Kom, følg med meg
11.–17. november. Hebreerne 7–13: ‘En yppersteprest for de goder som skulle komme’


“11.–17. november. Hebreerne 7–13: ‘En yppersteprest for de goder som skulle komme’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.–17. november. Hebreerne 7–13”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Melkisedek gir Abram en velsignelse

Melkisedek velsigner Abram, av Walter Rane

11.–17. november

Hebreerne 7–13

“En yppersteprest for de goder som skulle komme”

Når du leser Hebreerne 7–13, kan du grunne på hva Herrens budskap til de hebraiske hellige var. Se også etter hans budskap til deg og dem du underviser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Før leksjonen kan du be noen klassemedlemmer komme forberedt på å dele vers fra Hebreerne 7–13 som hjelper dem å “tre fram [for Gud] med sannferdig hjerte i troens fulle visshet” (Hebreerne 10:22).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Hebreerne 7:1–22

Å leve verdig til Det melkisedekske prestedømmes pakter og velsignelser fører til opphøyelse.

  • En måte å utforske dette kapittelet på er å be klassemedlemmene skrive på tavlen noen sanne påstander om Det melkisedekske prestedømme (for å få ideer kan de lese “Det melkisedekske prestedømme” i Tro mot pakten, 16–17). De kan deretter granske Hebreerne 7:1–22 for å finne utsagn som underbygger påstandene på tavlen. De kan også bruke Veiledning til skriftene til å finne andre skriftsteder som underbygger dem.

  • I Hebreerne 7:11 spurte Paulus: “Hvorfor var det… behov for at det skulle framstå en annen prest etter Melkisedeks vis, og ikke en som ble kalt prest etter Arons vis?” Med andre ord, hvorfor trenger vi Det melkisedekske prestedømme i tillegg til Det aronske prestedømme? Klassemedlemmene kan kanskje se etter mulige svar i Tro mot pakten, “Det aronske prestedømme” og “Det melkisedekske prestedømme”. Du kan også be dem tenke over velsignelsene vi har på grunn av disse to prestedømmene (se også sitat av søster Sheri L. Dew under “Ytterligere ressurser”). Hvordan har klassemedlemmene opplevd disse velsignelsene?

Hebreerne 8–10

Ordinanser både før og nå, viser til Jesus Kristus.

  • Selv om vi ikke ofrer dyr, deltar vi i ordinanser i dag som på lignende vis retter vår sjel mot Kristus og gir “godkjente kanaler som velsignelser og himmelens krefter kan strømme inn i vårt liv gjennom” (David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 60). Kanskje dere sammen kan utforske noen detaljer om oldtidens ordinanser som er beskrevet i Hebreerne 8–10, og deres symbolske betydning. Hva symboliserer for eksempel blod av okser og geiter? (se Hebreerne 9:13–14). Hvem symboliserer ypperstepresten? (se Hebreerne 9:24–26). Videoen “Sacrifice and Sacrament” [Offer og nadverden] (LDS.org) kan være til hjelp. Hvordan har vår tids ordinanser velsignet oss og hjulpet oss å rette oss mot Jesus Kristus? Hva kan vi gjøre for å gjøre disse ordinansene mer meningsfylte og fokuserte på Frelseren?

Hebreerne 10:34–3811

Tro krever at vi stoler på Guds løfter.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå Paulus’ læresetninger om tro, kan du begynne ved å be dem tenke på hvordan de ville beskrive tro med én setning. Deretter kan dere sammen lese og drøfte definisjonen Paulus ga i Hebreerne 11:1. Du kan deretter dele klassen i små grupper og be hver gruppe studere en av personene som nevnes i Hebreerne 11. Klassemedlemmene kan bruke fotnotene eller Veiledning til Skriftene til å gjennomgå vedkommendes opplevelser i Det gamle testamente, og deretter kan en representant fra hver gruppe dele med klassen det gruppen fant ut. Hvordan viste disse menneskene at de hadde “full visshet om det en håper”? (Joseph Smiths oversettelse, Hebreerne 11:1 [i Veiledning til Skriftene]). Hvilke andre eksempler på trofaste personer kan klassemedlemmene fortelle om? Når har vi utøvd tro på løfter som ennå ikke har blitt oppfylt?

  • Det kan være moro å lage en lek for å hjelpe klassemedlemmene å lære om tro fra Hebreerne 11. Du kan for eksempel dele klassen i to grupper og stille spørsmål om tro som besvares i Hebreerne 11 (du finner eksempler under “Ytterligere ressurser”). Den første gruppen som finner svar som underbygges i Skriftene, får et poeng. Be klassemedlemmene snakke om hva de lærer av disse versene som hjelper dem å forstå tro bedre.

  • Etter å ha studert Paulus’ læresetninger om tro i Hebreerne 10:34–3811, ville klassemedlemmene ha nytte av å lære om tro fra andre ressurser? Du kan gjerne på forhånd gi noen klassemedlemmer i oppdrag å studere et spørsmål om tro som de følgende: Hva er tro? Hvordan utvikler vi tro? På hvilke måter blir vi velsignet når vi utøver vår tro? Hva skjer når vi velger å ikke utøve vår tro? De kan så presentere det de har lært i klassen. Eller du kan be klassemedlemmene arbeide sammen i grupper for å finne svar. Noen ressurser de kan bruke, er Alma 32:21–43; Ether 12; “Faith in Jesus Christ”, Gospel Topics, topics.lds.org og Veiledning til Skriftene, “Tro”. Når klassemedlemmene har presentert hva de har lært, kan du be dem vurdere hva de kan gjøre for å styrke sin tro. Be noen klassemedlemmer uttrykke sine tanker.

  • Rådet til de hebraiske hellige som ble fristet til å “[unndra seg] sin tro, kan være verdifullt for klassemedlemmer som strever med sitt vitnesbyrd. For å finne dette rådet kan klassemedlemmene lese Hebreerne 10:34–38 og eldste Jeffrey R. Hollands uttalelse under “Ytterligere ressurser”. Hvorfor kaster folk i verden i dag bort sin tillit (se Hebreerne 10:35) til Herren og hans evangelium? Hva kan vi gjøre for å utvikle og opprettholde tro og tillit til å “oppnå det [Gud har] lovt”? (Hebreerne 10:36). Videoene “Good Things to Come” [De goder som skulle komme] og “An High Priest of Good Things to Come” [En yppersteprest for de goder som skulle komme] (LDS.org) kan supplere denne drøftingen.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Klassemedlemmene er kanskje kjent med Josephs opplevelse med å lese Jakobs brev 1:5, som førte til det første syn. Be dem se etter ny innsikt om Jakobs brev 1:5 mens de leser det denne uken i sammenheng med Jakobs bredere budskap.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hebreerne 7–13

Spørsmål om tro fra Hebreerne 11.

Det melkisedekske prestedømmes velsignelser er tilgjengelige for alle.

Søster Sheri L. Dew, tidligere rådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, sa: “Prestedømmets velsignelser er tilgjengelig for enhver rettferdig mann og kvinne. Vi kan alle motta Den hellige ånd, få personlig åpenbaring og motta vår begavelse i tempelet, hvorfra vi kommer ‘rustet’ med kraft. Prestedømmets kraft helbreder, beskytter og gjør alle de rettferdige immune mot mørkets makter” (“Det er ikke godt for mennesket å være alene”, Liahona, jan. 2002, 14).

“Kast derfor ikke bort deres frimodighet.”

Eldste Jeffrey R. Holland har sagt:

“Ja visst er det tøft – før du slutter deg til Kirken, mens du prøver å slutte deg til den, og etter at du har sluttet deg til den. Slik har det alltid vært, sier Paulus, men trekk deg ikke unna. Få ikke panikk og trekk deg bort. Mist ikke frimodigheten. Glem ikke det du en gang følte. Mist ikke tilliten til det du opplevde …

Enhver større avgjørelse må overveies nøye, og det må utvises forsiktighet. Men når den først er blitt belyst, må dere vokte dere for fristelsen til å vende dere bort fra noe godt. Hvis det var riktig da du ba om det og stolte på det og levde for det, er det riktig nå. Gi ikke opp når presset øker. Se deres tvil i øynene. Overvinn frykten. ‘Kast derfor ikke bort deres frimodighet.’ Hold stø kurs, og se livets skjønnhet utfolde seg for dere” (“Kast derfor ikke bort deres frimodighet”, Liahona, juni 2000, 34).

Vi kan forbedre vår undervisning

Gå først til Skriftene. Skriftene skulle være hovedkilden for ditt studium og din forberedelse. Ordene til vår tids profeter kan komplettere standardverkene (se Undervisning på Frelserens måte, 17).