Institutt
Leksjon 12: Finn mennesker å undervise


12

Finn mennesker å undervise

Innledning

Misjonærer kan ikke dele evangeliet med andre før de finner noen å undervise. Å finne mennesker krever at de utøver tro – tro til å snakke med folk om Jesu Kristi evangelium, tro til å se etter undervisningsanledninger og tro på at Gud vil lede dem til noen som er beredt til å lytte. Den mest effektive måten å finne noen å undervise på er gjennom medlemmer av Kirken. Alle medlemmer av Kirken, også fremtidige misjonærer, har et personlig ansvar for å bidra til å finne dem som er rede til å motta det gjengitte evangelium. Unge mennesker kan forberede seg til heltidstjeneste ved å dele evangeliet med andre nå, både personlig og via Internett-ressurser.

Forberedelse

Undervisningsforslag

Utvikle tro til å finne noen å undervise

Forklar at president Wilford Woodruff var misjonær i England kort tid etter at han ble ordinert til apostel. Vis, og be elevene bytte på å lese høyt, følgende beretning for å forklare viktigheten av å søke Herrens hjelp til å finne noen å undervise. Be klassen se etter hva eldste Woodruff gjorde for å finne noen å undervise:

Bilde
President Wilford Woodruff

“Eldste Woodruff søkte Herren i bønn… for å finne ut hvor han skulle dra. Han fortalte: ‘Jeg trodde det var mitt privilegium og min plikt å få vite Herrens vilje angående denne sak. Derfor ba jeg min himmelske Fader i Jesu Kristi navn om å la meg vite hans vilje i dette, og da jeg spurte, svarte Herren og viste meg at det var hans vilje at jeg straks skulle reise til det sydlige England. Jeg snakket med bror William Benbow om saken. Han hadde bodd i Herefordshire og hadde fremdeles venner der. Han ønsket sterkt at jeg skulle besøke den delen av landet, og tilbød seg generøst å følge meg til sin brors hus og betale reisen for meg, noe jeg med glede tok imot.’

Den 4. mars 1840 ankom eldste Woodruff og William Benbow hjemmet til Williams bror John. ‘I løpet av en time etter vår ankomst,’ mintes president Woodruff, ‘fant jeg ut hvorfor Herren hadde sendt meg dit… Jeg oppdaget en gruppe menn og kvinner, omkring seks hundre, som hadde gått sammen under navnet De forente Brødre, og som søkte å opprette den gamle orden. De ønsket å finne det evangelium som profetene og apostlene hadde forkynt, slik jeg ønsket i min ungdom.’

Ved flittig studium av Bibelen forberedte John Benbow og hans familie seg til å ta imot det gjengitte evangelium.

Familien Benbow aksepterte raskt gjenopprettelsens budskap, og William vendte tilbake til Staffordshire ‘etter å ha fått det gledelige privilegium å se sin bror John Benbow og hele hans hus… bli døpt inn i den nye og evige pakt.’ Eldste Woodruff oppholdt seg i området i omkring åtte måneder. Han fortalte senere: ‘De første 30 dager etter at jeg kom til Herefordshire, døpte jeg 45 predikanter og flere hundre medlemmer… Vi bragte to tusen inn i Kirken etter omkring åtte måneders misjonærarbeid.’

President Woodruff skrev om denne erfaringen: ‘Hele denne historien om misjonen i Herefordshire viser hvor viktig det er å lytte til Guds stille, lave røst og Den hellige ånds åpenbaringer. Herren hadde et folk der som var forberedt til å ta imot evangeliet. De ba om lys og sannhet, og Herren sendte meg til dem’” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff [2004], 90–91).

Spør elevene:

  • Hva gjorde eldste Woodruff for å finne ut hvor han kunne finne noen som var rede til å motta evangeliet?

  • Hvordan hjalp Herren eldste Woodruff? (Du kan gjerne påpeke for elevene at ikke bare inspirerte Herren eldste Woodruff til å reise til Syd-England, men han åpnet også veien for at eldste Woodruff kunne undervise på John Benbows gård, hvor hundrevis av menn og kvinner hadde blitt forberedt til å motta det gjengitte evangelium.)

  • Hvilket prinsipp om å finne noen å undervise ble illustrert av eldste Woodruffs historie? (Elevenes svar kan sammenfattes ved å skrive følgende prinsipp på tavlen: Herren kan hjelpe oss å finne dem som har blitt forberedt til å ta imot evangeliet, når vi ber om hjelp, lytter til Ånden, og så handler i tro.)

Be klassen slå opp side 157 i Forkynn mitt evangelium, og be en elev lese høyt første avsnitt under overskriften “Utvikle tro til å finne”. Spør deretter:

  • Hvordan er det å vite at “Herren forbereder mennesker til å ta imot deg og det gjengitte evangelium” med på å motivere deg til å forberede deg til en misjon?

Be elevene lese det neste avsnittet på side 157 i Forkynn mitt evangelium, under “Guds familie”. Spør deretter:

  • Hvordan påvirker læren om at alle menn og kvinner er en del av Guds familie, dine følelser med hensyn til å finne noen å undervise?

  • Hva ba Alma om i dette sitatet fra Alma 31:34-35, da han forberedte seg til å forkynne for zoramittene?

  • Hva kan vi lære av Almas bønn?

Vis videoen “Utvikle tro til å finne” (2:55), og be elevene se etter innsikt om å finne noen å undervise. Du kan gjerne oppfordre elevene til å ta notater om det de lærer.

Spør:

  • Hvilken innsikt om å finne noen å undervise ga misjonærene i denne videoen? (Elevene kan gi svar som disse: Misjonærer skulle be om anledninger, elske andre og se dem slik Gud ser dem, og huske at Herren forbereder sine barn til å motta evangeliet, og leder sine misjonærer til å finne dem. Fordi Gud elsker sine barn, ønsker han at alle skal få anledning til å høre og ta imot evangeliet.)

  • Hvorfor er det viktig å følge tilskyndelser til å strekke seg ut til andre og innby dem til å lære om evangeliet?

Be elevene lese de tre avsnittene under “Finn dem som vil ta imot dere” på side 158 i Forkynn mitt evangelium. Spør deretter:

  • Kan dere nevne noen utfordringer vi møter når vi prøver å finne noen å undervise? (Vi vet som regel ikke hvem som er klar for evangeliet. Noen vil ikke umiddelbart anerkjenne oss som Herrens tjenere. De er kanskje ikke klar over at de leter etter det gjengitte evangelium.)

  • Hvordan hjelper Herren oss å finne noen å undervise? (Han sender Den hellige ånd for å veilede oss.)

  • Hva tror du Herren vil at misjonærer skal gjøre når de ikke ser umiddelbare resultater av sine anstrengelser for å finne noen å undervise?

Hvis det er elever i klassen som er konvertitter til Kirken, kan du vurdere å be en eller flere av dem fortelle hvordan de kom i kontakt med Kirken, og hvordan de kom frem til at misjonærene underviste dem om sannheten. Hvis det ikke er noen konvertitter i klassen, kan du be elevene tenke på en konvertitt i familien eller menigheten som de kjenner godt. Vurder å be dem fortelle om hvordan vedkommende tok imot evangeliet.

Viktigheten av medlemsmisjonærarbeid

Vis følgende uttalelse av president Thomas S. Monson, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Nå er tiden inne for medlemmer og misjonærer til å komme sammen, til å samarbeide, til å arbeide i Herrens vingård for å bringe sjeler til ham. Han har utarbeidet hjelpemidler for oss til å dele evangeliet med andre på en rekke måter, og han vil hjelpe oss i vårt arbeid hvis vi vil handle i tro for å utføre hans verk” (“Tro i arbeidet med å frelse sjeler” [tale under den verdensomspennende lederopplæringen Arbeidet med å frelse sjeler, 23. juni 2013]).

Du kan gjerne stille elevene spørsmål som de følgende:

  • Hvorfor er det viktig å huske at en Guds profet har bedt oss om å delta i medlemsmisjonærarbeidet? (Du kan gjerne henvise til Lære og pakter 88: 81, som belyser Herrens forventninger til dem som har mottatt evangeliet.)

  • Hvorfor tror du president Monson sa at “nå er tiden inne” til at medlemmer og misjonærer samarbeider?

Be så elevene slå opp side 162 i Forkynn mitt evangelium, og be tre elever bytte på å lese høyt de tre første avsnittene under overskriften “Medlemmers betydning”. Spør deretter:

  • Hva kan resultatet bli når medlemmer og misjonærer samarbeider om å forkynne evangeliet? (Elevene kan for eksempel nevne dette prinsippet: Når medlemmer innbyr andre til å bli undervist og er med på undervisningen, er det flere som blir døpt og holder seg aktive i Kirken.)

Vis videoen “Innhøstingens Herre: Familien Adams” (4:41), og be elevene legge merke til hva medlemmer av Kirken gjorde for å hjelpe familien Adams å motta evangeliets velsignelser.

Spør:

  • Hva var noen av anstrengelsene som førte til at familien Adams mottok evangeliets velsignelser?

  • Hva tror du motiverte medlemmene i videoen til å dele evangeliet med familien Adams?

Be noen elever lese høyt de to avsnittene under “Ingen anstrengelse er bortkastet” i Forkynn mitt evangelium, side 170. Vurder så å stille spørsmål som de følgende:

  • Selv om folk ikke tar imot innbydelsen til å undersøke det gjengitte evangelium, hvorfor er ingen anstrengelser for å tjene og undervise bortkastet?

  • Hvordan kan en misjonær opprettholde en god innstilling når noen velger å ikke undersøke evangeliet?

Be elevene fortelle hva de har gjort for å delta i medlemsmisjonærarbeidet. Be dem forklare hvordan det føltes da de prøvde å dele evangeliet med andre.

Delta i medlemsmisjonærarbeidet

Skriv følgende skriftsteder på tavlen, og be deretter elevene lese et av skriftstedene hver for seg, og merke seg hvilke velsignelser som loves dem som velger å delta i misjonærarbeid.

L&p 18:10, 14-16

L&p 33:6-11

L&p 100:5-6

Når elevene har fått litt tid til å gjennomgå skriftstedet de har valgt, kan du be elevene forklare versene de leste og fortelle hvordan de lovede velsignelsene kan motivere dem til å finne noen som vil motta evangeliets budskap. Oppmuntre alle klassens medlemmer til å delta i denne diskusjonen. Du kan gjerne skrive elevenes svar på tavlen ved siden av det riktige skriftstedet.

Vurder å skrive følgende prinsipp på tavlen: Som medlemsmisjonærer kan vi begynne nå å finne personer som misjonærene kan undervise.

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan delta i medlemsmisjonærarbeidet, kan du be en elev lese høyt følgende sitat av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter råd om hvordan de kan få selvtillit og mot til å ta kontakt med andre:

Bilde
Eldste M. Russell Ballard

“Brødre og søstre, frykt vil bli erstattet med tro og frimodighet når medlemmer og heltidsmisjonærer kneler i bønn og oppriktig ber Herren velsigne dem med misjonæranledninger. Deretter må vi vise vår tro og se etter muligheter til å presentere Jesu Kristi evangelium for vår himmelske Faders barn, og mulighetene vil med sikkerhet komme. Disse mulighetene vil aldri kreve et krampaktig eller påtatt svar. De vil strømme som en naturlig følge av vår kjærlighet til våre brødre og søstre. Bare vær positive, og de dere snakker med, vil føle deres kjærlighet. De vil aldri glemme den følelsen, selv om tidspunktet kanskje ikke er riktig for dem til å ta imot evangeliet. Det kan også endre seg i fremtiden under andre omstendigheter.

Det er umulig for oss å mislykkes når vi gjør vårt beste i Herrens ærend. Mens utfallet er et resultat av å utøve handlefrihet, er det vårt ansvar å dele evangeliet med andre.

Stol på Herren. Han er Den gode hyrde. Han kjenner sine får, og fårene kjenner hans røst, og i dag er den gode hyrdes røst deres og min røst. Og hvis vi ikke er engasjert, vil mange som ville hørt gjenopprettelsens budskap, bli forbigått. Enkelt sagt, er det et spørsmål om tro og handling fra vår side. Prinsippene er ganske enkle – be, personlig og i familien, om misjonæranledninger …

Dere behøver ikke å være en utadvendt person eller en veltalende, overbevisende lærer. Hvis dere har vedvarende kjærlighet og håp i dere, har Herren lovet at hvis dere ‘oppløft[er] deres røst til dette folk [og taler] de tanker som jeg skal legge i deres hjerter, [skal dere] ikke bli gjort til skamme for menneskene.

[Og] det skal bli gitt dere… i samme øyeblikk, hva dere skal si’ (L&p 100:5–6)” (“Sett din lit til Herren,” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 44).

Spør:

  • Hva foreslo eldste Ballard at medlemmer kan gjøre for å utvikle større selvtillit til å presentere evangeliet for andre?

  • På hvilke måter handler det å finne noen å undervise, om tro?

Be elevene ta seg litt tid til å se gjennom listen over “Forslag til å hjelpe medlemmer” på side 164 i Forkynn mitt evangelium, og se etter konkrete måter medlemmer kan delta i misjonærarbeidet på. Be elevene velge ett eller to forslag som de kan bruke nå til å delta i medlemsmisjonærarbeidet. Spør deretter:

  • Hvilke av disse forslagene kan dere gjøre nå for å innby andre til å høre evangeliets budskap?

  • Hvorfor tror dere at noen medlemmer av Kirken nøler med å strekke seg ut til andre slik som denne listen nevner?

Oppfordre elevene til å bruke noen minutter på å skrive ned noe de vil gjøre for å finne personer som misjonærene kan undervise. Foreslå for elevene at planene deres kan bli mer effektive hvis de skriver ned navnene på bestemte venner og familiemedlemmer som de kan dele evangeliets budskap med. Du kan gjerne foreslå at elevene tar med handlinger som å be regelmessig om misjonæranledninger, snakke med andre om emner i evangeliet, invitere andre til søndagens møter eller andre aktiviteter i Kirken, innby andre til å høre leksjoner fra misjonærene, innby andre til å lese Mormons bok og så videre. Etter anvisning fra Ånden kan du be noen elever dele sine planer med klassen.

Bruk alle hjelpemidler som Gud har forberedt

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste L. Tom Perry (1922-2015) i De tolv apostlers quorum, og be klassen lytte etter hvordan prosessen for å finne noen å undervise, er i forandring:

Bilde
Eldste L. Tom Perry

“Da jeg var ung misjonær, kunne vi snakke med kontakter på gaten og banke på dører for å dele evangeliet med andre. Verden har forandret seg siden den gang. Nå er mange oppslukt i livets travelhet. De haster hit og dit, og de er ofte mindre villige til å slippe vilt fremmede inn i sitt hjem, ubedt, for å presentere et budskap om det gjengitte evangelium. Deres viktigste kontaktpunkt med andre, også med nære venner, er ofte via Internett. Selve misjonærarbeidets natur må derfor endres hvis Herren skal kunne utføre sitt verk med å samle Israel ‘fra jordens fire hjørner’ [2 Nephi 21:12]. Misjonærene har nå tillatelse til å bruke Internett i sin proselytteringsinnsats …

Når misjonærene går inn i denne nye tidsalder, hvor de vil bruke datamaskiner i Herrens arbeid, oppfordrer vi unge og gamle, voksne, unge voksne, ungdom og barn overalt, til å bli med oss … å dele deres budskap fra evangeliet på nettet …

Akkurat slik misjonærer må tilpasse seg en verden i endring, må medlemmene også endre sitt syn på misjonærarbeidet. La meg gjøre det klart at det vi som medlemmer blir bedt om å gjøre, ikke har endret seg, men måten vi oppfyller vårt ansvar for å dele evangeliet med andre på, må tilpasses en verden i endring” (“Misjonærarbeid i digitalalderen” [tale under den verdensomspennende lederopplæringen Arbeidet med å frelse sjeler, 23. juni 2013]).

Spør:

  • Hva sier eldste Perry om hvorfor medlemmer og misjonærer må begynne å bruke Internett-ressurser når de deler evangeliet med andre? Hva er fordelene med å bruke disse ressursene?

  • Hva er noen av Internett-verktøyene eller -ressursene dere kan bruke til å dele deres vitnesbyrd om evangeliet og innby andre til å lære mer?

  • Hvordan kan dere konkret bruke disse verktøyene til å dele evangeliets budskap med andre? (Denne diskusjonen vil hjelpe elevene å finne prinsippet at etterfølgere av Jesus Kristus kan bruke moderne teknologi til å dele sitt vitnesbyrd om evangeliet med mennesker over hele verden.)

Vis følgende retningslinjer fra LDS.org, og be en elev lese første avsnitt høyt. Så kan du be andre elever lese høyt listen over retningslinjer for bruk av sosiale medier. Be klassen se etter hvordan denne informasjonen kan hjelpe dem å bli flinkere til å dele evangeliet på Internett.

“Sosiale medier kan være en mektig innflytelse i livet til dem som bruker dem. De kan gi måter å uttrykke vår tro på Jesus Kristus og styrke mellommenneskelige forhold. Kirken oppfordrer til bruk av sosiale medier så lenge det støtter Kirkens misjon, forbedrer relasjoner og åpner for åpenbaring blant vår himmelske Faders barn. Kirkens medlemmer oppfordres til å være eksempler på sin tro til alle tider og på alle steder, også når de deltar i de verdensomspennende samtalene som er tilgjengelige gjennom sosiale medier …

Her er noen forslag til bruk av sosiale medier i vårt eget liv: …

Vær høflig i din omgang med andre på Internett. Kirkens læresetninger fordrer at medlemmer behandler andre med respekt, uansett situasjon.

Gi uttrykk for ditt personlige vitnesbyrd om det gjengitte evangelium, slik du blir veiledet av Ånden. Slike budskap skulle være personlige. Ikke gi noen inntrykk av at du taler for Kirken, og ikke dann grupper som gir inntrykk av at de offisielt representerer eller støttes av Kirken.

Vær alltid et eksempel på en Kristi disippel i din omgang med andre på sosiale medier. Ditt positive eksempel kan påvirke dem du omgås. Det er klokt å slutte å omgås med dem som stadig prøver å trekke andre ned, og spesielt dem som legger ut upassende materiale …

Utøv god dømmekraft når du legger ut et innlegg på et sosialt medianettsted. Det finnes ingen sletteknapp på Internett. Bilder og innlegg kan bli værende i mange år, og kan være skadelige når du søker arbeid eller opptak til universitetet, samt andre anledninger hvor din offentlige Internett-opptegnelse kan bli kontrollert. Sørg for at din kommunikasjon er i overensstemmelse med din beslutning om å påta deg Frelserens navn” (“Social Media Helps for Members,” LDS.org).

Be elevene utveksle tanker om hvorfor forslagene på denne listen er viktige for dem å huske på når de deler evangeliet på Internett.

Hvis det finnes tilstrekkelig med tid, kan du vurdere å be en elev vise klassen hvordan de kan dele videoer eller annet materiell fra LDS.org eller mormon.org ved hjelp av sosiale medier. Du kan gjerne be en annen elev vise hvordan man oppretter en profil på mormon.org.

Vurder å vise videoen “Del din tro” (2:02) for å hjelpe elevene å føle seg trygge på sin evne til å bruke teknologi til å uttrykke sine følelser og sitt vitnesbyrd om evangeliet. Før du viser videoen, kan du oppfordre elevene til å se etter hvilken innflytelse en person kan ha ved å bruke teknologi til å uttrykke følelser om evangeliet.

Etter videoen kan du spørre:

  • Hvordan kan teknologi styrke innsatsen til medlemmer som ønsker å dele evangeliets budskap?

Be elevene beskrive hvordan de kan bruke teknologi til å dele sitt vitnesbyrd med andre. Rund av med å bære ditt vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene i denne leksjonen.

Oppfordringer til å handle

Hjelp elevene å begynne nå å finne noen som er rede til å høre evangeliets budskap ved å gjennomføre ett eller flere av følgende forslag til aktiviteter:

  • Utfør de tingene du skrev i løpet av denne leksjonens skriftlige oppgave, for å finne personer som misjonærene kan undervise.

  • Gjennomgå kontaktlisten på mobiltelefonen, og finn et mindre aktivt medlem eller et ikke-medlem. Ring eller send SMS til vedkommende, og be ham eller henne bli med deg i kirken på søndag.

  • Utforsk nettstedet mormon.org, og utforsk nettstedets ressurser, for eksempel videoer, artikler og profiler som er lagt ut av Kirkens medlemmer. Del en film, artikkel eller en annen side med andre ved hjelp av sosiale medier.

  • Lag din egen profil på mormon.org. Del profilen din med andre ved hjelp av sosiale medier.

  • Del en Mormon Messages-video, og uttrykk dine følelser om den ved hjelp av sosiale medier.