Instituutti
Oppiaihe 20, opettajan aineisto: Temppelitoimitukset ja -palvelu


”Oppiaihe 20, opettajan aineisto: Temppelitoimitukset ja -palvelu”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto, 2019

”Oppiaihe 20, opettajan aineisto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 20, opettajan aineisto

Temppelitoimitukset ja -palvelu

Kun Nauvoon temppeliä rakennettiin, profeetta Joseph Smith opetti: ”Kirkko ei ole – – täysin järjestetty oikeaan järjestykseensä, ennen kuin on valmistunut temppeli” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 435). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on syventää oppilaiden ymmärrystä temppelitoimitusten merkityksestä sekä kutsua heitä palvelemaan temppelissä useammin (sikäli kuin olosuhteet sallivat) ja parantamaan oman temppelipalvelunsa laatua.

Opetusehdotuksia

Herra palautti temppelin pelastavat toimitukset Joseph Smithin kautta.

Näytä kuvaa temppelistä, jonka oppilaat tunnistavat. Pyydä muutamia oppilaita, jotka ovat nauttineet palvelemisesta temppelissä, kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he menevät Herran huoneeseen. Voisit myös kysyä, miltä heistä tuntuu, kun he lähtevät pois temppelistä.

NÄIN PARANNAMME OPETTAMISEMME JA OPPIMISEMME TASOA

Esitä kysymyksiä, jotka kannustavat toteuttamaan evankeliumin opetuksia käytännössä. Kehota oppilaita vastaamaan kysymyksiin, jotka kannustavat toteuttamaan evankeliumin opetuksia käytännössä. Tällaiset kysymykset voivat keskeisellä tavalla auttaa oppilaita sekä näkemään, kuinka keskustelun aiheena olevat totuudet soveltuvat heidän tämänhetkisiin tilanteisiinsa, että pohtimaan, kuinka ne voivat soveltua tulevaisuudessa (ks. Evankeliumin opettaminen ja oppiminen, 2012, 5.1.4).

Selitä, että kun pyhät olivat asettuneet Nauvooseen Illinoisiin, profeetta Joseph Smith sai käskyn rakentaa temppeli. Samoin kuin Kirtlandin temppeli, tämäkin tehtävä vaati pyhiltä suuria uhrauksia. Kun Nauvoon temppeliä rakennettiin, profeetta Joseph Smith opetti: ”Kirkko ei ole – – täysin järjestetty oikeaan järjestykseensä, ennen kuin on valmistunut temppeli” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 435).

  • Miksihän Vapahtajan kirkon palautus ei ollut täydellinen ilman temppeliä? (Voisit pyytää oppilaita kertomaan jotakin, mitä he ovat oppineet tutkiessaan valmistautumisaineistoa.)

Selitä, että ilmoituksessa, jossa pyhiä käskettin rakentamaan Nauvoon temppeli, Herra ilmoitti, miksi temppeli olisi pyhille niin tärkeä. Hän selitti, että pesut, voitelut, kasteet kuolleiden puolesta ja muut toimitukset kuuluvat Hänen pyhään huoneeseensa. Kehota oppilaita muutaman minuutin ajan tutkimaan jakeita OL 124:31, 34, 40–41, 55 ja panemaan merkille, kuinka Herra lupasi siunata kansaansa temppeleissä.

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville. Kirjoita taululle tai laita muuten näkyviin seuraavanlainen totuus käyttäen oppilaiden sanoja: Temppelissä Herra siunaa meitä välttämättömillä toimituksilla, jotta meidät voidaan kruunata kunnialla, kuolemattomuudella ja iankaikkisella elämällä.

  • Millähän tavoin temppelitoimitukset valmistavat meitä kunniaan, kuolemattomuuteen ja iankaikkiseen elämään?

Kuva
punatiilinen kauppa

Näytä kuvaa Josephin punatiilisestä kaupasta Nauvoossa ja pyydä oppilaita selittämään, mitä he tietävät temppeliendaumenttiseremonian palauttamisesta. Kehota heitä tarvittaessa kertaamaan valmistautumisaineiston osa 2.

  • Mitä opitte endaumentin siunauksista valmistautumisaineiston osasta 3?

Kun keskustelette endaumentista, voisit esittää muutamia alla olevista jatkokysymyksistä. Tuo esiin, että vanhin Bednar on opettanut, että kun me puhumme temppelistä, meidän ei pidä ”paljastaa tai kuvailla niitä erityisiä vertauskuvia, jotka liittyvät pyhissä temppeliseremonioissa vastaanottamiimme liittoihin”, mutta että me ”voimme keskustella temppelitoimitusten ja -liittojen perustarkoituksista sekä niihin liittyvästä opista” (”Valmistautuisivat saamaan kaiken tarpeellisen”, Liahona, toukokuu 2019, s. 103).

  • Mitä endaumentin lahjaan sisältyy? (Ks. valmistautumisaineiston osa 3.)

  • Miten toimitukset ja liitot liittyvät toisiinsa?

  • Kun tutkitte valmistautumisaineistoa, mitä opitte endaumenttiseremonian aikana tekemistämme liitoista?

  • Miksihän Herra haluaa kansansa saavan endaumentin temppelissä?

Voisit antaa oppilaille minuutin tai pari aikaa jutella vierustoverinsa kanssa ajatuksistaan liittyen seuraaviin valmistautumisaineiston lopussa oleviin kysymyksiin:

  • Mitä ehdottaisit henkilöä tekemään, jotta hän valmistautuisi saamaan oman endaumenttinsa? Miksi temppeli ja sen toimitukset ovat tärkeitä sinulle henkilökohtaisesti?

Temppelipalvelu kutsuu elämäämme Herran voimaa ja siunauksia.

Kuva
Kirtlandin temppeli

Muistuta oppilaille, että Kirtlandin temppeli oli ensimmäinen temppeli, joka valmistui meidän taloudenhoitokaudellamme. Sen tarkoitus oli erilainen kuin myöhempien temppelien – se tarjosi paikan, jossa Herra saattoi palauttaa tietoa ja pappeuden avaimia tulevaa temppelipalvelua varten. Tämän temppelin vihkimisrukouksessa Joseph Smith pyysi Herraa antamaan tiettyjä siunauksia niille, jotka palvelevat temppelissä. Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita OL 109:13, 22–26 ja panemaan merkille siunauksia, joita he voivat saada temppelipalvelun kautta.

  • Mitä siunauksia me voimme näiden jakeiden mukaan saada, kun palvelemme temppelissä? (Voisit kirjoittaa oppilaiden vastauksia taululle ja pyytää heitä selittämään, miksi nämä siunaukset ovat heille tärkeitä. Voisit auttaa oppilaita huomaamaan seuraavanlaisen periaatteen: Kun palvelemme Herran temppelissä, Hän varustaa meidät voimallaan ja varjeluksellaan.)

Keskustele oppilaiden kanssa siitä, mistä syistä me tarvitsemme Herran voimaa ja varjelusta omana aikanamme. Pyydä oppilaita, jotka kysyivät perheenjäseneltä tai ystävältä, mitä erityisiä siunauksia hän on tuntenut saavansa temppelitoimitusten ja temppelipalvelun kautta, kertomaan, mitä he saivat tietää (ks. valmistautumisaineiston osan 1 lopussa oleva kutsu). Voisit myös pyytää oppilaita todistamaan siunauksista, joita he ovat tunteneet palvellessaan itse temppelissä.

Laita näkyviin presidentti Russell M. Nelsonin seuraava lausunto ja lue se oppilaiden kanssa:

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Pyydän teitä rukoillen tarkastelemaan sitä, kuinka käytätte aikaanne. – – Jos temppeli on kohtuullisen matkan päässä, kehotan teitä löytämään keinon sopia säännöllisestä tapaamisesta Herran kanssa – olla Hänen pyhässä huoneessaan – ja sitten pitää kiinni siitä sopimuksesta täsmällisesti ja iloiten. Lupaan teille, että Herra suo niitä ihmeitä, joita Hän tietää teidän tarvitsevan, kun teette uhrauksia palvellaksenne Hänen temppelissään. (Russell M. Nelson, ”Tulkaamme esimerkillisiksi myöhempien aikojen pyhiksi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 114)

Jotta voit auttaa oppilaita miettimään syvällisesti sitoumustaan Herraa kohtaan ja omaa kokemustaan temppelin suhteen, laita näkyviin seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita pohtimaan kysymyksiä, jotka soveltuvat heidän tämänhetkisiin olosuhteisiinsa. Anna oppilaille riittävästi aikaa miettiä ja ehkä kirjoittaa muistiin saamiaan vaikutelmia.

  1. Onko elämässäni häiriötekijöitä tai kelvottomuuteen liittyviä seikkoja, jotka estävät minua menemästä temppeliin? Mitä minun on tehtävä poistaakseni nämä esteet?

  2. Millaisia uhrauksia Herra haluaisi minun ehkä tekevän, jotta saisin enemmän niitä siunauksia, joita saa temppelipalvelun kautta?

  3. Kuinka voisin saada temppelipalveluni merkityksellisemmäksi?

  4. Millä tavoin Herra saattaa haluta minun auttavan muita kokemaan temppelin siunauksia?

Ensi kerraksi

Tuo esiin, että seuraavalla oppitunnilla oppilailla on mahdollisuus keskustella kruunaavasta temppelitoimituksesta – iankaikkisesta avioliitosta. Kannusta oppilaita lukemaan huolellisesti oppiaiheen 21 valmistautumisaineisto ja miettimään, miksi avioliitto ja perhe ovat niin keskeisiä taivaallisen Isän onnensuunnitelmassa.