Kom, følg med meg
9.-15. desember. Johannes’ åpenbaring 1-11: ‘Lammet… tilhører velsignelsen og æren og lovprisningen og makten i all evighet’


“9. desember - 15. januar. Johannes’ åpenbaring 1-11: ‘Lammet… tilhører velsignelsen og æren og lovprisningen og makten i all evighet’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“9. desember - 15. januar. Johannes’ åpenbaring 1-11”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus våker over en saueflokk

The Good Shepherd, av Del Parson

9.-15. desember

Johannes’ åpenbaring 1-11

“Lammet… tilhører velsignelsen og æren og lovprisningen og makten i all evighet”

Overvei å skrive ned spørsmål du har om det du leste i Johannes’ åpenbaring. Du kan deretter søke etter svar på spørsmålene dine eller drøfte dem med et familiemedlem eller i kirkens klasser.

Skriv ned dine inntrykk

Har du noen gang hatt vanskeligheter med å uttrykke til andre det du følte under en mektig åndelig opplevelse? Dagligdags språk kan føles utilstrekkelig for å beskrive åndelige følelser og inntrykk. Kanskje det er derfor Johannes brukte en så rik symbolikk og bilder for å beskrive sin majestetiske åpenbaring. Han kunne ganske enkelt ha sagt at han så Jesus Kristus, men for å hjelpe oss å forstå sin opplevelse, beskrev han Frelseren med slike ord: “Hans øyne [var] som en ildslue”, “av hans munn gikk det ut et tveegget, skarpt sverd”, og “hans ansikt var som solen når den skinner i sin kraft” (Johannes’ åpenbaring 1:14-16). Når du leser Johannes’ åpenbaring, prøv å finne de budskap Johannes ville at du skulle lære og føle, selv om du ikke forstår betydningen av hvert symbol. Hvorfor kan han ha sammenlignet kirkens forsamlinger med lysestaker, Satan med en drage og Jesus Kristus med et lam? Til syvende og sist trenger du ikke å forstå hvert symbol i Johannes’ åpenbaring for å forstå dens viktige temaer, inkludert det viktigste temaet: Jesus Kristus og hans tilhengere vil seire over menneskers riker og over Satan.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes’ åpenbaring

Hvordan kan jeg forstå Johannes’ åpenbaring?

Johannes’ åpenbaring kan være vanskelig å forstå, men ikke mist motet. Johannes’ løfte kan inspirere deg til å fortsette å prøve: “Salige er de som leser, og de som hører og forstår det profetiske ord, og tar vare på de ting som står skrevet der, for tiden for Herrens komme er nær” (Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 1:3 [i Veiledning til Skriftene], uthevelse tilføyd).

Følgende spørsmål og ressurser kan gi innsikt når du studerer Johannes’ åpenbaring:

Det kan også være nyttig å se etter innsikt i Joseph Smiths oversettelse av forskjellige skriftsteder i Johannes’ åpenbaring. (Se Veiledning til Skriftene.)

Johannes’ åpenbaring

Johannes’ syn forteller om hvordan vår himmelske Fader frelser sine barn.

Når du begynner å studere Johannes’ åpenbaring, tenk på hvordan de tingene du leser har sammenheng med det du vet om vår himmelske Faders plan for sine barns forløsning og opphøyelse. Du kan begynne med å gjennomgå oversikten over frelsesplanen i Forkynn mitt evangelium (side 47-59). Så, mens du leser Johannes’ beretning om sitt syn, still deg selv spørsmål som dette: Hvilke sannheter lærer jeg fra Johannes’ åpenbaring om hva vår himmelske Fader har gjort for å hjelpe meg å komme tilbake til ham? Hvordan kan dette hjelpe meg å forstå Guds plan for meg?

Det kan være nyttig å vite at generelt sett:

Johannes’ åpenbaring 2-3

Jesus Kristus kjenner meg personlig og vil hjelpe meg å overvinne mine utfordringer.

Frelserens ord i Johannes’ åpenbaring 2-3 viser at han forsto hva de lyktes med og hva som var vanskelig i hver enkelt gren av Kirken på Johannes’ tid. Han forsikret de hellige i flere menigheter om at han var klar over, blant annet, deres “gjerninger”, “trengsel”, “fattigdom” og “kjærlighet” (Johannes’ åpenbaring 2:2, 9, 19) – samt noen måter de kunne forbedre seg på.

Disse kapitlene kan minne deg om at Frelseren forstår dine sterke og svake sider og ønsker å hjelpe deg med å overvinne dine jordiske utfordringer. Hva lover Jesus Kristus dem som seirer? Hva føler du deg tilskyndet til å gjøre for å overvinne dine utfordringer?

Johannes’ åpenbaring 5

Bare Jesus Kristus kunne gjøre vår himmelske Faders plan mulig.

Selv om du ikke husker det, var du sannsynligvis tilstede under de hendelser som Johannes beskrev i Johannes’ åpenbaring 5. Når du leser om disse hendelsene, kan du overveie hvordan det må ha vært da vi alle forsto at Jesus Kristus (“Lammet”) ville gjøre vår himmelske Faders plan mulig (åpne boken og bryte de syv seglene). Hvorfor kunne Jesus Kristus gjøre dette alene? Hvordan kan du vise din tro på ham som din Frelser?

Se også Job 38:4-7.

Johannes’ åpenbaring 6-11

Gjenopprettelsen skulle komme før den ødeleggelsen som skal finne sted før Jesu Kristi annet komme.

Johannes’ åpenbaring 6-11 beskriver hendelser som vil finne sted under jordens timelige eksistens (se L&p 77:6), inkludert gjengivelsen av evangeliet i de siste dager (se Johannes’ åpenbaring 7). Når du leser om de hendelser Johannes profeterte om og ser noen av dem finne sted, hva blir du inspirert til å gjøre for å bedre forberede deg og din familie til Det annet komme?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Johannes’ åpenbaring 2-3

Forestill deg at Johannes ble bedt om å gi et budskap til familien din lik de han ga til menighetene på sin tid. Hva ville han si går bra? Hvordan kan dere forbedre dere?

Johannes’ åpenbaring 3:20

Vis bildet av Frelseren som banker på døren (se bildet som følger med dette utkastet). Be familien lese Johannes’ åpenbaring 3:20 og drøfte spørsmål som det følgende: Hvorfor banker Jesus på istedenfor å bare gå inn? Hvordan kan vi innby hans innflytelse inn i vårt hjem?

Johannes åpenbaring 7:9, 13-14

Hva kan disse versene lære oss om hvorfor vi har på oss hvite klær for tempelordinanser?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til spørsmål Spørsmål er en indikasjon på at familiemedlemmer er klare til å lære og gir innsikt i hvordan de reagerer på det de er blitt undervist om. Lær familien hvordan de kan finne svar i Skriftene. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25-26.)

Bilde
Kristus banker på en dør

Let Him In, av Greg K. Olsen