Kom, følg med meg
4.–10. november. Hebreerne 1–6: ‘Jesus Kristus, ‘opphavet til evig frelse’’


“4.–10. november. Hebreerne 1–6: ‘Jesus Kristus, ‘opphav til evig frelse’’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.–10. november. Hebreerne 1–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Kristus står sammen med en ung jente og en mann

Gileads balsam, av Annie Henrie

4.–10. november

Hebreerne 1–6

Jesus Kristus, “opphav til evig frelse”

Vurder å dele med klassemedlemmene noen av tilskyndelsene du mottar fra Den hellige ånd om Hebreerne 1–6. Dette kan inspirere dem til å søke sine egne tilskyndelser mens de studerer Skriftene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Noen klassemedlemmer som ikke deler så ofte i klassen, trenger kanskje bare en konkret oppfordring og litt tid til å forberede seg. Du kan kontakte noen av dem en dag eller to i forveien og be dem komme forberedt på å dele et vers fra Hebreerne 1–6 som er meningsfylt for dem.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Hebreerne 1–5

Jesus Kristus er “opphav til evig frelse”.

  • Hvordan kan du oppmuntre klassemedlemmene til å dele meningsfylte skriftsteder om Jesus Kristus som de har funnet i sitt eget og familiens studium denne uken? Vurder å lage fem kolonner på tavlen for de fem første kapitlene i Hebreerne. Be klassemedlemmene skrive i den aktuelle kolonnen ord eller utsagn fra disse kapitlene som lærte dem noe om Jesus Kristus, og versnummeret der de finnes. Hvordan påvirker det å vite disse tingene om Frelseren, vår tro på ham og vår villighet til å følge ham?

  • Hebreerne 1–5 bruker en rekke bilder for å beskrive Frelseren. Du kan kanskje bruke disse bildene til å hjelpe klassemedlemmene å styrke sin forståelse av hans misjon. Du kan for eksempel kontakte noen klassemedlemmer et par dager i forveien og be dem om å ta med seg en gjenstand til klassen som kan symbolisere en av disse beskrivelsene av Jesus Kristus og hans misjon i Hebreerne 1–5 (se spesielt Hebreerne 1:3; 2:10; 3:1, 6; 5:9). De kan forklare for klassen hva deres gjenstander kan lære oss om Jesus Kristus, og lese det tilsvarende verset i Hebreerne. Hvordan påvirker det oss å ha kunnskap om disse sannhetene om Frelseren?

Hebreerne 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8

Jesus Kristus led alle ting slik at han kan forstå og hjelpe dem som lider.

  • Det kan være klassemedlemmer som opplever prøvelser og noen ganger føler seg forlatt og fortvilet. Kanskje en samtale om Hebreerne 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8 kan bygge opp deres tro på at de kan vende seg til vår himmelske Fader og Frelseren for å få hjelp. En måte å innlede en slik samtale på, er å be klassemedlemmene tenke på noen de kjenner som lider, og som kanskje er i ferd med å miste håpet. Hvilke sannheter finner de i disse versene som de kan dele med vedkommende? Klassemedlemmene kan også fortelle hvordan Frelseren har trøstet og styrket dem. Vurder å dele sitatet av president John Taylor under “Ytterligere ressurser” som en del av samtalen.

  • Hebreerne 2:9–18; 4:12–16 kan også hjelpe dem som ser lidelsene i verden og lurer på om Gud er oppmerksom på dette eller engang bryr seg. Klassemedlemmene kan kanskje granske disse versene for å finne sannheter som kan hjelpe med slike spørsmål. Hva lærer de oss om hvordan Frelseren reagerer på menneskenes lidelser? Det kan også være nyttig å be klassemedlemmene gi eksempler fra Skriftene der noen fikk støtte av Jesus Kristus i sine lidelser (se “Ytterligere ressurser”, eller vis videoen “Fjell å bestige” (LDS.org). Snakk sammen om hva vi kan lære om hvordan Frelseren kan hjelpe oss når vi opplever vanskelige utfordringer.

Hebreerne 3:7–4:2

Guds velsignelser er tilgjengelige for dem som “ikke forherder sine hjerter”.

  • Hebreerne 3 og 4 inneholder en oppfordring til de hellige om ikke å forherde sine hjerter, og derved avvise velsignelsene som Gud ønsket å gi dem. Når du og klassen leser Hebreerne 3:7–4:2, kan dere snakke om hvordan det oldtidens israelitter erfarte, kan gjelde for oss i dag, akkurat slik det gjaldt for hebreerne i den tidlige Kirken (vurder å henvise til studiematerialet om disse versene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Hva kan få noen til å forherde sitt hjerte i vår tid? Hva kan vi gjøre for å holde vårt hjerte mykt og lydhørt for Herrens vilje? (se Ether 4:15; Alma 5:14–15).

Hebreerne 5:1–5

De som virker i Guds rike, må kalles av Gud.

  • Ikke alle klassemedlemmene er prestedømsbærere, men budskapet i Hebreerne 5 om at prestedømsbærere blir kalt av Gud, gjelder for alle som mottar kall i Kirken. For å hjelpe klassen å lære hva det vil si å “kalles av Gud, likesom Aron”, kan du vurdere å be dem gjennomgå beretningen om da Aron mottok sitt kall i 2 Mosebok 4:10–16, 27–31; 28:1. Hvilken innsikt fra denne beretningen hjelper oss å forstå Hebreerne 5:1–5? Når har klassemedlemmene, herunder ledere i menigheten, fått bekreftelse på at noen var kalt av Gud til å utføre et bestemt kall? Hvordan hjalp denne bekreftelsen dem til å oppholde noen i sitt kall på en bedre måte? (Det kan være riktig å be klassemedlemmene om ikke å snakke om sensitiv informasjon.) Det kan også være klassemedlemmer som kan vitne om at Gud inspirerte dem mens de utførte sitt eget kall.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Har klassemedlemmene noen gang følt at de var “fremmede og pilegrimer på jorden” (Hebreerne 11:13) fordi deres tro var forskjellig fra menneskene rundt seg? Fortell dem at når de leser Hebreerne 7–13, vil de finne eksempler på personer som trofast mottok og tilegnet seg Guds løfter, selv om mange rundt dem var troløse.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hebreerne 1–6

Jesus Kristus vet hvordan det er å oppleve lidelse.

President John Taylor sa: “Det var nødvendig at Frelseren ‘skulle prøves i alt i likhet med oss’ da han var på jorden, og ‘ha medlidenhet med oss i vår skrøpelighet’ [se Hebreerne 4:15] for å forstå svakhetene og styrken, fullkommenhetene og ufullkommenhetene i den stakkars falne menneskenaturen. Og da han hadde fullført det han kom til verden for å gjøre, etter å ha kjempet mot menneskets hykleri, fordervelse, svakhet og dårskap og møtt fristelse og prøvelse i alle dens former, og overvunnet det, er han blitt ‘en trofast yppersteprest’ [se Hebreerne 2:17] som går i forbønn for oss i Faderens evige rike. Han vet hvordan han skal vurdere og verdsette den menneskelige natur, for han ble plassert i samme stilling som oss og vet hvordan han skal utholde våre svakheter og skrøpeligheter, og han kan fullt ut fatte dybden, kraften og styrken i de lidelsene og prøvelsene som mennesker må takle i denne verden, og derfor vil han forståelsesfullt og i kraft av sin erfaring bære over med dem som en far og en eldre bror” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – John Taylor [2001], 204–205).

Eksempler i Skriftene på personer som ble trøstet av Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Skap en åndelig atmosfære. Når du skaper en fredfylt og kjærlig atmosfære i klasserommet, kan Ånden lettere røre ved hjertene til dem du underviser. Hva kan du gjøre for å innby Åndens innflytelse i klasserommet? Kan du omorganisere stolene eller bruke bilder eller musikk til å innby Ånden? (Se Undervisning på Frelserens måte, 15.)