Kom, følg med meg
9.–15. desember. Johannes’ åpenbaring 1–11: ‘Lammet, tilhører velsignelsen og æren… og makten i all evighet”


“9.–15. desember. Johannes’ åpenbaring 1–11: ‘Lammet, tilhører velsignelsen og æren… og makten i all evighet’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“9.–15. desember. Johannes’ åpenbaring 1–11”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Kristus våker over en saueflokk

Den gode hyrde, av Del Parson

9.–15. desember

Johannes’ åpenbaring 1–11

“Lammet, tilhører velsignelsen og æren… og makten i all evighet”

Å motta åndelige tilskyndelser hjelper deg å oppfatte at Den hellige ånd ønsker å undervise deg. Når du skriver ned og følger disse tilskyndelsene, viser du at du setter pris på dem og ønsker å motta flere.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Når du innleder en drøfting om Johannes’ åpenbaring, kan det være nyttig å be klassemedlemmene dele eventuell bakgrunnsinformasjon de har lært om Johannes’ åpenbaring i sitt personlige og familiens studium. Dere kan sammen gjennomgå noe av informasjonen i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller sammen lese oppføringene i Veiledning til Skriftene om “Johannes” og “Johannes’ åpenbaring”.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes’ åpenbaring 1

Jesus Kristus er den levende Sønn av den levende Gud.

  • Siden Johannes bruker billedspråk og symbolikk i Johannes’ åpenbaring 1 for å beskrive den oppstandne Frelseren og hans handlinger, er et studium av dette kapittelet en god måte å utvikle tro på at han lever og at han veileder sin kirke. Klassemedlemmene kan gjerne skrive på tavlen noen utsagn fra Johannes’ åpenbaring 1 som inneholder billedspråk eller symbolikk, og fortelle hva hvert tilfelle lærer dem om Jesus Kristus. Hva kan vi for eksempel lære av disse symbolene om hvordan Kristus leder sin kirke i dag? Hvordan kan Johannes’ beskrivelse av Frelseren sammenlignes med den i Lære og pakter 110:1–4?

Johannes’ åpenbaring 2–3; 7:13–17

Vi kan overvinne utfordringer ved hjelp av Jesus Kristus.

  • Vi er som de hellige Johannes skrev til, på minst én måte: Vi møter motgang. Oppfordre klassemedlemmene til å granske Johannes’ åpenbaring 2–3 og finne ut hvilke prøvelser de hellige på Johannes’ tid opplevde, og hjelp dem å forstå at Jesus Kristus kjente til hver grens prøvelser og sterke sider. De kan gjerne fortelle om erfaringer der de følte at Frelseren var oppmerksom på deres unike omstendigheter. Hvilke råd ga Herren de hellige som også kan hjelpe oss å overvinne våre vanskeligheter?

  • I disse samme kapitlene ga Herren inspirerende løfter til dem som overvinner dem. Du kan gjerne be klassemedlemmene arbeide to og to sammen for å granske Johannes’ åpenbaring 2–3; 7:13–17 for å finne Herrens løfter. De kan gjerne også lage tegninger som forestiller noen av disse løftene, og deretter fortelle klassen hva de har funnet ut. Hvordan inspirerer disse løftene dem til å fortsette å anstrenge seg for å overvinne sine egne prøvelser og svakheter?

Johannes’ åpenbaring 5

Jesus Kristus var den eneste som kunne gjøre vår himmelske Faders plan mulig.

  • Ville en konkretisering hjelpe klassen å forstå symbolikken i Johannes’ åpenbaring 5 om at Frelseren åpnet den forseglede boken? Du kan gjerne ta med noe godt i en låst beholder som du kan dele med klassen. Før leksjonen gir du i all hemmelighet et av klassemedlemmene nøkkelen til låsen. Beskriv for klassen hva som er inni beholderen, og la noen klassemedlemmer prøve å åpne den før personen med nøkkelen åpner den. Klassen kan så sammenligne denne konkretiseringen med Johannes’ åpenbaring 5. Spørsmål som disse kan hjelpe: Hvordan er vår himmelske Faders barns frelse som den låste beholderen eller den forseglede boken? Hvorfor var Jesus Kristus den eneste som kunne åpne seglene? (se sitatet under “Ytterligere ressurser”). Hvilke velsignelser var avhengige av Frelserens verdighet til å åpne seglene? (se Johannes’ åpenbaring 7:14–17).

  • I likhet med de jublende menneskene som er omtalt i Johannes’ åpenbaring 5, kan vi i dag også heve vår røst for å lovprise Frelseren, som den som er verdig til å tilby oss frelse. Klassemedlemmene kan gjerne sammen synge noen yndlingssalmer som priser Frelseren. Dere kan for eksempel synge “Lover den Herre Gud” (Salmer, nr. 29, eller se videoen “Worthy Is the Lamb” [Verdig er Lammet] på LDS.org), og finne sannheter denne salmen lærer oss om Jesus Kristus. Hvilke erfaringer har hjulpet oss å få et vitnesbyrd om disse sannhetene? Hvilke likheter ser vi mellom budskapene fra våre lovprisningssalmer og erklæringene i Johannes’ åpenbaring 5:9–14? Hvordan kan vi bli bedre til å bruke salmer hjemme og i kirken til å tilbe og lovprise Herren?

Johannes’ åpenbaring 7

Før det annet komme, vil Herren samle de rettferdige og forberede dem til å bo hos ham.

  • Johannes’ åpenbaring 7 beskriver hendelser forbundet med det “sjette segl”, og noen av disse gjelder vår tid. Det besvarer også spørsmålet på slutten av kapittel 6: “Deres store vredesdag er kommet, og hvem kan da bli stående?” (vers 17). Klassemedlemmene kan gjerne se etter svar på dette spørsmålet i kapittel 7. Her er noen andre spørsmål de kan drøfte: Hvorfor utsatte Herren jordens ødeleggelse en stund? Hvordan kan ordinanser og pakter “besegle [oss] opp til den dag da Guds vrede uten mål skal utøses over de ugudelige”? (L&p 1:9). Hva er vårt arbeid for å forberede verden til Frelserens annet komme? Lære og pakter 1:4–23; 77:8–11 kan gi ytterligere innsikt.

Johannes’ åpenbaring 1–11

Johannes’ syn lærer oss hvordan vår himmelske Fader frelser sine barn.

  • Noen av klassemedlemmene kan synes at Johannes’ åpenbaring er vanskelig å forstå. Det kan være nyttig å se Johannes’ skrifter i sammenheng med vår himmelske Faders plan for å opphøye sine barn. Da klassemedlemmene leste Johannes’ åpenbaring 1–11 hjemme, kan de ha funnet sannheter som hjalp dem å forstå vår himmelske Faders plan for sine barn (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be dem fortelle om det de fant ut. De kan også finne det nyttig å gjennomgå det som står under “Ytterligere ressurser” om “Skriftsteder om frelsesplanen”. Oppfordre klassemedlemmene til å fortsette å lete etter skriftsteder som lærer oss sannheter om frelsesplanen, mens de leser resten av Johannes’ åpenbaring. Gi dem anledninger under fremtidige leksjoner til å fortelle hva de finner ut.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be klassemedlemmene tenke på de juletradisjonene de liker best. Be dem gjennomgå neste ukes oversikt for å finne ideer om hvordan de kan gjøre Jesus Kristus til hovedpunktet under sin feiring.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Johannes’ åpenbaring 1–11

Skriftsteder om frelsesplanen.

Jesu Kristi forsoning

Det førjordiske liv

Jordelivet

Livet etter døden

Bare Jesus Kristus kunne sone for oss.

Da han beskrev hendelser i det førjordiske liv, sa eldste Jeffrey R. Holland:

“Kristus meldte seg frivillig til å respektere alle menneskers moralske handlefrihet og sone for deres synder. I denne prosessen ville han gi Faderen all ære for en slik forsonende kjærlighet.

Denne Kristi uendelige forsoning var mulig fordi (1) han var det eneste syndfrie menneske som noensinne har levd på denne jord, og han var derfor ikke underlagt den åndelige død som skyldes synd, (2) han var Faderens enbårne og var derfor i besittelse av guddommelige egenskaper som ga ham makt over fysisk død, og (3) han var tydeligvis den eneste som var ydmyk nok og villig i det førjordiske råd til å bli forutordinert til denne tjeneste” (“Jesu Kristi forsoning”, Ensign eller Liahona, mars 2008, 35).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk Skriftene og ordene til vår tids profeter. “Herren har befalt oss å ‘lære hverandre rikets lære’ (L&p 88:77) og å bruke Skriftene til å ‘undervise [hans] evangeliums prinsipper’ (L&p 42:12). Skriftene og ordene til siste-dagers profeter og apostler er kilden til sannhetene vi underviser” (Undervisning på Frelserens måte, 20).