Kom, følg med meg
23.-29. desember. Johannes’ åpenbaring 12-22: ‘Den som seirer, skal arve alle ting’


“23.-29. desember. Johannes’ åpenbaring 12-22: ‘Den som seirer, skal arve alle ting’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“23.-29. desember. Johannes’ åpenbaring 12-22”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus Kristus møter folket ved sitt annet komme

The City Eternal, av Keith Larson

23.-29. desember

Johannes’ åpenbaring 12-22

“Den som seirer, skal arve alle ting”

Når du leser Johannes’ åpenbaring 12-22, se etter likheter mellom det Johannes så og det du ser i dagens verden. Søk åndelig veiledning for å hjelpe deg å finne personlig lærdom når du fordyper deg i Johannes’ symbolske språk.

Skriv ned dine inntrykk

Forestill deg en kvinne “som var med barn, [og som] skrek i barnsnød og fødselsveer.” Forestill deg så “en stor ildrød drage som hadde sju hoder og ti horn” som sto over kvinnen klar til å “sluke barnet hennes så snart hun hadde født” (Johannes’ åpenbaring 12:2-4). For å forstå disse versene av Johannes’ åpenbaring, husk at disse bildene representerer Kirken og Guds rike og de vanskeligheter de ville få. For de hellige som opplevde intens forfølgelse på Johannes’ tid, kunne kanskje ikke seier over det onde ha sett sannsynlig ut. Denne seieren kan også være vanskelig å forutse i vår tid, når den onde “føre[r] krig mot de hellige” og har “makt over hver stamme og hvert folk og hvert tungemål og hvert folkeslag” (Johannes’ åpenbaring 13:7). Men den strålende slutten på Johannes’ åpenbaring viser at det gode vil overvinne det onde. Babylon vil falle. Jesus Kristus vil regjere som kongers konge. “[Gud] skal tørke bort hver tåre”, og de trofaste skal regjere sammen med ham og “arve alle ting” (Johannes’ åpenbaring 21:4, 7).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes’ åpenbaring 12:7-17

Striden i himmelen fortsetter på jorden.

Vi vet ikke så mye om striden i himmelen, men det er en levende og kort beskrivelse av den i Johannes’ åpenbaring 12:7-11. Når du leser disse versene, prøv å se deg selv som en del av den førjordiske striden. Hva lærer disse versene deg om hvordan du og Guds andre trofaste barn overvant Satan? Hva betyr dette for hvordan du kan overvinne ham i vår tid når han fortsetter å “føre krig… mot dem som holder Guds bud og har Jesu vitnesbyrd”? (vers 17).

Se også 1 Nephi 14:12-14; Veiledning til Skriftene, “Mikael,”.

Johannes’ åpenbaring 14:6-7

Hvem er engelen som Johannes så forkynne evangeliet?

Én oppfyllelse av profetien i disse versene fant sted da Moroni viste seg for Joseph Smith og ledet ham til opptegnelsene som han oversatte og utga som Mormons bok. Denne boken inneholder “det evige evangelium” som vi skal forkynne “for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk” (Johannes’ åpenbaring 14:6).

Johannes’ åpenbaring 17-18

Herren innbyr meg til å flykte fra Babylon og hennes synder.

Johannes’ åpenbaring 17-18 inneholder urovekkende bilder som beskriver synden, materialismen, og Babylons begjær – symbolet på verdslighet og ondskap. Tenk på eksempler på babylonske tilstander som finnes i verden i dag, og grunn på hva du kan gjøre for å følge rådet om å “komme ut fra” Babylon og “ikke ha del i hennes synder” (Johannes’ åpenbaring 18:4).

Johannes’ åpenbaring 20:12-15

Alle Guds barn vil bli dømt ut fra livets bok.

Forestill deg at en forfatter tilbød seg å skrive en bok om livet ditt. Hvilke detaljer eller erfaringer ville du ønske å ta med? Hvis du visste at dine fremtidige gjerninger også ville bli skrevet ned, ville du leve annerledes? Tenk på dette mens du leser om dommens dag i Johannes’ åpenbaring 20:12-15. Hva håper du vil bli skrevet om deg i livets bok?

Se også Veiledning til Skriftene, “Livets bok”.

Johannes’ åpenbaring 21; 22:1-5

Dersom jeg er trofast, vil jeg få celestial herlighet.

I kontrast til beskrivelsene av Babylon, beskriver Johannes’ åpenbaring 21-22 den celestiale herlighet som venter Kristi trofaste tilhengere. Hvilke bilder, uttrykk eller løfter i disse kapitlene inspirerer deg til å forbli trofast selv når det er vanskelig?

Johannes’ åpenbaring 22:18-19

Betyr disse versene at det ikke kan finnes noe ytterligere hellig skrift utenom Bibelen?

Noen har sitert Johannes’ åpenbaring 22:18-19 som en grunn for å avvise Mormons bok og annen siste-dagers hellig skrift. Eldste Jeffrey R. Holland har imidlertid sagt:

“Det er imidlertid overveldende enighet blant praktisk talt alle bibelkyndige om at dette verset kun gjelder Åpenbaringens bok, ikke hele Bibelen. Vitenskapsfolk i vår tid anerkjenner en rekke nytestamentlige ‘bøker’ som nesten med sikkerhet er skrevet etter at Johannes’ åpenbaring på øya Patmos ble mottatt …

Men det er et enklere svar… Det er at hele Bibelen slik vi kjenner den – en samling tekster i ett bind – ikke eksisterte da det verset ble skrevet.(“Mine ord … opphører aldri” Ensign eller Liahona, mai 2008, 91).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Johannes’ åpenbaring 12; 19; 21

Noen familiemedlemmer kan ha glede og nytte av å tegne bilder av de syn som er beskrevet i Johannes’ åpenbaring. For eksempel kan det å tegne bilder basert på Johannes’ åpenbaring 12 lede til drøftinger om striden i himmelen (se vers 7-11). Bilder basert på Johannes’ åpenbaring 21 kan inspirere til samtaler om Det celestiale rike. Du kan også vise det tilhørende bildet i dette utkastet og be familiemedlemmene om å finne versene Johannes’ åpenbaring 19 som bildet forestiller.

Johannes’ åpenbaring 12:11

Hva kan uttrykket “det ord de vitnet” bety? Hvordan hjelper våre vitnesbyrd om Jesus Kristus oss og andre å overvinne Satan?

Johannes’ åpenbaring 13:11-14

Hvilke tanker har familiemedlemmene om det forførende dyret? Hvordan oppdager og unngår vi bedrag som finnes i verden i dag?

Johannes’ åpenbaring 20:2-3.

Hvordan hjelper 1 Nephi 22:26; Lære og pakter 43:30-31 oss å forstå hva det betyr at Satan skal bli “bundet”?

Johannes’ åpenbaring 22:1-4

Hva kan være den symbolske betydningen av å ha Frelserens navn “på [våre] panner”? (Johannes åpenbaring 22:4; se også Johannes’ åpenbaring 13:16-17).

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg opp oppfordringer til å handle. “Når du følger opp en oppfordring til å handle, viser du [dine familiemedlemmer] at du bryr deg om dem og hvordan evangeliet velsigner dem. Du gir dem også anledninger til å fortelle om erfaringer, og dette styrker deres engasjement og hjelper dem å støtte hverandre i å etterleve evangeliet” (Undervisning på Frelsens måte, 35).