Kom, følg med meg
16.–22. desember. Julen: ‘Et godt budskap om stor glede’


“16.–22. desember. Julen: ‘Et godt budskap om stor glede’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“16.–22. desember. Julen”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesusbarnet i en krybbe

Trygg i en stall, av Dan Burr

16.–22. desember

Julen

“Et godt budskap om stor glede”

Samtaler om evangeliet er åndelig virkningsfulle når de dreier seg om Jesus Kristus. Når du studerer Jesu Kristi fødsel og misjon denne uken, bør du søke inspirasjon fra Den hellige ånd for å få vite hvordan du best kan la klassediskusjonen dreie seg om Frelseren.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene fortelle hva de gjør eller har gjort tidligere, som enkeltpersoner eller familie for å feire Frelserens fødsel på en måte som bringer dem nærmere ham.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus nedlot seg til å bli født på jorden.

  • Å nedlate seg betyr å frivillig stige ned fra en stilling med høy rang eller verdighet (se 1 Nephi 11:14–26). Julen er en fin anledning til å tenke over og feire Kristi nedlatenhet – han var villig til å komme “fra himlens hjem her ned, blant oss å bo, han døden led” (“Igjen vi møtes ved ditt bord”, Salmer, nr. 97). For å inspirere til en samtale om dette emnet kan du spørre klassemedlemmene hva de lærte i sitt personlige eller familiens studium denne uken om hvem Jesus Kristus var før han ble født (se Johannes 17:5; Mosiah 7:27; L&p 76:12–14, 20–24; Moses 4:2). Deretter kan du vise bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier mens klassemedlemmene leser om Frelserens fødsel (se Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20). Hvilke tanker og følelser får de når de sammenligner Frelserens førjordiske herlighet med hans enkle fødsel?

  • Et spørsmål som det engelen stilte Nephi i 1 Nephi 11:16, kan være en god måte å innlede en klassediskusjon, men du kan gjerne formulere det annerledes. Du kan gjerne skrive Hva er Guds nedlatenhet? på tavlen, og be klassemedlemmene grunne på dette spørsmålet mens de leser 1 Nephi 11:17–33. Be dem dele eventuelle tanker om Frelseren som disse versene inspirerer til. Hvilke bilder kan du vise klassen som skildrer scener fra Frelserens liv som beskrives av Nephi? De kan også overveie Frelserens nedlatenhet mens de ser en video om hans fødsel, som for eksempel “A Gift to the World” [En gave til verden], “The Nativity” [Julekrybben], “Infant Holy, Infant Lowly (musikkvideo) – Mormon Tabernacle Choir” eller “He Is the Gift” [Han er gaven] (alle disse finnes på LDS.org).

  • Musikk er en vidunderlig måte å innby Ånden til klassen på. Vurder å spille julesalmer fremført av Tabernakelkoret (se mormontabernaclechoir.org), be noen fremføre en julesang eller lese eller synge noen salmer sammen som klasse (se Salmer, nr. 118–129). Klassemedlemmene kan se etter ord eller utsagn i disse salmene og skriftstedene som er oppført sammen med salmene, som øker deres takknemlighet for Frelseren og hans villighet til å komme til jorden.

Lukas 4:16–21; Johannes 3:16

Jesus Kristus utførte sin misjon, som gjorde det mulig for oss å arve evig liv.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å snakke om grunnene til at Jesus Kristus ble født, kan du be dem finne og dele skriftsteder som sammenfatter hans misjon (du finner noen eksempler i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Klassemedlemmene kan gjerne se etter og lese vers sammen, to og to eller i små grupper. Hva lærer de om Kristi misjon av versene de har funnet? Hva kan vi lære om hans misjon av noen av titlene han er gitt i Skriftene? (se Veiledning til Skriftene, “Jesus Kristus”).

  • Klassemedlemmene kan lære om Frelserens misjon ved å lese “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, mai 2017, andre omslagsside) og dele uttalelser de finner som forklarer hvorfor han kom til jorden. De kan også gjennomgå budskapet av president Gordon B. Hinckley under “Ytterligere ressurser” og snakke om det de lærer om Frelseren. Hvordan kan vi sette av tid denne julen til “stille meditasjon og fredelig ettertanke” om Frelseren og hans misjon?

  • Gi klassemedlemmene tid til å reflektere over sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans misjon. Kan de fortelle om personlige erfaringer eller historier fra Frelserens liv, som har styrket deres tro på og kjærlighet til ham? Hvordan har studiet av Det nye testamente i år bidratt til en mer meningsfylt jul? For å repetere noen av beretningene fra Det nye testamente som klassemedlemmene har lært om i år, kan du vise videoene “For God So Loved the World” [For så har Gud elsket verden] eller “To This End Was I Born” [Til dette er jeg født] (LDS.org).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Foreslå for klassemedlemmene at det å studere Johannes’ åpenbaring 12–22 denne uken, kan styrke deres forståelse av Frelserens rolle i frelsesplanen og gjøre deres julefeiring mer meningsfylt.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Julen

Det viktigste ved julen.

President Gordon B. Hinckley sa:

“Når alt er sagt og gjort… er intet så underfullt, så majestetisk, så stort som denne nådegjerning da Den allmektiges sønn… han som en gang talte som Jehova, han som nedlot seg til å komme til jorden som et lite barn født i Betlehem, ga sitt liv i vanære og smerte for at alle Guds sønner og døtre i alle slektsledd i all tid, hvorav alle må dø, kan vandre igjen og leve evig. Han gjorde for oss det ingen av oss kunne gjøre selv …

Dette er den makeløse og sanne beretningen om jul. Jesu fødsel i Betlehem i Judea er forordet. Mesterens tre-årige virke er prologen. Hans offer er det fantastiske innholdet i beretningen, det at han fullstendig uselvisk døde i smerte på Golgatas kors for å sone for alles synder.

Bilde
Jesus kneler i Getsemane

Getsemane, av J. Kirk Richards

Epilogen utgjøres av oppstandelsens mirakel, som gir oss forsikring om at ‘likesom alle dør i Adam, slik skal også alle bli gjort levende i Kristus’ (1 Korinterbrev 15:22).

Det ville ikke vært noen jul hvis det ikke hadde vært påske. Jesus-barnet i Betlehem ville bare ha vært et vanlig barn uten Getsemanes og Golgatas forløsende Kristus og uten oppstandelsens seierrike kjensgjerning.

Jeg tror på vår Herre Jesus Kristus, den evige, levende Guds Sønn. Ingen annen så stor har noen gang vandret på jorden. Intet annet offer og ingen annen velsignelse kan sammenlignes med hans. Han er verdens Frelser og Forløser. Jeg tror på ham. Ufravikelig og kompromissløst erklærer jeg at han er guddommelig. Jeg elsker ham. Jeg uttaler hans navn i ærbødighet og undring …

Måtte dere alle ha en gledelig jul. Men det viktigste er at jeg ønsker at hver enkelt av dere kan ha en tid, kanskje bare en time, som dere kan tilbringe i stille meditasjon og ettertanke over denne Guds Sønns undergjerning og storhet. Vi gleder oss i denne høytiden fordi han kom til verden. Den fred som kommer fra ham, hans uendelige kjærlighet som enhver av oss kan føle, og en overveldende takknemlighet for det han fritt ga oss til så høy en pris for ham selv – dette er julens egentlige innhold” (“Den makeløse og sanne beretning om jul”, Liahona, des. 2000, 4–5).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sett av tid til at klassemedlemmene kan dele. “Når klassemedlemmene forteller hva de lærer, føler de ikke bare Ånden og styrker sitt eget vitnesbyrd, men de oppmuntrer også andre klassemedlemmer til å oppdage sannheter selv… Sett av tid til at klassemedlemmene kan dele i hver leksjon. I noen tilfeller kan du oppdage at disse diskusjonene er leksjonen” (Undervisning på Frelserens måte, 30).