Seminar og Institutt
Leksjon 28: Et personlig vitnesbyrd om Jesus Kristus


Leksjon 28

Et personlig vitnesbyrd om Jesus Kristus

Innledning

Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har sagt: “Som hans rettmessig ordinerte apostler bærer vi vitnesbyrd om at Jesus er den levende Kristus, Guds udødelige Sønn” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd,” Ensign eller Liahona, april 2000, 3). Gjennom hele dette kurset har vi studert Jesu Kristi evige tjenestegjerning og profetenes vitnesbyrd om ham. Når vi får et personlig vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd om at Jesus er den levende Kristus, er vi beredt til å bære vårt eget vitnesbyrd om Frelseren til andre.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

2 Nephi 25:26; Mosiah 18:8–11

Stå som vitne om Kristus

Spør elevene om noen av dem har vært i en situasjon hvor de var det eneste medlemmet av Kirken eller den eneste som var villig til å representere Kirkens normer. Be dem svare på følgende spørsmål:

  • Hva følte dere da dere taklet denne situasjonen som en etterfølger av Jesus Kristus?

  • Hva var noen meningsfylte eller krevende aspekter av opplevelsen?

Minn elevene på beretningen i Mormons bok om Alma, som ble omvendt av profeten Abinadis undervisning. Etter sin omvendelse begynte Alma også å forkynne evangeliet. I Mosiah 18 kan vi lese hans undervisning om dåpens pakt. Be en elev lese Mosiah 18:8-11 høyt. Be elevene følge med og finne frem til holdninger og handlinger som viser at en person er klar til å inngå og holde dåpens pakt. Når elevene har svart, kan du fremheve setningen “stå som Guds vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder” i vers 9. Spør deretter:

  • Hva vil det si å stå som vitne om Gud Faderen og Jesus Kristus “til alle tider og i alle ting og på alle steder”? (Mosiah 18:9).

Vis følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Apostlene er kalt og ordinert til å være spesielle vitner om Kristi navn i hele verden (se L&p 107:23), men plikten til å vitne om Kristus til alle tider og på alle steder gjelder ethvert medlem av Kirken som har mottatt Den hellige ånds vitnesbyrd” (“Witnesses of Christ,” Ensign, nov. 1990, 30).

  • Hva sier eldste Oaks om hvem som har ansvar for å bære vitnesbyrd om Jesus Kristus? (Sørg for at elevene forstår følgende sannhet: Alle medlemmer av Kirken har inngått pakt om å stå som vitner om vår himmelske Fader og Jesus Kristus.)

  • Hvordan kan vi stå som vitne om Kristus, i tillegg til å uttrykke vår tro og vårt vitnesbyrd muntlig? (For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, kan du vurdere å be dem studere Matteus 5:14–16 og 3 Nephi 18:24.)

Vis følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Under sin virksomhet på den vestlige halvkule ga Frelseren følgende befaling: ‘Løft deres lys opp så det kan skinne for verden. Se, jeg er det lys som dere skal løfte opp – det dere har sett meg gjøre’ (3 Nephi 18:24). Folk skulle kunne se noe av Jesus Kristus i oss. Måten vi oppfører oss på, snakker, ser ut og hva vi står for, vil gjenspeile ham og hans veier” (“Bli et vitne om Kristus,” Ensign eller Liahona, mars 2008, 60).

  • Hvordan har dere sett andre handle, ordlegge seg eller se ut og virke på en måte som gjenspeiler deres tro på Jesus Kristus?

  • Hvordan vil dere anbefale noen å overvinne motvilje mot, eller frykt, for å være et vitne om Jesus Kristus?

Skriv følgende på tavlen:

Tale om Kristus

Glede seg i Kristus

Forkynne om Kristus

Profetere om Kristus

Skrive om Kristus

Be elevene lese 2 Nephi 25:26 hver for seg, og be dem forklare hvordan man kan dele sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus på måtene som er sammenfattet på tavlen. For å styrke samtalen i klassen kan du bruke følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson etter behov:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Nephis ord ‘vi taler om Kristus’ [2 Nephi 25:26] antyder at vi ikke nøler med å snakke om våre følelser for Frelseren i samtaler og uformelle situasjoner. Dette er ofte situasjoner der vi på tomannshånd åpent og vennlig kan snakke om hvem han er og hva han gjorde og forkynte, idet vi oppmuntrer andre til også å elske og følge ham.

‘Vi gleder oss i Kristus’ innebærer at vi generelt har en positiv holdning som viser vår tro på Kristus. Vi vet at hans nåde er tilstrekkelig til at vi kan bli befridd fra død og synd og bli fullkommengjort i ham (se Moroni 10:32–33). Selv om vi opplever skuffelser, og også tragedier, vet vi at vår evige lykke er sikret på grunn av ham. Når vår tro på Jesus Kristus skinner gjennom, viser vi andre ‘som strever og har tungt å bære’, hvordan de kan finne hvile i ham (se Matteus 11:28-30).

‘Vi forkynner om Kristus’ viser utvilsomt til heltids- og medlemsmisjonær-arbeidet, men innbefatter også det vi gjør i våre gudstjenester, Søndagsskole-klasser og lignende sammenhenger der han er emnet for studium og undervisning. Vår deltagelse både som lærere og elever, er en del av å bære vitnesbyrd om ham …

‘Vi profeterer om Kristus’ betyr at vi gir uttrykk for vårt vitnesbyrd om ham ved Åndens kraft (se 1 Korinterbrev 12:3). ‘Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd’ (Johannes åpenbaring 19:10). I likhet med dem som i oldtiden profeterte om hans første komme, bekrefter også vi i ord og gjerning profetiene om hans annet komme …

‘Og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier’ viser hvor klokt det er å føre en permanent opptegnelse over vårt vitnesbyrd om Kristus. Vi forstår at vitnesbyrdene vi bærer, blir ‘nedtegnet i himmelen så englene kan se det, og de fryder seg over [oss]’ (L&p 62:3) Våre egne etterkommere og andre kan se på og glede seg over vårt vitnesbyrd om Kristus som er skrevet eller nedtegnet til deres nytte” (“Bli et vitne om Kristus,” Liahona, mars 2008, 58).

Når du avslutter denne delen av leksjonen, kan du oppfordre elevene til å overveie et av områdene på tavlen, og sette seg et mål for hva de vil gjøre for å bli et sterkere vitne om Jesus Kristus.

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus

Be elevene tenke tilbake på terminen og nevne noen av Jesu Kristi funksjoner og noen av emnene som er knyttet til ham, som ble drøftet i klassen. Sammenfatt elevenes svar på tavlen. (Funksjonene kan omfatte Talsmann, Frelser, Forsoner, Førstefødte, Enbårne, Jehova, Messias, Skaper. Emnene kan omfatte følgende: Jesu Kristi sentrale plass i Guds plan, hans førjordiske tjenestegjerning, den kjensgjerning at han lever, hans etterjordiske virke, det annet komme, hans tusenårige regjeringstid, gjengivelsen av hans evangelium, hans lederskap i Kirken og hvordan han er verdens lys og liv.)

Last ned og vis et videoopptak av følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley (1910–2008), hvor han bar sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Hvis videoen ikke er tilgjengelig på ditt språk, kan du be en elev lese uttalelsen høyt.

Bilde
President Gordon B. Hinckley

Jesus er min venn. Ingen annen har gitt meg så mye. ‘Ingen har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner’ (Johannes 15:13). Han ga sitt liv for meg. Han åpnet veien til evig liv. Bare en Gud kunne gjøre det. Jeg håper at jeg er verdig til å være hans venn.

Han er mitt forbilde. Hans liv, hans fullstendig uselviske adferd, hans åpne favn mot dem som var i nød, og hans endelige offer står alt sammen som et forbilde for meg …

Han er min lærer. Ingen annen røst har talt så underfulle ord …

Han er min helbreder. Jeg står i undring over hans underfulle mirakler …

Han er min leder. Jeg er beæret over å være en i den lange rekken av personer som elsker ham, og som har fulgt ham i de to tusen år som har gått siden hans fødsel …

Han er min Frelser og min Forløser. Ved å gi sitt liv, i smerte og ubeskrivelig lidelse, har han bøyd seg ned for å løfte meg, og hver og en av oss, og alle Guds sønner og døtre, fra det evige mørkets avgrunn som følger døden… Min takknemlighet kjenner ingen grenser. Min takk til min Herre er uten ende.

Han er min Gud og min Konge. Fra evighet til evighet vil han regjere og styre som kongers Konge og herrers Herre. Det vil ikke være noen ende på hans herredømme. Hans herlighet vil aldri slukne” (“Mitt vitnesbyrd,” Liahona, juli 2000, 82).

Fremlegg følgende situasjon for elevene: Hvis noen spurte dere om hva dere tror med hensyn til Jesus Kristus, hvilke tre eller fire tanker ville dere ønske å understreke mest? Gi elevene tid til å skrive ned tankene sine. Be elevene gå sammen to og to og dele svarene sine med hverandre. Be dem samtale om hvorfor de valgte det de gjorde, og eventuelle erfaringer de har hatt som kan ha styrket deres forståelse av og kjærlighet til Frelseren. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre om noen av dem ønsker å bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus for klassen.

Avslutt med å bære ditt eget vitnesbyrd om den levende Jesu Kristi evige tjenestegjerning. Vurder å uttrykke din takknemlighet for de mange viktige funksjoner vår Herre Jesus Kristus har hatt gjennom alle tider. Gi så elevene følgende utfordring: Nå som dette kurset er slutt, skulle dere tenke over hvem dere kjenner som ville bli styrket ved å høre deres vitnesbyrd om Frelseren. I den kommende uken og i tiden fremover kan dere finne ut hvem dere vil påvirke og hvordan dere vil bære deres vitnesbyrd.

Elevenes leseoppdrag