Kom, følg med meg
16.-22. desember. Julen: ‘En stor glede’


“16.-22. desember. Julen: ‘En stor glede’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“16.-22. desember. Julen”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesusbarnet i en krybbe

Safe in a Stable [Trygg i en stall], av Dan Burr

16.-22. desember

Julen

“En stor glede”

Denne leksjonen er en anledning til å hjelpe barna du underviser, å feire Frelserens fødsel, liv og misjon i julen. Ha denne tanken i bakhodet når du forbereder deg til å undervise.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna fortelle hva de vet om Frelserens fødsel.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 2:1-12; Lukas 2:1-14

Jesus Kristus kom til jorden som et nyfødt barn.

Historien om Jesu Kristi fødsel appellerer til barn. Hvilke doktrinære sannheter ser du i denne historien som du føler at barna bør forstå?

Mulige aktiviteter

  • Les Lukas 2:1-14 for barna, eller beskriv hendelsene i disse versene ved å bruke “Kapittel 5: Jesus Kristus blir født”, Historier fra Det nye testamente, 13-15, eller den tilhørende videoen på LDS.org. Be barna lage tegninger av disse hendelsene, og bruke tegningene til å fortelle historien selv. Hvorfor er du glad for at Jesus kom til jorden som et lite barn?

  • Be barna fortelle deg historien om de vise mennene som fulgte stjernen for å finne Jesus. Hvis de trenger å bli påminnet om historien, kan de se Matteus 2:1-12 eller “Kapittel 7: De vise menn”, Historier fra Det nye testamente, 18, eller den tilhørende videoen på LDS.org. Gjem et bilde av Jesus i rommet. Tegn eller klipp ut en papirstjerne, og hold den opp i luften. Be barna late som om de er de vise menn som kommer med gaver, og før dem rundt i rommet for å finne Jesus. Hva er noen gaver vi kan gi til Jesus i vårt liv i dag?

  • Syng noen julesanger sammen med barna, som for eksempel “La oss forene her vår sang” og “Stille natt, hellige natt” (Salmer, nr. 124, 128) eller “Julenatt”, “Det lille barn Jesus” og “Å, hør nå, min lille” (Barnas sangbok, 24, 26-27, 30-31).

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det mulig for meg å bo hos min himmelske Fader igjen en dag.

Forstår barna du underviser, hvorfor Jesus Kristus kom til jorden? Ta deg tid til å grunne på hva Frelseren har gjort for deg personlig, og hvordan du kan hjelpe barna å forstå hva han har gjort for dem.

Mulige aktiviteter

  • Ta med en innpakket gave til klassen med et bilde av Jesus Kristus inni. Sett en merkelapp på gaven med “Johannes 3:16” påskrevet, og fortell barna at dette er en ledetråd om hva gaven er. Les Johannes 3:16 sammen med barna, og be dem gjette hva gaven er og åpne den. Hvorfor sendte Gud sin Sønn til oss?

  • Velg bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok (for eksempel nr. 1, 30, 35-6684) som illustrerer hvordan Jesus velsignet andre mens han levde på jorden. La barna holde bildene mens du forteller historiene. Du kan gjerne velge ut bilder som passer til teksten til “Han sendte Sønnen” og “Å, la meg høre om Jesus” (Barnas sangbok, 20-21, 36), og la barna holde opp bildene mens de synger disse sangene.

  • Be barna fortelle sine favoritthistorier om Jesus. Etter hver historie, kan du hjelpe barna å fullføre denne setningen: “Jesus Kristus kom til jorden for å .” Vis deretter bildene knyttet til Frelserens sonoffer, død og oppstandelse (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 56, 57, 58, 59), og fortell kort om disse hendelsene. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus kom til jorden for å dø for oss og gjenoppstå slik at vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader.

    Bilde
    Jesus kneler i Getsemane

    Gethsemane [Getsemane], av J. Kirk Richards

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Jesus Kristus kom til jorden som et nyfødt barn.

Hvordan kan du hjelpe barna å fokusere på Jesus Kristus i julen?

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna lese om hendelsene forbundet med Frelserens fødsel i Matteus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20. Be de andre barna etter tur lage tegninger på tavlen av det skriftstedene beskriver. Hva lærer disse historiene oss om Jesus Kristus?

  • Vis videoen “Good Tidings of Great Joy: The Birth of Jesus Christ” [En stor glede: Jesu Kristi fødsel] (LDS.org). Be barna skrive ned alt de hører som vil hjelpe dem å fokusere på Jesus Kristus i julen. Etter videoen kan du be dem fortelle hva de skrev.

  • Be barna skrive på noen papirstrimler ting de kan gjøre for å fokusere mer på Frelseren i julen. Legg papirstrimlene i poser eller andre beholdere som barna kan ta med seg hjem. Noen ideer kan være å lese i Skriftene, synge salmer om julen og gjøre oppriktige handlinger av kjærlighet.

  • Syng julesanger om Frelseren (se Barnas sangbok, 22-32; Salmer, nr. 118-129), og be barna dele en linje eller et uttrykk fra sangene som de liker.

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det mulig for meg å bo hos min himmelske Fader igjen en dag.

Hvordan kan du hjelpe barna å repetere det de har lært i år, og forstå hvorfor de trenger Jesus Kristus i livet sitt?

Mulige aktiviteter

  • Merk to papirlapper med Hvem er Jesus Kristus? og Hvorfor kom han til jorden? og fest dem på forskjellige vegger i klasserommet. Be hvert barn lese ett av følgende skriftsteder: Matteus 16:15-16; Johannes 3:16; 1 Nephi 10:4; Mosiah 3:8; Alma 7:10-13; 3 Nephi 27:14-15. Be barna lete etter svar på de to spørsmålene på veggene, i skriftstedene de leser. Be dem skrive svarene sine på papirlapper og feste dem på veggen ved siden av det aktuelle spørsmålet. Hvordan kan vi vise vår takknemlighet for det Jesus Kristus har gjort for oss?

  • Be barna lage en liste på tavlen over alle navn eller titler på Jesus, som de kan komme på (se Veiledning til Skriftene, “Jesus Kristus”). Hva lærer disse navnene oss om Jesus Kristus og hans misjon? Hvorfor trenger vi Jesus Kristus i vårt liv? For å bidra til å besvare dette spørsmålet, kan du vise videoen “Why We Need a Savior – A Christmas Message about Our Savior Jesus Christ” [Hvorfor vi trenger en Frelser – et julebudskap om vår Frelser Jesus Kristus] (LDS.org).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å finne minst én måte å yte tjeneste for en annen eller komme nærmere Jesus Kristus på denne julen.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn liker å dele det de lærer. Selv små barn kan styrke sine familiemedlemmer. Oppfordre barna du underviser, til å dele med familien sin noe de har lært i Primær. (Se Undervisning på Frelserens måte, 30.)