Institutt
Leksjon 2: Vårt behov for forsoningen


2

Vårt behov for forsoningen

Innledning

Jesu Kristi forsoning står sentralt i Guds frelsesplan. Gjennom sin forsoning oppfylte Jesus Kristus sin Faders hensikter ved å forløse oss fra åndelig og fysisk død, tilfredsstille rettferdighetens krav og rense oss fra våre egne synder på betingelse av omvendelse. Frelseren trøster oss også i våre skrøpeligheter, gir oss styrke til å utrette ting som vi ikke ville være i stand til å gjøre på egenhånd, og gir oss håp om at vi kan vende tilbake til ham og vår himmelske Fader. Heltidsmisjonærer deltar i arbeidet med å frelse sjeler ved å hjelpe andre å lære hvordan de kan få tilgang til forsoningens velsignelser ved tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp, bekreftelse og å holde ut til enden.

Forberedelse

Undervisningsforslag

Hvorfor vi trenger forsoningen

Begynn med å stille elevene følgende spørsmål:

  • Hvordan lærer folk å forstå at de trenger Jesu Kristi forsoning i sitt liv?

Vis så følgende uttalelse:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“På samme måte som mennesker ikke virkelig ønsker mat før de er sultne, så ønsker de ikke Kristi frelse før de vet hvorfor de trenger Kristus.

Det er ingen som forstår ordentlig og tilstrekkelig hvorfor de trenger Kristus, før de forstår og aksepterer læren om fallet og dets virkning på menneskeheten” (President Ezra Taft Benson, A Witness and a Warning [1988], 33).

Spør deretter:

  • Hva viser vi til vi når vi snakker om Adams fall?

Vis følgende sitat, og be en elev lese det høyt for klassen:

“Fordi Adam og Eva… spiste av frukten på treet til kunnskap om godt og ondt, ble de kastet ut fra Herrens nærhet (se L&p 29:40–41). De gjennomgikk med andre ord en åndelig død. Samtidig ble de dødelige – underlagt fysisk død. Denne åndelige og fysiske død kalles fallet …

Som etterkommere av Adam og Eva arver vi en fallen tilstand i jordelivet (se Alma 42:5–9, 14). Vi er adskilt fra Herrens nærhet og underlagt fysisk død. Samtidig plasseres vi i en tilstand med motgang, hvor vi blir prøvet med livets vanskeligheter og djevelens fristelser (se 2 Nephi 2:11–14; L&p 29:39; Moses 6:48–49)” (Tro mot pakten [2004], 38).

Hjelp elevene å oppfatte læresetninger som fremsettes i dette sitatet, ved å spørre:

  • Hvordan påvirker Adams fall hver enkelt av oss som etterkommere av Adam og Eva? (I likhet med Adam og Eva er vi også underlagt både fysisk og åndelig død. Vi lever i en fallen verden, og er underlagt livets vanskeligheter og Satans fristelser. Vi har blitt avskåret fra Faderens nærhet, og trenger hjelp av Frelseren for å vende tilbake til ham.)

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen, og gi elevene noen minutter til å studere dem:

Romerne 3:23

2 Nephi 9:6-10

Alma 42:9-11, 14

Mens de studerer, kan du be elevene se etter hvordan hver enkelt av oss blir påvirket av Adam og Evas fall.

  • Hvordan kan disse skriftstedene forklare hvordan hver enkelt av oss blir påvirket av Adam og Evas fall? (Etter hvert som elevene svarer, skriver du svarene deres på tavlen. Selv om svarene deres kan variere, kan de se omtrent slik ut: Alle synder og blir urene i Guds øyne. Fordi vi synder, blir vi utestengt fra Guds nærhet, og vi vil oppleve fysisk død. Vi lever i en fallen verden og må overvinne “det naturlige menneske” [Mosiah 3:19].)

Spør elevene hvilke spørsmål de har om læresetningene og ordene de har funnet frem til. La klassen snakke sammen for å granske disse spørsmålene. Spør deretter:

  • Hvordan bidrar disse skriftstedene til å forklare hvorfor vi alle trenger Jesus Kristus? (Jesu Kristi forsoning forløser oss fra Adams fall og fra våre egne ulydige handlinger.)

Forklar at som en del av Guds barmhjertige plan, gjør Jesu Kristi forsoning det mulig for oss å unnslippe “uhyret” død og helvete (se 2 Nephi 9:10), noe som betyr fysisk og åndelig død. Vi skal alle oppstå. På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli vasket rene for våre synder når vi omvender oss. Uten Jesus Kristus ville vi ikke bare fortapes, men vi ville bli undergitt djevelen i all evighet.

Bær et kort vitnesbyrd om visdommen og barmhjertigheten i Guds plan. Forsikre elevene om at alle følgene av fallet kan overvinnes ved hjelp av Jesu Kristi forsoning.

Viktigheten av å undervise om forsoningen

Vurder å lese eller vise videoklippet av følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum. Be elevene se etter hvorfor det er viktig for oss å øke vår forståelse av forsoningen.

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Når dere… minnes oppstandelsen og prisen som ble betalt og gaven som ble gitt ved forsoningen, kan dere overveie det Skriftene sier om disse hellige begivenheter. Deres personlige vitnesbyrd om realiteten av disse vil bli styrket. De må være mer enn utenatlærte prinsipper. De må bli en del av deres personlighet som en sterk festning mot den økende mengde avskyeligheter som infiserer verden …

Uten forsoningen kunne ikke vår himmelske Faders plan for lykke fullt ut blitt iverksatt. Forsoningen gir alle mulighet til å overvinne konsekvensene av feil som blir begått i livet. Når vi adlyder en lov, mottar vi en velsignelse. Når vi bryter en lov, er ikke tidligere lydighet gyldig for å tilfredsstille rettferdighetens krav for loven som er brutt. Frelserens forsoning lar oss omvende oss fra all ulydighet og derved unngå straffen som rettferdighet ville ha pålagt oss.

Min ærbødighet og takknemlighet for Israels Helliges, Fredsfyrstens og vår Forløsers forsoning blir stadig større når jeg streber etter å forstå mer av den. Jeg innser at intet menneskelig sinn kan oppfatte fullt ut, heller ikke kan menneskets tunge passende uttrykke, hele betydningen av alt det Jesus Kristus har gjort for vår himmelske Faders barn gjennom sin forsoning. Likevel er det nødvendig at vi alle lærer det vi kan om den. Uten forsoningen, som er den vesentlige del av vår himmelske Faders plan for lykke, kunne ikke planen ha blitt iverksatt. Din forståelse av forsoningen og innsikten den gir i ditt liv, vil i stor grad forsterke din effektive bruk av all den kunnskap, erfaring og de ferdigheter du erverver her på jorden …

Vi har alle et absolutt behov for å styrke vår forståelse av betydningen av Jesu Kristi forsoning, så den vil bli et urokkelig fundament som vi bygger vårt liv på …

Grundig personlig studium av Skriftene ledsaget av inntrengende, inderlig bønn vil styrke deres forståelse og verdsettelse av hans uvurderlige forsoning” (“Han lever, Pris hans store navn!” Ensign eller Liahona, mai 2010, 75-76).

Hjelp elevene å analysere eldste Scotts uttalelse ved å stille spørsmål som de følgende:

  • Hvilke deler av eldste Scotts tale understreket viktigheten av å forstå forsoningen? (Sørg for at elevene finner utsagn som de følgende: Frelserens lidelse “vil påvirke oss ikke bare i dette liv, men også gjennom hele evigheten”, “Jesus står for balansen mellom rettferdighet og barmhjertighet basert på vår lydighet mot hans evangelium”, “Forsoningen gir alle mulighet til å overvinne konsekvensene av feil som blir begått i livet”, og “Din forståelse av forsoningen og innsikten den gir i ditt liv, vil i stor grad forsterke din effektive bruk av all den kunnskap, erfaring og de ferdigheter du erverver her på jorden”.)

  • Eldste Scott sa at forsoningens prinsipper “må være mer enn utenatlærte prinsipper. De må bli en del av deres personlighet”. Hvordan kan en fremtidig misjonær få dette til?

Mange unge forstår ikke hvilke velsignelser, annet enn tilgivelse for synder, de mottar på grunn av forsoningen. For å styrke elevenes forståelse av disse andre velsignelsene, kan du gi klassen noen minutter til å studere følgende skriftsteder, og se etter velsignelser som kommer på grunn av Jesu Kristi forsoning: Mosiah 3:19; 4:3; 24:12–15; Alma 5:12–13; 7:11–13. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem forklare noen av forsoningens mange velsignelser. Sammenfatt svarene deres på tavlen.

Vis følgende sitat, og be en elev lese det høyt:

“Etter hvert som din forståelse av Jesu Kristi forsoning vokser, vil du få et sterkere ønske om å dele evangeliet med andre” (Forkynn mitt evangelium, 2).

Hjelp elevene å forstå dette prinsippet ved å spørre:

  • Hvorfor kan vårt ønske om å dele evangeliet med andre vokse når vi forstår forsoningen?

La elevene gå sammen med et annet medlem av klassen og bytte på å lese høyt 1 Nephi 8:10–12, Enos 1:5–9, Mosiah 27:34–36 og 28:1–4. Be dem se etter et mønster som finnes i disse skriftstedene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen av dem forklare mønsteret de fant. (Etter at Lehi, Enos og Mosiahs sønner hadde opplevd forsoningens velsignelser, fikk de et ønske om å dele evangeliet med andre og hjelpe andre å motta de samme velsignelsene.)

For å hjelpe elevene å føle sannheten og viktigheten av prinsippet du skrev på tavlen, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvis det ikke er for personlig, hvilke erfaringer har du hatt med forsoningen som motiverer deg til å dele evangeliet med andre?

  • Hvordan motiverer din kunnskap om og dine følelser med hensyn til forsoningen deg til å bringe andre nærmere Jesus Kristus?

Gi elevene tid til å tenke over om deres forståelse av Jesu Kristi forsoning er en del av deres motivasjon for å reise på misjon, og hva de kan gjøre for å føle større takknemlighet for det Jesus Kristus har gjort for dem.

Hvordan hjelpe undersøkere å motta forsoningens velsignelser

Fortell elevene at ingen lære de vil undervise som misjonærer, er viktigere for både undersøkere og misjonærer å forstå og godta, enn Jesu Kristi forsoning.

Be elevene studere 2 Nephi 2:6-8, og merke seg hva Lehi sa vi skulle gjøre med vår kunnskap om forsoningen. Når noen elever har svart, kan du hjelpe dem å forstå behovet for at undersøkere forstår og godtar forsoningen ved å vise og lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“På sonekonferanser, som er noen av de beste undervisningsmulighetene vi som generalautoriteter har med disse unge eldstene og søstrene, har jeg spurt misjonærer hva de ønsker at undersøkere skal gjøre som et resultat av deres samtaler med dem.

‘Bli døpt!’ roper misjonærene i kor.

‘Ja,’ sier jeg, ‘vi ønsker at de skal bli døpt, men hva må gå forut for det?’ …

Misjonærene trekker nesten aldri frem de to mest grunnleggende ting vi ønsker at undersøkere skal gjøre før dåpen – ha tro på den Herre Jesus Kristus og omvende seg fra sine synder. Men ‘vi tror at evangeliets første prinsipper og ordinanser er: for det første, tro på Herren Jesus Kristus, for det annet, omvendelse, for det tredje, dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse, for det fjerde, håndspåleggelse for Den hellige ånds gave’ (4. trosartikkel; uthevelse tilføyd).

En konvertitts liv bygges på tro på den Herre Jesus Kristus og hans sonoffer – en overbevisning om at han virkelig er Guds Sønn, at han lever i denne stund, at han alene har nøkkelen til vår frelse og opphøyelse. Denne troen skal ledsages av ekte omvendelse, omvendelse som viser vårt ønske om å være rene og fornyet og hele, omvendelse som gjør at vi kan kreve forsoningens fulle velsignelser” (“Misjonærarbeid og forsoningen,” Liahona, okt. 2001, 26).

Spør deretter:

  • Hva må en undersøker gjøre for å gjøre krav på forsoningens fulle velsignelser? (Ha tro på Jesus Kristus, omvende seg og bli døpt.)

Forklar for elevene at Lære og pakter 20:37 beskriver hva som kreves for å bli døpt. Be elevene lese verset, og merke seg hva undersøkere skulle gjøre før de blir døpt. Spør:

  • Hva er noe av det undersøkere skulle gjøre, som viser at de utvikler tro på Jesus Kristus? (De vil ydmyke seg, omvende seg fra sine synder, utføre gode gjerninger og så videre.)

  • Hva kan misjonærene gjøre for å hjelpe undersøkere å oppfylle kravene for å bli døpt? Hvordan angår dette din hensikt som misjonær? (Minn om nødvendig elevene på prinsippene fra forrige leksjon.)

Misjonærer er befalt å forkynne omvendelse

Skriv følgende spørsmål på tavlen:

Hva er det viktigste misjonærer kan gjøre for å bringe Guds barn til Kristus?

Be elevene lese Lære og pakter 18:11-14, og se etter svar på spørsmålet på tavlen. Drøft elevenes svar på spørsmålet, og spør så:

Skriv på tavlen følgende svar på spørsmålet som allerede vises:

Misjonærer er befalt å forkynne omvendelse, slik at de som de underviser, kan få tilgang til forsoningens fulle velsignelser og begynne et nytt liv i Kristus.

Del klassen i to. Be halve klassen studere det som står under “Forsoningen” på side 50-51 i Forkynn mitt evangelium. Be den andre halvparten av klassen studere det som står under “Gjennom Kristus kan vi bli renset fra synd” på side 59-60 i Forkynn mitt evangelium. Gi elevene noen minutter på å lese og forberede seg til å undervise en to-minutters oversikt over stoffet de leser. Som en del av oversikten, kan du oppmuntre elevene til å (1) identifisere og forklare de viktigste punktene i læren, (2) dele en personlig opplevelse eller et skriftsted som støtter læren og (3) bære vitnesbyrd om det de underviser. Gi et sammendrag av disse tre trinnene på tavlen.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å forberede seg, kan du be elevene fra den første gruppen gå sammen med noen fra den andre gruppen, og bytte på å undervise hverandre. Når hver elev har fått anledning til å undervise et annet klassemedlem, kan du be en elev melde seg frivillig til å komme frem foran klassen og fremlegge oversikten sin for klassen. Etter fremføringen roser du eleven som hadde den, og ber klassen om tilbakemeldinger om denne opplevelsen. Spør om de har spørsmål, og spør deretter:

  • Hvordan føltes det å undervise og bære vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning?

  • Hva har dere oppdaget som kan hjelpe dere når dere underviser undersøkere om Jesu Kristi forsoning?

  • Hvorfor ser dere frem til å undervise andre om Jesu Kristi forsoning?

Bruk Skriftene

Forklar for elevene at som misjonærer kan de undervise med større kraft når de bruker Skriftene. La halvparten av klassen granske skriftstedene under “Forsoningen” i skriftstudieruten på side 51 i Forkynn mitt evangelium. Be den andre halvparten av klassen granske skriftstedene i skriftstudieruten på side 60 i Forkynn mitt evangelium. Be elevene velge et skriftsted om Jesu Kristi forsoning som de forstår og ville føle seg komfortable med å bære vitnesbyrd om. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å dele, spør du:

  • Hvordan kan dere bruke skriftstedet dere valgte, til å hjelpe noen å forstå Jesu Kristi forsoning? (Be noen elever om å svare.)

  • Hvorfor tror dere det er viktig at misjonærene bruker Skriftene når de underviser?

Be elevene slå opp “Bruk skriftene” på side 182 i Forkynn mitt evangelium. Be en elev lese første avsnitt, inkludert de fire punktene, og be så de andre elvene overveie hvordan deres tanker om viktigheten av å bruke Skriftene passer med utsagnet i Forkynn mitt evangelium.

Fortell klassen at de om noen minutter skal undervise en annen elev ved hjelp av skriftstedet om forsoningen som de valgte tidligere. Forklar at det finnes prinsipper i Forkynn mitt evangelium som vil hjelpe dem når de underviser. Be en elev lese høyt det som står under “Introduser skriftstedet” på side 183 i Forkynn mitt evangelium. Spør om elevene har spørsmål om dette trinnet, og gi dem tid til å overveie hvordan de kan introdusere skriftstedet de har valgt.

Be så en annen elev lese høyt det som står under “Les skriftstedet” på side 183 i Forkynn mitt evangelium. Gi elevene tid til å lese sitt utvalgte skriftsted og merke seg ord eller uttrykk de kanskje må forklare for en undersøker. Be så en tredje elev lese høyt det som står under “Anvend skriftstedene” på side 183. Spør igjen elevene om de har noen spørsmål.

For å hjelpe elevene å lykkes med å undervise fra Skriftene, skulle du vise dem denne ferdigheten. Vurder å velge et vers eller to fra Mosiah 3:7-11 og 16-19 å undervise, slik at du ikke bruker et av skriftstedene som elevene har valgt. Gjør det enkelt og kort når du viser de tre trinnene – introdusere, lese og anvende skriftstedet. Denne demonstrasjonen vil hjelpe elevene å ikke føle seg overveldet av hva som forventes av dem. Når du er ferdig, spør du elevene om de har noen spørsmål.

Gi elevene noen minutter til å forberede seg til å undervise sitt utvalgte skriftsted ved hjelp av de tre trinnene som finnes i Forkynn mitt evangelium. La så elevene gå sammen to og to, og be dem undervise hverandre. Når elevene er ferdige med å undervise, bør du forsikre dem om at etter hvert som de studerer Skriftene og Forkynn mitt evangelium, vil deres evne til og trygghet på å undervise i evangeliet vokse.

For å runde av dagens leksjon, kan du spørre elevene om noen av dem ønsker å uttrykke sine følelser for Jesus Kristus, særlig for Jesu Kristi forsoning.

Oppfordringer til å handle

Oppfordre elevene til å gjøre noe av det følgende for å forstå Jesu Kristi forsoning bedre:

  • I ditt personlige skriftstudium kan du markere skriftsteder som hjelper deg å forstå Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Bær vitnesbyrd om forsoningen for noen hjemme, i kirken eller på Internett.

  • Når omstendighetene tillater det, kan du bære vitnesbyrd om forsoningen under en undervisningsavtale sammen med heltidsmisjonærene.

  • Ta deg tid til å studere Jesu Kristi forsoning i Skriftene hver dag.