Kom, følg med meg
18.–24. november. Jakobs brev: ‘Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere’


“18.–24. november. Jakobs brev: ‘Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.–24. november. Jakobs brev”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Abraham ber utenfor teltet sitt

Abraham i Mamres terebintelund, av Grant Romney Clawson

18.–24. november

Jakobs brev

“Vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere”

Før du leser denne oversikten, bør du lese Jakobs brev og legge merke til tilskyndelsene du mottar. Hvilke prinsipper finner du som ville velsigne og oppbygge klassemedlemmene? Bruk denne oversikten for å finne flere undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene dele vers fra Jakobs brev som inspirerer dem til å være “ordets gjørere” (Jakobs brev 1:22). Hvis det ikke er for personlig, kan de også fortelle hva de føler at de trenger å gjøre, enkeltvis eller som familie.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Jakobs brev 1:5–6

Når vi ber i tro, gir Gud villig.

  • Prinsippene som fremsettes i Jakobs brev 1:5–6, ledet Joseph Smith til en livsendrende åndelig opplevelse, og de kan velsigne hver enkelt av oss på en eller annen måte. Du kan kanskje skrive spørsmål som de følgende på tavlen, og be klassemedlemmene grunne på dem hver for seg: Hvilken innflytelse har Jakobs brev 1:5–6 hatt i ditt liv? Hva har Joseph Smiths erfaring med disse versene lært deg om å søke visdom med hensyn til dine egne spørsmål? (se Joseph Smith – Historie 1:10–17). Hvilke erfaringer har lært deg at “Jakobs vitnesbyrd [er] sant”? (Joseph Smith – Historie 1:26). Be klassemedlemmene utveksle tanker de har etter å ha grunnet på disse spørsmålene.

  • Kanskje klassemedlemmene kan uttrykke Jakobs brev 1:5–6 med egne ord. Hvordan hjelper dette dem å forstå disse versene bedre?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å huske at Gud har lovet å gi rikelig til sine barn når de kommer til ham i bønn, kan du be klassemedlemmene fortelle om erfaringer der løftet i Jakobs brev 1:5–6 ble oppfylt i deres liv. Hva har de lært når de har bedt vår himmelske Fader om bekreftelse på sine egne spørsmål om evangeliets sannheter?

Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11

Tålmodig utholdenhet fører til slutt til fullkommenhet.

  • For å innlede en samtale om Jakobs læresetninger om tålmodighet i disse versene, kan du be klassemedlemmene fortelle om erfaringer hvor de måtte være tålmodige, og hva de lærte av denne erfaringen. Deretter kan de granske Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11 for å finne prinsipper som de kan anvende på erfaringene sine. De kan også finne aktuelle prinsipper i videoen “Continue in Patience” [Fortsett i tålmodighet] (LDS.org) eller president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Fortsett i tålmodighet” (Ensign eller Liahona, mai 2010, 56–59). Hvorfor er tålmodighet nødvendig mens vi gjør vårt ytterste for å nå fullkommenhet? Hva har hjulpet klassemedlemmene å utvikle tålmodighet?

Jakobs brev 1:3–8, 21–25; 2:14–26

“Troen [er] død uten gjerninger.”

  • Én måte å snakke om Jakobs læresetninger om tro og gjerninger på, kan være å dele klassen i to grupper. Den ene undersøker hvorfor tro krever handling, og den andre hvorfor våre handlinger krever tro. For å gjøre dette kan de lese Matteus 7:21–23; Jakobs brev 1:6–8, 21–25; 2:14–26 og Joseph Smith – Historie 1:19. Så kan hver gruppe fortelle hva de har funnet ut og snakke om hvorfor både tro og gjerninger er nødvendig.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å tenke dypere over det minneverdige utsagnet “Troen [er] død uten gjerninger” (Jakobs brev 2:26), kan du skrive følgende setning på tavlen: Tro uten gjerninger er som uten . Be klassemedlemmene tenke på kreative måter å fullføre setningen, og la dem skrive forslagene sine på tavlen. De kan også ha nytte av å gjøre denne aktiviteten i par eller små grupper. Historien president Dieter F. Uchtdorf forteller under “Ytterligere ressurser”, kan styrke deres forståelse av dette prinsippet. Hva kan vi gjøre for stadig å handle ifølge vår tro på Jesus Kristus?

Jakobs brev 2:1–9

Som Jesu Kristi disipler skulle vi være glad i alle mennesker, uavhengig av deres omstendigheter.

  • For å inspirere klassemedlemmene til å vise Kristus-lignende kjærlighet til alle, uten hensyn til andres situasjon eller utseende, kan du be klassemedlemmene bytte på å lese vers fra Jakobs brev 1:9–11; 2:1–10; 5:1–6. Drøft spørsmål som de følgende: Hva vil det si å “[gjøre] forskjell på folk”? (Jakobs brev 2:9). Hvorfor behandler vi noen ganger dem som har penger, berømmelse eller makt, annerledes enn dem som ikke har det? Hvordan kan vi unngå å behandle andre annerledes basert på deres omstendigheter? På hvilken måte er Frelserens trofaste disipler egentlig de rikeste av alle? (se Jakobs brev 2:5).

Jakobs brev 3

Ordene vi bruker, har kraft til å såre eller velsigne andre.

  • De sterke bildene Jakob brukte, kan være nyttige påminnelser om og motivasjon til å bruke ord – både muntlig og skriftlig – til å oppløfte andre. Vurder å be klassemedlemmene skumlese Jakobs brev 3 for å finne bilder som beskriver hvordan språk brukes til å såre eller velsigne andre. Noen klassemedlemmer vil kanskje like å lage tegninger av disse bildene. Hvordan illustrerer disse bildene Jakobs instruksjoner i dette kapittelet? Hvordan kan for eksempel våre ord være som ild? Hvilke bilder kan klassemedlemmene komme på som viser hvilken positiv kraft ord kan ha? Du kan gjerne be klassemedlemmene tenke over hvordan de kan anvende Jakobs råd.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å oppfordre klassemedlemmene til å lese 1 og 2 Peter, kan du be dem se etter doktrinære læresetninger i disse brevene som vi forstår bedre på grunn av evangeliets gjengivelse. Hvordan vitner disse læresetningene om Joseph Smiths profetiske misjon?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Jakobs brev

Tro og handling.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

“En gammel jødisk historie handler om en såpekoker som ikke trodde på Gud. En dag han var ute og gikk sammen med en rabbiner, sa han: ‘Det er noe jeg ikke kan forstå. Vi har hatt religion i tusenvis av år. Men overalt ser man ondskap, korrupsjon, uærlighet, urettferdighet, smerte, sult og vold. Så religionen har tilsynelatende ikke gjort verden bedre i det hele tatt. Derfor spør jeg deg: Hva er vitsen med den?’

Rabbineren svarte ikke på en stund, men fortsatte å gå sammen med såpekokeren. Etter hvert kom de til en lekeplass der barna var dekket av støv og lekte på bakken.

‘Det er noe jeg ikke forstår,’ sa rabbineren. ‘Se på disse barna! Vi har hatt såpe i tusenvis av år, og likevel er disse barna skitne. Hva er vitsen med såpe?’

Såpekokeren svarte: ‘Men rabbiner, det er da ikke rettferdig å klandre såpen for disse skitne barna. Såpen må brukes før den kan oppnå sin hensikt.’

“Rabbineren smilte og sa: ‘Akkurat’ (“Den rettferdige av tro, skal leve”, Ensign eller Liahona, april 2017, 4).

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til en ærbødig atmosfære. “Hjelp klassemedlemmene å forstå at hver og en av dem påvirker ånden i klassen. Be dem om hjelp til å skape en åpen, kjærlig og respektfull atmosfære slik at alle føler seg trygge på å fortelle om erfaringer, stille spørsmål og bære vitnesbyrd” (Undervisning på Frelserens måte, 15).