Kom, følg med meg
25. november – 1. desember. 1 og 2 Peter: ‘[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede’


“25. november – 1. desember. 1 og 2 Peter: ‘[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“25. november – 1. desember. 1 og 2 Peter”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus Kristus forkynner evangeliet i åndeverdenen

Kristus forkynner i åndeverdenen, av Robert T. Barrett

25. november – 1. desember

1 og 2 Peter

“[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede”

Husk at din hensikt er å undervise mennesker, ikke bare fremføre en leksjon. Når du leser Peters brev, bør du tenke på hvert enkelt klassemedlem. Hvilke prinsipper vil hjelpe dem å bygge opp sin tro?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Skriv overskriftene 1 Peter og 2 Peter på tavlen. Gi klassemedlemmene tid til å gjennomgå disse kapitlene, og be dem skrive under disse overskriftene ord eller utsagn fra kapitlene som ga mening for dem. Bruk så listene til å oppfordre dem til å dele sin innsikt.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Peter 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Jeg kan finne glede i tider med prøvelser og lidelse.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå og anvende Peters råd om å finne glede i vanskelige omstendigheter, kan du gi klassemedlemmene papirlapper og be dem skrive et utsagn fra 1 Peter 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19 som kan hjelpe dem i tider med prøvelser eller vanskeligheter. På den andre siden av papirlappen kan de skrive om en tid med prøvelser da de følte fred eller glede. Noen få frivillige kan så dele det de har skrevet og sin erfaring, og deretter kan klassemedlemmene snakke om det de har lært.

  • En annen måte å gjennomgå Peters råd i 1 Peter 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19 er å be klassemedlemmene tenke på noen de kjenner, som opplever en prøvelse. Gi dem tid i klassen til å skrive et brev til vedkommende, hvor de tar med sannheter fra disse versene som ville oppmuntre ham eller henne (se også L&p 121:1–8; 123:17). Klassemedlemmene kan så snakke om sannhetene de valgte.

1 Peter 1:13–20; 2:1–12

Vi er kalt til å være “Guds folk”.

  • Som medlemmer av Kristi kirke er vi kalt til å følge Jesus Kristus. Dette betyr at våre valg ofte vil være annerledes enn andre menneskers. Hvordan kan Peters læresetninger i 1 Peter 1:13–20; 2:1–12 hjelpe klassemedlemmene å bedre forstå Frelserens misjon og ønske å bli mer lik ham? Du kan gjerne be klassemedlemmene granske disse versene for å finne beskrivelser av hva det vil si å være “Guds folk” (1 Peter 2:10), og deretter snakke om det de finner ut. Forklar gjerne at ordene “et folk til eiendom” i 1 Peter 2:9 betyr “kjøpt” eller “bevart” (se fotnote f). Hva lærer dette oss om hva Gud føler for oss og hvordan han ønsker at vi skal leve?

1 Peter 3:18–20; 4:6

Evangeliet blir forkynt for de døde så de kan dømmes rettferdig.

  • Peters første brev inneholder en av de få henvisningene i Bibelen til Jesu Kristi besøk til åndeverdenen etter sin død – en begivenhet som nyere åpenbaring hjelper oss å forstå bedre. For å hjelpe klassemedlemmene å styrke sin forståelse av åndeverdenen, kan du be dem lese følgende skriftsteder og skrive på tavlen det de finner ut: Johannes 5:25; 1 Peter 3:18–20; 4:6; Alma 40:7–14, 21; Lære og pakter 138:11–32.

    Uttalelsene under “Ytterligere ressurser” viser at Kristi besøk til åndeverdenen ble forstått og undervist ikke bare av hans apostler, men også av tidlige kristne lærere. Å forstå at denne kunnskapen gikk tapt under det store frafall og gjengitt i vår tid, kan hjelpe klassemedlemmene å styrke sitt vitnesbyrd om Joseph Smith og evangeliets gjengivelse.

  • En drøfting om 1 Peter 3:18–20; 4:6 kan bidra til å inspirere klassemedlemmene til i større grad å delta i slektshistorie og tempelarbeid. For å gjøre dette, kan du dele klassen i tre grupper og gi hver gruppe ett av følgende spørsmål om de dødes forløsning: Hva gjør Frelseren for å forløse de døde? Hva må de døde gjøre – både de trofaste og de som døde uten kunnskap om evangeliet? Hva må vi gjøre? Be hver gruppe om å gjennomgå 1 Peter 3:18–20; 4:6; Lære og pakter 128:17–18; 138:11–32, 57–59, for å finne svar på spørsmålet sitt. Be hver gruppe fortelle hva de har lært, og vurder å dele sitatet av eldste D. Todd Christofferson eller en av videoene som finnes under “Ytterligere ressurser”. Hvilke velsignelser har vi vært vitne til, når vi har bidratt til å bringe frelse til våre avdøde slektninger?

2 Peter 1:1–11

Ved hjelp av Jesu Kristi kraft kan vi utvikle vår guddommelige natur.

  • For å oppmuntre klassemedlemmene i deres anstrengelser for å bli mer lik Jesus Kristus, kan du be dem finne frem til de Kristus-lignende egenskapene som beskrives i 2 Peter 1:1–11. Vurder å skrive disse egenskapene på tavlen og be klassemedlemmene definere dem. Klassemedlemmene kan så drøfte hvordan det å utvikle én egenskap fører til at man utvikler de andre egenskapene. Gi dem tid til å tenke over hvilken egenskap de ønsker å utvikle mer fullstendig (se også Forkynn mitt evangelium, 126).

Bilde
en intrikat bildevev

Hver Kristus-lignende egenskap vi utvikler, hjelper oss å veve en åndelig bildevev av disippelskap.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Du kan gjerne forklare at klassemedlemmene skal studere Johannes’ brev i løpet av uken. Disse brevene bidrar til å korrigere falske læresetninger om Jesus Kristus, og kan styrke vårt vitnesbyrd om at Frelseren virkelig lever.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

1 og 2 Peter

Arbeidet med å forløse de døde vitner om Kristi misjon.

Eldste D. Todd Christofferson har sagt:

“Kristne teologer har lenge strevd med spørsmålet: Hva skjer med de utallige milliarder som har levd og dødd uten kunnskap om Jesus? Med gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium, forstår vi nå hvordan de udøpte avdøde forløses og hvordan Gud kan være ‘en fullkommen og rettferdig Gud og også en barmhjertig Gud’ (Alma 42:15).

Mens Jesus ennå levde på jorden, profeterte han at han også skulle forkynne for de døde [se Johannes 5:25]. Peter forteller oss at dette skjedde i tiden mellom Frelserens korsfestelse og hans oppstandelse [se 1 Peter 3:18–19]. President Joseph F. Smith så i et syn at Frelseren besøkte åndeverdenen [se L&p 138:30, 33] …

Vår iver etter å forløse de døde, og tiden og ressursene vi legger i dette engasjementet, er fremfor alt et uttrykk for vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Den er det sterkeste uttrykk vi kan gi om hans guddommelige karakter og misjon. Den vitner for det første om Kristi oppstandelse, for det annet om hans forsonings uendelige rekkevidde, for det tredje om at han er den eneste kilde til frelse, for det fjerde at han har fastsatt betingelsene for frelse, og for det femte at han skal komme igjen” (“De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus”, Ensign eller Liahona, jan. 2001, 10).

Tidlige kristne læreres (i det første til det tredje århundre) skrifter om forkynnelse for de døde.

Origen: “Da [Jesus] ble en sjel [en ånd] uten kroppens skall, oppholdt han seg blant de sjeler som var uten fysisk skall, og omvendte dem som var villige til det” (i The Ante-Nicene Fathers, red. Alexander Roberts and James Donaldson [1907], 4:448).

Hermas: “Apostlene og lærerne som forkynte Guds Sønns navn etter at de hadde sovnet inn i Guds Sønns kraft og tro, forkynte også for dem som hadde sovnet inn før dem” (i The Apostolic Fathers, overs. J. B. Lightfoot [1898], 472).

Videoer om slektshistorisk arbeid (se LDS.org).

  • “Their Hearts Are Bound to You” [Deres hjerter er bundet til deg]

  • “Alle jordens familier”

  • “Will I Do My Part?” [Vil jeg gjøre min del?]

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis om “hvorfor”. “Noen ganger lurer elever, spesielt ungdom – på hvordan evangeliets prinsipper gjelder dem, eller hvorfor de skulle adlyde bestemte bud. Men hvis de forstår vår himmelske Faders evige plan for sine barns lykke, blir grunnene til evangeliets prinsipper og budene tydeligere og motivasjonen til å adlyde øker” (Undervisning på Frelserens måte, 20).