Instituutti
Oppiaihe 22, luokan valmistautumisaineisto: Pluraaliavioliitto


”Oppiaihe 22, luokan valmistautumisaineisto: Pluraaliavioliitto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto, 2019

”Oppiaihe 22, luokan valmistautumisaineisto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 22, luokan valmistautumisaineisto

Pluraaliavioliitto

Kuva
Abraham Mamren tammistossa, Grant Romney Clawson

Herra opetti Abrahamille, että yksi kuolevaisuuden tarkoituksista on koetella Jumalan lapsia, jotta nähtäisiin, ”tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:25). Jotkin Jumalan käskyistä voivat tuntua hyvin vaikeilta, varsinkin kun ne ovat vastoin kulttuurinormeja tai omia odotuksiamme. Kun opiskelet, pohdi, mitä voit oppia profeetta Joseph Smithin ja varhaisten pyhien poikkeuksellisesta uskosta ja kuuliaisuudesta Herran käskylle harjoittaa pluraaliavioliittoa.

Osa 1

Miksi profeetta Joseph Smith ja monet varhaisista pyhistä harjoittivat pluraaliavioliittoa?

Jo vuonna 1831, kun Joseph Smith työskenteli Vanhan testamentin innoitetun käännöksen parissa, hän rukoili ymmärtääkseen, miksi jotkut muinaiset profeetat ja Israelin kuninkaat harjoittivat pluraaliavioliittoa (ks. luvun OL 132 johdanto ja jae 1). Herra antoi profeetalle ilmoituksen.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 132:34–37.

Jakeen 37 sana sivuvaimo tarkoittaa naista, joka Vanhan testamentin aikoina oli laillisesti vihitty mieheen mutta jolla oli vaimoa alempi yhteiskunnallinen asema. Sivuvaimot eivät kuuluneet pluraaliavioliittokäytäntöön meidän taloudenhoitokaudellamme.

Jokin aika sen jälkeen kun Herra oli ilmoittanut pluraaliavioliiton periaatteen Joseph Smithille, Hän käski profeettaa elämään tämän periaatteen mukaan ja opettamaan sitä muille. Vaikka emme ymmärräkään Jumalan kaikkia tarkoituksia aloittaa pluraaliavioliitto kirkon varhaisina aikoina, sen käyttöön ottaminen oli osa kaiken palauttamista myöhempinä aikoina (ks. OL 132:40, 45; ks. myös Ap. t. 3:19–21).

Osa 2

Mitä tiedämme siitä, miten profeetta Joseph Smith koki pluraaliavioliiton?

Läheiset kuvailivat Joseph Smithin kertoneen heille, että Jumalan enkeli oli ilmestynyt hänelle peräti kolme kertaa vuosien 1834 ja 1842 välisenä aikana käskien häntä elämään pluraaliavioliiton periaatteen mukaan. ”On olemassa hajanaisia todisteita siitä, että Joseph Smith toimi enkelin ensimmäisen käskyn mukaan solmien pluraaliavioliiton Fanny Algerin kanssa Kirtlandissa Ohiossa 1830-luvun keskivaiheilla. – – Tästä avioliitosta ei tiedetä paljonkaan, eikä Josephin ja Emman keskusteluista koskien Algeria tiedetä mitään. Kun avioliitto Algerin kanssa päättyi eroon, Joseph näyttää panneen pluraaliavioliittoasian syrjään, kunnes kirkko muutti Nauvoon kaupunkiin Illinoisiin.” (”Pluraaliavioliitto Kirtlandissa ja Nauvoossa”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org.)

Vuodesta 1841 alkaen profeetta Joseph Smith avioitui myös muiden naisten kanssa kuuliaisena Herran käskylle ja esitteli pluraaliavioliiton periaatteen rajalliselle määrälle muita kirkon jäseniä.

Eliza R. Snow, joka sinetöitiin profeetta Joseph Smithiin ja joka myöhemmin palveli Apuyhdistyksen toisena ylijohtajana, muisteli:

Profeetta Joseph – – kuvaili sitä raskasta henkistä koettelemusta, jota hän koki saadakseen hallintaan vastenmielisyyden tunteensa, jotka – – liittyivät pluraaliavioliiton esiintuomiseen. Hän tunsi Jumalan äänen – hän tunsi Kaikkivaltiaan käskyn, että hänen piti edetä – –. Hän tiesi, että hänen oli taisteltava omia ennakkoluulojaan ja ennakkokäsityksiään vastaan ja voitettava ne ja että sen lisäksi koko kristityn maailman ennakkoluulot ja -käsitykset olivat häntä vastaan, mutta Jumala, joka on kaiken yläpuolella, oli antanut käskyn, ja Häntä täytyy totella. (Eliza R. Snow, Biography and Family Record of Lorenzo Snow, 1884, s. 69)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä profeetta Joseph Smithin halukkuus olla kuuliainen niin vaikealle käskylle kertoo hänen uskostaan ja luonteestaan?

Yksi syistä, joiden vuoksi meidän ymmärryksemme Joseph Smithin harjoittamasta pluraaliavioliitosta on rajallinen, on se, että hän ja muut, jotka harjoittivat pluraaliavioliittoa Nauvoossa, harvoin mainitsivat siitä kirjallisissa aikakirjoissa. Monia pluraaliavioliittokäytännön yksityiskohtia pidettiin luottamuksellisina, eivätkä historialliset aikakirjat yksinkertaisesti anna vastausta kaikkiin kysymyksiimme.

Pluraaliavioliittoa koskevassa evankeliumiaiheisessa tutkielmassa meille opetetaan:

Aikana, jolloin pluraaliavioliittoa harjoitettiin, myöhempien aikojen pyhät tekivät eron ajaksi ja iankaikkisuudeksi suoritettujen sinetöimisten sekä ainoastaan iankaikkisuudeksi suoritettujen sinetöimisten välillä. Ajaksi ja iankaikkisuudeksi suoritettuihin sinetöimisiin liittyi sitoumuksia ja suhteita tämän elämän aikana, yleensä mukaan lukien mahdollinen sukupuolisuhde. Vain iankaikkisuudeksi suoritettu sinetöiminen viittasi suhteisiin ainoastaan tulevassa elämässä. – –

Jotkut Joseph Smithiin sinetöidyistä naisista todistivat myöhemmin, että heidän avioliittonsa oli ajaksi ja iankaikkisuudeksi, kun taas toiset ilmaisivat heidän suhteensa olleen vain iankaikkisuudeksi.

Useimmat Joseph Smithiin sinetöidyistä naisista olivat sinetöimishetkellä iältään 20 ja 40 ikävuoden välillä. Vanhin – Fanny Young – oli 56-vuotias. Nuorin oli Helen Mar Kimball, – – joka sinetöitiin Josephiin muutama kuukausi ennen 15-vuotissyntymäpäiväänsä. Avioliitto siinä iässä, mitä nykymittapuiden mukaan pidetään sopimattomana, oli siihen aikaan laillinen, ja jotkut naiset solmivat avioliiton teini-iän puolivälissä. Helen Mar Kimball puhui sinetöimisestään Joseph Smithiin sanoen sen olleen ”vain iankaikkisuutta varten”, mikä viittaa siihen, ettei suhteeseen kuulunut sukupuolisuhdetta. – –

Joseph Smith sinetöitiin useaan naiseen, jotka olivat jo naimisissa. Nämä naiset eivät selittäneet tarkemmin näitä sinetöimisiä – eikä myöskään Joseph – vaikka monet naiset sanoivatkin, että heidät oli sinetöity vain iankaikkisuudeksi. – –

Tähän käytäntöön on monia mahdollisia selityksiä. Nämä sinetöimiset saattoivat tarjota tavan luoda iankaikkinen side tai yhteys Josephin perheen ja toisten kirkkoon kuuluvien perheiden välillä. – –

Näitä sinetöimisiä voitaneen selittää myös sillä, että Joseph oli vastahakoinen solmimaan pluraaliavioliittoa, koska se tekisi hänen vaimonsa Emman surulliseksi. Hän on saattanut uskoa, että sinetöimiset naimisissa oleviin naisiin noudattaisivat Herran käskyä ilman että häntä vaadittaisiin ylläpitämään normaaleja avioliittosuhteita. – –

Toinen mahdollisuus on se, että aikana, jolloin ihmisen elinikä oli nykyistä lyhyempi, uskolliset naiset kokivat kiirettä tulla sinetöidyksi pappeuden valtuudella. Monet näistä naisista olivat solmineet avioliiton joko ei-mormonin tai entisen mormonin kanssa, ja useampi kuin yksi näistä naisista ilmaisi myöhemmin tyytymättömyyttä silloiseen avioliittoonsa. Aikana, jolloin avioeroa oli vaikea saada, nämä naiset ovat saattaneet uskoa, että sinetöiminen Joseph Smithiin antaisi heille siunaukset, joita he eivät ehkä muuten saisi seuraavassa elämässä. – –

Josephin kuoltua useimmat häneen sinetöidyistä naisista muuttivat pyhien kanssa Utahiin, pysyivät uskollisina kirkon jäseninä ja puolustivat sekä pluraaliavioliittoa että Josephia. (”Pluraaliavioliitto Kirtlandissa ja Nauvoossa”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org)

Osa 3

Kuinka kirkon jäsenet suhtautuivat pluraaliavioliiton periaatteeseen?

Kuva
Jokainen koettelemus voi vahvistaa uskoa, James Johnson

Pluraaliavioliittokäytäntö oli yhtä outo ja vaikea useimmille varhaisille pyhille kuin se olisi kirkon jäsenille nykyään. ”Monissa osissa maailmaa moniavioisuus oli sosiaalisesti hyväksyttävää ja laillista. Kuitenkin Yhdysvalloissa useimmat ihmiset pitivät sitä moraalittomana.” (”Manifesti ja pluraaliavioliiton päättyminen”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org.) Käsky harjoittaa pluraaliavioliittoa ”on ollut yksi palautuksen haasteellisimmista puolista – sekä Josephille henkilökohtaisesti että muille kirkon jäsenille. – – Joseph Smithin vaimolle Emmalle se oli tuskallinen koettelemus. – – Hänen kantansa pluraaliavioliittoon vaihteli, toisinaan hän tuki sitä ja toisinaan tuomitsi sen.” (”Pluraaliavioliitto Kirtlandissa ja Nauvoossa”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org.)

Kaikkien myöhempien aikojen pyhien ei odotettu elävän pluraaliavioliitossa. Ja joitakuita kirkon jäseniä, jotka kamppailivat pluraaliavioliiton periaatteen kanssa, siunattiin hengellisellä todistuksella, joka antoi heille rohkeutta kulkea eteenpäin tätä käytäntöä noudattaen. Seuraavassa on esitetty lyhyesti kahden tällaisen jäsenen kokemukset:

Brigham Young sanoi, että kuullessaan pluraaliavioliitosta ”se oli ensimmäinen kerta elämässäni, kun kaipasin hautaa”. ”Minun oli rukoiltava lakkaamatta”, hän sanoi, ”ja minun oli harjoitettava uskoa, ja Herra ilmoitti minulle totuuden siitä, ja se tyydytti minua.” – –

Lucy Walker muisteli sisäistä kamppailuaan, kun Joseph Smith pyysi häntä vaimokseen. ”Kapinoin sitä vastaan koko sielustani”, hän kirjoitti. Vietettyään kuitenkin useita levottomia öitä polvistuneena rukoukseen hän tunsi huojentuvansa, kun hänen huoneensa ”täyttyi pyhällä vaikutuksella”, joka oli kuin ”kirkas auringonpaiste”. Hän sanoi: ”Sieluni täyttyi tyynellä, suloisella rauhalla, jonka kaltaista en ollut koskaan tuntenut”, ja ”äärimmäinen onnellisuus valtasi koko olemukseni.”

Kaikilla ei ollut sellaisia kokemuksia. Jotkut myöhempien aikojen pyhät hylkäsivät pluraaliavioliiton periaatteen ja lähtivät kirkosta, kun taas jotkut päättivät kieltäytyä käytännöstä, mutta pysyivät uskollisina. Joka tapauksessa monen naisen ja miehen alussa tuntemaa vastenmielisyyttä ja ahdistusta seurasi kamppailu, päättäväisyys ja lopulta valo ja rauha. Pyhät kokemukset mahdollistivat sen, että pyhät saattoivat kulkea eteenpäin uskossa. (”Pluraaliavioliitto Kirtlandissa ja Nauvoossa”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Kuinka nämä varhaisten kirkon jäsenten kokemukset voisivat auttaa henkilöä, jolla on kysymyksiä siitä, toimiko Joseph Smith Jumalan innoitettuna profeettana, kun hän otti käyttöön pluraaliavioliittokäytännön?

Osa 4

Kuinka pluraaliavioliittokäytäntö Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa päättyi?

Pian profeetta Joseph Smithin kuoleman jälkeen vuonna 1844 pyhät muuttivat Suolajärven laaksoon Yhdysvaltain länsiosaan, missä kirkon jäsenet harjoittivat pluraaliavioliittoa lopulta avoimesti. 1860-luvulta 1880-luvulle Yhdysvaltain hallitus sääti tämän käytännön vastaisia lakeja ja asetti lopulta ankaria rangaistuksia – myös vankeusrangaistuksia – niille, jotka eivät näitä lakeja noudattaneet. Tavoiteltuaan Herran johdatusta ja saatuaan Hänen ohjeensa presidentti Wilford Woodruff valmisteli syyskuussa 1890 lausunnon, joka tuli tunnetuksi nimityksellä ”manifesti” (Virallinen julistus 1) ja joka johti lopulta pluraaliavioliittokäytännön päättymiseen kirkon jäsenten keskuudessa.

Pieni joukko kirkon jäseniä solmi edelleen uusia pluraaliavioliittoja manifestin antamisen jälkeen. Huhtikuun 1904 yleiskonferenssin aikana presidentti Joseph F. Smith antoi toisen manifestin ja ilmoitti, ”että kaikki [pluraali]avioliitot ovat kiellettyjä, ja jos kuka tahansa kirkon virkailija tai jäsen ottaa tehtäväkseen toimittaa sellaisen avioliittoon vihkimisen tai solmii sellaisen avioliiton, – – hänet erotetaan kirkosta” (Evankeliumin oppi, 1980, s. 268). Tämä on menettelytapa yhä nykyään.

Osa 5

Vaaditaanko pluraaliavioliittoa korotukseen?

Vanhin Marcus B. Nash seitsemänkymmenen koorumista on opettanut:

Jotkut [lukevat pyhien kirjoitusten kohtia väärin] antaen ymmärtää, että pluraaliavioliitto on välttämätön korotukselle. – – Ilmoitukset eivät kuitenkaan tue tätä näkemystä. – – Iankaikkinen elämä luvataan yksiavioiselle avioparille, joka on sinetöity pappeuden valtuudella ja joka pysyy liitossa – ilman muita ehtoja tai vaatimuksia [ks. OL 132:19]. – – Kirkko vahvistaa, että yksiavioisuus on Jumalan normi avioliitossa, paitsi silloin kun Hän valtuuttaa tai käskee toisin profeettansa välityksellä. Kirkko ei opeta, että pluraaliavioliittoon osallistuminen on välttämätön korotukselle. (”The New and Everlasting Covenant”, Ensign, joulukuu 2015, s. 44, 46)

Vielä kerran – me emme ymmärrä Jumalan kaikkia tarkoituksia ottaa käyttöön pluraaliavioliitto kirkon varhaisina aikoina. Mutta myöhempien aikojen pyhät nykyään kunnioittavat niiden pyhien uhrauksia ja omistautuneita ponnisteluja, jotka harjoittivat pluraaliavioliittoa kuuliaisina Jumalan käskylle.

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Sen pohjalta, mitä olet oppinut, millä tavoin tämän taloudenhoitokauden varhaisten pyhien pluraaliavioliittokäytäntö oli osoitus heidän uskostaan, luottamuksestaan ja rakkaudestaan Herraa kohtaan?