Kom, følg med meg
9.–15. september. 2 Korinterbrev 1–7: ‘La dere forlike med Gud’


“9.–15. september. 2 Korinterbrev 1–7: ‘La dere forlike med Gud’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“9.–15. september. 2 Korinterbrev 1–7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus Kristus

9.–15. september

2 Korinterbrev 1–7

“La dere forlike med Gud”

Når du leser 2 Korinterbrev 1–7 denne uken, kan du tenke på bestemte klassemedlemmer – de som kommer til klassen, og de som ikke gjør det. Hvordan kan prinsippene i disse kapitlene velsigne dem?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Sett av tid til at klassemedlemmene kan utveksle ideer som gjør deres skriftstudium mer effektivt.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Korinterbrev 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Våre prøvelser kan være en velsignelse.

  • Kanskje finnes det noen i klassen som opplever en vanskelig prøvelse. Erfaringene Paulus beskrev og rådene han ga i 2 Korinterbrev, kan hjelpe klassemedlemmene å tenke på velsignelsene som kan komme av prøvelsene deres. For å innlede en drøfting, kan du be et klassemedlem komme forberedt på å snakke om hvordan en prøvelse har velsignet ham eller henne, eller hva han eller hun lærte av en annen som gjennomgikk en prøvelse. Deretter kan du gi klassen noen minutter til å gjennomgå 2 Korinterbrev 1:3–7; 4:6–10, 17–18 og 7:4–7, for å finne ut hva Paulus forkynte om hensikten med og velsignelsene ved prøvelser. (Du finner eksempler på læresetningene hans i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.) Be klassemedlemmene fortelle hva de finner ut. Du kan gjerne foreslå at de leser høyt verset der de fant en bestemt læresetning, og deretter dele en erfaring eller et vitnesbyrd med tilknytning til denne læresetningen.

  • Vurder å gi klassemedlemmene tid til å grunne på hvordan prøvelser kan velsigne vårt liv, blant annet ved å gjennomgå Paulus’ læresetninger som finnes i 2 Korinterbrev 1:3–7; 4:6–10, 17–18 og 7:4–7. I løpet av denne tiden kan de skrive hvordan Paulus’ læresetninger kan anvendes på trengsler de opplever i sitt eget liv.

  • For å styrke samtalen kan du vurdere om dere sammen skal synge klassemedlemmenes favorittsalmer, som vitner om trøst og velsignelser som vår himmelske Fader og Frelseren gir oss i tider med prøvelser – som for eksempel “Så sikker en grunnvoll” (Salmer, nr. 42). Når dere har sunget sammen, kan du be klassemedlemmene se etter et utsagn i 2 Korinterbrev 1 og 4 som de mener passer til salmens budskap.

2 Korinterbrev 2:5–11

Vi mottar velsignelser og velsigner andre når vi tilgir.

  • Vi har alle opplevd at noen har “vært årsak til sorg” for oss eller vår familie (vers 5). Kanskje klassemedlemmene kan granske 2 Korinterbrev 2:5–11 for å finne råd fra Paulus om hvordan vi skulle behandle noen som har fornærmet oss. Vurder å be klassemedlemmene gjennomgå Lukas 15:11–32; Johannes 8:1–11 og sitatet av eldste Kevin R. Duncan (se “Ytterligere ressurser”) for å lære mer om hvordan vi skulle behandle dem som har syndet. Hvordan skader vi oss selv og andre når vi er uvillige til å tilgi?

2 Korinterbrev 5:14–21

På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli forlikt med Gud.

  • Mange kommer til kirken med et ønske om å føle seg nærmere Gud, og en drøfting om 2 Korinterbrev 5:14–21 kan hjelpe dem. Dere kan begynne med at klassemedlemmene finner betydningen av ordet forlike, kanskje ved å begynne med å slå opp ordet i en ordbok. Hvilken innsikt gir dette oss om å bli forlikt med Gud? Hvilken ytterligere innsikt får vi av det som står under “Forsoning” i Veiledning til Skriftene? Hvordan kan denne innsikten hjelpe oss å forstå 2 Korinterbrev 5:14–21? Du kan gjerne be klassemedlemmene uttrykke sine følelser for Frelseren, hvis forsoning gjør det mulig for oss å bli gjenforenet med Gud.

2 Korinterbrev 7:8–11

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til omvendelse.

  • 2 Korinterbrev 7:8–11 gir en nyttig forklaring på bedrøvelse etter Guds sinn og dens rolle i omvendelse. Hva lærer vi om bedrøvelse etter Guds sinn i 2 Korinterbrev 7:8–11 og president Dieter F. Uchtdorfs ord under “Ytterligere ressurser”? Hvorfor er bedrøvelse etter Guds sinn avgjørende for omvendelse?

  • Du vil kanskje føle deg tilskyndet til å oppmuntre til en bredere samtale om omvendelse. I så fall kan du prøve noe sånt som dette: Skriv på tavlen Omvendelse er . Be klassemedlemmene om å finne måter å fullføre denne setningen på, ved hjelp av det de lærer av 2 Korinterbrev 7:8–11, så vel som av skriftstedene og andre ressurser som finnes under “Ytterligere ressurser”. Hvordan kan de bruke disse læresetningene til å hjelpe noen å forstå hvordan de kan omvende seg oppriktig?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Spør klassemedlemmene om de noen gang har bedt om å få en prøvelse eller lidelse fjernet. I 2 Korinterbrev 8–13 vil de finne ut hvordan Paulus reagerte da han ba om dette, men hans bønn ikke ble besvart på den måten han forventet.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

2 Korinterbrev 1–7

Å se andre slik Gud ser dem hjelper oss å tilgi.

Eldste Kevin R Duncan har sagt: “En nøkkel til å tilgi andre er å prøve å se dem slik Gud ser dem. Noen ganger vil Gud trekke teppet til side og velsigne oss med gaven å se inn i hjertet, sjelen og ånden til en annen person som har krenket oss. Denne innsikten kan til og med føre til en overveldende kjærlighet til vedkommende” (“Tilgivelsens helbredende salve”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 34).

Bedrøvelse etter Guds sinn inspirerer til forandring og håp.

President Dieter F. Uchtdorf forklarte:

Bedrøvelse etter Guds sinn inspirerer til forandring og håp ved Jesu Kristi forsoning. Verdslig sorg river oss ned, slukker håp og overtaler oss til å gi etter for ytterligere fristelse.

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til omvendelse og forandring i hjertet. Den får oss til å hate synd og elske det gode. Den oppmuntrer oss til å reise oss og vandre i lyset av Kristi kjærlighet. Sann omvendelse handler om forandring, ikke tortur eller pine” (“Du kan klare det nå!” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 56).

Hva er omvendelse?

Eldste Neil L. Andersen har sagt:

“Når vi synder, vender vi oss bort fra Gud. Når vi omvender oss, vender vi oss igjen til Gud.

Oppfordringen om å omvende oss er sjelden en refselse, men snarere en kjærlig appell om å snu og vende tilbake til Gud [se Helaman 7:17]. Det er en kjærlig Fader og hans enbårne Sønn som ønsker at vi skal bli mer enn vi er, strekke oss opp mot en bedre levemåte, forandre oss og føle den lykke som kommer av å holde budene. Som Kristi disipler, fryder vi oss over omvendelsens velsignelse og gleden av å bli tilgitt. Dette blir en del av oss og former våre tanker og følelser …

For de fleste er omvendelse mer en reise enn en engangsforeteelse. Den er ikke lett. Å forandre seg er vanskelig. Det innebærer å løpe i motvind, å svømme mot strømmen. Jesus sa: ‘Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv, ta sitt kors opp og følge meg’ [Matteus 16:24]. Omvendelse er å vende seg bort fra ting som uærlighet, stolthet, sinne og urene tanker – og å vende seg mot andre ting som vennlighet, uselviskhet, tålmodighet og åndelighet. Det er å vende tilbake til Gud” (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 40–41).

Vi kan forbedre vår undervisning

Inkluder dem som strever. Noen ganger trenger klassemedlemmer som strever bare å bli inkludert for å føle seg elsket. Vurder å gi dem i oppdrag å delta i en kommende leksjon. Ikke gi opp hvis de ikke reagerer positivt på din innsats til å begynne med. (Se Undervisning på Frelserens måte, 8–9.)