Kom, følg med meg
2.–8. september. 1 Korinterbrev 14–16: ‘Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud’


“2.–8. september. 1 Korinterbrev 14–16: ‘Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“2.–8. september. 1 Korinterbrev 14–16”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
døpefont i et tempel

2.–8. september

1 Korinterbrev 14–16

“Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud”

Før du gjennomgår denne oversikten, bør du lese 1 Korinterbrev 14–16. Skriv ned dine første tilskyndelser om hvilke sannheter som vil hjelpe klassemedlemmene, og søk stadig ytterligere veiledning fra Ånden i løpet av uken.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå 1 Korinterbrev 14–16 og finne et vers de føler er spesielt meningsfylt. Be dem finne en i klassen som de kan dele verset sitt med og forklare hvorfor de valgte det.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Korinterbrev 14

Når de hellige kommer sammen, skulle de søke å oppbygge hverandre.

  • Vurder å bruke Paulus’ læresetninger i 1 Korinterbrev 14 til å minne klassen om at vi kan bygge hverandre opp – eller støtte og oppmuntre hverandre – i kirken. En enkel måte å gjennomgå dette kapittelet på kan være å skrive et spørsmål på tavlen, som for eksempel Hva skulle være målet vårt når vi samles? Be klassemedlemmene lete etter mulige svar i 1 Korinterbrev 14. Andre ideer kan finnes i Moroni 6:4–5 og Lære og pakter 50:17–23. Når klassemedlemmene forteller hva de har funnet ut, kan du vurdere å spørre dem hvordan de føler at klassen ligger an med hensyn til å nå disse målene. De kan også fortelle om erfaringer der de følte seg oppbygget av noe et annet klassemedlem delte.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå Paulus’ råd om at medlemmer skulle ønske å “tale profetisk”, kan du vurdere å be dem foreslå definisjoner av ordet profetere. Du eller klassemedlemmene kan skrive hver definisjon på tavlen, og sammen gjennomgå definisjonen av profetere i Veiledning til Skriftene og Paulus’ råd i 1 Korinterbrev 14:3, 31, 39–40. Hva kan vi tilføye våre definisjoner ved hjelp av disse ressursene? (Se også Johannes’ åpenbaring 19:10.) Hva blir vi inspirert til å gjøre i kirken og hjemme som følge av Paulus’ læresetninger?

1 Korinterbrev 15

Fordi Jesus Kristus oppsto, skal vi alle oppstå.

  • Hvordan kan du bruke Paulus’ vitnesbyrd i 1 Korinterbrev 15 til å styrke klassemedlemmenes vitnesbyrd om oppstandelsen? Én måte kan være å dele klassen i to grupper, og be én gruppe om å lete i 1 Korinterbrev 15 etter konsekvensene vi ville oppleve hvis Jesus Kristus ikke hadde oppstått. Den andre gruppen kan se etter velsignelsene vi mottar på grunn av hans oppstandelse. Hver gruppe kan så skrive på tavlen hva de har lært. Hva kan de legge til på listen sin etter å ha lest uttalelsen av eldste D. Todd Christofferson under “Ytterligere ressurser”? For å hjelpe klassemedlemmene å føle Ånden under denne drøftingen, kan du vurdere å vise et bilde av den oppstandne Frelseren (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier).

  • Fordi Paulus svarte noen som ikke trodde på oppstandelsen, kan klassen ha nytte av å rollespille en lignende situasjon. For eksempel: Hvordan kan de styrke en av sine nærmestes tro på oppstandelsen? Hva finner klassemedlemmene i 1 Korinterbrev 15 som kan hjelpe dem å forklare behovet for og beviset på Jesu Kristi oppstandelse? Hvilke andre skriftsteder kan de bruke? (Se for eksempel Lukas 24:1–12, 36–46; Alma 11:42–45.)

  • Paulus omtaler tre herlighetsgrader for oppstandne personer flere ganger i brevene sine (se 1 Korinterbrev 15:40–42 og 2 Korinterbrev 12:1–2). For å hjelpe klassen å finne ut hvordan nyere tids åpenbaring utdyper Paulus’ læresetninger, kan du dele klassen i tre grupper og gi hver gruppe et ark som er formet som en sol (L&p 76:50–70), en måne (L&p 76:71–80) eller en stjerne (L&p 76:81–89). Be dem lese de tilhørende skriftstedene fra Lære og pakter 76 og fortelle hva vi må gjøre for å oppnå de forskjellige herlighetsgradene Paulus beskriver. Se også Lære og pakter 131:1–4; 137:7–10.

    Bilde
    soloppgang

    “Én glans har solen” (1 Korinterbrev 15:41).

  • 1 Korinterbrev 15 er ett av de få stedene i Skriftene hvor dåp for de døde er nevnt (se vers 29; se også L&p 128:18). Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om erfaringer de har hatt med å utføre dåp eller andre ordinanser for sine forfedre. Vurder å dele Wilford Woodruffs erfaring under “Ytterligere ressurser” som en del av drøftingen. Hvorfor tror du Paulus henviste til dåp for de døde som et bevis på oppstandelsen? Hvis det ville hjelpe å drøfte hvorfor det er nødvendig med dåp for de døde, kan du se “Baptisms for the Dead”, Gospel Topics, topics.lds.org. Videoen “Glad Tidings: The History of Baptisms for the Dead” [Et godt budskap: Historien om dåp for de døde] (LDS.org) forklarer hvordan dette prinsippet ble gjengitt i vår tid.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be klassemedlemmene tenke på prøvelser de opplever eller svakheter de har. Fortell dem at når de leser 2 Korinterbrev, vil de finne ut hva som hjalp Paulus å utholde prøvelser, og hvordan han så på sine svakheter.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

1 Korinterbrev 14–16

Betydningen av oppstandelsen.

Eldste D. Todd Christofferson har sagt:

“Tenk et øyeblikk over betydningen av oppstandelsen for en gang for alle å fastslå Jesus fra Nasarets sanne identitet, og besvare de store filosofiske stridigheter og spørsmål i livet. Hvis Jesus virkelig oppsto i bokstavelig forstand, må han nødvendigvis være guddommelig. Ingen dødelig har makt i seg selv til å våkne til liv igjen etter døden. Fordi han oppsto, kan ikke Jesus bare ha vært en snekker, en lærer, en rabbiner eller en profet. Fordi han oppsto, måtte Jesus ha vært en Gud, ja, Faderens enbårne Sønn.

Derfor er det han underviste, sant, for Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens Skaper, slik han sa.

Derfor finnes himmel og helvete, slik han forkynte.

Derfor finnes det en åndeverden som han besøkte etter sin død.

Derfor vil han komme igjen slik englene sa, og personlig regjere på jorden.

Derfor er det en oppstandelse og en endelig dom for alle” (“Jesu Kristi oppstandelse”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 113).

Ordinanser for de døde: “En lysstrime fra Guds trone.”

Eldste Wilford Woodruff sa at da han fant ut at levende medlemmer av Kirken kunne motta frelsende ordinanser på vegne av sine forfedre som hadde gått bort, “[var det] som en lysstrime fra Guds trone til våre hjerter. Det åpnet et felt så utstrakt som evigheten for vårt sinn.” Han sa også: “Jeg mente at en Gud som åpenbarte dette prinsippet for mennesker, var klok, rettferdig og sann, og i besittelse av både de beste egenskaper og god forstand og kunnskap. Jeg følte at han var konsekvent når det gjaldt kjærlighet, barmhjertighet, rettferdighet og dom, og jeg elsket Herren høyere enn noensinne tidligere i mitt liv… Jeg hadde lyst til å rope halleluja da åpenbaringen som forklarte dåp for de døde for oss, ble gitt …”

“Den første tanken jeg fikk,” sa han, “var at jeg hadde en mor i åndeverdenen. Hun døde da jeg var 14 måneder gammel …” Senere talte han om den gangen da han endelig fikk anledning til å få sin mor beseglet til sin far: “Hun vil få del i den første oppstandelse. Og dette alene ville være betaling nok for alt arbeid jeg har utført i livet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff, [2011], 179).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli kjent med dem du underviser. Det finnes ikke to personer som er helt like. Alle du underviser, har en unik bakgrunn, et unikt perspektiv og et unikt knippe talenter. Be for å få vite hvordan du kan bruke disse til å engasjere elevene dine. Når du forstår dem du underviser bedre, kan du skape meningsfylte og minneverdige undervisningsstunder for dem (se Undervisning på Frelserens måte, 7).