Kom, følg med meg
2.-8. desember. 1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev: ‘Gud er kjærlighet’


“2.-8. desember. 1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev: ‘Gud er kjærlighet’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“2.-8. desember. 1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus Kristus smiler mens han sitter sammen med et smilende barn

Perfect Love [Fullkommen kjærlighet], av Del Parson

2.-8. desember

1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev

“Gud er kjærlighet”

Johannes’ og Judas’ brev underviser om vår himmelske Faders kjærlighet og lys. Når du studerer denne uken, kan du grunne på hvorfor barna du underviser, trenger hans lys og kjærlighet i sitt liv. Husk å vurdere alle aktivitetene i denne oversikten, ikke bare de som er oppført under aldersgruppen du underviser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hvordan de har følt vår himmelske Faders kjærlighet, eller hvorfor de tror vår himmelske Fader er som et lys.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

1 Johannes’ brev 1:5-7; 2:8-11

Å følge Jesus bringer lys inn i mitt liv.

Hvordan kan sammenligninger med fysisk lys og mørke hjelpe deg å undervise barna om lyset som vår himmelske Fader bringer inn i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Be barna nevne ting som gir lys. Hjelp dem å forstå fordelene med lys, for eksempel: Å hjelpe planter å vokse, gjøre det mulig for oss å se og gi varme. Be barna etter tur lyse med en lommelykt på et bilde av Jesus Kristus mens de sier: “Gud er lys” (1 Johannes’ brev 1:5). Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan bringe lys inn i vårt liv når vi adlyder Guds bud.

  • Gjør det mørkt i klasserommet, og be barna foreslå hvordan rommet kan lyses opp. Hjelp dem å tenke ut hvordan vi kan bringe Jesu Kristi lys inn i vårt liv. Mens de svarer, kan du slå på lommelykter eller trekke gardinene fra et vindu for gradvis å gjøre rommet lysere.

1 Johannes’ brev 4:10-11, 20-21

Jeg viser min kjærlighet til Gud når jeg viser kjærlighet til andre.

Hjelp barna å se sammenhengen mellom det de føler for vår himmelske Fader og kjærligheten de viser hans barn.

Mulige aktiviteter

  • Les 1 Johannes’ brev 4:11 for barna, og syng en sang om Guds kjærlighet, som for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16-17). Be noen barn fortelle hvordan de vet at vår himmelske Fader elsker dem. Etter hvert svar ber du barna omfavne seg selv og si: “Gud er kjærlighet, og Gud elsker meg.”

  • Les 1 Johannes’ brev 4:21 for barna. Be dem fortelle om eller rollespille forskjellige måter de kan vise kjærlighet til en venn, som for eksempel å gi en klem eller å lage et kort. Hva får disse tingene vennene våre til å føle? Hva føler vår himmelske Fader når vi gjør hyggelige ting for andre?

1 Johannes’ brev 2:3-5; 5:3

Jeg viser min kjærlighet til Gud når jeg holder hans bud.

Barn kan i ung alder lære at Guds “bud er ikke tunge”, og at å følge dem er en måte å uttrykke kjærlighet til ham.

Mulige aktiviteter

  • Les 1 Johannes’ brev 5:3, og be barna lytte etter hva dette verset sier om hvordan vi kan vise at vi elsker Gud. Be barna nevne så mange bud som de kan. Hva føler vår himmelske Fader når vi adlyder hans bud?

  • Be barna lage en tegning som viser en måte de kan uttrykke sin kjærlighet til vår himmelske Fader på. De kan for eksempel tegne seg selv som holder et av budene. Syng en sang om lydighet sammen, som for eksempel “Jeg må alltid velge rett” (Barnas sangbok, 82-83). Hva føler vi når vi adlyder?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

1 Johannes’ brev 2:8-11; 4:7-8, 20-21

Jeg viser min kjærlighet til Gud når jeg viser kjærlighet til andre.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at å elske Gud innebærer å ha kjærlighet for menneskene rundt oss – også dem som er annerledes enn oss eller vanskelige å være glad i?

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at det har begynt en ny elev på skolen eller et nytt medlem i menigheten, som ennå ikke kjenner noen der. Hvordan tror de vedkommende føler seg? Be et barn lese 1 Johannes’ brev 4:7-8. Hva sier dette verset om hvordan vi skulle behandle vedkommende? Fortell om lignende situasjoner, eller be barna tenke på situasjoner der de kan få anledning til å vise kjærlighet.

  • Be barna lese 1 Johannes’ brev 4:7-8, 20-21, og be dem skrive en setning som sammenfatter det de mener er den viktigste lærdommen i disse versene. Når de har delt setningene sine, kan du fortelle historien om Chy Johnson fra bror David L. Becks tale “Din hellige plikt til å tjene” (Ensign eller Liahona, mai 2013, 55). Hvordan kan barna følge de unge mennenes eksempel i historien, som viste kjærlighet til Chy? Be barna komme med flere forslag til hvordan de kan vise kjærlighet til menneskene rundt seg på.

1 Johannes’ brev 2:3-6; 4:17-18; 5:2-5

Jeg viser min kjærlighet til Gud når jeg holder hans bud.

Det kan være lettere å adlyde budene når vi forstår sannhetene i 1 Johannes’ brev 5:3. Hvordan kan du hjelpe barna å ikke se på budene som byrder, men som anledninger til å uttrykke sin kjærlighet til Gud?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste på tavlen over hvordan de kan vise Gud at de elsker ham. Les så 1 Johannes’ brev 2:5-6; 5:2-5 for å få flere ideer. Hvordan viser det å adlyde budene at vi elsker vår himmelske Fader?

    Bilde
    en familie som kneler sammen i bønn

    Vi kan velge å holde Guds bud selv om det er vanskelig.

  • Les 1 Johannes’ brev 4:17, og forklar for barna at å ha “frimodighet på dommens dag” betyr å føle trygghet og fred når de står for Gud for å bli dømt. Hva lærer dette verset oss at vi må gjøre for å få denne tryggheten? Hva kan vi gjøre nå for å føle oss trygge når vi står for Gud?

Judas’ brev 1:18-22

Jeg kan være trofast selv om andre gjør narr av meg.

Barn kan bli latterliggjort for sin tro eller måten de lever som disipler av Jesus Kristus. Disse versene inneholder Judas’ råd om hvordan vi kan holde oss trofaste i slike situasjoner.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om tilfeller da de har blitt gjort narr av fordi de har gjort det rette. Be barna lese Judas’ brev 1:18-22 og se etter hvordan vi kan være trofaste når vi blir spottet eller gjort narr av. Skriv det de finner på tavlen, og samtal om hvordan de kan følge dette rådet.

  • Gi et sammendrag av Lehis drøm (se 1 Nephi 8:1-35), og be noen barn lese vers fra 1 Nephi 8:26-28, 33. Samtal om hvordan menneskene i den store og rommelige bygningen var som spotterne Judas snakket om. Hva kan vi gjøre for ikke å bli påvirket av dem som gjør narr av oss eller ikke er enige i det vi tror på? (se 1 Nephi 8:30, 33).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å lage en plan for å gjøre noe for å dele sitt lys med familien sin.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er aktive. Du kan til tider føle at barnas energi blir en distraksjon som hindrer læring. Du kan imidlertid bruke deres aktive natur ved å be dem rollespille, tegne eller synge om et prinsipp i evangeliet. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25-26.)