2015
Uusi ja ikuinen liitto
Joulukuu 2015


Uusi ja ikuinen liitto

Kun ymmärrämme uuden ja ikuisen liiton ja elämme sen mukaan, saamme periä iankaikkisen elämän.

Kuva
illustration of space and stars

Valokuvakuvitus konfirmoinnista Sarah Carabine Jenson; valokuva avioparista Los Angelesin temppelin edessä Kaliforniassa Yhdysvalloissa Jerry Garns; taustakuvat iStock/Thinkstock

Elämän tarkoitus

Jokainen ihminen on taivaallisten vanhempien rakas poika tai tytär.1 Taivaallisen Isän pelastussuunnitelma tarjoaa jokaiselle tilaisuuden saada iankaikkinen elämä, jollainen Jumalalla on.2 Ei ole olemassa suurempaa lahjaa.3 Tieto pelastussuunnitelmasta selittää elämän tarkoituksen, ja jos niin päätämme, se vaikuttaa päätöksentekoomme antamalla meille iankaikkisen näkökulman.

Suunnitelma ja sen merkitys kuolevaisuudelle on selitetty voimallisesti Liahonan lokakuun 2015 numerossa. Artikkelin on kirjoittanut vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista.4 Suunnitelmassaan taivaallinen Isä perusti uuden ja ikuisen liiton, jotta Hänen poikansa ja tyttärensä voisivat palata Hänen luokseen ja periä iankaikkisen elämän.

Opin ja liittojen esipuheessaan Herra sanoi: ”Sen tähden, koska minä, Herra, tiesin suuren onnettomuuden, joka kohtaisi maan asukkaita, minä kutsuin palvelijaani Joseph Smith nuorempaa ja puhuin hänelle taivaasta ja annoin hänelle käskyjä – –

jotta minun ikuinen liittoni vahvistettaisiin.”5

Tämä liitto, jota Herra kutsuu usein ”uudeksi ja ikuiseksi liitoksi”, käsittää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden, myös kaikki ihmiskunnan pelastukselle välttämättömät toimitukset ja liitot.6 Vaikka Herran uuden ja ikuisen liiton perustaminen maan päälle on palautuksen ensisijainen tarkoitus, jotkut myöhempien aikojen pyhät eivät ymmärrä tämän liiton merkitystä ja lupausta liitossa pysyviä odottavasta hyvästä. Tämän artikkelin tarkoituksena on auttaa meitä jokaista ymmärtämään paremmin uutta ja ikuista liittoa ja elämään paremmin sen mukaan, jotta voisimme periä iankaikkisen elämän. Siinä selitetään myös, kuinka yksi tärkeimmistä evankeliumin toimituksista ja liitoista – iankaikkinen avioliitto – kuuluu evankeliumin uuteen ja ikuiseen liittoon.

Uuden ja ikuisen liiton tarkoitus ja päämäärä

Evankeliumin yhteydessä liitolla tarkoitetaan sopimusta tai sitoumusta Jumalan ja ihmisen (tai ihmisten) välillä, kun ihminen saa pappeuden toimitukset sellaisen henkilön välityksellä, jolla on pappeuden valtuus, ja lupaa noudattaa kyseisen liiton ehtoja ja edellytyksiä. Nämä ehdot ja edellytykset ovat Jumalan asettamia.7

Kuva
Deacons passing the sacrament to a Filipino congregation.

Uusi ja ikuinen liitto on ”kaikkien [niiden] evankeliumin liittojen ja velvoitusten yhteissumma”8, jotka on annettu muinoin9 ja palautettu jälleen maan päälle näinä myöhempinä aikoina. Tämä selitetään jakeessa OL 66:2: ”Totisesti minä sanon sinulle: Siunattu olet sinä, koska olet ottanut vastaan minun ikuisen liittoni, nimittäin minun evankeliumini täyteyden, joka on lähetetty ihmislapsille, jotta heillä olisi elämä ja he pääsisivät osallisiksi [niistä kirkkauksista], jotka on määrä ilmoittaa viimeisinä aikoina, kuten profeetat ja apostolit kirjoittivat muinaisina aikoina.”10 Koska liitto on palautettu ajan viimeisenä taloudenhoitokautena, se on ”uusi”, ja koska se kattaa koko iankaikkisuuden11, se on ”ikuinen”.

Pyhissä kirjoituksissa Herra puhuu uudesta ja ikuisesta liitosta paitsi yksittäisenä liittona myös yleisessä merkityksessä. Esimerkiksi jakeessa OL 22:1 Hän sanoo kasteen olevan ”uusi ja ikuinen liitto, tosiaankin se, joka on ollut alusta asti”. Jakeessa OL 132:4 Hän samalla tavoin mainitsee ”uuden ja ikuisen liiton” puhuessaan iankaikkisesta avioliitosta. Kun Herra puhuu yksittäisestä uudesta ja ikuisesta liitosta, Hän puhuu jostakin niistä monista liitoista, joita Hänen evankeliumiinsa sisältyy.

Kun Hän puhuu uudesta ja ikuisesta liitosta yleisesti, Hän puhuu Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteydestä, joka sisältää kaikki ihmiskunnan pelastukselle ja korotukselle välttämättömät toimitukset ja liitot. Ei kaste eikä iankaikkinen avioliitto ole sama kuin uusi ja ikuinen liitto; pikemminkin kumpikin niistä on osa kokonaisuutta.

Ne, jotka kestävät loppuun asti uudessa ja ikuisessa liitossa, saavat iankaikkisen elämän

Suuria ja iankaikkisia siunauksia luvataan niille, jotka ottavat vastaan evankeliumin toimitukset asianmukaisella pappeuden valtuudella suoritettuina ja lupauksen Pyhän Hengen sinetöiminä12 ja jotka sen jälkeen pitävät näihin toimituksiin kuuluvat pyhät liitot. Näihin siunauksiin kuuluvat syntien anteeksianto13, jumalisuuden voima14 sekä Pyhän Hengen kumppanuus15, johon lahjaan sisältyvät johdatus, innoitus, lohdutus, rauha, toivo ja pyhittyminen.16

Suurin kaikista Jumalan siunauksista ja lahjoista on iankaikkinen elämä – jollainen elämä Jumalalla on!17 Tämä lahja annetaan vain niille, jotka ottavat vastaan kaikki evankeliumin toimitukset ja pysyvät uuteen ja ikuiseen liittoon kuuluvissa liitoissa.18 Herran sanoin: ”[Uusi ja ikuinen liitto] – – säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten.”19 Tosiaankin, ne, jotka astuvat uuteen ja ikuiseen liittoon ja kestävät loppuun asti, ”[tulevat] esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa – – ja [perivät] valtaistuimia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja, herruuksia, kaikki korkeudet ja syvyydet”20. Herra julistaa painokkaasti, että ”niin tapahtuu kaikessa, niin kuin palvelijani on heille luvannut, ajassa ja kautta koko iankaikkisuuden, ja se on täysin voimassa, kun he ovat poissa maailmasta; ja he kulkevat ohi enkelien ja jumalien, jotka on sinne asetettu, korotukseensa ja kirkkauteensa kaikessa, niin kuin heidän päällensä on sinetöity, ja tämä kirkkaus on jälkeläisten täyteys ja jatkuminen aina ja ikuisesti. Silloin he ovat jumalia.”21

Lyhyesti sanottuna ne, jotka astuvat uuteen ja ikuiseen liittoon ja kestävät uskollisesti loppuun asti, 1) saavat Jumalan kirkkauden täyteyden, 2) pääsevät osallisiksi jumalisuuden voimasta ajassa ja iankaikkisuudessa22, 3) saavat korotuksen, 4) voivat iloita iankaikkisesta avioliitosta ja lisääntymisestä ja 5) heistä tulee jumalia. Yhdessä nämä siunaukset muodostavat iankaikkisen elämän lahjan.

Meidän on noudatettava jokaista uuteen ja ikuiseen liittoon kuuluvaa liittoa

Herra on selkeästi ilmoittanut, että saamme nämä taivaalliset siunaukset vain silloin kun noudatamme Hänen lakejaan, jotka on tuotu julki uudessa ja ikuisessa liitossa: ”[Uusi ja ikuinen liitto] – – säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.”23 Hän julisti myös: ”Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.”24 Opin ja liittojen samassa luvussa Herra toisti tätä näkökohtaa: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: Ellette te pysy minun laissani, te ette voi saavuttaa tätä kirkkautta.”25

Suoraviivainen vaatimus, että meidän on noudatettava Jumalan lakeja saadaksemme kirkkauden, jonka Hän tarjoaa uskollisille, pätee kaikkiin uuteen ja ikuiseen liittoon kuuluviin toimituksiin ja liittoihin. Jos esimerkiksi en ota vastaan kastetoimitusta enkä pidä kasteenliittoa, minut tuomitaan, mikä tarkoittaa sitä, etten voi edistyä – en voi periä Hänen kirkkautensa täyteyttä. Samalla tavoin jos en ota vastaan temppelitoimituksia ja pidä niihin kuuluvia liittoja tai jos tosiaankin kieltäydyn ottamasta vastaan evankeliumin toimituksia tai en pidä niihin kuuluvia liittoja, en voi saada korotusta. Sen sijaan minut tuomitaan, mikä tarkoittaa sitä, että edistymiseni lakkaa. Lyhyesti sanottuna, jos haluan iankaikkisen elämän, minun on otettava vastaan jokainen evankeliumin toimitus ja pysyttävä jokaisessa niihin liittyvässä liitossa.

Liiton ehdot, joiden mukaan me myöhempien aikojen pyhät lupaamme elää, voidaan jakaa neljään ryhmään: 1) ottaa päällemme Vapahtajan nimi, muistaa Hänet aina ja noudattaa Hänen esimerkkiään, 2) pitää kaikki Hänen käskynsä, 3) palvella auliisti Jumalan lapsia Hänen pelastuksen työhönsä osallistuen silloinkin kun siihen liittyy henkilökohtaisia uhrauksia, ja 4) pyhittää itsemme ja varamme Herran työhön.

Jumalan lain mukaan evankeliumi (ja sen tarjoamat kirkkaudet) saadaan erityisten toimitusten välityksellä, jotka toimitetaan pappeuden valtuudella. Jumalisuuden voima ilmenee elämässämme juuri pappeuden toimitusten välityksellä – mutta vain siinä määrin kuin pidämme niihin liittyvät liitot. Liitto aktivoi toimituksen eli antaa siihen voiman, aivan kuten moottori käynnistää auton ja mahdollistaa sen, että matkustajat voivat päästä sillä paikasta toiseen. Lyhyesti sanottuna, siinä määrin kuin me ajatuksella ja uskollisesti pidämme saamiimme toimituksiin liittyvät liitot, meidän tietämyksemme Jumalasta kasvaa ja koemme ”jumalisuuden voiman”26 Jumalan armosta ja Kristuksen sovituksen ansiosta.27

Avioliiton asema uudessa ja ikuisessa liitossa

Herra sanoo jakeessa OL 132:4 ilmoittavansa uuden ja ikuisen liiton, ja Hän lisää: ”Ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.” Nämä sanat viittaavat iankaikkiseen avioliittoon28, joka on solmittu asianmukaisella pappeuden valtuudella29. Se on keskeinen ja olennainen osa uutta ja ikuista liittoa sen yleisessä merkityksessä (Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin täyteys)30. Herra painotti iankaikkisen avioliiton suurta tärkeyttä sanomalla meille, että ne, jotka hylkäävät tämän liiton, eivät saa iankaikkista elämää.31

Jotkut ihmiset, myös jotkut kirkkomme jäsenet, luulevat erheellisesti jakeen OL 132:4 tarkoittavan, että pluraaliavioliitto on välttämätön korotukseen pääsemiseksi. Se saa heidät uskomaan, että pluraaliavioliitto on välttämätön edellytys korotukseen iankaikkisessa valtakunnassa. Ilmoitukset eivät kuitenkaan tue sitä näkemystä. Kuten lukuihin OL 131 ja 132 on muistiin merkitty, Herra esitteli lain iankaikkisesta avioliitosta viittaamalla nimenomaan yhden miehen ja yhden naisen sinetöimiseen (ks. OL 132:4–7, 15–25). Esittämällä lain iankaikkisesta avioliitosta yksiavioisen avioliiton yhteydessä Herra tekee selväksi, että korotuksen siunaukset annetaan jokaiselle miehelle ja jokaiselle naiselle, jotka astuvat kelvollisina iankaikkiseen avioliittoon, joka on solmittu asianmukaisella pappeuden valtuudella. Nuo siunaukset ovat riippumattomia siitä, onko kyseessä pluraaliavioliitto vai yksiavioinen avioliitto.32

Kuva
Bride and groom exiting the temple.

Valokuva Rexburgin temppeliltä Idahossa Yhdysvalloissa

Jakeessa OL 132:19 tehdään selväksi, että iankaikkinen elämä luvataan yksiavioiselle avioparille, joka on sinetöity pappeuden valtuudella ja joka pysyy liitossa – ilman muita ehtoja tai vaatimuksia. Jokainen mies ja nainen, joka on sinetöity tällä tavalla ja joka pysyy liitossa, saa korotuksen.33 Historiallinen käytäntö on yhdenmukainen tässä esitetyn iankaikkisen avioliiton opin kanssa.34 Toimitukseen, joka sinetöi avioparin yhteen iankaikkisesti, kuuluvat täysin samanlaiset liitot ja siunaukset sekä yksiavioisessa avioliitossa että menneisyydessä solmituissa valtuutetuissa pluraaliavioliitoissa. Samat liitot ja siunaukset voidaan tämän elämän jälkeen antaa niille uskollisille, joilla ei ollut tilaisuutta tulla sinetöidyksi kuolevaisuudessa.35

Ilmoitettuaan yhden miehen ja yhden naisen välisen iankaikkisen avioliiton lain ja liiton Herra opetti Joseph Smithille, että mies voi vanhurskaasti solmia iankaikkisen avioliiton useamman kuin yhden vaimon kanssa, kun hän saa Herralta valtuuden tai käskyn tehdä niin Hänen asianmukaisesti asetetun profeettansa välityksellä (jolla on hallussaan siihen kuuluvat pappeuden avaimet).36 Sama valtuus ja käsky harjoittaa pluraaliavioliittoa, jonka Herra antoi Abrahamille ja muille muinaisille profeetoille,37 annettiin myös profeetta Joseph Smithille: ”Minä olen antanut sinulle, palvelijani Joseph, tehtävän ja palautan kaiken.”38

Vuosia myöhemmin Herra kumosi kirkon jäsenille antamansa valtuuden ja käskyn harjoittaa pluraaliavioliittoa (toisin sanoen tulla sinetöidyksi useampaan kuin yhteen elossa olevaan puolisoon), kun presidentti Wilford Woodruff (1807–1898) antoi julkaista manifestin vuonna 1890.39 Tämä johti pluraaliavioliiton harjoittamisen päättymiseen. Se tarkoittaa sitä, ettei kukaan kirkon jäsen voi olla naimisissa eikä sinetöity yhteen useamman kuin yhden elossa olevan puolison kanssa. On erityisesti huomattava, ettei manifesti estä ketään kelvollista miestä, joka on sinetöity vaimoon, joka on sittemmin kuollut, tulemasta sinetöidyksi toiseen, elossa olevaan puolisoon. Edellä mainittu on sopusoinnussa sen ilmoitetun opin kanssa, että yksiavioisuus on Herran tapa, ellei Hän ilmoita ja valtuuta toisin asianmukaisesti nimitetyn edustajansa välityksellä. Sillä tarkoitetaan kirkon presidenttiä ja profeettaa.40

Ensimmäisen presidenttikunnan puolesta ja vastauksena kysymykseen ”Onko pluraaliavioliitto tai selestinen avioliitto välttämätön kirkkauden täyteyden saamiseksi tulevassa maailmassa?”, presidentti Charles W. Penrose (1832–1925) on kirjoittanut: ”Selestinen avioliitto on välttämätön kirkkauden täyteyden saamiseksi tulevassa maailmassa, kuten siihen liittyvässä ilmoituksessa sanotaan; mutta ei ole sanottu, että pluraaliavioliitto olisi myös välttämätön.”41

Vuonna 1933 ensimmäinen presidenttikunta julisti: ”Selestinen avioliitto – eli avioliitto ajaksi ja iankaikkisuudeksi – ei tarkoita samaa kuin moniavioisuus tai pluraaliavioliitto. Sellaiset yksiavioiset avioliitot ajaksi ja iankaikkisuudeksi, jotka on solmittu temppeleissämme Herran sanan ja kirkon lakien mukaisesti, ovat selestisiä avioliittoja.”42

Sopusoinnussa näiden lausumien kanssa vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) kahdentoista apostolin koorumista on kirjoittanut: ”Pluraaliavioliitto ei ole välttämätön pelastukselle eikä korotukselle. Nefiltä ja hänen kansaltaan kiellettiin valta saada useampi kuin yksi vaimo. Silti he voivat iankaikkisuudessa saada jokaisen siunauksen, jonka Herra on koskaan antanut millekään kansalle. Meidän aikanamme Herra kiteytti ilmoituksessa korotuksen koko opin ja perusti sen yhden miehen ja yhden naisen väliselle avioliitolle (OL 132:1–28). Sen jälkeen Hän lisäsi vaimojen määrää koskevat periaatteet sillä nimenomaisella ehdolla, että kaikki sellaiset avioliitot ovat laillisia vain kirkon presidentin valtuuttamina (OL 132:7, 29–66).”43

Nykyään, niin kuin Herra on määrännyt profeettansa välityksellä, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa ei enää harjoiteta pluraaliavioliittoa. Sitä harjoittavat ihmiset eivät saa liittyä kirkkoomme eivätkä olla sen jäseniä. Kirkko vahvistaa, että yksiavioisuus on Jumalan normi avioliitossa, paitsi silloin kun Hän valtuuttaa tai käskee toisin profeettansa välityksellä. Kirkko ei opeta, että pluraaliavioliittoon osallistuminen on välttämätön korotukselle.

Lopuksi

Kuva
A young family in New York City and sitting on a couch reading scriptures together. In some shots the couple is alone.

Tuonpuoleisessa elämässä on paljon sellaista, mitä emme tiedä. Tiedämme kuitenkin, että uuteen ja ikuiseen liittoon astuminen ja siinä pysyminen on välttämätöntä iankaikkisen elämän perimiseksi. Tiedämme myös, että ”sama yhteisyys, joka vallitsee meidän keskuudessamme täällä,” – kuolevaisuudessa – ”vallitsee meidän keskuudessamme siellä,” – kuolemanjälkeisessä elämässä – ”mutta siihen yhdistyy iankaikkinen kirkkaus”44.

Uuden ja ikuisen liiton välityksellä saatavat taivaalliset siunaukset ovat keskeisessä asemassa Isän suunnitelman suurenmoisessa päämäärässä ja Jeesuksen Kristuksen kirkon palautuksessa näinä myöhempinä aikoina. Se ”täydellinen toivon kirkkaus”45, jonka tämä loistava liitto innoittaa uskollisissa, on ”ihmisten sieluille ankkurina, joka tekee heistä varmoja ja lujia saaden heidät alati tekemään runsaasti hyviä tekoja ja johdattaa heitä kirkastamaan Jumalaa”46. Kaikkien niiden, jotka noudattavat uuden ja ikuisen liiton ehtoja, palkkana on rauha tässä maailmassa ja iankaikkinen elämä tulevassa maailmassa.47

Viitteet

  1. Ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129; ks. myös Jumala rakastaa lapsiaan, lehtinen, 2007, s. 1.

  2. Ks. Robert D. Hales, ”Pelastussuunnitelma: pyhä tiedon aarre oppaanamme”, Liahona, lokakuu 2015, s. 32–39.

  3. Ks. OL 14:7.

  4. Ks. Robert D. Hales, ”Pelastussuunnitelma: pyhä tiedon aarre oppaanamme”, s. 32–39.

  5. OL 1:17, 22.

  6. OL 66:2.

  7. Ks. PKO, ”Liitto”.

  8. Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 154.

  9. Ks. Jer. 32:40; OL 22:1.

  10. Kursivointi lisätty; ks. myös OL 39:11; 45:9; 49:9; 88:131, 133; 101:39.

  11. Ks. OL 132:7.

  12. Presidentti Joseph Fielding Smith (1876–1972) on opettanut: ”Lupauksen Pyhä Henki on Pyhä Henki, joka painaa hyväksymisen leiman jokaiseen toimitukseen: kasteeseen, konfirmointiin, asettamiseen, vihkimiseen. Lupaus on se, että siunaukset tullaan saamaan uskollisuuden kautta. Jos ihminen rikkoo liiton, olipa se sitten kaste, asettaminen, vihkiminen tai mikä muu tahansa, Henki poistaa hyväksymisen leiman, eikä siunauksia tulla saamaan. Jokainen toimitus sinetöidään lupauksella uskollisuuteen perustuvasta palkinnosta. Pyhä Henki poistaa hyväksymisen leiman, kun liitot rikotaan.” (Pelastuksen oppeja, osa 1, s. 53; ks. myös OL 76:52–53; 132:7.)

  13. Ks. Ap. t. 2:38; 2. Nefi 31:17; Moroni 8:25.

  14. Ks. OL 84:19–21; ks. myös Moroni 10:32–33.

  15. Ks. Joh. 14:26; OL 121:45–46.

  16. Ks. 2. Nefi 32:5; 3. Nefi 27:20; Moroni 8:26; OL 11:13; Moos. 6:59–61.

  17. ”Iankaikkinen elämä on Jumalan elämää, eli elämää Jumalan kanssa” (Harold B. Lee, julkaisussa Conference Report, lokakuu 1956, s. 61). ”Ne, jotka vihitään temppelissä ajaksi ja iankaikkisuudeksi, saavat iankaikkisen elämän siunauksen. Painotan sanoja iankaikkisen elämän. Iankaikkinen elämä on Jumalan elämää, mikä tarkoittaa sitä, että tulee Hänen kaltaisekseen.” (Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 4, s. 197.)

  18. Ks. OL 14:7.

  19. OL 132:6.

  20. OL 132:19.

  21. OL 132:19–20.

  22. Ks. OL 84:19–21.

  23. OL 132:6.

  24. OL 132:5.

  25. OL 132:21.

  26. OL 84:20–21.

  27. Ks. Moroni 10:32–33.

  28. Ks. OL 132:4, 15.

  29. Ks. OL 132:7, 18.

  30. Ks. OL 132:6–7; ks. myös OL 66:2.

  31. Huomaattehan, että iankaikkinen elämä evätään niiltä, jotka ”hylkäävät” tämän liiton. Sitä vastoin ne, joilla ei ole ollut tilaisuutta solmia iankaikkista avioliittoa tässä elämässä, saavat tilaisuuden iankaikkiseen avioliittoon tulevassa elämässä. Ks. myös alaviite 35.

  32. Ks. OL 132:15–25.

  33. Vielä yksi esimerkki, joka vahvistaa sen, että yksiavioinen aviopari, joka on sinetöity iankaikkisuudeksi ja pitää siihen kuuluvat liitot, ansaitsee korotuksen, ks. OL 131.

  34. Ks. Gospel Topics, ”Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints”, topics.lds.org.

  35. ”Yksikään myöhempien aikojen pyhä, joka kuolee elettyään uskollisen elämän, ei menetä mitään sen vuoksi, ettei hän ole tehnyt tiettyjä asioita, kun hänelle ei ole tarjoutunut niihin tilaisuutta. Toisin sanoen, jos nuori mies tai nuori nainen ei saa tilaisuutta solmia avioliittoa ja hän elää uskollisena kuolemaansa asti, hän saa kaikki ne siunaukset, korotuksen ja kirkkauden, jotka kuka tahansa mies tai nainen saa, jolle tilaisuus siihen on tarjoutunut ja joka sen on käyttänyt. Se on varmaa ja vääjäämätöntä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Lorenzo Snow, 2012, s. 133.)

  36. Ks. OL 132:34–35, 37–39.

  37. Ks. OL 132:34–39.

  38. OL 132:40.

  39. Ks. VJ 1.

  40. Ks. MK Jaak. 2:27–30. Vaikka Herra ei ole selittänyt kaikkia syitä käskylle harjoittaa pluraaliavioliittoa tai sen valtuuttamiselle, luvussa OL 132 Herra esittää kaksi syytä: 1) Abrahamin liiton lupausten täyttäminen ja 2) käsky ”lisääntyä ja täyttää maa” (OL 132:63; ks. myös jae 34). Jakeessa MK Jaak. 2:30 esitetään ehkä ytimekkäin lausuma siitä, miksi Herra on toisinaan antanut käskyn harjoittaa pluraaliavioliittoa: ”Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.” Ks. myös Gospel Topics, ”Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints”, topics.lds.org.

  41. Charles W. Penrose, ”Peculiar Questions Briefly Answered”, Improvement Era, syyskuu 1912, s. 1042, kursivointi lisätty.

  42. Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, toim. James R. Clark, 6 osaa, 1965–1975, osa 5, s. 329.

  43. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 578–579, kursivointi lisätty. Ks. myös kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Melvin J. Ballardin (1873–1939) seuraavat sanat: ”Ne, joilta on evätty loputon lisääntyminen, eivät voi tulla Jumalan kaltaisiksi, koska muiden asioiden ohella juuri se tekee Hänestä Jumalan. Myöhempien aikojen pyhien tulisi ymmärtää selkeästi, että avioliiton iankaikkisuudella tarkoitetaan vähintään yhden vaimon sinetöimistä yhteen mieheen ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi. Älkää sitten hämmentykö sen suhteen ja kuvitelko, että kyseessä on välttämättä useampi kuin yksi vaimo. Niinkin voi tietenkin olla, mutta se tarkoittaa ainakin sitä, että yksi mies ja yksi vaimo sinetöidään yhteen pyhän pappeuden voimalla ja Pyhän Hengen sinetöivällä hyväksynnällä ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi ja että he pitävät sitten liittonsa, ennen kuin he voivat päästä selestisen kirkkauden korkeimpaan asteeseen. Kaikista Isämme lasten joukoista vain heille on annettu lupaus loputtomasta eli iankaikkisesta lisääntymisestä.” (The Three Degrees of Glory: A Discourse by Melvin J. Ballard, 22. syyskuuta 1922, s. 10, kursivointi lisätty.)

  44. OL 130:2.

  45. 2. Nefi 31:20.

  46. Et. 12:4.

  47. Ks. OL 59:23.