Instituutti
Oppiaihe 27, opettajan aineisto: Ilmoitus pappeudesta


”Oppiaihe 27, opettajan aineisto: Ilmoitus pappeudesta”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto, 2019

”Oppiaihe 27, opettajan aineisto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 27, opettajan aineisto

Ilmoitus pappeudesta

Kesäkuun 1. päivänä vuonna 1978 presidentti Spencer W. Kimball sai Herralta ilmoituksen, joka poisti pappeuteen asettamisia ja temppelitoimituksia koskevat rajoitukset mustilta afrikkalaista syntyperää olevilta kirkon jäseniltä. Tämä oppiaihe auttaa oppilaita selittämään tähän ilmoitukseen liittyviä olosuhteita ja totuuksia, toimimaan uskossa, kun he kohtaavat vaikeita kysymyksiä tai tilanteita sekä saamaan suuremman ymmärryksen siitä, että Jumala johtaa kirkkoaan eläville profeetoilleen antamiensa ilmoitusten kautta.

Opetusehdotuksia

Voimme suhtautua kysymyksiin, jotka käsittelevät pappeutta ja temppeliä koskevia rajoituksia, uskon näkökulmasta.

NÄIN PARANNAMME OPETTAMISEMME JA OPPIMISEMME TASOA

Kertomukset voivat vahvistaa uskoa. ”Kertomukset voivat auttaa vahvistamaan oppilaiden uskoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. Ne voivat herättää mielenkiintoa ja auttaa oppilaita ymmärtämään evankeliumia muiden kokemusten kautta. Kertomusten avulla voi myös erityisen tehokkaasti auttaa oppilaita ymmärtämään evankeliumin periaatteita, jotka löytyvät pyhien kirjoitusten lukualueesta. Kertomukset voivat havainnollistaa jotakin evankeliumin periaatetta nykypäivän tilanteessa pyhien kirjoitusten tilanteen lisäksi ja siten auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka evankeliumin periaate liittyy heidän elämäänsä, sekä auttaa heitä tuntemaan halua toteuttaa sitä käytännössä.” (Evankeliumin opettaminen ja oppiminen, käsikirja, 2012, 5.5.)

Näytä oheinen kuva veli George Rickfordista:

Kuva
veli George Rickford

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kertomus miehestä nimeltä George Rickford:

Vuonna 1969 George Rickford, nuori aikuinen, joka asui Leicesterissä Englannissa, kohtasi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon lähetyssaarnaajat. Alkuun George vastusteli heidän sanomaansa, mutta lopulta hän alkoi tavata lähetyssaarnaajia. Kolme kuukautta kestäneen tiiviin tutkimisen jälkeen George heräsi yhtenä aamuna tuntien vakaumusta siitä, että kirkko on totta.

George oli innokas kertomaan juuri saamastaan todistuksesta vanhimmille, mutta ennen kuin hän ehti tehdä niin, he ilmoittivat hänelle, että mikäli hän liittyisi kirkkoon, hän ei olisi oikeutettu saamaan pappeutta rodullisesti sekoittuneen perimänsä vuoksi, koska hänellä oli mustia afrikkalaista syntyperää olevia esivanhempia.

Tämä uutinen musersi Georgen. Hän muistelee: ”Reaktioni oli hyvin vihamielinen. Kävin hyvin aggressiiviseksi ja keskusteltuamme jonkin aikaa kiihkeästi heitin heidät ulos. – – Annoin heidän todella kuulla kunniansa rotusyrjinnästä ja rasismista ja kaikenlaisesta sellaisesta.”

Kun lähetyssaarnaajat olivat lähteneet, George itki. (Ks. Elizabeth Maki, ”I Will Take It In Faith”, history.churchofjesuschrist.org.)

Ohjaa oppilaat katsomaan valmistautumisaineiston osaa 1. Esitä heille seuraava kysymys ja anna heille jonkin verran aikaa miettiä, kuinka he vastaisivat:

  • Jos joku kysyisi teiltä, miksi pappeutta ja temppeliä koskevat rajoitukset olivat käytössä, mistä pääkohdista haluaisitte keskustella? (Voit halutessasi kirjoittaa oppilaiden vastauksia taululle.)

Pyydä oppilaita miettimään, mitä kysymyksiä heillä mahdollisesti on pappeutta ja temppeliä koskevista rajoituksista. Kannusta heitä pitämään nuo kysymykset mielessä oppiaiheen aikana ja kiinnittämään huomiota keskusteluihin ja Pyhän Hengen antamaan innoitukseen, jotka voivat auttaa heitä käsittelemään niitä kysymyksiä.

Laita näkyville seuraavat sanat ja kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Nykyisin kirkko kiistää aiemmin esitetyt teoriat siitä, että musta ihonväri olisi merkki jumalallisesta epäsuosiosta tai kirouksesta tai että se kuvastaisi vääriä tekoja kuolevaisuutta edeltävässä elämässä; että eri rotujen väliset avioliitot olisivat syntiä tai että mustaihoiset tai johonkin muuhun rotuun tai etniseen ryhmään kuuluvat ihmiset olisivat jollakin tavoin alempiarvoisia kuin kukaan muu. Nykypäivän kirkon johtajat tuomitsevat yksiselitteisesti kaiken rasismin, niin aiemmin kuin nykyään esiintyvän, kaikissa sen muodoissa. (”Etninen tausta ja pappeus”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org)

  • Miksihän on tärkeää välttää esittämästä arvailuja aiemmin annetuista syistä sille, miksi pappeutta ja temppeliä koskevat rajoitukset olivat käytössä?

Kehota oppilaita kertomaan, mitä he tietävät siihen Herran antamaan ilmoitukseen johtaneista olosuhteista, joka poisti pappeutta ja temppeliä koskevat rajoitukset.

Selitä, että Virallinen julistus 2 Opissa ja liitoissa sisältää virallisen tiedonannon ilmoituksesta, jonka presidentti Spencer W. Kimball sai ja jonka hänen neuvonantajansa ensimmäisessä presidenttikunnassa ja jäsenet kahdentoista apostolin koorumissa uskoivat ja hyväksyivät kesäkuussa 1978.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen asiakirjasta Virallinen julistus 2 kaksi ensimmäistä kappaletta sanojen ”Rakkaat veljet” alta. Pyydä heitä panemaan merkille, mitä kirkon johtajat sanoivat nähneensä, ja kertomaan, mitä he löytävät.

Pyydä oppilaita seuraavaksi kertomaan veli Billy Johnsonista ja hänen seurakunnastaan Ghanassa valmistautumisaineiston osan 2 pohjalta.

  • Kuinka nämä ihmiset olivat esimerkkinä ”niiden [uskollisuudesta], joilta pappeus on evätty”?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan jatkoa kertomukselle George Rickfordista ja kehota luokkaa panemaan merkille, kuinka George päätti toimia uskossa saatuaan tietää pappeutta koskevasta rajoituksesta:

Eräänä päivänä George oli puhumassa erään läheisen ystävän kanssa kokemuksistaan lähetyssaarnaajien kanssa, ja hän alkoi opettaa ystävälleen profeetta Joseph Smithistä. Hän muistelee: ”Kun kerroin hänestä, niin minä aivan heräsin eloon ja jokin valtasi minut ja minä vain säteilin.”

Tämä kokemus vahvisti Georgen todistusta, mutta pappeutta koskeva rajoitus jäi yhä painamaan häntä. Kun hän rukoili saadakseen lisää ymmärrystä, hän sai tämän sanoman: ”Sinun ei tarvitse ymmärtää kaikkea minun evankeliumistani, ennen kuin sitoudut siihen. Mikset osoita uskoasi ottamalla vastaan sen, mitä olet kuullut, ja jätä kaikkea muuta minun käsiini?”

Tämän sanoman lohduttamana George vastasi rukouksessa: ”Kyllä, Herra, teen niin. Minä otan sen vastaan uskossa. Ja muuten – kiitos Sinulle, kiitos.” Kaksi kuukautta myöhemmin George kastettiin, ja hänestä tuli uskollinen kirkon jäsen.

George kirjoitti vuonna 1975 (kolme vuotta ennen pappeutta koskevaa ilmoitusta), että hän hyväksyi pappeutta koskevan kiellon ”uskossa, ilman mitään varauksia”, ja ilmaisi uskovansa siihen, että olipa hänen oma tilanteensa silloin mikä tahansa, niin Jumala on oikeudenmukainen. ”Olen kiitollinen siitä, että Herran pappeus on jälleen kerran maan päällä kaikkine siihen kuuluvine siunauksineen, valtuuksineen ja vastuineen. Minulle on vähemmän tärkeää se, keillä se on ja keillä sitä ei ole, mutta paljon tärkeämpää on se, kuinka sitä hyödynnetään.” (Artikkelissa Maki, ”I Will Take It in Faith”, history.churchofjesuschrist.org)

  • Mitä sellaista me voimme oppia George Rickfordin esimerkistä, mikä voi auttaa meitä, kun meillä on vastausta vaille jääneitä kysymyksiä evankeliumista? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Kun meillä on vastausta vaille jääneitä kysymyksiä, me voimme kulkea eteenpäin uskossa luottaen siihen valoon ja tietoon, jota Jumala on antanut meille.)

  • Kuinka tämä lihavoitu totuus voi auttaa jotakuta, joka saattaa kamppailla uskonsa kanssa vastausta vaille jääneiden evankeliumia koskevien kysymysten vuoksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat:

Kuva
vanhin Neil L. Andersen

Usko ei koskaan vaadi vastausta jokaiseen kysymykseen vaan etsii varmuutta ja rohkeutta mennä eteenpäin tunnustaen toisinaan: ”Minä en tiedä kaikkea, mutta minä tiedän riittävästi jatkaakseni opetuslapseuden polulla.” (Neil L. Andersen, ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta”, Liahona, marraskuu 2015, s. 66)

  • Kuinka Jumalan teille antama valo ja tieto ovat auttaneet teitä kulkemaan eteenpäin uskossa, kun olette kohdanneet vastausta vaille jääneitä kysymyksiä tai epävarmoja tilanteita?

  • Kuinka voisimme auttaa henkilöä, joka kamppailee vastausta vaille jääneiden kysymysten kanssa, kulkemaan eteenpäin uskossa?

Anna oppilaille aikaa pohdiskella, kuinka he voivat soveltaa uskossa toimimisen periaatetta omaan elämäänsä tai hyödyntää sitä jonkun heille tutun henkilön auttamiseen. Voisit ehdottaa, että oppilaat vaikkapa kirjoittavat suunnitelmansa päiväkirjaansa.

Pappeus ja temppelisiunaukset ulottuvat nyt koskemaan jokaista kelvollista kirkon jäsentä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen asiakirjan Virallinen julistus 2 kolmas ja neljäs kappale alkaen sanoista ”Hän on kuullut rukouksemme”.

  • Mitä voimme näiden kappaleiden pohjalta oppia siitä, kuinka Herra johtaa kirkkoaan? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Herra johtaa kirkkoaan antamalla ilmoitusta profeetoilleen.)

  • Milloin olette nähneet Herran johtavan kirkkoaan antamalla ilmoitusta profeetoilleen teidän elinaikananne?

Selitä, että pappeutta koskevan ilmoituksen saamisen jälkeisenä päivänä George Rickford asetettiin papiksi Aaronin pappeudessa ja pian sen jälkeen hän sai Melkisedekin pappeuden. Lokakuussa 1978 George ja hänen vaimonsa June sinetöitiin yhteen neljän lapsensa kanssa iankaikkiseksi perheeksi Lontoon temppelissä Englannissa. (Ks. Maki, ”I Will Take It in Faith”, history.churchofjesuschrist.org.)

  • Mikä vaikutus tällä ilmoituksella on ollut kirkkoon, sen jäseniin ja ihmisiin eri puolilla maailmaa?

Laita näkyville seuraavat sanat ja kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on jokaiselle. Mormonin kirjassa sanotaan, että mustat ja valkoiset, orjat ja vapaat, miehet ja naiset kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia (ks. 2. Nefi 26:33). Tämä on kirkon virallinen oppi. (”Race and the Church: All Are Alike Unto God”, 29. helmikuuta 2012, newsroom.churchofjesuschrist.org)

Kehota oppilaita oppiaiheen lopuksi miettimään (tai harjoittelemaan), kuinka he tänään oppimansa pohjalta vastaisivat, jos heiltä kysyttäisiin, miksi kirkko ei jossakin vaiheessa asettanut mustia afrikkalaista syntyperää olevia miehiä pappeuteen. Tähdennä, että on sopivaa selittää muille, ettemme tiedä, miksi pappeutta ja temppeliä koskeva rajoitus sai alkunsa. Voimme kuitenkin kertoa tuntemistamme totuuksista ja todistaa niistä – kuten niistä, joista olemme keskustelleet tänään.

Ensi kerraksi

Selitä oppilaille, että valmistautuessaan seuraavaa oppituntia varten he tutkivat, mitä profeetat – sekä muinaiset että nykyiset – ovat opettaneet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon tulevaisuudesta. Kannusta oppilaita tulemaan oppitunnille valmiina keskustelemaan siitä, millä tavoin he voivat auttaa Herran pelastuksen työssä viimeisinä aikoina.