledere for å bli avhørt om helbredelsen. Be den andre halvdelen av klassen studere Apostlenes gjerninger 16:6-15. Fortell denne halvdelen av klassen at disse versene handler om Paulus under en av hans misjonsreiser. Be begge halvdelene av klassen merke seg hvordan Den hellige ånd hjalp Peter eller Paulus å forkynne evangeliet. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hvordan Den hellige ånd veiledet henholdsvis Peter og Paulus. Spør deretter:

  • Hvordan brukte Peter og Paulus sin handlefrihet til å følge Åndens veiledning?

  • Hvilke bevis har vi på at Peter og Paulus fulgte Ånden?

  • Hva skjedde med Peter i Apostlenes gjerninger 4 og Paulus i Apostlenes gjerninger 16 fordi hver av dem fulgte Åndens veiledning?

  • Hvordan har dere blitt velsignet ved å følge Den hellige ånds veiledning?

Avslutt med å oppfordre elevene til å vitne om hvordan Herren har velsignet dem ved sin Ånd. Be dem overveie hvordan det å lære mer om å undervise ved Ånden, har påvirket deres ønske om å innby andre til Kristus. Forsikre dem om at når de søker Ånden i sitt liv, vil de styrke sin evne til å undervise ved Ånden.

Oppfordringer til å handle

Be elevene forberede seg til å undervise i evangeliet ved Ånden ved å gjennomføre ett eller flere av følgende forslag til aktiviteter:

  • Se på noen episoder av The District (som finnes på LDS.org) når du forbereder deg til å reise på misjon.

  • Øv på forskjellige måter å innlede en leksjon med noen av de effektive måtene å innby Ånden på som er nevnt i Forkynn mitt evangelium, side 178-79.

  • Tenk på en person du ønsker å styrke i evangeliet, og be for vedkommende. Be om å finne et evangeliebudskap du kan dele med vedkommende. Del budskapet og ditt vitnesbyrd med vedkommende, enten ansikt til ansikt eller via sosiale medier.