Kom, følg med meg
23.-29. desember. Johannes’ åpenbaring 12-22: ‘Den som seirer, skal arve alle ting’


“23.-29. desember. Johannes’ åpenbaring 12-22: ‘Den som seirer, skal arve alle ting’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“23.-29. desember. Johannes’ åpenbaring 12-22”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus Kristus hilser på mennesker ved sitt annet komme

The City Eternal [Den evige stad], av Keith Larson

23.-29. desember

Johannes’ åpenbaring 12-22

“Den som seirer, skal arve alle ting”

Når du forbereder deg til å undervise, må du benytte deg av din erfaring med å studere Johannes’ åpenbaring 12-22 personlig eller sammen med din familie. Hva la du merke til? Hvilke tilskyndelser mottok du? Husk at aktivitetene som er foreslått her, kan tilpasses barn i alle aldre.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hvorfor de ønsker å bo hos vår himmelske Fader igjen. Gjennom hele leksjonen, kan du hjelpe dem å se etter ting de kan gjøre for å forberede seg til å vende tilbake til ham.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Johannes’ åpenbaring 12:7-11

Jeg viste tro på Jesus Kristus i det førjordiske liv.

Under striden i himmelen overvant Guds trofaste barn Satan ved “det ord de vitnet”, og ved å vise tro på Jesus Kristus (Johannes’ åpenbaring 12:11).

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å forstå hva det vil si å følge en annens eksempel, kan du velge et barn til å være “leder”, og be de andre om å følge ham eller henne ved å gjøre det han eller hun gjør. La så andre barn være leder. Les Johannes’ åpenbaring 12:7-11 for barna, og forklar at før vi ble født, valgte vi å følge Jesus og ikke Satan.

  • Syng en sang om det førjordiske liv sammen, for eksempel “Før vi ble født” eller “Jeg vil følge Guds plan” (Liahona, april 1999, B5, Barnas sangbok, 86-87). Still spørsmål som: Hva skjedde i himmelen før vi ble født? Hva valgte vi å gjøre? (Se også “Innledning: Vår himmelske Faders plan” Historier fra Det nye testamente, 1-5, eller den tilhørende videoen på LDS.org.)

Johannes’ åpenbaring 19:7

Jeg kan forberede meg til Jesu Kristi annet komme ved å velge det rette.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at det annet komme vil være en gledesfylt begivenhet for oss hvis vi følger Jesu bud?

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og les Johannes’ åpenbaring 19:7. Forklar at “Lammets bryllup” symboliserer Jesu Kristi annet komme. Hvorfor skulle folket “glede” seg? Spør barna om de noen gang har vært i et bryllup. Hvordan var det? Hvorfor var menneskene der glade?

  • Fortell barna hvorfor du ser frem til Jesu annet komme. Dere kan også synge en sang om det annet komme sammen, for eksempel “Når han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46-47).

  • Be barna fortelle hva de gjør for å forberede seg til kirken på søndag. Hvorfor gjør vi disse tingene før vi kommer til kirken? Hvorfor skulle vi forberede oss til Kristi annet komme? På denne ukens aktivitetsside, kan du la barna tegne hva de kan gjøre for å forberede seg til det annet komme.

Johannes’ åpenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2

Jeg kan bo i Det celestiale rike sammen med vår himmelske Fader og dem jeg er glad i.

I de siste to kapitlene av Johannes’ åpenbaring, brukte Paulus vakkert språk til å beskrive den celestiale herligheten som de trofaste vil oppleve.

Mulige aktiviteter

  • La barna tegne treet som er beskrevet i Johannes’ åpenbaring 22:2, på tavlen. Forklar at dette treet er livets tre, og at dets frukt symboliserer Guds kjærlighet (se 1 Nephi 11:21-22). Gi barna papirlapper som er formet som frukt, og be dem tegne på dem noe som hjelper dem å føle vår himmelske Faders kjærlighet. Forklar at de som er trofaste, vil få bo hos vår himmelske Fader i Det celestiale rike.

  • Del noen bilder eller detaljer med barna som Johannes brukte til å beskrive celestial herlighet (se Johannes’ åpenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2), og be barna lage tegninger av disse tingene.

  • Syng en sang om Guds plan, som for eksempel “Jeg vil følge Guds plan” (Barnas sangbok, 86). Be barna si hva de kan gjøre for å få bo hos vår himmelske Fader igjen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Johannes’ åpenbaring 12:7-11

Jeg viste tro på Jesus Kristus i det førjordiske liv.

Barna du underviser, er på jorden fordi de hadde tro på Jesus Kristus i det førjordiske liv og valgte å følge ham.

Mulige aktiviteter

  • Les Johannes’ åpenbaring 12:7-11 sammen, og skriv på tavlen ordene drage, strid i himmelen, kastet ned, vitnet og Lammet. Be barna sammenfatte disse skriftstedene ved hjelp av ordene på tavlen. Hva kan disse versene lære oss om Jesus Kristus (Lammet)? Hva lærer vi om valgene vi gjorde i det førjordiske liv?

  • Lag tre kolonner på tavlen, og merk dem Før dette liv, I jordelivet og Begge deler. Lag papirstrimler som uttrykker sannheter om det førjordiske liv og jordelivet. Som for eksempel: Vi har et legeme, Vi har ikke et legeme, Vi lever i Guds nærhet, Vi er i krig med Satan, Vi utøver tro på Jesus Kristus og Vi følger Guds plan. La barna etter tur velge en papirstrimmel og finne ut hvilken kolonne den hører hjemme i. Uttrykk din tillit til at barna kan fortsette å vise tro på Kristus.

Johannes’ åpenbaring 19:7-8

Jeg kan forberede meg til Jesu Kristi annet komme ved å velge det rette.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå at Jesu Kristi annet komme vil være en gledesfylt begivenhet for de rettferdige?

Mulige aktiviteter

  • Les Johannes’ åpenbaring 19:7-8, og hjelp barna å forstå symbolikken i disse versene – bryllupet er Frelserens annet komme, Lammet er Frelseren, og hans hustru er Kirken (eller alle oss). Hvordan forbereder man seg til et bryllup? Hva kan vi gjøre for å forberede oss til at Frelseren kommer igjen?

  • Repeter og lær utenat 10. trosartikkel sammen med barna. Forklar at denne trosartikkelen beskriver spennende og strålende begivenheter som vil finne sted når Jesus kommer igjen. Vis bildet av Jesu annet komme i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna tegne hvordan de tror Jesu annet komme vil være.

Johannes’ åpenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2, 17

Jeg kan bo i Det celestiale rike sammen med vår himmelske Fader og dem jeg er glad i.

Når du forbereder deg til å undervise om Det celestiale rike, kan du reflektere over hva Det celestiale rike betyr for deg. Hvordan kan du dele ditt vitnesbyrd med barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Oppfordre barna til å granske følgende vers for å finne noen bilder eller detaljer som Johannes brukte til å beskrive celestial herlighet: Johannes’ åpenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2. La dem velge et bilde eller en detalj de ønsker å tegne. Deretter kan de snakke med klassen om tegningene sine. Oppfordre dem til å vise tegningene sine til familien hjemme.

  • Les Johannes’ åpenbaring 22:17 sammen, og forklar at bruden som sier “Kom”, er Kirken. Hva ønsker vi å invitere andre til å “komme” til? Hva er noen gode måter å invitere folk til å “komme”?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Hjelp barna å forberede seg til å lese Mormons bok neste år, ved å oppfordre dem til å be et familiemedlem eller en venn om å dele et favorittvers eller en favoritthistorie fra Mormons bok.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær barna å skrive ned tilskyndelser. Hvis barna kan lære vanen med å skrive ned tilskyndelser, vil det hjelpe dem å oppfatte og følge Ånden. Barn kan skrive ned tilskyndelser ved å markere skriftsteder, tegne eller gjøre enkle dagbokoppføringer. (Se Undervisning på Frelserens måte, 30.)