Kom, følg med meg
25. november - 1. desember. 1 og 2 Peters brev: ‘Og dere fryder dere med en usigelig og herliggjort glede’


“25. november - 1. desember. 1 og 2 Peters brev: ‘Og dere fryder dere med en usigelig og herliggjort glede’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“25. november - 1. desember. 1 og 2 Peters brev,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019

Bilde
Jesus Kristus forkynner evangeliet i åndeverdenen

Christ Preaching in the Spirit World, av Robert T. Barrett

25. november - 1. desember

1 og 2 Peter

“Og dere fryder dere med en usigelig og herliggjort glede”

Mens du leser Peters brev, kan du motta tilskyndelser til å handle. Skriv ned disse tilskyndelsene mens du “ennå [er] i Ånden” (L&p 76:80) slik at du kan få med deg nøyaktig hva du blir undervist om.

Skriv ned dine inntrykk

Kort tid etter sin oppstandelse kom Frelseren med en profeti som må ha vært foruroligende for Peter. Han sa at når Peter ble gammel, ville han bli ført “dit [han] ikke vil … , for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med” (Johannes 21:18-19). Da Peter skrev sine brev, visste han at denne profeterte martyrdøden var nær: “Jeg vet jo at min hytte brått skal legges ned, som også vår Herre Jesus Kristus varslet meg.” (2 Peter 1:14). Dessverre var slik alvorlig forfølgelse vanlig for de hellige i Roma, som Peter skrev til (se 1 Peter 1:1). Allikevel var hans ord ikke fylt med frykt eller pessimisme. Istedenfor lærte han de hellige å “juble av glede”, selv om de hadde “sorg i mange slags prøvelser.” Han rådet dem til å huske at “deres prøvede tro” ville føre til “lov og pris og ære ved Jesu Kristi åpenbarelse” og til “sjelenes frelse” (1 Peter 1:6-7, 9). Peters tro må ha vært til trøst for disse tidlige hellige, som den er oppmuntrende for de hellige i dag, som også “har del i Kristi lidelser… for at [vi] også kan juble i glede når hans herlighet blir åpenbaret.” (1 Peter 4:13).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Peter 1:3-9; 2:19-24; 3:14-17; 4:12-19

Jeg kan finne glede i tider med prøvelser og lidelser.

Ved første øyekast kan det virke rart at Peter bruker ord som juble, glede, herlighet, og usigelig glede i tilknytning til ord som vi vanligvis forbinder med vanskeligheter: fristelser, sorger, prøvelser, og lidelser (se 1 Peter 1:6; 2:19; 4:12-13). Peters budskap til de tidlige hellige var det samme budskap som ble undervist av president Russell M. Nelson: “De hellige kan være lykkelige under enhver omstendighet… Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan… og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham. Han er kilden til all glede” (“Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82).

Når du leser 1 Peter 1:3-9; 2:19-24; 3:14-17; 4:12-19, hva gir deg håp om at du kan finne glede selv midt i vanskelige omstendigheter?

1 Peter 3:18-20; 4:1-6

Evangeliet blir forkynt for de døde slik at de kan bli rettferdig dømt.

En dag vil enhver person stå for dommen for å “gjøre regnskap for ham som står ferdig til å dømme levende og døde” (1 Peter 4:5). Noen kan undres over hvordan Gud kan dømme alle mennesker rettferdig når deres muligheter til å forstå evangeliet er så forskjellige. Legg merke til den lære Peter underviste i 1 Peter 3:18-20; 4:6 for å hjelpe de hellige på hans tid å forstå at Guds dom vil være rettferdig. Hvordan styrker disse versene din tro på Guds rettferdighet?

For å studere denne læren ytterligere, gransk Lære og pakter 138, en åpenbaring president Joseph F. Smith mottok da han grunnet over dette som Peter skrev. Hvilke velsignelser mottar de som gjør evangeliets ordinanser tilgjengelige for sine avdøde familiemedlemmer som venter på disse ordinansene?

2 Peter 1:1-11

Gjennom Jesu Kristi kraft, kan jeg utvikle min guddommelige natur.

Føler du noen gang at det å bli som Jesus Kristus og utvikle hans egenskaper er umulig? Eldste Robert D. Hales ga denne oppfordringen om hvordan vi kan utvikle Kristuslignende egenskaper: “Frelserens egenskaper… er sammenvevde egenskaper, den ene lagt til den andre, som utvikler seg i oss på interaktive måter. Med andre ord kan vi ikke oppnå én Kristus-lignende egenskap uten også å oppnå og påvirke andre. Når én egenskap blir sterk, blir mange flere det” (“Bli en disippel av vår Herre Jesus Kristus”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 46).

Bilde
en kunstferdig vevd bildevev

Hver Kristus-lignende egenskap som vi utvikler hjelper oss å veve disippelskapets åndelige billedvev.

Overvei å lese 2 Peter 1:1-11 i tilknytning til eldste Hales’ budskap. Hva lærer du fra disse to apostlene som hjelper deg i dine anstrengelser for å bli mer Kristus-lik?

Se også 1 Peter 4:8; David A. Bednar, “De største og mest dyrebare løfter”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 90-93.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

1 Peter 2:5-10

Når du leser disse versene sammen med familien, overvei å bruke steiner for å hjelpe familiemedlemmene å se for seg Peters læresetninger om at Frelseren er vår “hjørnestein”. Hvordan er vi som de “levende steiner” som Gud bruker til å bygge opp sitt rike? Hva lærer vi fra Peter om Frelseren og vår rolle i hans rike? Hva er Peters budskap til familien din?

1 Peter 3:8-17

Hvordan kan vi være “alltid beredt til å forsvare” når noen spør oss om vår tro? Familien kan kanskje ha glede av å rollespille situasjoner der noen kommer til dem med et spørsmål om evangeliet.

1 Peter 3:18-20; 4:6

Hva kan dere gjøre som familie for å lære om deres avdøde forfedre? Kanskje dere kan lage en av forfedrenes favorittmåltid, vise bilder eller fortelle historier fra dennes liv på fødselsdagen hans/hennes. Hvis det er mulig, kan dere også planlegge å gjøre ordinanser for denne personen i tempelet.

2 Peter 1:16-21

I disse versene minnet Peter de hellige om hans opplevelse på forklarelsens berg (se også Matteus 17:1-9). Hva kan disse versene lære oss om profeters læresetninger? (se også L&p 1:38). Hva gir oss tillit til å følge vår levende profet i dag?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

“Vær alltid beredt.” Uformelle undervisningsøyeblikk går fort over, så det er viktig å benytte seg av dem når de oppstår. Hvordan kan du strebe etter å “[alltid være] beredt” til å undervise familien om evangeliets sannheter og dele “det håp som bor i [deg]” (1 Peter 3:15) når det oppstår undervisningsøyeblikk? (Se Undervisning på Frelserens måte, 16.)

Bilde
Peter forkynner for en gruppe mennesker

Selv om Peter møtte mye forfølgelse og motstand, forble han standhaftig i sitt vitnesbyrd om Kristus.