Seminar og Institutt
Uke 11: Jesus Kristus gikk omkring og gjorde vel


Leksjon 11

Jesus Kristus gikk omkring og gjorde vel

Innledning

“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” forklarer at “[Jesus] ‘gikk omkring og gjorde vel’ (Apostlenes gjerninger 10:38), men likevel ble han foraktet for det” (Ensign eller Liahona, april 2000, 2). Som Jesu Kristi disipler skulle vi følge hans eksempel på å gjøre godt, til tross for at vi kan bli forfulgt for det. I denne leksjonen skal elevene snakke om hvorfor vi skulle behandle dem som behandler oss dårlig på grunn av vår tro, med den samme kjærlighet og respekt som Jesus viste sine forfølgere. Når vi følger Frelserens eksempel, vil vi bli velsignet med mot til å etterleve og forsvare vår tro, og vi vil være i stand til å hjelpe andre å komme nærmere Herren.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Matteus 5:43–47; 9:9–13; 12:22–30; Markus 3:1–6; 11:15–19; Johannes 11:43–53

Jesus Kristus ble forfulgt for å gjøre godt

Begynn leksjonen med å stille elevene følgende spørsmål:

  • Når dere tenker på Frelserens eksemplariske liv, hva er det blant alt det gode han gjorde i jordelivet, som skiller seg mest ut for dere?

Når elevene har svart, kan du lese (eller fortelle med egne ord) følgende beretning som eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum fortalte om to misjonærer:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Med beundring for og oppmuntring til alle som trenger å være standhaftig i disse siste dager, sier jeg til alle, og spesielt Kirkens ungdom, at hvis dere ikke allerede har gjort det, vil dere en dag måtte forsvare deres tro eller kanskje til og med tåle å bli behandlet dårlig bare fordi dere er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Slike øyeblikk vil kreve både mot og høflighet fra deres side.

En misjonærsøster skrev for eksempel nylig til meg: ‘Min ledsager og jeg så en mann som satt på en benk på torget og spiste lunsj. Da vi nærmet oss, så han opp og så misjonærnavneskiltene våre. Med et forferdelig ansiktsuttrykk spratt han opp og løftet hånden for å slå meg. Jeg dukket akkurat i tide, men da spyttet han maten sin over hele meg og begynte å banne på verste vis mot oss. Vi gikk vår vei og sa ingenting. Jeg prøvde å tørke maten bort fra ansiktet, bare for å kjenne en ladning potetmos treffe meg i bakhodet. Iblant er det vanskelig å være misjonær, for akkurat da ville jeg gå tilbake, ta tak i den lille mannen og si: “Unnskyld meg!” Men jeg gjorde det ikke’” (“Kostnaden og velsignelsene ved å være en disippel,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 6).

Be elevene lese Matteus 5:43-47 hver for seg for å finne et prinsipp Jesus forkynte i sin Bergpreken, som disse søstermisjonærene praktiserte. (Du kan gjerne foreslå at når elevene leser, kan de øve på skriftstudieferdigheten å bytte ut navn for å bidra til å personliggjøre budskapet i disse versene. For å øve på denne ferdigheten, skulle elevene sette inn sitt eget navn i stedet for ordene dere og du.)

  • Kan du nevne et prinsipp Jesus forkynte i disse versene? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne følgende prinsipp: Hvis vi skal følge Jesu Kristi læresetninger, må vi lære å elske våre fiender og være vennlige mot dem som forfølger oss.)

  • Hva gjør dette prinsippet i evangeliet vanskelig å etterleve?

Vis følgende uttalelse på tavlen:

“[Jesus] ‘gikk omkring og gjorde vel’ (Apostlenes gjerninger 10:38), men likevel ble han foraktet for det” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd,” Ensign eller Liahona, april 2000, 2).

Forklar at selv om Frelseren ble godtatt av mange både i Galilea og Judea, og mange så hans gode gjerninger som et vitne om hans guddommelighet, var det andre som foraktet og forfulgte ham for hans gode gjerninger.

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen under “Jesus gikk omkring og gjorde vel”:

Matteus 9:9-13

Matteus 12:22–30

Markus 3:1-6

Markus 11:15-19

Johannes 11:43-53

Del klassen i små grupper, og be hver gruppe studere et av skriftstedene som står på tavlen. Be elevene finne frem til den gode gjerningen Jesus gjorde i hvert skriftsted, og hvordan folk reagerte på den. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Forklar at denne serien med skriftsteder viser et mønster i Herrens liv som vi kan lære av. Still følgende spørsmål:

  • Hva la dere merke til ved hvordan Frelseren reagerte på forfølgelsen han opplevde?

Oppfordre elevene til å se for seg begivenheten som beskrives i skriftstedet de studerte. Spør deretter:

  • Hvilke tanker eller følelser kunne du hatt hvis du hadde sett Jesus ved denne anledningen?

  • Hva tror du Jesus ønsker at du skal lære av hans ord og handlinger i dette tilfellet? (Det følgende er ett prinsipp elevene kan finne: Når vi prøver å følge Frelserens eksempel på å gjøre godt, vil vi noen ganger måtte tåle forfølgelse.)

Matteus 5:9–12, 21–24, 38–41; 6:14–15; 7:1–5, 12

Vår reaksjon på forfølgelse

Fortell elevene at i sin Bergpreken ga Jesus Kristus sine disipler råd om hvordan de skulle reagere når de ble forfulgt. Kopier følgende setning og skriftstedhenvisninger på tavlen, og be hver elev om å lese minst ett av skriftstedene. Be elevene nevne et prinsipp Jesus forkynte i skriftstedet de leste, som kan veilede dem i deres omgang med andre.

Hvordan man kan reagere på forfølgelse

Matteus 5:9-12

Matteus 5:21–24 (se også 3 Nephi 12:22)

Matteus 5:38–41; 7:12

Matteus 6:14–15 (se også L&p 64:9–10)

Matteus 7:1-5

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem forklare prinsippene de har funnet, og hvordan de angår vårt forhold til andre mennesker. Når elevene presenterer prinsippene de har funnet i Matteus 5:21–24, kan du gjerne påpeke at 3 Nephi 12:22 og Joseph Smiths oversettelse av Matteus 5 utelater ordene “uten grunn” (Matteus 5:22; se også Joseph Smiths oversettelse, Matteus 5:24 [i Matteus 5:22, fotnote b]). (Når elevene svarer, legger du vekt på følgende sannhet: Vår himmelske Fader forventer at vi følger Jesu Kristi eksempel når vi blir forfulgt for vår tro.)

Vis følgende uttalelser av eldste Jeffrey R. Holland og eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Forsvar deres tro med høflighet og medfølelse, men forsvar den” (Jeffrey R. Holland, “Kostnaden og velsignelsene ved å være en disippel,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 9).

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Kristi etterfølgere skulle være eksempler på høflighet. Vi skulle elske alle mennesker, være gode til å lytte og ta hensyn til deres oppriktige trosoppfatninger. Selv om vi kan være uenige, skulle vi ikke være ubehagelige. Våre standpunkter og vår kommunikasjon om kontroversielle emner skulle ikke være kranglevoren. Vi skulle være kloke når vi forklarer og fremmer våre standpunkter og utøve vår innflytelse …

Når våre standpunkter ikke vinner frem, skulle vi elskverdig akseptere ugunstige resultater og vise våre motstandere høflighet” (Dallin H. Oaks, “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 27).

Snakk med elevene om utfordringene og velsignelsene ved å følge rådene fra eldste Holland og eldste Oaks. Be så en elev lese Matteus 5:9–12 høyt.

  • Hva sier disse versene om hvilke løfter Jesus ga som kan gjøre det lettere å reagere på en Kristus-lignende måte når vi blir forfulgt for vår religiøse tro?

Be elevene grunne på hvordan de kan anvende en eller flere av Frelserens læresetninger i Bergprekenen på et forhold de har til noen nå, eller hvordan de kunne ha anvendt dem på en tidligere erfaring. Spør om noen av elevene er villige til å dele sine tanker med klassen.

Gi hver elev en kopi av følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Enkelte tror feilaktig at reaksjoner som stillhet, saktmodighet, tilgivelse og å bære ydmykt vitnesbyrd er passivt eller svakt. Men å ‘elsk[e våre] fiender, velsign[e] dem som forbanner [oss], gjør[e] vel imot dem som hater [oss], og be for dem som forfølger [oss]’ (Matteus 5:44) krever tro, styrke og, ikke minst, kristent mot …

Når vi ikke tar igjen – når vi vender det andre kinn til og unngår å bli sinte – står vi også sammen med Frelseren. Vi formidler hans kjærlighet, som er den eneste kraft som kan underkue den onde og gi våre anklagere svar uten å anklage dem til gjengjeld. Det er ikke svakhet. Det er kristent mot …

Når vi svarer andre, vil enhver omstendighet være forskjellig. Heldigvis kjenner Herren våre anklageres hjerte og vet hvordan vi kan reagere mest mulig effektivt. Når Kristi sanne disipler søker Åndens veiledning, mottar de inspirasjon tilpasset hvert tilfelle. Og i hvert tilfelle reagerer sanne disipler på en måte som innbyr Herrens ånd …

Som sanne disipler må vi hovedsakelig være opptatt av andres velferd, ikke personlig oppreisning. Spørsmål og kritikk gir oss en mulighet til å strekke oss ut til andre og vise at de betyr noe for vår himmelske Fader og for oss. Vårt mål skulle være å hjelpe dem å forstå sannheten, ikke forsvare vårt ego eller score poeng i en teologisk debatt. Vårt dyptfølte vitnesbyrd er det mest effektive svar vi kan gi våre anklagere” (“Kristent mot: Prisen for å være disippel,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 72, 73–74).

Gi elevene tid til å lese og markere prinsipper som eldste Hales underviser. Be dem fortelle om det de har lært. Ved behov kan dere drøfte noen av eller alle følgende spørsmål:

  • Hvordan kan våre handlinger overfor andre mennesker påvirke deres forhold til Gud? (Hjelp elevene å oppfatte følgende prinsipp: Når vi følger Kristi eksempel på å reagere med kjærlighet og vennlighet overfor dem som motarbeider oss, kan vi styrke deres forhold til Gud, så vel som vårt eget.)

  • Hvordan er det å behandle andre på denne måten en del av dåpspakten vi har inngått med vår himmelske Fader? (Det er en viktig måte å stå som Guds vitner til alle tider, i alle ting og på alle steder på [se Mosiah 18:9].)

Spør elevene om de har hatt en opplevelse hvor det å følge Frelserens eksempel og læresetninger gjorde dem i stand til å hjelpe andre å komme nærmere Herren. Be noen elever fortelle om sine erfaringer.

Oppfordre elevene til å granske sitt forhold til andre, finne ett som kan trenge forbedring, og skrive ned hvordan de vil anvende prinsippene dere har snakket om i dag, på dette forholdet.

Elevenes leseoppdrag